Ако търсите начин да превозвате хора и багаж, при това на доста комфортно ниво, то минивановете са типа автомобили, които са идеални за вас. Това са оптималните семейни превозни средства, но според модата напоследък, не се смятат за толкова привлекателни на външен вид и може би поради тази причина постепенно започват да отстъпват позиции. Opel например вече не прави емблематичната у нас Zafira, Toyota и Renault имат миниванове, но не ги продават в България и основно Citroen и Volkswagen продължават да държат на сегмента и да не се отказват от класическите миниванове. За "залезът" на минивановете има обаче и други причини.
Сега ще се опитаме да дадем отговор на въпроса "Защо не се продават миниванове у нас", като ви разкажем за един частен случай, който определено е показателен за целия автомобилен бранш и в частност за сегмента на минивановете. Ще разгледаме минивана на Citroen, който според нас е една от най-добрите опции на пазара, а в момента е без много сериозни конкуренти в Европа и в България (с изключение на Touran, който е в същото положение, в каквото се намира "главния герой" на този материал).
"Главният герой"
Това, което предлагат "Шевроните" е Citroen C4 SpaceTourer - един миниван, който ни напомня за Picasso линията на марката, но в същото време е значително по-съвременен и технологичен. Големият проблем на SpaceTourer не е, че хората ще продължат да го наричат Picasso за десетилетия напред, а че е притиснат между двата други MPV модела на Citroen - Berlingo и SpaceTourer. И двете многофункционални коли обаче са базирани на лекотоварни модели и по този начин и двете могат да предложат много повече интериорно пространство, но и доста по-малко комфорт, отколкото C4 SpaceTourer.
Факторът "цена"
Много важен фактор, особено за ситуацията с новите автомобили у нас, при която цената е от определящо значение. Най-евтиният C4 SpaceTourer струва 47 527 лв. с ДДС, а най-евтиният Berlingo е само 30 444 лева. Най-скъпият петместен C4 SpaceTourer пък стартира от 52 892 лв. с ДДС, докато за съвсем малко повече пари (56 140 лв. с ДДС за версията XS) можете да имате големия микробус SpaceTourer с осем (или по избор девет) места и прилично багажно пространство.
Ако търсите начин да превозвате хора и багаж, то пътническите микробуси, базирани на товарните, са много по-добра опция. C4 SpaceTourer има и седемместна версия, която ползва данъчен кредит и може да се купи без ДДС на цени от 37 247 лева, но въпреки това не успява да привлече клиентите, които отново предпочитат пътническата версия на Berlingo, пак заради значително по-ниската цена. Миниванът е притиснат и от трета страна - кросоувърът C5 Aircross, който е много по-привлекателен визуално, но също не е толкова практичен, колкото C4 SpaceTourer. Неговата цена стартира в България от 42 781 лв. с ДДС - още една причина да е предпочитан пред минивана.
Дотук разгледахме причините, поради които миниванът на Citroen не се ползва с особена популярност у нас, а още един фактор е, че в глобален мащаб минивановете отстъпват по популярност и тяхната ниша постепенно се завзема от различни кросоувъри и SUV-та. Те обаче, както вече споменахме, не предлагат изцяло усещането и практичността на минивана.
Миниванът - оптималната семейна кола
А класическият миниван, в лицето на C4 SpaceTourer, разполага със салон, който е с изненадващо високо качество на изработка (може би определението "изненадващо" е малко недоброжелателно към модела, но е факт) и впечатлява с изисканост и в същото време с много високо ниво на комфорт. Функционалността и практичността на този автомобил са безспорни, качеството на използваните материали и това на самата сглобка са на много по-високо ниво, а екстрите далеч превъзхождат тези, предлагани за алтернативните возила от класа на "баничарките" и микробусите.
Плюс това, за повечето от средностатистическите семейства у нас, миниванът е много по-смислен автомобил от пътническа "баничарка", SUV само с предно предаване или микробус (освен ако семейството ви не е деветчленно). C4 SpaceTourer разполага и със значително по-добра возия от тази на алтернативите, управлява се много по-прецизно, а що се отнася до сигурността, то тя определено е на много по-високо ниво от колите, правени на базата на лекотоварни автомобили.
"Модерните" SUV-та
В обобщение можем да кажем, че новият C4 SpaceTourer не е произведение на изкуството, но е значително по-комфортен, по-технологичен, по-сигурен и доста по-луксозен от притискащите го от двете му страни MPV-та на марката и въпреки това няма шанс, нито на пазара у нас, нито на този в Европа. И докато у нас се предпочитат по-евтините предложения, то на Запад са се наместили модерните SUV-та, а в случая със Citroen - C5 Aircross, който вече е един от бестселърите на марката. Модните тенденции, задавани от въпросните SUV-та, не спомагат за успеха на минивановете и водят до все по-голямата липса на популярност на този вид автомобили.
