1 Октомври, 2019 19:10 48 136 128

Проблем: Никой не иска електромобил на старо

  • електромобил-
  • продажби-
  • вторичен пазар
Проблем: Никой не иска електромобил на старо - 1

Китай е безспорен лидер по продажби на електромобили. По последни прогнози тази година там ще бъдат купени около 1.2 млн. коли на ток. Хонконгското издание Asia Times обаче публикува стряскаща статистика за търсенето на употребявани електромобили.

Оказва се, че макар да купуват коли на ток доста охотно, китайците се сблъскват със сериозни проблеми когато решат да ги продават, тъй като почти никой не търси електромобил на старо. Единствено изключение е Tesla.

Тригодишен Model S на 38 000 км, например, струва 475 300 юана (€60 800) или около 60% от цената му като нов. За сравнение китайски BYD Song на аналогична възраст и пробег се оценява на 119 800 юана (€15 330) или едва 40% от сумата, за която е купен през 2017 г. Други местни модели на ток пък се обезценяват с цели 65-70% за три години.

Според познавачи на тамошния пазар основната причина за слабото търсене на употребявани електромобили се корени в бързото развитие на технологиите. Китайските модели отпреди няколко години отстъпват сериозно по характеристики на новите - най-вече по отношение на автономния пробег и възможностите за бързо зареждане.

Купувачите на употребявани електромобили се опасяват и от състоянието на батериите. С времето и експлоатацията акумулаторите започват да губят способността си да съхраняват енергия и в определен момент смяната им става неминуема, а това е доста скъпа инвестиция. Съмнения буди и качеството на самите китайски коли на ток отпреди няколко години.

Експерти все пак прогнозират, че вторичният пазар на електромобили ще се нормализира. Съвременните китайски коли на ток вече разполагат с достатъчно голям запас от автономност, а и изработката става все по-качествена. Очаква се на местния пазар скоро да се появят и електромобили на чуждестранни производители, което би трябвало да направи съотношението между търсене и предлагане по-прогнозируемо.

Предполага се, че ако сегашните темпове са увеличаване на продажбите се запазят, в края на тази година на електромобилите ще се падат 10% от пазара на нови автомобили в Китай. Догодина делът им трябва да нарасне до 12%, а през 2025 г. - до 20%. Държавата ще продължи да субсидира покупката на електромобил, но само за модели с автономен пробег минимум 250 км.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 37 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Аз бих я купил

    71 30 Отговор
    Вадя батерията, купувам панели, и край с енергото! Е ще купя и нова батерия, но енергото повече няма да им видя очите!

    Коментиран от #10, #13, #14

  • 2 грюадсфс

    92 51 Отговор
    То никой не иска и на ново
  • 3 Сибирски анадолец

    73 121 Отговор
    Времето на петрола изтича, както и бюджета на петролните държави- Русия и тия на шейховете... Електромобилността, въглеродните емисии и екологията, са част от геополитическа стратегия...

    Коментиран от #9, #37, #46, #80

  • 4 ХАРОН

    131 29 Отговор
    И аз имам смартфон купен за 800 лева и след 3 години го продавам за 200- ще го купиш ли? След време тоновете йон литиев отпадък на Тесла, VW, нисан- рено, VOLVO, BMW и оризовите хищници- Китай и Япония къде отиват?

    Коментиран от #89

  • 5 Behemoth

    76 137 Отговор
    Тесла има батерия за милион и осемстотин хиляди километра ....технологията се развива ,любители на нафтови печка....разбира се България ще бъде последна ,не се и съмнявам във вас....

    Коментиран от #6, #11

  • 6 Driving pleasure

    127 21 Отговор

    До коментар #5 от "Behemoth":

    Абе ти сериозно ли си толкова зальохан, да вярваш, че няокй ще ти направи неразрушима кола? батерията за 1.8 милиона, електромотора даже за 2, и кой тогава ще си продаде колата или ще я хвърли за скрап? от де ще дойдат печалбите :)

    Коментиран от #51, #88

  • 7 Julio

    106 15 Отговор
    Дам, голямата хурка се задава... Мислиш че си купил кола а то било таблет. 3-4 години и остарее морално и материално и е за кофата... А пък само чакайте да се разчуе истински, че тея играчки нямат изобщо остатъчна стойност...

    Коментиран от #8

  • 8 Driving pleasure

    95 24 Отговор

    До коментар #7 от "Julio":

    Глупаците за съжаление са много, зелените говеда ще искат освен субсидии за купуване и субсидии за бракуване, ще плащаме за тия кретении та ще ни се отще...

    Коментиран от #18

  • 9 Хайл

    17 10 Отговор

    До коментар #3 от "Сибирски анадолец":

    То и Йода е жив...къде е йода
  • 10 Driving pleasure

    59 13 Отговор

    До коментар #1 от "Аз бих я купил":

    Всичките тия покупки ще ти струват повече от тока, който ще изразходиш за дсетилетия :) Тамън ще излезеш на чисто и ще трябва да купуваш нови :)

    Коментиран от #12

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Вероятно си прав

    51 14 Отговор

    До коментар #10 от "Driving pleasure":

    но, сложи си свой електромер, виж колко енергия ползваш, и като видиш разликата с външния, пак ще си говорим! С едно дистанционно регулират + и - на електромера! При поставянето е точен! След един месец се минава вечерта с кола и от 5 метра му бутат, и отново и отново и отново! Не много, но левче, два, три и премиите са готови! В друга държава съм виждал машинката, защо да я няма тук, след като електромерите са същите! Затова и ги смениха!

    Коментиран от #26, #30

  • 13 ЗЕВС

    35 6 Отговор

    До коментар #1 от "Аз бих я купил":

    Оферта за фотоволтаична система за годишна консумация от 6900 kwh:
    Необходима мощност на фотоволтаичния генератор 19.7kwp
    Акумулаторно стопанство 110 бр /12v/100Ah
    Панели 140 m2 тегло 2243 кг.
    Автономност 3 дена.
    Цена на основно оборудване 38, 416 EUR
    Цена на монтаж 6,895 EUR

    Тесла 5/ 19.5 KWh разход за 100км.

    100KWh. пробег около 450 км. с едно зареждане. Ако годишната консумация осигурена от фотоволтаиците е 6900 KWh разделено на 12 месеца- получаваме 575 KWh на месец. Това означава около 5 зареждания или около 2 250 км на месец. Дали си заслужава инвестицията?
    П.П. Данните ги събрах на- бързо, може да има някакво минимално разминаване.

    Коментиран от #20, #21

  • 14 Чичо

    29 5 Отговор

    До коментар #1 от "Аз бих я купил":

    И аз бих я купил. Слагам една газова и съм цар на пътя ;).
  • 15 7777777

    25 2 Отговор
    Ще има побългаряване.няма начин
  • 16 Име

    43 3 Отговор
    То е ясно . Батериите са се "сгънали" , а подмяната им струва колко да си вземеш нова бензинова или дизелова таратайка
  • 17 Старата школа

    50 3 Отговор
    Въпросът е как ще вървят самолетите с ток.Във небето няма зарядни станции.

    Коментиран от #90

  • 18 Julio

    83 9 Отговор

    До коментар #8 от "Driving pleasure":

    Кажи им на норвежките скръндзи че личната им инвестиция от 60-80 хил евро трябва да отиде на кофата на петата година и гледай сеир. Те се изтрепаха да купуват тея боклуци за да спестят 2-5 евро за паркиране, при положение че са фрашкани с мангизи. Смятай ако пият една студена вода и се принудят да ги бракуват каква викингска революция ще има. Ще удавят грета ритуално...

    Коментиран от #19

  • 19 Driving pleasure

    81 5 Отговор

    До коментар #18 от "Julio":

    Мани ги тия лицемери. Големи еко-маняци, много вредни колите с двигател... ама копат нефт и продават. Айде да спрат да продават изкопаеми горива и тогава да се правят на загрижени :) ама тогава ше ядат на дедо мраз шошоните :)

    Коментиран от #117

  • 20 Миризлив пор

    31 9 Отговор

    До коментар #13 от "ЗЕВС":

    Правиш си сметката без кръчмар. Ако поставиш тези панели на тавана на къщата то ще трябва да си караш колата само вечер. Ще си силно зависим от това кога пече и кога има облаци. А нека да не забравяме съседите, само се усетят че караш на аванта и ще те засипят с жалби да демонтираш панелите че пречат.
  • 21 Малка грешчица

    13 12 Отговор

    До коментар #13 от "ЗЕВС":

    В България от 1kwp се произвеждат 1300 kwh, инсталацията струва 1000$. По твоите сметки, ще стигнат за 6600км. Значи за 3000$ и 18кв.м. ще си осигуриш годишен пробег от 20 000 км за следващите 30 години, като ще предпазиш и природата, от заравяне на стари изхвърляни батерии от електромобили. С тези 3000$ можеш да си купиш и гориво за 25 000км. Изборът 25 000 или 600 000 километра си е лично твой!

