Париж, Франция. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Технологиите в днешно време се развиват изключително бързо, като това в голяма степен важи и за автомобилите. Компаниите производители на конвенционални коли напоследък обръщат все по-голямо внимание на електрифицирани превозни средства, снабдени с всевъзможни технологии за тяхната автономност.
При автомобилите автономното управление е разделено на пет основни нива. Първите три изискват намеса от страна на водача, докато четвърто и пето ниво на автономност включват висока и пълна автоматизация на превозните средства. Френската марка Renault е една от компаниите, които сериозно се занимават с т.нар. автомобили на бъдещето.
Експериментът
От Режията работят много усилено върху експериментален проект, който се провежда в местността Сакле, разположена на 25 километра от центъра на Париж. Мястото представлява високотехнологичен изследователски център, в който Renault разработва тези коли-роботи съвместно с още няколко технологични компании. Експериментът е в доста напреднала фаза, а за да ни покажат до какъв етап е стигнал той, французите от Renault ни заведоха във въпросния кампус Сакле.
Там екипът ни имаше възможността да изпита качествата на автономната кола на Renault в реални пътни условия. Иновационното превозно средство е базирано на електрическото Zoe, разполага със сложна система от шест лидара и пет камери, използва GPS-данни, а цялата тази информация се обработва от мощен компютър, интегриран в багажното отделение на електромобила.
Четвърто ниво на автономност
Това, в което се убедихме, е, че френските инженери са достигнали заветното четвърто ниво на автономност и много скоро ще направят автомобил, който няма да има нужда нито от волан, нито от педали. Към момента автомобилите се движат абсолютно самостоятелно, но разполагат с волан и педали и човек може да поеме контрола във всеки един момент.
Отделно, цялото трасе, което е част от "цивилната пътна мрежа" на града, е осеяно с камери, следящи движението на автономните коли от специален контролен център. Диспечерът там също може да се намеси при възникнала опасност. Това обаче изобщо не се наложи, защото автомобилът, в който имахме възможността да се возим, си свърши перфектно работата.
Технологията
В 20-километровия участък колата преминава кръстовища, кръгови движения, спира на светофари, завива, маневрира, следи трафика и паркира абсолютно самостоятелно. Целта и посоката на движение се задават подобно на стандартна GPS-навигация, натиска се сензорен бутон GO и колата започва да се движи абсолютно самостоятелно. Основна роля за тази автономна работа, както вече споменахме, има лидарната система на автомобила.
Понятието "лидар" идва от военната терминология и е съкращение от Light Identification Detection And Ranging. Технологията най-общо казано представлява система за дистанционно получаване на информация за отдалечени обекти, което става чрез сензори - активни оптични системи, използващи за целта лазери и камери.
Пречките
Системата работи чрез явленията отражение на светлината и нейната дисперсия в прозрачна и полупрозрачна среда. Поради тази причина тя все още не работи добре при лоши метеорологични условия, но автономният електромобил има защита и когато въпросните условия са неподходящи, отказва да задейства системата и управлението трябва да се поеме ръчно.
От видеото, което направихме, можете да се убедите в автономните възможности на електрическото Zoe, а наличието на човек зад волана е свързано както с все още експерименталния характер на програмата, така и с европейското законодателство, според което в колата трябва задължително да присъства правоспособен водач с валидна шофьорска книжка, който да следи внимателно движението и при нужда веднага да може да поеме управлението.
Бъдещето
Идеята е, след като експериментът бъде изцяло завършен, електромобилите разработени от Renault и партньорите им от Transdev, да започнат да се използват като услуга за споделена мобилност. Това, най-общо означава, че чрез приложение от смартфона всеки ще може да си поръча автономно Renault и да отиде с него където си поиска. Времето, когато ще се случи това, изглежда все по-близо. Иначе автомобилите на бъдещето са готови. Вижте.