Точно поради тези причини много от автомобилните производители вече се отказаха от подобен род превозни средства или ги "преоблякоха" да приличат на кросоувъри, особено що се отнася до европейските пазари. Все пак обаче, класическите миниванове все още имат своите фенове в Европа и у нас, и е добре, че марки, като Citroen и Volkswagen продължават да ги предлагат на родния пазар.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Марио
10:44 16.11.2019
3 Кап. Некрасов
10:55 16.11.2019
4 Haha
Коментиран от #77
10:57 16.11.2019
5 ДВГ
Коментиран от #8
11:00 16.11.2019
6 САП
За да вземеш миниван ти трябват повече седящи места и място за багаж. Това нещо не предлага нищо повече от едно комби. И покупката му се обезсмисля.
Карам миниван VWSharan харесвам минивановете, но този ситроен не може да се сравнява изобщо с истинските миниванове.
Коментиран от #7, #34, #36
11:05 16.11.2019
7 МаКаТа
До коментар #6 от "САП":
В случая ситроенът е даден, като пример, който важи за всички останали Добър материал, показващ ни ситуацията с минивановете у нас и по света11:12 16.11.2019
8 DBS
До коментар #5 от "ДВГ":
Чак пък грозни .... далеч не всички са грозни. Разните SUV/crossover измишльотини от същия ценови сегмент има много повече грозни представители. Новия Еспас например, не се продава официално у нас ,но ми допада много повече от Каджар .Аз лично предпочитам голямо комби.Ако трябва да е с офроуд визия имаме А4 и А6 олроуд ,Октавия и Супърб Скаут, Пасат Алтрак Инсиния Крос Тъур ...да не ги изреждам
Коментиран от #9, #11, #37
11:12 16.11.2019
9 DBS
До коментар #8 от "DBS":
Insignia Country Tourer....грешка11:18 16.11.2019
10 Пенда
11:23 16.11.2019
11 ДВГ
До коментар #8 от "DBS":
Ти може да си кривиш душата както искаш ама като поставиш миниван до СУВ и всички избират..... СУВ цифрите говорят сами по себе си. Това не е за нищо друго, просто визията казва всичко.Коментиран от #12
11:26 16.11.2019
12 DBS
До коментар #11 от "ДВГ":
Така е... и се нарича "мода" ..следване на "мейнстрийм" и тн. Както междудругото се случва с вановете през 90те и началото на 2000те . Сега модата е SUV.Не че е лошо . Щом им харесва на хората си ги карат.Иначе душата не си я кривя изобщо.Няма как да избера нещо ,защото Пешо има такова и каза че е яко.
Коментиран от #14
11:45 16.11.2019
13 Oniq s karucata
Коментиран от #38
11:46 16.11.2019
14 ДВГ
До коментар #12 от "DBS":
Хехе мода било. Дори и СУВ да не съществува ха хората ще си купят комбита, хечбеци, лифтбеци, но не и ванове, които мязат на кутия за обувки. Как да го гледам това нещо всеки ден, ще бъда нещастен.Коментиран от #17
11:56 16.11.2019
15 Коmapak
Коментиран от #16
11:59 16.11.2019
16 ДВГ
До коментар #15 от "Коmapak":
Знам сега как ще ме нападнете, ама вие и жените ли така ги вземате да ви вършат работа??? Нямате ли душа, как влизате в гаража и в колата всеки ден, без желание?Коментиран от #18, #21
12:05 16.11.2019
17 DBS
До коментар #14 от "ДВГ":
Както казах само до преди 10тина хората друго са мислили . Ако ван е кутия за обувки ,сува е за ботуши ;).Утре ако излязат повдигнати седани на мода ще е същото
12:11 16.11.2019
18 Komapak
До коментар #16 от "ДВГ":
Ползвах две досега 25години ми стигат. Може би неправилно се изразих, имайки в предвид, че многочленно семейство трябва да има две коли. Едната е работа да върши... 😂😂😂😂12:12 16.11.2019
19 Xa xa xa
12:16 16.11.2019
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 XJS
До коментар #16 от "ДВГ":
Душа казваш ... и я намери в СУВ . Леле... И кой е този СУВ с душа . Интересно ми е просто, ако не искаш не казвайКоментиран от #24, #39
12:30 16.11.2019
22 Караиванов
Коментиран от #71
12:37 16.11.2019
23 Хидрофор
12:42 16.11.2019
24 ДВГ
До коментар #21 от "XJS":
Нищо не си разбрал. Казвам че душата ти иска нещо красиво, което да му радва окото. Има много такива СУВ аз съм фен на Лексус, Мазда, Хюндай, КИА и т. н.Коментиран от #27, #48
13:02 16.11.2019
25 Хуан Уей
13:24 16.11.2019
26 Ванче
13:41 16.11.2019
27 XJS
До коментар #24 от "ДВГ":