    Коментиран от #27

  • 22 Julio

    39 5 Отговор
    Между другото забележително впечатление прави примерът с Теслата от статията. 38к км. На 3 години. В Китай. Това означава че "щастливият" собственик я е ползвал само уикенда до регионалният мол. Всеки сам да се досеща защо е така...
  • 23 Норвежки гей

    28 19 Отговор
    Аз съм норвежки гей и имам тесла!
    Тя е супер кола и мърка като коте, двамата с Густав Томассон се гушкаме на задната седалка.

    Коментиран от #24

  • 24 Ти си

    12 6 Отговор

    До коментар #23 от "Норвежки гей":

    Тролчо Тролов Антиелектрик. Така ми се чува на мен. На теб как ти се чува?

    Коментиран от #28

  • 25 Умният

    13 10 Отговор
    За пореден път сме на хорото.Електрички са бъдещето,но трябва много време.Освен проблемите в момента с батерии и т.н.,то трябват и специалисти/майстори/за подръжка

    Коментиран от #35

  • 26 6899

    21 8 Отговор

    До коментар #12 от "Вероятно си прав":

    Затова вечер като си лягаш и си сваляш шапката от алум. фолио против кемтрейлсове, сложи я върху електромера да не могат да му пипат + и - дистанционно.
  • 27 3242

    39 1 Отговор

    До коментар #21 от "Малка грешчица":

    Ела, моля те, да ми инсталираш цялостна инсталация за 1кВ за 1000 долара в едно село до Елин Пелин. Дори ще ти платя 200-те долара ДДС върху тези 1000! И да не забравиш да ми обясниш като как точно ще ми гарантираш 30-те години гаранция. Имай предвид обаче, че на фасадата на къщата, в която живея, пише, че има 50 години гаранция, но фирмата, която я е правила вече не съществува.
  • 28 Антиелектрика

    15 4 Отговор

    До коментар #24 от "Ти си":

    Чуват ти се каскети на теб. Чета и се чудя колко си зле и как на всяко мнение ти се привиждам аз, но пък вече всички знаят, че си Borislav Popov. Кога ще ходиш да живееш в Китай, че да видиш от къде изгрява слънцето и да покараш някоя евтина електричка, трол каскетски? Всъщност съм сигурен, че нямаш дори СУМПС, защото по цял висиш тук и спамиш като обезумял.
  • 29 гост

    16 17 Отговор
    Китайците не ги правете прости ток се прави от всичко а петрол се купува с долари.МИНАЛАТА година са спестили бензин като за цяла Гърция от електромобили.Да не говорим че колите на ток не оставят след себе си непрогледни дизелови облаци като в София.

    Коментиран от #36

  • 30 Един бхлгарин

    22 4 Отговор

    До коментар #12 от "Вероятно си прав":

    Ти не си добре да си мислиш че някой ще ходи безплатно да ти манипулира електромера! Ето няколко причини:
    1. Енергото едва намира инкасатори да отчитат
    2. Окото на електромерите не хваща от 5 метра, а едва до няколко сантиметра
    3. Ако някой ги обикаля всяка седмица мислиш ли че нямаше да го забележат живущи и такива които всеки ден си засичат електромерите
    4. Държавата ще глоби енергото с милиони, ако това се разкрие.
    Вярваш ли че заради 2-3-ма да вземат премии( в един град) си заслужава глоба за милиони.
    Ти явно си от онези на които в магазина са им предложили супер икономичен конвектор за 300лв и се чудиш що имаш 200-300лв ток на месец. Това е защото си неук.
    Продават се малки ватметри за контакт по 12лв. Купи си и се ориентирай малко за консуматорите си.
  • 31 Един българин

    19 5 Отговор
    Тока в България е скъп защото много абонати и битови и промишлени крадът ток, защото няма строг закон.
    Знаете ли че държавното енерго ЕСО е с милиони загуби на година. Всеки иска да работи там, защото се взимат големи заплати, а нищо не се прави там.
  • 32 ели

    22 5 Отговор
    Не проливайте " крокодилски сълзи на чужд гроб" в 1997 година бях в Китай строяха блокове 25-30 етажни и един апартимент 80 м2 приблизително струваше 2.500-3000 долара. На мой познат (не китаец ) му казах купи няколко ще дойде ден ще струват много пари той ми отвърна " Чужденците нямат право на повече от един апартамент без право да го дава под аренда " . В 2012 пак бях в Китай 400.000 500.000 хил. долара същият апартамент в Шензен ( Shenzen на 50 км от Нонг Конг).Така, че "Ханс " повече от 70 години произвежда коли и най малко електрически и си мисли че още 70 години ще продължава да произвежда. Ханс "живее " в 19 век а не 21 век там е разликата.

    Коментиран от #33

  • 33 Ввв

    6 10 Отговор

    До коментар #32 от "ели":

    Мда Ханс живее в 19-ти,а ти нз,направо в 21-ви ама преди Хр.,Боже колко мъка има по този свят!!!
  • 34 Yusein Gold

    9 6 Отговор
    Аз има Кьонигсегг. И ми е през дедовия за електричките. И без пари да ги подарявате не ми трябват.
  • 35 kkk

    14 4 Отговор

    До коментар #25 от "Умният":

    Точно пък поддръжката им е елементарна на електричките- механичните повреди и шимпанзе може да ги оправи, за другото ти трябва един комп. с конкретен софтуер.

    Засега единственият сериозен проблем при тея коли е как ще се рециклират батериите- досега няма ефективен и рентабилен метод.

    Коментиран от #38

  • 36 ТЕЦ

    23 2 Отговор

    До коментар #29 от "гост":

    За 2018 делът на ТЕЦ в производството на ел.енергия в Китай(предимно от въглища) е 70.4℅.И ако на това му се казва, че не замърсявали електромобилите?
    Отделно останалите известни проблеми!
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Motion

    19 0 Отговор

    До коментар #35 от "kkk":

    Чак шимпанзе не, защото после и ремонта ще се окаже с маймунско качество (това важи и за ДВГ, и за електромобили). Но да, електромобилите имат на практика същото устройство на спирачки, окачване, кормилна уредба и ходова част като цяло, като ДВГ-автомобилите. Единствено се отличава задвижването, че скоростната кутия е (в повечето случаи засега) с една единствена предавка (прост двустъпален редуктор), и електромотор. Оттам нататък, диференциал, полувалове, карета, главини - всичко си е същото. Просто трябват кадърни майстори, но те си трябват и сега навсякъде..

    Коментиран от #48

  • 39 гощо

    9 5 Отговор
    Още господин Дизел е измислил колата да върви на водород! Това е бъдещето,морета,океани вода да искаш! Чисто електрическите коли няма да се наложат,бъдещето е в хибридите,но трябва да имат по голям пробег.Поне едни 500километра градско да издържа батерията.

    Коментиран от #41

  • 40 dedo wi pras

    10 2 Отговор
    в китай всичкото ток идва от въглища за къв чеп са ви тия електромобили
  • 41 Защо да е водород

    5 1 Отговор

    До коментар #39 от "гощо":

    От къде идва водорода?
  • 42 ТокаДжия

    12 3 Отговор
    Казвал съм го и друг път и съм се аргументирал. Ще го кажа пак.
    Електричката е хубаво нещо, но при сегашните технологии е просто една модерна играчка за хората, които си умират да бъдат различни.
    Проблемите с батериите са основната пречка. Визирам малката им трайност, високата цена, бавното зареждане и вредата за екологията при производството им и при "утилизирането".
    Като механика, ел. колите не се различават много от такива с ДВГ. Колкото до това, че "вземаш един лаптоп с определен софтуер и си оправяш електричката" както един по-рано е писал, то и сегашните системи управление на ДВГ са така. Само дето не става с един лаптоп просто. (Често обикаляте от един на друг сервиз и никой не намеира проблема, а лаптопи имат всичките.)
    Време е камиларите да спрат да се къпят в злато само защото имат петрол, но това време не е дошло. Въглеродните горива за сега са най-удобни за съжаление. Бързо зареждаш, минавш големи разстояния с едно зареждане и т.н.

    Коментиран от #84

  • 43 Казал бил

    6 6 Отговор
    Казвал съм го и друг път и съм се аргументирал. Последният рекорд за изминато разстояние с електромобил за 24 часа беше 2700 км. Някой от вас изминавал ли е повече километри за 24 часа? Ако има случайно някой който да ги е изминавал, колко пъти ще му се наложи в живота? Тези километра са изминати с наличната зарядна инфраструктура, а не с новите бързи зарядни станции на Тесла, които зареждат още по-бързо.

