21 Декември, 2017 10:57 41 387 40

Защо колата харчи повече през зимата?

  • зима-
  • автомобили-
  • разход на гориво
Защо колата харчи повече през зимата? - 1

Принципно, двигателите с вътрешно горене работят по-добре през зимата, но въпреки това всички знаем, че през студените месеци на годината автомобилът ни харчи повече. Това е така заради няколко основни фактора.

Загряване. За достигане до оптимална температура на двигателя, през зимните месеци е необходимо много повече време. Смазочната течност е по-гъста при студено време и за достигане на оптимален работен режим е нужна повече енергия, идваща от... резервоара.

Електричество. Всички допълнително включвани през зимата ел. системи, като размразители на стъкла, вентилатор на парното, подгрев на седалките и т.н. са причина двигателят да се товари повече. С други думи всичката ел. енергия косвено се получава пак от резервоара.

Сняг. Движейки се по заснежени пътища, макар и покривката да не е дебела или пък снегът да е утъпкан е все едно да тичаш бос на плажа. Малките пробуксувания, които дори не се усещат от водача "дърпат" за съжаление повечко гориво от резервоара. Съпротивлението от снега също играе роля.

Гуми. Известно е, че съпротивлението на зимните гуми е значително по-голямо от това на летните, което също влияе, макар и минимално, на разхода.

Акумулатор. Когато е студено батерията на колата се изтощава доста по-бързо, което от своя страна налага значително по-голямо натоварване на алтернатора.

Средна скорост. Зимата тя е по-ниска, но разходът се увеличава от това, че доста по-често се кара на по-ниска предавка и съответно на по-високи обороти.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 onq s konq

    229 26 Отговор
    Моито беенве зимъска ништо не харчи щото го не карам и седи в гаража покрито с весници и чаршафи та да не мръзне милото!

    Коментиран от #2, #11, #30, #38

  • 2 Комшията на оня с коня

    34 15 Отговор

    До коментар #1 от "onq s konq":

    Плагиат защо му използвате ника

    Коментиран от #8

  • 3 ХХХ

    21 29 Отговор
    Моята всъщност лятото харчи повече, защото я карам предимно на дълги разстояния и по-бавното загряване през зимата не се отразява много, а климатика през лятото дърпа 4-5 киловата постоянно.......

    Коментиран от #10

  • 4 Заинтересовань

    20 8 Отговор
    Публикувано във факти.бг: двигателите с вътрешно горене работят по-добре през зимата

    Някой знае ли защо е така?

    Коментиран от #5, #6

  • 5 интеркулер

    58 2 Отговор

    До коментар #4 от "Заинтересовань":

    Защото работят по-добре със студен въздух.
  • 6 Asd

    23 13 Отговор

    До коментар #4 от "Заинтересовань":

    По-ниската температура на горивната смес и по-високите съдържание на кислород са причините. При старите състезателни автомобили се използваха intercooler за да охлажда горивната смес и тя да не детонира предварително във всумкателния колектор.
  • 7 onq s konq2

    20 37 Отговор
    Беенветата зимата изопщо не стоят в гаража като неможем да караме.ама като караме много горят заштото през лятото са почивали ама зимата ште варят многхо и всички 316 и 318ки стават ЕМПАУАР и имат много конски сили и затова горят повече бензин а дизела е за тракторите камионите и нафтовите печки.
  • 8 onq s konq

    19 7 Отговор

    До коментар #2 от "Комшията на оня с коня":

    Моито беенве зимъска ништо не харчи щото не мой запали и седи в гаража покрито с весници и чаршафи та да не мръзне милото!

    Плагиат скрий се бърже.

    Коментиран от #9

  • 9 Гост

    12 3 Отговор

    До коментар #8 от "onq s konq":

    Явно не знаеш какво е плагиат
  • 10 Читател

    33 6 Отговор

    До коментар #3 от "ХХХ":

    4-5 киловата? Имаш ли идея колко мощност е това за един климатик?

    Говориш пълни глупости.