По време на теста, който направихме с автономните коли на Renault, специалистите от Transdev, които са партньор на Режията в проекта, ни показаха и автономна "маршрутка", която се нарича i-Cristal и която вече работи в кампуса Сакле. Към момента се използва само нощем и превозва пътници от ЖП гарата на комплекса Сакле до изследователския център. I-Cristal също се следи непрекъснато от контролния център.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Meganoob BG
Коментиран от #41
10:35 19.05.2019
2 Boxer
10:36 19.05.2019
3 555
Коментиран от #6, #10, #42
10:40 19.05.2019
4 бекъма
Коментиран от #24
10:43 19.05.2019
5 Питко
10:48 19.05.2019
6 нервен
До коментар #3 от "555":
В спалнята са те заменили много отдавна момко ...10:48 19.05.2019
7 Марто
Коментиран от #25, #36
10:49 19.05.2019
8 Boxer
Коментиран от #9, #30, #32
10:49 19.05.2019
9 Патил
До коментар #8 от "Boxer":
Аз с Лагуна 2 по подобни причини щях да си пиша в личната карта адрес Espaceauto...10:56 19.05.2019
10 Какъв е проблемът?
До коментар #3 от "555":
Ходи ти се на нивата за да ореш, копаеш и жънеш ли? Пеш ли ти се върви или ще си вземеш кон? На ръка ли ти се пере? Съдовете ли искаш да миеш в мивката? Има къде по-смислени неща за вършене, отколкото да върша тези неща. Ти можеш да си ги вършиш и никой не ти пречи. Аз предпочитам да чета една книга през това време. Ако едно време се искаше майсторлък за да подкараш автомобил - ако не си спомняш скоростите се превключва ха с двойно амбриране, сега всеки второкласник се научава за 10 минути Как да натисне педала на газта и спирачката, защото не двойно амбриране, но самият съединител липсва при повечето съвременни автомобили. Да шофираш вече е по-скоро досада, отколкото удоволствие. Винаги можеш да изключиш автопилота и да седнеш зад волана на малкото останали места, където шофирането наистина е удоволствие.Коментиран от #18, #23
11:11 19.05.2019
11 незнайко
Коментиран от #15, #28
11:11 19.05.2019
12 Неноооо
11:24 19.05.2019
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Пропускаш един факт
До коментар #11 от "незнайко":
Не забравяй че това е електромобил. Първите впечатления на всеки който се е качвал на електромобил и особено на Тесла, са свързани със способността да се "телепортира" във всяко свободно място в трафика заради невероятното ускорение от място и доускорение. Електромобилите имат адски много недостатъци на този етап, но този за който говориш не е един от тях. Ако бяха сложили това автономно управление на някоя малка бензинка, щях да се съглася с тебе на 100%.11:53 19.05.2019
16 no name no face no number
12:07 19.05.2019
17 Обикновен човек
Коментиран от #19
12:35 19.05.2019
18 555
До коментар #10 от "Какъв е проблемът?":
Не ми беше това идеята, проблема не е в това да си свършиш работата по - бързо, а в това че машината те заменя изцяло, няма да ти е гот ако утре те изхвърлят от работа и те заменят с робот. Шофьори на камиони, таксиджии, доставчици и още +семействата им, ще останат на улицата, защото вече не са необходими. Но това е неизбежно, все ще стане.Коментиран от #20
12:42 19.05.2019
19 Да ти имам ценностната система
До коментар #17 от "Обикновен човек":
В това ли се изразява смисълът на живота ти?12:45 19.05.2019
20 Сменил съм много професии
До коментар #18 от "555":