    Пробвай да минеш тези километри България със същият автомобил? Няма да минеш и половината, но не заради автомобила, а заради зарядната инфраструктура. Тя е проблема, а не батериите.

    Коментиран от #83

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Успех

    13 1 Отговор
    Карайте ги в Горубляне, Перник или Дупница и Плевен. Там ще са на 30 000 - 40 000 км. почти не са карани. Купени от някоя пенсионерка, гаражни - даже за да я изкарат от гаража са отсекли едно 3-4 годишно дърво саморасляк пред вратата. Много се взимат и от Планински манастири, дето монахините 1-2 пъти в месеца ходели до града за провизии. Качваш се и караш.
  • 46 Този

    17 3 Отговор

    До коментар #3 от "Сибирски анадолец":

    Трябва да си много голям тъпан, че да използваш електромобилност и екология в едно изречение. За едното се копа нефт а за другото кобалт, никел, манган и каквото се сетиш от менделеевата таблица
  • 47 Друг Българин

    10 9 Отговор
    Добро утро, както съм казвал и преди, по електрическите автомобили плюят само технически неграмотни хора.
    Живота на една батерия се изчислява до 80% от първоначалния капацитет и се измерва в брой цикли НА ПЪЛНО зареждане/разреждане. Този брой е около 1000 с пълната мощност, която може да поеме батерията и над 2000 ако я зареждаш с една четвърт от капацитета, в случая с 25 киловата за четири часа в домашни условия. Клетките в тази батерия струват 10 000 долара. Ти колко пари ще дадеш само за гориво за милион километра, като резервоарът ти струва само 50 долара?

    За колко години изминаваш дори половин милион километра, за колкото най-бързо може да скапеш батерията, като я зареждаш само на бързи зарядни?

    Дори когато батерията "се е скапала", 80% от 600 км са 480 км пробег със скапаната батерия на милион км.

    Коментиран от #55

  • 48 Пари

    7 4 Отговор

    До коментар #38 от "Motion":

    Е няма СК ама има Инвертор който струва колкото СК.

    Коментиран от #75

  • 49 Грую

    8 2 Отговор
    На старо се купува само вино и ракия!
  • 50 екоджендър

    7 2 Отговор
    Другари антиелектрици - ке я бориме ли Тесла-та?!? Още 2-3 хиляди коментара и сте я фалирали нихната семка :) Давайте смело - вижда му се края хаха!
  • 51 Да да

    2 3 Отговор

    До коментар #6 от "Driving pleasure":

    Грешно мислене! Много ясно, че ще се продават по-качествените автомобили, на разумна цена. След като си изял дървото с някой кош, дали пак ще си купиш от същия или ще се огледаш за други марки? А до насищане на пазара с елелктромобили има още много време. И тогава ще се открият нови батерии, по-ефективни коли и т. н.
  • 52 фдфгдг

    3 1 Отговор
    Не виждам проблема, и при двг колите някои марки се обезценяват брутално.
  • 53 Али експрес

    7 1 Отговор
    Заради батериите е, същите са като от али експреса: пише едни амперчасове, а реално са под половината на написаното. Без значение литиеви ли са, за телефон ли са, за лаптоп ли, 18500 ли са, всичкото е едно и също боклук, даже в автомобила.
  • 54 ТРОПЧО

    3 4 Отговор
    ТО НОРМАЛНИТЕ И НОВИ ДАЖЕ НЕ ИСКАТ ЕБАТИ МОТОКАРА ТО КОЛА ЛИ Е ТОВА ПРИВИЛЕГИИ ДАВАЛИ ЗА МОТОКАР МИ ДА СИ ГИ КАРАТ ЩО НИТО ЕДНА ДЪРЖАВА НЕ КУПИ ЗА ПРАВИТЕЛСТВАТА СИ ТЕЗ МОТОКАРИ ААААА ЩОТО СА БАКЛУЦИ И ТО ПЪЛНИ БИХА СИ ГИ КУПУВАЛИ ХОРАТА АМА ДА СА ПО 5000 ЛВ.С 5 ГОДИНИ ГАРАНЦИЯ ЩО НЕ ТОИ ТОКА ПО СКЪП ОТ БЕНЗИНА ТЕ ЕЛЕКТРОМОБИЛИ ДА СИ ГИ КАРАТ КО КАРАТ ХОРАТА ДА ГИ КУПУВАТ
  • 55 123

    15 1 Отговор

    До коментар #47 от "Друг Българин":

    Много са ти елементарни сметките...
    Да приемем, че имаш 1000 цикъла по 500 км. средно - това са 500 000 км. Електричките средно харчат към 20 киловата на 100 км. - ако зареждаш в къщи - към 4 лева, ако си на бърза зарядна станция поне по 2 или 8 лева. Сега... нали не си пълен наивник, който да смята, че ако тока стане масово гориво няма държавата да му сложи акциз поне ще 100 %? Знаеш ли в момента от 2-та лева за литър бензин колко е акциза? Та, нещо не ти излизат сметките без дори да броя батерията за 20 000 лева и без да смятам, че електрическата кола в момента е двойно по-скъпа от ДВГ аналога. Колата, която карам дава среден разход от 5 л/ 100 км. или малко над 10 лева. Защо да се хващам на глупавите ти сметки за 2 лева и да платя 40 000 лева повече за същия автомобил, понеже бил електрически. При горните 1000 цикъла ще спестя общо 10 000 лева от гориво и то ако не му сложат допълнителен акциз, което е сигурно. А кабела за зарядното как да го пусна от 5-тия етаж? И охрана ли да сложа до колата да не мине някой който бере кабели? И един бонус въпрос - ти телефона си колко често го зареждаш? Да ти помогна - при средно ползване са към 100 цикъла на година. Ползваш ли си телефона 10 години? Кое е по-изгодно - телефон с копчета или нов смартфон? А кое е по-екологично? Постави отговорите срещу електрическите автомобили. Ай със здраве..

    Коментиран от #56

  • 56 Антиелектрика

    9 1 Отговор

    До коментар #55 от "123":

    Колега Зорлем, ние с теб нищо не разбираме. Батериите издържат няколко милиона години, не знаеш ли? Това да се раздуе батерия и да се скапе неочаквано не може да се случи в нашата Вселена. Да, видях че електричките вече са освободени от данък у нас, не плащат зони и зареждат безплатно по магазините. Шепа тарикати са доволни от тази престъпна дискриминация, но ако са масови, интересно държавата от къде ще взема пари за пътища без данъци и акцизи?

    Коментиран от #59, #85

  • 57 Ха ха ха

    1 1 Отговор
    100 зареждания на година са веднъж на три дни. Не знам за тебе, но аз си зареждам телефона всяка вечер, което е около 300 пълни цикъла на година. И въобще не сравнявай батериите на телефоните с тези на електромобилите. Батериите на електромобилите имат активен топлинен мениджмънт и не позволяват да ги повредиш. Ако батерията е много студена, отказват да я зареждат с голям ток, докато не достигне правилната работна температура.

    Докато ти може да решиш да си заредиш чисто новия телефон, който е стоял запечатан в кутията на седалката в автомобила ти при минус 10 градуса и ще му подуеш батерията още при първото зареждане, ако не изчакаш да се стопли. Ако не ми вярваш пробвай да си заредиш охладена до минусови температури батерия. Зареждането на много загрята батерия също и скъсява живота.

    Коментиран от #76, #81

  • 58 Васил

    1 2 Отговор
    На Дупница и Горубляне ще се продават като топъл хляб ще бъдат почти като нови карани от пенсионери
  • 59 Не дискриминация, а престъпление

    5 2 Отговор

    До коментар #56 от "Антиелектрика":

    Не дискриминация, а направо е престъпление плащането на 1,2 милиарда лв от джоба на данъкоплатците на ТЕЦ Марица-изток 2 за да продължи да трови въздуха на половин България.

    На собствениците на електромобили нищо не им плащат, а само им спестяват, което е огромна разлика. Нищо не излиза от джоба на данъкоплатеца.

    Ако този милиард само за последните две години, го бяха раздали за безплатен монтаж на фотоволтаици по покривите на бедните хора по селата, дори при двойно завишени цени, каквато е практиката в България, щяха да са инсталирани 280 мегавата фотоволтаици. В продължение на 30 години, тези фотоволтаици можеха да произвеждат безплатни 365 000 мегаватчаса всяка година, които да бъдат разпределени между бедните и за безплатно зареждане.