Малко заядлив и повече заблуден ,ми струвате колега. Няма лошо. От всичките тези марки ,който изреди .. с характер пък и красив може би има един или два модела. Лексус имат супер грозни модели .КИА и Хюндай с характер... пък и да седна да му се кефя в каража , донякъде новия Санта Фе.Той обаче е на други пари. Но пък истините е че има толкова различни модели защото хората харесват различни неща. Карай си какво си караш със здраве и безаварийно.Това на което бих се кефил в гаража ,не говоря за екзотики, се различава от сув и ван . Въпреки че Еспас ,както бяха писали , също е хубав. Един автомобил има характер ,когато не се среща под път и над път.И за индивидуалист ( да не стане неразбрано,не за Еспас ,а по принцип и за мен) .А тия масовки ...характер ....красиво ... ..Неее
Айде със здраве
Коментиран от #28, #50
13:54 16.11.2019
28 ДВГ
До коментар #27 от "XJS":
Не се заяждам а казвам че мъж си избира колата както жената, иска да си я харесва. Другото са цифри които са показателни за мен този еспас мяза на катафалка да не говорим, че за града ще бъде истинско мъчение с него и може и да не влезе в гаража.Коментиран от #29
14:09 16.11.2019
29 Киро
До коментар #28 от "ДВГ":
Всеки харесва различни неща. Ти харесваш едно, аз друго.15:22 16.11.2019
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 аааааааааа
15:51 16.11.2019
32 Рене Цитрон
15:53 16.11.2019
33 Човек каращ ван
Днес семействата са с 1 или 2 макс деца.
За 1-2 деца SUV вършат прекрасна работа.
Това е мейнстрима.
Аз като перфектна целева група (човек с 3 деца), карах SUV преди, но с място и изофикс на 3 детски седалки изборът на автомобил се свежда образно до 3 сува, 5 вана и 10 буса.
А
15:57 16.11.2019
34 Ха ха
До коментар #6 от "САП":
Toне, че "била" не е комби с двойно ама карай))))16:58 16.11.2019
35 Готин ама не съвсем
Коментиран от #58
16:59 16.11.2019
36 Нафърфорий
До коментар #6 от "САП":
Чадо , обратното - една ярмомелка като твоята никога не може да се сравнява със Ситроен! Амин!16:59 16.11.2019
37 Стига ва
До коментар #8 от "DBS":
За да са грозни минивановете има само едно условие - да са немски!Коментиран от #45, #74
17:02 16.11.2019
38 Ха ха
До коментар #13 от "Oniq s karucata":
Какво, кае ГоУфа, руча ли масло кат змей))))17:03 16.11.2019
39 Сникерс
До коментар #21 от "XJS":
Той е далеч от разбиранията за колите "котки"....17:06 16.11.2019
40 Mitko prostashki
17:13 16.11.2019
41 944
17:34 16.11.2019
42 type-R
Коментиран от #43
17:59 16.11.2019
43 ДВГ
До коментар #42 от "type-R":
Седана има проблем с багажа. Не става за семейна кола. Иначе безспорно най-красива.Коментиран от #67
18:17 16.11.2019
44 Язовец
18:31 16.11.2019
45 DBS
До коментар #37 от "Стига ва":
Има нещо такова да ...18:48 16.11.2019
46 Миро Антонов
Там дори за местене от къща на къща ги използват-тук при нас,колко пъти сменяме дома си през живота?
Друго:манталитета ни е да избягваме такива ванове,не са "красиви" или "бегачки".
18:59 16.11.2019
47 Gogo
Смятам, че наистина е добре, че марки, като vw и citroen продължават да ги продават, защото има и практични хора, като мен, които не се влияят от модата и те искат да се возят в баничарки и бусове
Коментиран от #52
19:03 16.11.2019
48 Komapak
До коментар #24 от "ДВГ":
Да си дойдем на думата колега. 😊 Притежавам Лексус като ме попита за душата рано сутрин.Коментиран от #51
19:39 16.11.2019
49 Бат.Влад
19:40 16.11.2019
50 Komapak
До коментар #27 от "XJS":
Колега аз съм фен на ягуар ама по-грозен модел от xjs нямат. Колкото до дизайн.... DB11 DB 9 F430F1 това са ми мечтите, ама един американец в тубата сметна, че на година харчи 25000usd..... Някак си ги нямам. Или поне не на този етап😉Коментиран от #57
19:48 16.11.2019
51 ДВГ
До коментар #48 от "Komapak":
Значи знаеш за какво говоря. Една кола може да е 500 коня да ти прави масаж и какво ли не ама като не можеш да я гледаш, такава жена или кола не ми я хвали.20:08 16.11.2019
52 ДВГ
До коментар #47 от "Gogo":
Щом е мода посочи едно единствено предимство на ВАН пред СУВ?20:10 16.11.2019
53 Алфа Ромео
20:12 16.11.2019
54 Кракра
Коментиран от #55
20:25 16.11.2019
55 ДВГ
До коментар #54 от "Кракра":
Стига с тея екстри и комфорт. Коя кола няма като си платиш? Посочи едно нещо което няма в сравнение с един СУВ със същият размер?Коментиран от #85
20:32 16.11.2019
56 Сол.