    Коментиран от #22

  • 11 Добри

    3 6 Отговор

    До коментар #1 от "onq s konq":

    Твоето има късмет, моето се кара абсолютно всеки ден без Наченките какво е времето
  • 12 Stefko 88

    9 53 Отговор
    Това с акумулатора кърти! Бихте ли ми обяснили при положение че оборотите на генератора зависят от оборотите на двигателя как да разбирам , че алтернатора се върти по-бързо зимата ли, за да зарежда по-бързо?ха ха ха ха а за какво са релерегулатора и диодния блок господине? Вие вообще осъзнавате ли каква глупост сте написали? Знаете ли какво е променлив ток , прав ток ,ротор статор, напрежение? Прави ли ви впечатление , че при различни обороти изходящия ток е почти един и същ и как това влияе на разхода? Явно автора държи колата "на прекъсвач" да не му падне акумулатора🤣🤣🤣🤣😂🤣😂😂😁

    Коментиран от #13, #14, #15

  • 13 Гост

    50 4 Отговор

    До коментар #12 от "Stefko 88":

    Явно си "капацитет"! Има се предвид, че като е студено времето, когато автомобила не се кара, акумулатора се изтощава по-бързо от периода на годината когато е топло. Съответно, за да се дозареди, натоварва повече алтернатора, съответно необходима е повече енергия/гориво/. Ама това не е като да можеш да мислиш, нали?!

    Коментиран от #24

  • 14 Аман от неграмотни

    21 10 Отговор

    До коментар #12 от "Stefko 88":

    Явно не правиш разлика между ток и напрежение. Как примери изходящия ток? И би ли обяснил за променливия ток и правия ток. И алтернатора не се върти по бързо а консумира повече енергия от двигателя и респективно двигателя се нуждае от повече гориво
  • 15 ТАС

    33 3 Отговор

    До коментар #12 от "Stefko 88":

    Алтернатора може при едни същи обороти да произвежда различно количество електроенергия. Всичко зависи от тока подаван на възбудителната намотка в ротора.

    При повишаване на произвежданата ел. енергия се повишава натоварването на двигателя.

    От поне 30-40 години масово генераторите на колите са трифазни асинхронни(дори на жигулитата бяха такива). При тях диодния блок е за изправяне на тока от трифазния алтернатор. Тока произвеждан от генератора не е един същ постоянно, а зависи от консумацията. На алтернатора се дава максимален произвеждан ток.

    Диода, като електронен блок не може да регулира нищо, той изправя това което му е подадено. Командването, колко да произвежда алтернатора се извършва по друг начин.
  • 16 Гост

    20 4 Отговор
    Само пропуснахте да кажете най-важното, а то е че зимата бензина се изпарява по трудно и за това се впръсква повече гориво за да не
    се обеднява сместа.
  • 17 Миро

    14 11 Отговор
    На един и същи път - Пловдив - Бургас, при сравнително една и съща скорост - средно 140, през Август при температура на въздуха 42 градуса - разход 8/100, преди две седмици, при 10 градуса - разход 6/100! Зимата е няколко месеца и на сняг в БГ се кара 2% от това време! Винаги зимата имам по-нисък разход - по студен въздух, по ниска средна скорост от лятото по ред причини ....

    Коментиран от #39

  • 18 гост

    26 1 Отговор
    ами мойта харчи по-малко газ зимата....ама повече бензин:)))
  • 19 някой

    27 0 Отговор
    Причината студения въздух да е по харен за двигателя е, че той има по голяма плътност, т.е. по голямо обемно тегло. Или с други думи- за един и същи обем, има повече кислородни молекули в този обем. Това наподобява работата на турбо машините, които нагнетяват повече въздух, сиреч кислород. Но при охлаждането на въздуха нямаме вложена енергия, така че, това е по ефективния път да се подобри мощността и от том икономичността. Заради тая причина се употребяват и интеркулерите, защото при компресията от турбото, въздуха се нагрява и си намалява плътността, т.е. има/доставя по малко кислород в горивната смес и сместта става твърде богата.

    Коментиран от #21, #40

  • 20 Пламен

    23 1 Отговор
    Студеният въздух е по-богат на кислород от топлия. Това се отразява на ефективността на двигателя, особено ако е с турбина.
  • 21 Зорлем

    11 2 Отговор

    До коментар #19 от "някой":

    Е, тъй де, затова зимата като се "сгъсти" въздуха и сместа обеднява. И тъй като е трудно да се намали постъпващия въздух, по-лесно е да се добави повече гориво и воала - повишен разход. Това означава, че на 2000 оборота зимата колата ти е малко по-мощна, но едва ли някой успява да го забелжи реално.
  • 22 Емо

    2 7 Отговор

    До коментар #10 от "Читател":

    Киловата, конски сили, а не ток! Умнико...