    Коментиран от #60, #61, #62, #63, #64, #86

  • 60 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 61 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 62 Енергетик

    2 1 Отговор

    До коментар #59 от "Не дискриминация, а престъпление":

    Ехеее големи лъжци сте обаче че и нагли!!!!!
    А каква е истината всъщност. Първо не се дава субсидия а заем на дружеството!!!!!! Явно не правиш разлика от субсидия и заем а заемът е държавното дружество да не фалира.
    И второ именно в благодарение на ниските цени на тока на държавните марици и АЕЦ сега говориш глупостите си и сметките как да караш електричка било без пари!!!!! Ама дай да видим защо цената на тока от Марица изток 2 и американските марици е толкова различна???? Защо се позволява държавното дружество да е на загуба само за да не се вдигне революция от народа.
  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 64 Антиелектрика

    6 2 Отговор

    До коментар #59 от "Не дискриминация, а престъпление":

    Какво общо има тук ТЕЦ "Марица Изток"? Договор сключен със САЩ, ходи го разваляй. А те по твоята логика и цветнокожите у нас не получават нищо, просто ползват безплатно произведения ток, така както собствениците на електрички ползват безплатно пътищата. Само не разбрах защо три пъти ми беше изтрито това мнение?

    Коментиран от #65, #67

  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Приказвай си наглите лъжи

    3 3 Отговор
    Защото останаха само три години до пълна либерализация на пазара на електроенергия, когато няма да има регулирани цени. Тогава ще лъсне грозната истина колко била евтина тази енергия. Евтина е защото някой политик така е казал. Добави към тази цена и тези милиард и двеста хиляди, за да получиш реалната цена на тока от мариците. Гледай обаче да не ти се завие свят като сметнеш колко е "евтина".
    И как смяташ че ще се върнат тези "заеми", след като цената на емисиите ще расте с всяка изминала година, а с тях и загубата ще расте? Най-хубавото е, че ще отпаднат бюрократичните спънки за инсталация на фотоволтаици по покривите и всеки ще може да връща излишната енергия по пазарните цени в момента на връщане, а не по субсидирани такива. Това ще балансира цената на електроенергията и няма да позволи да се вдигне на годишна база.

    Коментиран от #69

  • 67 Защото си неграмотник

    3 0 Отговор

    До коментар #64 от "Антиелектрика":

    Общото е, че от джоба на данъкоплатеца ще се дадат едни милиарди, а ти нямаш нищо против, но пък си против електричките, въпреки че не ти бъркат в джоба и никой нищо не им дава.

    Хайде сега като си толкова грамотен, да кажеш какво общо има между договора с американците и ТЕЦ Марица Изток? Държавата не дава този милиард на американците! Там ние им даваме директно, ама това е друга тема в минало бешело време и сагата ще свърши скоро, докато тази с Марицата е още в първо действие от десетки за в бъдеще. Тази година квотите са половин милиард с тенденция да поскъпват в пътя за в бъдеще.

    Коментиран от #70

  • 68 iwo

    4 5 Отговор
    една от целите на електромобилите е да свие до минимум пазара на употребявани коли ... но понеже сте папагали и само преповтаряте без да мислите ...

    Коментиран от #71

  • 69 Енергетик

    3 3 Отговор

    До коментар #66 от "Приказвай си наглите лъжи":

    Умнико нали това казвам че не е евтина!!!! Продават я евтино за СМЕТКА НА ЗАЕМИ да може такива балъци като теб да казват о тока супер евтин а бензина скъп. И друго нещо имаш късмет че я има АЕЦ Белене иначе тока ще подгони бензина!!!!! Говоря ток без субсидии и бензин без акциз.
    Не няма как да връщаш на НЕК!!!!!! Връщай си го тока на Пешо, Иван Хасан но не и на НЕК!!!!!!!
  • 70 Антиелектрика

    5 1 Отговор

    До коментар #67 от "Защото си неграмотник":

    Неграмотника си ти. Хайде прочети къде съм изразил съгласие за Мариците и къде съм против електричките?! Няма да повтарям едно и също, само защото не си схванал.
  • 71 Не баш

    5 1 Отговор

    До коментар #68 от "iwo":

    Не да свие пазара на употребявани, а пазара на нови автомобили, като позволи да се карат повече години, преди да решиш да продаваш. Една седемгодишна Тесла, по функции почти не се различава от модел 2019, защото функциите се получават чрез ъпдейти по Интернет.
  • 72 Пак питам

    2 1 Отговор
    "Публикувано във факти.бг: Какво общо има тук ТЕЦ "Марица Изток"? Договор сключен със САЩ, ходи го разваляй."

    Какво общо имат Марица Изток и САЩ? За какъв договор говориш?
  • 73 Приказвай си наглите лъжи

    2 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: И второ именно в благодарение на НИСКИТЕ цени на тока на държавните марици и АЕЦ сега говориш глупостите си

    Умникo нaли тoвa кaзвaм чe НЕ Е ЕВТИНА!!!! Прoдaвaт я eвтинo зa CМEТКA НA ЗAEМИ дa мoжe тaкивa бaлъци кaтo тeб дa кaзвaт o тoкa cупeр eвтин a бeнзинa cкъп.


    Ааа, обърна плочата. То и токът от АЕЦ беше "евтин" ама АЕЦ на загуба. Сега не е толкова евтин вече. Тока на Мариците реално ще поскъпне само около стотинка. Потребителите няма да го усетят, но пък няма да стават далавери за милиони. Затова с нетърпение чакам пълната либерализация - да ми "поскъпне" тока. Никога няма да стигне бензина.

    И от къде ти хрумна да продавам на НЕК, като на практика ще сме конкуренти и ще се цакаме с цените? Ще си продавам или купувам тока от един или няколко ТЪРГОВЕЦА на енергия, които търгуват на борсата, като им давам комисион.

    Коментиран от #126

  • 74 AMG

    1 0 Отговор
    па като никои не я иска , да сия хвьрли у кофата за боклук и да ходи пеш,ако нема кинти за нова , или да си купи кола с двг.
  • 75 Motion

    3 2 Отговор

    До коментар #48 от "Пари":

    Има скоростна кутия, просто в масовия случай е с една единствена предавка, която е постоянно зацепена. В бъдеще ще видиш и с дву- и тристепенни кутии, но е факт, че винаги има инвертор и честотен регулатор, които струват колкото 4-степенна автоматична кутия...
  • 76 123

    2 0 Отговор

    До коментар #57 от "Ха ха ха":

    Ако ти бях шеф веднага щях да те уволня. Това означава, че цял ден киснеш във Фейсбук и други подобни, защото от нормални разговори не можеш да изтощиш батерията за един ден. А специално за теб обяснявам, че целта на въпроса беше да ти кажа, че електричката е моден артикул, като телефона и който има излишни 100 000 лева за такава играчка ще я сменя през 1-2 години като телефона.

    Коментиран от #78

  • 77 Хайде още един умник

    1 0 Отговор
    който ще увеличава ефективността чрез повече предавки. Дори от Порше не успяха, не разбрахте ли, че няма смисъл?

    Коментиран от #96, #97

  • 78 Объркал си адреса

    1 2 Отговор

    До коментар #76 от "123":

    Аз съм този, който наема и уволнява и с помощта на телефона си изкарвам хляба. С автомобилите е същото. Едни си ги купуват за пред чалготеката, а други за да пътуват с тях, трети дори хляба си изкарват с тяхна помощ. За първите има Тайкан, а за вторите и третите Модел3, а скоро и още десетки евтини модели с голям пробег.

    И между другото се замислих, че баща ми е с 6-7 годишна Нокия с бутони и оригинална батерия.

    Коментиран от #91

  • 79 СМЯФ

    0 0 Отговор
    за 3 годин в китай 38000? туга те минаваме у гуем град!
    това са 1000 зареждания при живот на бетирията 500-2000!
    батерията на мръск е 2000 зареждания за пълен капацитет, по 400 км е дживотя на електрокара преди ремонт!
  • 80 Батко

    1 1 Отговор

    До коментар #3 от "Сибирски анадолец":

    И откъде ток за тях бе умнико, от ВЕИ та ли?

    Коментиран от #82

  • 81 Патриот

    0 0 Отговор

    До коментар #57 от "Ха ха ха":

    А ти кога последно си зарежда батерията на 3°С?
  • 82 Simbioza

    3 2 Отговор

    До коментар #80 от "Батко":

    ВЕИ не могат да се разрастнат повече от процента в Германия, защото вече има излишъци бутащи цената на тока до отрицателни нива. Добавянето на електромобили в уравнението, кооито да се зареждат когато има излишък подобрява баланса и позволява добавянето на още ВЕИ. Едните без другите не могат.
  • 83 Димов

    3 1 Отговор

    До коментар #43 от "Казал бил":

    Двата проблема са взаимосвързани. Нуждата от по-гъста зарядна инфраструктура е имено заради калпавите батерии. Ако батерията издържаше по 1000км, нямаше да има нужда от зарядки на всеки завой. ДВГ няма нужда от гъста зарядна инфраструктура точно, защото технологията му осигурява по-голям пробег от на електрокарите.