Дали ще сменя още една не ми пука. Отминаха времената когато от малък учиш за някаква професия, а после от дипломирането до пенсионирането я работиш. Освен това, навлизането на която и да е технология е процес, а не действие. Много време ще измине, от първоначалното пускане на системата до пълното и налагане. Точно както с електромобилите. Всички очакват това да стане от днес за утре, но дори в най-добрия случай, това е 20-30 годишен процес, от началото на който са изминали по-малко от 10 години. Замисли се само оттогава колко професии са изчезнали, но от друга страна колко нови са се появили? Сещаш ли се колко работа има само за оборудване на всяко второ паркомясто със зарядна колонка? А колко производствени мощности за ток трябват? И най-вече колко човешки потенциал трябва, за изграждане и поддържане на смарт грид мрежа? ако толкова няма какво да правят хората винаги може да се премине на четири или три дневна работна седмица.12:54 19.05.2019
21 чичо Пешо
13:15 19.05.2019
22 Random
13:18 19.05.2019
23 Boxer
До коментар #10 от "Какъв е проблемът?":
Основният проблем е че Рено са производителите. На тях и тостер не бих им доверил да ми направят, камо ли автопилот. Вторият е кой носи отговорността? Докато отговорността пада само върху шофьора - никакъв автопилот! За елементарни системи , съществуващи от век, Рено си имат серьозни проблеми, а пък за автопилот от тях, си е златна карта за клуб Адреналин - скок в неизвестното. А, отговорността , както и ремонтите , са винаги за сметка на клиента.Коментиран от #26
13:29 19.05.2019
24 123
До коментар #4 от "бекъма":
Да бе, верно се наблюдават множество "автономни" коли по нашите пътища напоследък. с тези технологии безопасността на движението резко ще се повиши.Коментиран от #27
14:15 19.05.2019
25 Френски minet
До коментар #7 от "Марто":
Кой така ти каза вагабонд14:38 19.05.2019
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Айнщайн
До коментар #24 от "123":
Да допълня че има и много елементарни частици със селски произход14:44 19.05.2019
28 onq s korq
До коментар #11 от "незнайко":
на гугъл колата цял ден беше чакала да я пуснат на кръгово15:19 19.05.2019
29 Бай Тошо
15:28 19.05.2019
30 Дфен
До коментар #8 от "Boxer":
Така е с новия внос с реален пробегКоментиран от #34
15:44 19.05.2019
31 дявола
16:18 19.05.2019
32 Пешо
До коментар #8 от "Boxer":
Много далеч си от истината за "Рено", отдавна са по-технологични от повечето немски коли и с по-добро качество. Преди много години немците можеха да правят коли. Сега куцат здраво.Коментиран от #33
17:23 19.05.2019
33 Boxer
До коментар #32 от "Пешо":
Колко да съм далеч от истината за рено? При навъртяни над 200 хил. с три рена? Едното от тях все още е в експлоатация всеки ден, обаче е правено в далечната 1992г...А онова дето беше произведено през 2004 вече е станало на термоси, чайници и прибори за еднократна употреба...17:40 19.05.2019
34 Boxer
До коментар #30 от "Дфен":
Айде обясни ми, каква е връзката между изминатите километри и износването на електрониката за 4,5 години и каква поддръжка е нужна на сензорът за дъжд, платката на таблото (изтъкана от студени спойки) или буксите на 52та кабела към задницата на колата? Говорим за електроника , а не за механика(там пък какви капани са заложили от рено при производството, ония от горубляне, ряпа да ядът)18:15 19.05.2019
35 Дфен
22:27 19.05.2019
36 1234
До коментар #7 от "Марто":
Личи си колко са назад невиждам нищо напредничаво в рено то си личи и по продажбите им и по френската електроника единствените по зле са италианците23:39 19.05.2019
37 vasik atanasova
01:51 20.05.2019
38 Аз съм на 27
06:32 20.05.2019
39 РЕАЛНО
08:57 20.05.2019
40 125
13:46 20.05.2019
41 Ганьо
До коментар #1 от "Meganoob BG":
Забрави: и да те защитава, когато тия дет са ти отнели предимството, ем виновни ем налитат на бой! (ем нямат книжка, хем цигани и т н, сещаш се)16:27 20.05.2019
42 Асен
До коментар #3 от "555":
Те и сега ни заменят колега....😂😂18:52 20.05.2019
43 Катастрофа
19:25 20.05.2019
44 ....
09:52 21.05.2019