    Коментиран от #23

  • 23 Читател

    6 1 Отговор

    До коментар #22 от "Емо":

    Никъде не споменавам за ток. Говоря мощност! Тя се измерва във ватове.
  • 24 Stefko 88

    1 12 Отговор

    До коментар #13 от "Гост":

    И понеже го натоварва повече данеби да вдига оборотите? При ускорение те са си вдигнати и без друго по инерция на скорост пак

    Коментиран от #25, #26

  • 25 Читател

    12 1 Отговор

    До коментар #24 от "Stefko 88":

    Не вдига оборотите, но се явява товар за двигателя. От там - повишава разхода на гориво. Ако колата ти работи на място... и вдигнеш 2000 оборота например, ще гори по-малко гориво, ако караш на 1-ва предавка с 2000 оборота. Когато си на място - няма товар за двигателя.
    Същото е и с алтернатора - приема постоянно въртеливо движение, но когато не зарежда акумулатора - не е товар за двигателя.
  • 26 ТАС

    19 0 Отговор

    До коментар #24 от "Stefko 88":

    Всички помощни системи на двигателя свързани към коляновия вал(алтернатор, водна помпа, маслена помпа, климатик, сервоуселвател за волана) отнемат от мощността подавана към колелата. Колко отнемат и завишат разхода зависи от мощността на двигателя. Обикновенно са от 10 до 30% от изходната мощност на вала на двигателя.

    Включването на климатик за повечето коли взима от 6 до 14 конски сили (в зависимост от климатика) от мощността на двигателя. Колкото с по малка мощност е двигателя толкова по осезаемо е. Може да се стигне до спри климатика да качим баира.

    Коментиран от #35

  • 27 кучето шаро

    9 1 Отговор
    Защо колата харчи повече през зимата? Защото е студено !
  • 28 коки

    5 0 Отговор
    коментар 12 просто кърти,сигурно физика вече се учи по нови програми на МОН
  • 29 Марин

    5 5 Отговор
    Може да плюем по Живков, НО АКО СЕГА БЕШЕ ТАЗИ КОМПАКТНА МАСА В КЪРДЖАЛИ И РОДОПИТЕ ГОСПОДИН ЕРДОГАН ЩЕШЕ ДА ТРОПА И ИЗНУДВА БЪЛГАРИЯ
    както го прави от Холандия до Гърция!??
    *****************
    КОМУНИСТИТЕ СЕ ОКАЗАХА НАЙ-ГОЛЕМИТЕ НАЦИОНАЛИСТИ!!!
  • 30 ГОСТ

    3 3 Отговор

    До коментар #1 от "onq s konq":

    не само твоето всички са така

    Коментиран от #31

  • 31 Гостъ

    5 1 Отговор

    До коментар #30 от "ГОСТ":

    Аман от неграмотни хейтъри
  • 32 Vasik Atanasova

    0 7 Отговор
    с някой неща съм съгласен с други не съм
  • 33 BMW

    6 10 Отговор
    Карайте си умрелите голфчета ако запалят (миризливи TDI -a) и оставете BMW-tata да си дрифтят.
  • 34 Гокт

    1 2 Отговор
    Оня с коня малко да се ограмоти преди да пише
  • 35 hmhmhm

    1 2 Отговор

    До коментар #26 от "ТАС":

    Хубаво е че при дискусиите се раждат истини.
  • 36 АМАН

    7 1 Отговор
    Аман от разбирачи , всичките сте специалисти а като отидеш в сервиз не могат да открият проблема
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "onq s konq":

    Купи си xdrive.
  • 39 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Миро":

    Прескочи от Северната страна на Стара Планина, и ще видиш, как нещата се променят.
  • 40 Bat Sande

    2 0 Отговор

    До коментар #19 от "някой":

    Да допълня само, че термодинамичното КПД на ДВГ се определя от разликата в температурите на входящите и изходящите газове. Колкото е по-голяма разликата - толкова е по-високо КПДто (като следствие е това което ти си описал). Ако приемем, че на изхода имаме константа, то можем да влияем на температурата на входа (интеркулер). Съответно и по-ниската температура увеличава разликата още преди интеркулера ако изобщо има такъв.