    Коментиран от #87

  • 84 Димов

    3 1 Отговор

    До коментар #42 от "ТокаДжия":

    Калимарите ще продължат да се къпят в злато, защото ЕС преговаря с ОАЕ за изграждане на чудовищна ФВ система, която да осигурява ток за цяла Европа. Пак ще им плащаме, а те ще диктуват цените. Проектът си имаше име, но не го помня. Порови се в нета, ако имаш време. Интересно е.
  • 85 Димов

    2 2 Отговор

    До коментар #56 от "Антиелектрика":

    Дори и на идиотите трябва да им е ясно, че тези благинки са само рекламно зарибяване, което ще трае до масовото навлизане на новият продукт. В моента, в който станат масови, токът ще почне да скача по-бързо, отколкото получаваме заплати. Както каза един, в коментар към друга статия: "Токът ще стигне 3лв преди бензина". Само наивниците си мислят, че идилията с евтиното возене на ток ще продължи вечно.
  • 86 Димов

    1 2 Отговор

    До коментар #59 от "Не дискриминация, а престъпление":

    Това щяха да са пропуснати ползи за енергото. Как я виждаш да стане тая работа? Колко трябва да си наивнен?
  • 87 Пр.ст си

    2 2 Отговор

    До коментар #83 от "Димов":

    Нямало гъста инфраструктура на ДВГ???? А на колко километра са бензиностанциите, да те питам? На 2 километра или по-малко? Чуваш ли се какво пишеш?

    Коментиран от #93

  • 88 Жожо

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Driving pleasure":

    Печалбите ще идват от задължителната подръжка на софтуера упгрейти и кой знае какво ще измислят.
  • 89 Electro

    4 2 Отговор

    До коментар #4 от "ХАРОН":

    За рециклиране отиват, приятелю. Това им е хубавото - могат да се рециклират и търсенето на този вид отпадъци е огромно.
  • 90 Татко Барба

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Старата школа":

    И корабите също! Дизелгенераторите думкат щот' инак нЕма ток!
  • 91 Шматка

    1 0 Отговор

    До коментар #78 от "Объркал си адреса":

    Той и дЕдо ти сигурно е с Ериксон с 15 см. антена и тежащ 1,5 кг. ??
  • 92 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 93 Димов

    4 1 Отговор

    До коментар #87 от "Пр.ст си":

    Да, чувам се. ДВГ изминава 1200км с едно зареждане. Електрокарите минават по 300-400. Представи си, колко по-гъста инфраструктура от бензиностанциите ще имат.

    Коментиран от #94, #95

  • 94 екоджендър

    3 4 Отговор

    До коментар #93 от "Димов":

    Ти на бензиностанция не си ли ходил никога ве мойче - кой сипва бензин за 1200 км?!?! Ти си болен мозък, ходи се прегледай за бъгове! Чак и врачува за цените на тока - все едно ако няма коли на ток едва ли не щели да падат тия цени. Изтрещела работа, за 5 лева се правите на клоуни тука дейва.

    Коментиран от #124

  • 95 Всичко под един знаменател

    1 4 Отговор

    До коментар #93 от "Димов":

    Май мислиш праволинейно. Защо слагаш всички зарядни станции под общ знаменател и ги сравняваш с бензиностанции?

    Проучванията показват, че 90% от зарежданията на електромобилите се осъществяват чрез бордовото зарядно от обикновен контакт нощно време или на работното място. По-малко от 10% от зарежданията се осъществяват на правотокови бързи зарядни станции, който зареждат директно батерията, но зареждането от тях е прекалено скъпо и понякога се изравнява със зареждането на бензин. Те са необходими само когато не можеш да стигнеш до крайната точка с вече заредената с евтин ток преди тръгване батерия. Едните зарядни ти дават икономия, а другите скорост на придвижване. Едните не могат да заместят другите, както е при бензиностанциите. Не е нужно да има много бързи зарядни станции. Важното е да са на ключови места и да ги има. А бавните зарядни станции могат да се изградят до всяко едно паркомясто, където паркират електромобили. Дори и с мощност от 1 киловат, за един работен ден ще се допълнят 50 километра пробег на стойност колкото едно кафе. Всеки работодател може да си позволи да почерпи по "едно кафе" на ден служителите си за да ги привлече и задържи.

    Коментиран от #125

  • 96 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 97 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 98 Дрън дрън дрън та дрън

    0 2 Отговор
    "Още преди Porsche такива като теб говореха, че от многостепенни кутии нямало смисъл при ел.мобилите, но е факт, че Porsche ако бяха с едностепенен редуктор щяха да имат и по-нисък въртящ момент от този на 1-ва, и по-ниска максимална скорост от тази на 2-ра. ZF установиха, че вкарването на 2-ра предавка може да увеличи пробега с до 10%, както и да подобри динамиката на електромобила"

    Хайде след толкова празни приказки в двете мнения, да обясниш защо тогава, по-малкото, по-леко и по-аеродинамично спортно Порше е по-бавно и като ускорение и като максимална скорост от Тесла модел s произведена през 2012 година и на всичко отгоре не може да измине толкова километри колкото нея. С други думи дори с двете предавки е по-неефективно.

    Да ми обясниш и какъв е проблема на електродвигателя да работи на ниски обороти? Защо всички рекорди за пробег от над 1000 км се извършват с ниска скорост, след като според тебе тогава двигателя работи най-неефективно? Колко процента по-неефективен е тогава и колко процента се губят от КПД при добавяне на скоростна кутия?

    Нали искаше да говорим с факти? Фактите показват, че всичко което си написал са празни приказки. скоростна кутия можеш да сложиш само на спортен модел за да спестиш някакви десети при стартовете или да гониш скорост над 300 км. За ежедневно шофиране е напълно безсмислено.

    Коментиран от #99

  • 99 Motion

    1 0 Отговор

    До коментар #98 от "Дрън дрън дрън та дрън":

    Празните приказки ги пишеш ти, защото не можа да отговориш как ще обориш водещите производители. А фактите говорят, че дори Тесла използват хитро решение - предавателните числа на предния мост и на задния мост при AWD са различни. Така при ниски скорости теглителното усилие идва предимно от задния мост, а при високи скорости (по магистралата) тягата се прехвърля предимно/изцяло на предния мост. Т.е. фиктивно използват двустепенно предаване. Porsche-то щеше да има по-слаби характеристики дори ако беше с една предавка на задния мост (дори по-слаби от сега), това не е въпрос на предавки, а на конкуренция между производителите, в която тема няма да навлизам. Говорим за предавки. При две предавки, на 1-ва двигателя ще се върти с по-високи обороти когато колата пълзи, а на втора ще се върти с по-ниски обороти при круузинг, в сравнение със случая с една предавка. И с колко се намалява КПД-то при две предавки? Просто има още една двойка зъбни колела която се върти на празен ход (незацепена към валовете) - чудо голямо. Дава повече предимства отколкото взима. Няма да продължавам спора с човек, който отказва да приеме разработките и труда на водещите производители, които за разлика от него, правят някаква развойна и изпитателна дейност. Дори един качествен винтоверт в днешно време (на който вретеното се върти в диапазона 0 - 1600 об/мин) има 2 или дори 3 предавки, какво остава за 1.5 - 2 тона автомобил, който се движи в диапазона 0 - 260 км/ч, и има да преодолява нак

    Коментиран от #102

  • 100 Motion

    1 1 Отговор
    И има да преодолява наклони при изкачване, аеродинамично съпротивление и т.н. Смешно е да продължавам спора докато труда на производителите показва истината!

    Коментиран от #127

  • 101 Умният

    2 0 Отговор
    Коментираме статията/никой не иска употребявани електрички/.Това е въпросът.По една или друга причина ако в бъдеще няма да има вторичен за тези автомобили това вече поражда друг ред мисли.

    Коментиран от #104

  • 102 Бъркаш маркетинг с инженерство

    1 0 Отговор

    До коментар #99 от "Motion":

    Разработките и трудът на производителите са насочени към максимално усложняване на автомобилите с цел бъдещи ремонти и съответно печалби. Тесла е на другия полюс. Те се придържат към правилото KISS (Keep It Simple Stupid) и махат всичко излишно като опростяват нещата. Ти също се опитваш да ги опростяваш за спора, като приравняваш прост едностъпален редуктор със скоростна кутия, която се нуждае от синхронизатори съединители и още един куп глупости. Сещаш ли се само съединителя какво инженерно предизвикателство е за тези коне и да се запази ускорението въпреки превключването?

    Пак питам, след като се правят толкова разработки от фирми с над 100 годишен опит, защо вече 10 години не могат да постигнат по-добри резултати от фирма, която за първи път прави свой автомобил? Въпроса ми е изключително прост и можеше да ми отговориш с едно изречение, ако имаше смислен отговор.

    Хайде помисли и сега, защо защо дори на Тесла семи, не са му необходими предавки, въпреки че ускорява 40 тона за 20 секунди до 100 и може да ги поддържа по баирите без да пада скоростта, а дизеловите автомобили не могат нито едното, въпреки че имат над 10 предавки.

    Глупавите инженери така и не проумяха, че не им трябват скоростни кутии, а просто повечко мощност. Ако не теоретизираше толкова, а беше погледнал практическата страна, КПД на електродвигател е 91% при минимални обороти 94% при средни и 96% при високите. Няма кой знае каква разлика, която да оправдае наличието на скоростна к
  • 103 Бъркаш маркетинг с инженерство

    1 1 Отговор
    Ако не теоретизираше толкова, а беше погледнал практическата страна, КПД на електродвигател е 91% при минимални обороти 94% при средни и 96% при високите. Няма кой знае каква разлика, която да оправдае наличието на скоростна кутия, която струва три пъти повече от добавянето на още един двигател, който със сигурност осигурява и по-голям въртящ момент и по-висока мощност при високи обороти, а и по-голяма надеждност, защото двигателите работят на половин мощност и както сам отбеляза може да ползваш само единия при нужда. Пак както ти каза, предимствата на допълнителните двигатели са повече от недостатъците на скоростната кутия.

    Коментиран от #105

  • 104 Задаваш умни въпроси

    1 1 Отговор

    До коментар #101 от "Умният":

    Ако прочетеш статията, ще видиш че никой не иска втора употреба автомобили с малък пробег. Като гледам не че ги искат и като нови де. От друга страна, тези с голям пробег се радват на пазарен успех както като, нови така и като втора употреба. Незнайно защо стогодишните се опитваха да засипват пазара именно с такива автомобили с малък пробег, за да могат да обясняват на политиците, че няма търсене на електромобили и няма смисъл да ги произвеждат.

    Коментиран от #112

  • 105 Motion

    2 0 Отговор

    До коментар #103 от "Бъркаш маркетинг с инженерство":

    Приписваш измислени думи. Никъде не съм казал, че "предимствата на допълнителните двигатели са повече от недостатъците на скоростната кутия"! И единствения който теоретизира си ти, защото аз се базирам на реални проведени изпитания, а ти на свободни съчинения тип "добавянето на скоростна кутия струва 3 пъти повече", без да е станало дума какъв тип е ел.двигателя, каква конструкция и с колко предавки е кутията и т.н. А да те светна, че производителите ако искат, могат да печелят от части за ремонти при всички положения, независимо от броя предавки в кутията. Това колко е надеждна кутията не зависи от броя предавки, а от това как е конструирана, с какво качество и обработка на материала и сглобката и колко ресурс е вложен в нея. Ако искат могат да ти направят 4 степенна кутия която да надживее ел.двигателите и ел.мобила - друг е въпроса има ли смисъл да работи 25 години, когато автомобила ще работи не повече от 12, колко ще е обемно, колко ще тежи и колко ще струва това удоволствие. Същото е и с ел.двигателите. А няколкото случая на сменени ел.мотори в задвижването при Тесла досега доказват, че по-често зъбните предавки надживяват ел.мотора и електрониката. Освен това при ел.мобилите не е нужно скоростната кутия да съдържа синхронизатори - дори при ДВГ има конструкции без фрикционни елементи в кутията. Друг е въпроса, че може би единствените кутии които си представяш, че съществуват, са типичните ръчни предавателни кутии. Спокойно може да се използват палцов
  • 106 Motion

    2 0 Отговор
    Спокойно може да се използват палцови съединители които имат по-едри палци отколкото са зъбите на зъбните колела. Но какво да обяснявам повече на човек, който пита защо ДВГ при камионите имали нужда от повече от 10 предавки и въпреки това нямали тяговата характеристика на електрическо задвижване... Първо проучи защо ДВГ има нужда от толкова много предавки, какво всъщност е предназначението на многостепенните трансмисии и какви ползи могат да имат от тях ел.задвижванията. Това, че ел.мобила може да работи и с 1 предавка, не означава, че няма ползи от поне още една. То той и директно може да задвижва колелата (пробвано е многократно), ама на практика всички производители поставят редуктори. Даже и при конструкция мотор на всяко колело се предпочита редуктор между мотора и колелото. Справка - Drako GTE, мотор-редуктор на всяко колело. Каквото и да говориш, фактите показват бъдещето - докато ти ги оспорваш по разни сайтове, производителите правят и маркетинг, и инженеринг, и то доста успешно. Така че личи си кой бърка маркетинг с инженеринг - като гледам как хвалиш само и единствено Тесла без да разчиташ ничий друг труд, явно не умееш да си безпристрастен като мен. Аз уважавам и Тесла, и Порше, и всички останали, без да оплювам труда на нито един от тях за сметка на друг. Но все пак явно Мъск, който беше се изцепил, че "накладките на Тесла издържат за целия живот на автомобила!" в пост, в който собствениците се оплакваха от износени накладки, ти е промил мозък
  • 107 Motion

    1 0 Отговор
    Но все пак явно Мъск, който беше се изцепил, че "накладките на Тесла издържат за целия живот на автомобила!" в пост, в който собствениците се оплакваха от износени накладки, ти е промил мозъка със "съвършенството на опростения си продукт", а с такива хора няма полза от спорове - те си знаят само тяхното, така че слагам край на спора с такива хора!
  • 108 Аз гледам фактите

    1 1 Отговор
    А ти очевидно четеш рекламни материали. Нали от Порше се хвалеха, че с втората предавка ще повишат ефективността. За трети път те питам - по-ефективно ли е от остарелия модел на Тесла, а даже и от Модел Х? Моля те обясни ми защо трябва да се възхитя от инженерната мисъл на Порше? Честно казано искрено се надявах да покажат класа и да натрият носа на Тесла, за да се получи конкуренция, но уви. Кажи моля те безпристрастно, кое задвижване е по-добро? Не ми излизай с номера, че не са искали.

    В началото бях скептичен за постиженията на Тесла, но с всяко излизане на "конкурентен" модел, все повече уважавам постигнатото, защото виждам, че останалите не могат да го постигнат. От Порше само затвърдиха убежденията ми. Единственото на което се възхищавам е бързото зареждане, което няма аналог. За лукса няма въобще база за сравнение и няма как да очакваме друго.

    Двигателите на Тесла с трансмисията струват 800$. Колко според тебе струва само скоростната кутия с всичко прилежащо към нея на Поршето? А на камион? Аз предпочитам два пъти повече мощност и втори двигател пред скоростна кутия. А ти?

    Двигателите са сменяни заради шумове. От какво са породени според тебе? Проводниците ли са се износили?
  • 109 Motion

    3 0 Отговор
    Изял съм не един учебник по Машинни елементи и автотранспортна техника, и съм отремонтирал повече предавателни кутии от теб, както си личи по изказванията ти (човек наричащ съединителите и синхронизаторите "глупости"). Даже няма и да те питам как и с какво се измерва дали един синхронизатор е годен или вече е за подмяна, надолу или нагоре се движи размера при износването, как се регулира мъртвия ход в зъбното предаване, с какви инструменти и т.н. Скоростните кутии и мотор-редукторите са ми едни от любимите възли за ремонт и сглобяване, така че не позна. Най-голям дял на подменени двигатели са заради прекъснати hairpin-ове на статори на новите и намотки при по-старите трифазни мотори. Още една част заради проблеми с изводите за клемите за присъединяване на високоволтовите проводници. Това от какво е? Износени зъбни колела? Или износени лагери с радиален луфт? Това, че на няколко двигателя са дефектирали лагери преждевременно, не означава, че електрическата част е безпроблемна. Означава, че се снабдяват с евтини лагери с не толкова високо качество и/или монтажа на лагерите се извършва с по-ниско ниво на точност от необходимото. А определено щом поставят такива лагери на мотора, останалите компоненти по автомобила не са най-високия клас качество. Тесла ако искат могат да повишат качеството. Проблема е, че когато стигнат това на премиум производител трябва да поставят и премиум цени, а не можеш да получиш премиум електромобил за $35 000. Тесла се гордеят точно
  • 110 Motion

    0 0 Отговор
    Тесла се гордеят точно с това - предлагат по-евтин, но агресивен електромобил. Все някакъв компромис е направен в този случай. Голяма работа като предлагат най-добрите параметри, с посредствено качество. Много притежатели на Тесла посочват, че не биха си закупили повторно Тесла и като причина дават изнервяне вследствие на непрекъснатите повреди и чакане за ремонти. Не всичко е ускорение от 0 до 100 и динамика. Каква полза от по-бърз и динамичен автомобил, ако той дефектира повече от много други електромобили... Предпочитам нещо малко по-бавно, и дори по-скъпо, но да дам повече пари и да имам повече надеждност и спокойствие за по-дълъг период от време. И не ми излизай с номера, че Тесла предлагат качество и надеждност при положение, че сам казваш, че двигател + трансмисия струват $800, което е абсурдно евтино за съвременно задвижване на спортен електромобил! Ако мислиш така, ще си поредния безнадежден мечтател, който все още вярва сляпо в мотото "хубаво и евтино". И да, предпочитам електромобил с две предавки, които дават най-доброто от двата свята (голям въртящ момент + по-ефикасен круузинг), отколкото някакъв усреднен компромис между двете! За 4-ти път ти казвам - опитваш се да оспориш производители, всеки от които прави повече отколкото цяла България. ZF и GKN са почти готови с техните двустепенни eAxle. А специално те правят едни от най-надеждните и дълготрайни силови предавания не само в транспорта, но и в индустриалната среда. Но нали знаеш - кучетата
  • 111 Motion

    3 0 Отговор
    Но нали знаеш - кучетата лаят, кервана си върви. Спори и се подготви да видиш следващия спортен електромобил с 2 или 3 предавки при задвижване на всички колела!

    Коментиран от #113

  • 112 Умният

    1 0 Отговор

    До коментар #104 от "Задаваш умни въпроси":

    Прав си.Дано скоро да разберем и видим какви нови изненади са ни приготвили знаещите и можещи....
  • 113 Разбрах вече

    1 0 Отговор

    До коментар #111 от "Motion":

    Очевидно си защитаваш работата. Вече напълно те разбирам. Обаче леко не си познал. Тесла видяха къде са проблемите и детските болести и ги решиха за модел 3. Смениха и няколко доставчика на некачествени части. Двигателя вече е проектиран за един милион мили. Неслучайно ще слагат двигателят от tesla модел 3 та задвижва 40 тонния камион с гаранция за двигателите 1 000 000 мили до първо обслужване. Уж разбираш от двигатели и предавки, но отричаш очевидното. 2 двигателя по 400 конски сили, със съответните редуктори, ще работят в много по-облекчен режим, отколкото един двигател 400 конски сили плюс скоростна кутия. Освен облекченият режим и по-малкото износване, двата двигателя ще дадат много по-голяма динамика и много по-голяма икономия, отколкото само един двигател. Понеже ги разбираш нещата, няма да ти обяснявам защо. Дори да го отричаш, съм сигурен, че знаеш предимствата.

    Дори Тесла не отрича скоростните кутии, но ги ползва само по предназначение. Всички знаем, че и в стария и в новия Тесла роудстър има скоростни кутии. Нормално е да има, когато говорим за скорости над 400 км/ч и ускорение 1,9сек/100км/ч. Ако нямаше скоростна кутия трябваше да се лиши от едното от двете. При "нормални" скорости до 300 км/ч така или иначе при съответното предавателно число, въртящия момент при старта се ограничава от приплъзването на гумите и е по-голям от необходимото, дори при тегло 2,5 тона, а батериите олекват с всяко следващо поколение. Всички тръгват от презумпци

    Коментиран от #115

  • 114 Разбрах вече

    1 1 Отговор
    Всички тръгват от презумпцията, че ако ползват по маломощни електродвигатели, електромобилите им ще са по-икономични, а е точно обратното, което обезсмисля ползването на скоростни кутии.

    Освен различни предавателни числа, Тесла ползва и различни двигатели на предната и задната ос, като единия е по-икономичен в ниските обороти а другия във високите. Ето ти още едно предимство пред ползването на скоростна кутия. Пак те питам онези великите, които все ги споменаваш, постигнаха ли по-добри ПРАКТИЧЕСКИ резултати от Тесла, освен голямата реклама колко са велики?

    Цялата идея не е да се гледа на парче, като на porsche. Да вземем един готов двигател и да се опитаме да го направим по-икономичен, а да се гледа цялата картинка от батерията до колелата. Мога да се обзаложа, че следващото porsche няма да има скорости и ще го отчетат като грешка.
  • 115 Motion

    2 0 Отговор

    До коментар #113 от "Разбрах вече":

    Смея се с глас. Защитавал съм си работата. Ами разбира се! Ти твоята не я ли защитаваш? Защитавам и тази на водещите производители. Само да те подсетя, че аз работа ще си имам, та ако ще Tesla, Porsche или леля му на Мъск да правят задвижвания и с 1, и с 25 предавки! Пък и работата ми не приключва само със задвижване и автомобили като цяло, таа вечер спя спокойно. Така че това е колкото смешен, толкова и нелеп аргумент. Както казах, надеждността и дълготрайността зависят от ресурса и инженеринга, а не от броя предавки. Историята е виждала случаи на 8-степенни автоматични кутии да издържат повече от 4-степенни. Както и 6-степенни ръчни кутии повече от 5-степенни. Няма да отговарям на никакви въпроси с които да превръщам темата в истории от българските форуми тип "BMW срещу Mercedes", "Tesla срещу еди кой си", и т.н. Както казах, уважавам труда на всички производители - аз на марки НЕ робувам. Слагали 2 двигателя по 400 конски сили вместо един, че така щели да работят по-облекчено - трябва да четеш повече ел.техника и машинни елементи. Първо, х-ката на ЕД показва, че КПД-то на такъв намалява с намаляването на товара. Защото започва по-голяма част от общата разходвана енергия да отива в топлинни и ел.магнитни загуби. Затова е лоша практика да се презапасяваш с по-мощен ЕД от нужното. Освен, че ще излезе по-тежък, обемен и скъп, за същата работа винаги ще употребява повече ел.енергия. Второ, износването няма да е по-малко, поради факта, че слагат 2 ЕД х 400 к.
  • 116 Motion

    1 0 Отговор
    Второ, износването няма да е по-малко, поради факта, че слагат 2 ЕД х 400 к.с., защото ЩЕ НАТОВАРВАТ И ДВАТА (поради горепосочената причина) повече и ще получат по-високо теглително усилие + разпределението му върху всички мостове и колела, разбирай по-висока сцепна сила, продукт на въртящия момент, както и 800к.с. макс. Никой не говори един ЕД да задвижва всички колела - най-малкото ще има нужда И от раздатъчна кутия. А два или повече ЕД задвижващи повече от един мост, като така максималната сцепна сила (преди да започнат да преплъзват колелата) ще е по-голяма. Дори и сам призна, че при голям интервал от скорости многостепенното задвижване намира предимства и от гледна точка на въртящия момент, и от гледна точка на икономия. Ще видиш, че в бъдеще само бюджетни евридей автомобили ще бъдат с едностепенно задвижване. Камионите и спортните електромобили ще получат повече от 1 предавка, на поне единия мост. Както и сега вече има ел.мотоциклети (пример - Tacita и още някои), които използват повече от 1 предавка. От Porsche изобщо не го смятат за грешка. Това беше само началото. И е за добро.
  • 117 Боян Българинът

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Driving pleasure":

    Хахахахах, ей тва ми хареса много..
  • 118 Смея се на ум...

    0 0 Отговор
    ... защото е късно. "Първо, х-ката на ЕД показва, че КПД-то на такъв намалява с намаляването на товара. Защото започва по-голяма част от общата разходвана енергия да отива в топлинни и ел.магнитни загуби." Ама толкова си далече от истината, че чак не можеш да си представиш!
    Нали не се опитваш да приравниш електромобила с ярмомелка, която винаги се върти, дори да не мели при това се върти с максимални обороти, защото се захранва с фиксирани напрежение и честота?

    Всъщност при електричките е точно обратното. Въобще не съществува понятие "работа на празен ход" за което говориш. Колкото е по-голям въртящия момент, толкова токът е по-голям и съответно за еднакъв ток топлинните загуби са по-големи колкото са по тънки кабелите. При 50кв мощност, 100кв двигател с инвертор ще имат повече топлинни загуби отколкото 400киловатови, защото проводниците са с по-голямо сечение, а полупроводниците по-мощни и омическото им съпротивление е по-ниско.

    Ако закачиш ремарке с 2т товар на двата автомобила, по-мощния ще изразходи по-малко енергия за изкачване на баира с еднаква скорост и предавки няма да могат да компенсират нито загубите, нито прегряването, защото независимо от предавателното число, необходимата мощност за изкачването винаги ще е една и съща за съответната скорост. За единият автомобил ще е близка до максималната и охладителната система ще работи на максимум, а за другия автомобил, това ще е 1/5 от мощността, ще може да ускори много бързо при нужда, а о

    Коментиран от #120

  • 119 Смея се на ум...

    0 0 Отговор
    а охлаждането дори няма да работи през цялото време.
    Съществува и обратен въртящ момент, при който токът се връща в батерията. Колкото по-голяма е мощността на двигателите, толкова по-голям е спирачният момент и толкова повече енергия се връща, което увеличава пробега.

    ПП снощи не се е публикувала мнението заради грешен код от картинката
  • 120 Motion

    3 0 Отговор

    До коментар #118 от "Смея се на ум...":

    Аз му говоря за зависимост КПД - товар, той за ярмомелки и празни ходове... На празен ход КПД е НУЛА. Защото разходваш все някаква енергия, а от нея оползотворяваш НИЩО. Затова и всички хар-ки КПД-товар започват от 0. Само че при ел.мобила ПХ няма. Или работи като двигател, или като генератор (което е и моторната спирачка). А пък кабели с по-голямо сечение и по-мощни полупроводникови елементи можеш да поставиш и на по-маломощен двигател. Проблема е, че вдига цената и въпроса става дали е оправдано. Говоря за това как се движи КПД с нарастване/намаляване на товара: https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-01f2c3da7df4e87c97092752bc672bb5.webp , https://www.allaboutcircuits.com/uploads/articles/induction-motor-power-factor-and-efficiency.jpg , И на двете хар-ки се вижда, че и на permanent magnet мотора, и на AC индукционния, какъвто се ползва в по-новите модели на Тесла, КПД НАРАСТВА с ПОВИШАВАНЕ на натоварването. Вземи погледни хар-ките вместо да пишеш свободни съчинения. ВСИЧКИ двигатели в шосейните автомобили, та дори и ДВГ който не е темата в момента, имат нарастващо КПД с нарастване на товара. Всички от тях имат понижаващо се КПД при намаляване на товара. На 20% натоварване имат ужасно КПД. Вижда се от хар-ките. А пък това с по-мощния двигател, че връщал повече енергия, отново е някакви свободни съчинения. Ако двигателя е по-мощен, ще има по-голям спирачен момент, и това ще върне енергията в батериите ПО-БЪРЗО, но и автомобила ще спре ПО-БЪРЗО. Което е дон
  • 121 Motion

    1 0 Отговор
    Което е донякъде плюс, защото ще се използват фрикционните спирачки само в краен случай. Но ако не говорим за фрикционни спирачки и спиране с цел предотвратяване на ПТП, то количеството енергия което ще се върне в батериите (при еднакви загуби) Е ЕДНО И СЪЩО и то не зависи от спирачния момент. То зависи от кинетичната енергия, запасена в купето и въртящите се части на силовото предаване. Тоест маса, скорост, инерционен момент и т.н. Не можеш да извадиш повече енергия отколкото е запасена в тях, ако можеше щеше да направиш перпетуум мобиле - мотора да връща повече отколкото е вложил. "Regen usually loses around 10-20% of the energy being captured, and then the car loses another 10-20% or so when converting that energy back into acceleration, according to Tesla." - Дори Тесла признават, че в реалността, трудно рекуперираш повече от 60-70% от първоначално вложената енергия в ускоряването до определа скорост. Просто никой не е такъв идиот, че да се презапаси с двигател с някаква мощност, и после да го използва с минимално натоварване. Както и Тесла не поставя двигател 600 hp, за да използва да речем 200 от тях и да държи двигателя под 30% товар от максималния му възможен. Справка - отново характеристиките. А пък при въртене с много високи обороти, КПД-то пак се срива. Затова и моделите с AWD на Тесла изключват задния двигател при cruising по магистралата, и той работи паразитно, което пак е по-добре, отколкото да се насочва ел.енергия към него и той да разходв
  • 122 Motion

    1 0 Отговор
    и тoй дa рaзхoдвa гoлямa чacт в зaгуби. Двуcтeпeннa прeдaвкa в пoдoбни eл.мoбили (нe caмo Тecлa) щe позволи мотора дa нe дocтигa чaк нaд 20 000 об/мин и тaкaвa cитуaция дa ce избeгнe. Cпoриш c гoдини изcлeдвaния, изпитaния и инжeнeринг. Нe знaм кaквo ce oпитвaш дa пocтигнeш. Прeди гoдини кoгaтo DSG доби пoпулярнocт, cпoрихмe така c хoрa, кoитo кaзaхa, чe "хидрoaвтoмaтa e ocтaрялa кутия и DSG щe гo убиe c врeмeтo, чe бъдeщeтo e в DSG", и ceгa кaквo cтaнa? Aвтoпрoизвoдитeлитe бaвнo oтcтъпвaт oт DSG и ce нacoчвaт към нови хидрoaвтoмaти. Аstоn Mаrtin признaхa, чe ca oбмиcляли DSG, нo вeчe нe вярвaт в тях и твърдo глeдaт към бъдeщe c хидрoмeхaнични aвтoмaти (гoвoрим дoкaтo ce изпoлзвa ДВГ). Кaктo и мнoгo други прoизвoдитeли. Пoдoбно стана и с CVT, кoйтo oщe пo-рaнo щeшe дa изядe хидрoaвтoмaтa. Нo cтaнa тoчнo oбрaтнoтo. Тa тaкa и ceгa - някoи спорят, чe "нямa бъдeщe в мнoгocтеп. кутии при eл.мoбилитe, и чe тe щe изчeзнaт". Прocтo щe изчaкaм дa нaвлязaт пo-мacoвo и тoгaвa щe глeдaм кaк тaкивa кaтo тeб oтнoвo ocтaвaтe c пръcт в уcтa или прocтo нaй-ceтнe рeшaвaтe дa чeтeтe и глeдaтe пoвeчe и дa възприeмeтe oчeвиднoтo, кoгaтo хoрaтa кoитo ca ви нaпрaвили кoлитe кoитo кaрaтe, ви нaтрият нoca.
  • 123 Motion

    1 0 Отговор
    Пропуснах да вметна, че по подобен начин фрикционните спирачки не могат да бъдат елиминирани от ел.мобилите, въпреки че някои хора приказват и това. Защото регенеративното спиране се влошава при ниски скорости, а при много ниски направо не работи. Както и не може да задържи автомобила на място, например спрял на наклон. Освен ако не следи за наклона и самоволното потегляне, и не подава съответно напрежение на двигателя, който да "балансира" гравитационната сила - което е пълна глупост - хабиш ценна енергия, за да задържиш автомобила спрял. А и е опасно - повреда в електрическата система, двигателя, батериите, или просто изчерпването им, означава внезапна загуба на спирачна сила. Това се отнася и за задържане на място, и при движение. Така че и регенеративното спиране трябва да има механичен "резервен план", който в случая е фрикционна спирачка, която да работи предимно за резки забавяния/спирания, спиране до пълен покой, и задържане на място, например докато шофьора чака на светофар. Та много неща може да се дискутират, но фактите говорят повече!
  • 124 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #94 от "екоджендър":

    Въпросът не е в това, че ти си скъсан и капваш за по 5лв през ден. Въпросът е в технологичните възможности на двата агрегата. Бензиностанциите не се строят според твоят джоб. Умно ли гледаш?
  • 125 Димов

    2 0 Отговор

    До коментар #95 от "Всичко под един знаменател":

    Дали на паркоместа, на работа, пред офис, кафене, блока ти или на магистралата...... всичко това са зарядни станции трупащи огромна и проблемна инфраструктура. Не се опитвай да отпишеш всички тях от нея. Тъп ход. Хашлашки похвати от непохватен лаладжия.
  • 126 Ами

    0 0 Отговор

    До коментар #73 от "Приказвай си наглите лъжи":

    Правилно всяко дружество е на загуба защото нашите не крадат лукоил с дълг го дадоха без пари злато и аец вероятно. Затова викаш ала бала неща. Нали сега трябва да вземат евтин руски газ през Гърция или турците Боко това имал из предвид. Като им лъснат далавери това ала бала изчезва. И започват да мълчат да взема акциз като гориво че хлопне ли врати. Не коли а каруца с кон ще гъзария.
  • 127 Ами

    0 0 Отговор

    До коментар #100 от "Motion":

    Има логика за ел мобила преди двг а сега в новия век всеки компютър пералня и климатик има ел мотор и сериозен контролер явно тия нямат касетофони имат даже хубавите имаха бързо превъртане 2 предавки. Затова никой не ги търси представи си пералня или миксер с 6 предавки двоен съединител и куп ненужни неща. А има мотор колело тип домакински мотор който включва екстра намотки. Все тесла ръчна пералня руска или хиперинвертор самсунг. Явно прогреса ще дойде след век или 2 но има време след 3 века може да стане както тесла е показал супер кондензатор безжичен ток все 1но новия самсунг или четка за зъби еха.
  • 128 828

    1 0 Отговор
    Електрическите коли сега са евтини за каране и нямат поддръжка но в бъдеще ще бъдат още по евтини защото всеки ще има соларни панели на покрива. Освен това батериите им в момента по последния патент на тесла издържат миион мили или милион и половина км.