Коментиран от #60
20:46 16.11.2019
57 XJS
До коментар #50 от "Komapak":
Така е ,прав си за XJS , допада ми името XJS.:) Иначе за тези които си изредил,да мечта са ... плюс Rapide и XJ 2008 Vanden Plas, XF-R и тн.
Засега и аз не мога да си позволя такова вадане.. Надявам се да се класирам за XF 4.2 supercharged .... ще видим. Но да не спамим в тема за ванове
21:13 16.11.2019
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Михаела транс
21:27 16.11.2019
60 Хахахаха
До коментар #56 от "Сол.":
Митсубиши,Крайслер,Хюндай.ГоУУУеми марки.Смех,смех,смех.Митсубишито не те ли болят бъбреците като го караш?А пък другите две марки са доказателство че кофичките от кисело мляко се рециклират.Няма толкова евтина пластмаса дори и в баничарка.Коментиран от #61
21:32 16.11.2019
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 TyЪтрг
22:10 16.11.2019
64 босе
22:39 16.11.2019
65 Алабала
23:06 16.11.2019
66 Монтреал
23:27 16.11.2019
67 type-R
До коментар #43 от "ДВГ":
Не съм съгласен. Има ли 500 л обем багажник, значи е ОК. И ударопоглъщащите зони са по-големи, и теглото и всичко е повече и по-добро от ван.Коментиран от #68
00:13 17.11.2019
68 ДВГ
До коментар #67 от "type-R":
Литража не е всичко. Твоят багаж не е от пластелин.07:45 17.11.2019
69 гощо
Коментиран от #80
08:48 17.11.2019
70 Фен
09:31 17.11.2019
71 Миро
До коментар #22 от "Караиванов":
Радо просто е оставил всеки сам да прецени за себе си. Дал е плюсове и минуси на минивановете, като ползва един частен пример. Абсолютно безпристрастна статия и много вярна. Браво10:51 17.11.2019
72 мнение
11:12 17.11.2019
73 333
11:32 17.11.2019
74 Random
До коментар #37 от "Стига ва":
Точно обратното е11:55 17.11.2019
75 ползващ Ситроен
За 10 години тая кола е влизала в сервиз само за техническите обслужвания . Никакви дефекти, никакви повреди. Има не лоша динамика, с двигател 1,6 дизел, 110 к.с. Превъзхожда значително като комфорт и качество на возията ФВ Туран и Мицубиши Грандис . Все пак поради височината на купето в завои не може да се влиза със същата скорост като Ц 4- трябва да се намали повече. Иначе от колата съм много доволен -не смятам да я продавам
12:06 17.11.2019
76 Гост
14:02 17.11.2019
77 Този коментар е премахнат от модератор.
78 Бат Мута
Коментиран от #82
15:04 17.11.2019
79 ДВГ
До коментар #77 от "Я пак":
Първо е 4,60 м така че това не е компактен СУВ!!Примени да вземем една Хонда ЦРВ е даже леко по късо ама да кажем са равни. Сравняваме багажник за хондата:1110 - 2146 л за пикасото: 645-1843 l и после спираш да говориш. За разход и динамика има ли смисъл да говорим всичко зависи от типа двигател който ще избереш като теглото е почти еднакво и варира леко от типа двигател и трансмисия който ще избереш.15:26 17.11.2019
80 type-R
До коментар #69 от "гощо":
Субару Легаси?16:37 17.11.2019
81 Димитър
17:11 17.11.2019
82 Думи
До коментар #78 от "Бат Мута":
Не е вярно. Френските са "назад и надолу" във всяко отношение17:16 17.11.2019
83 type-R
17:19 17.11.2019
84 Мини ван
19:20 17.11.2019
85 Кракра
До коментар #55 от "ДВГ":
Първо, струва много по-малко. Моята е 2003-а, взех я 2013-а за 5800 лева. За толкова 10 годишен джип не можеш да си купишВторо, седалките. На 2-и ред има три пълноразмерни седалки, на 3-и ред още 2. Аз SUV със 7 истински места досега не съм видял. Дори в любимия на българина Опел Зафира средната седалка на 2-и ред, както и двете сгъваеми на 3-и ред стават само за деца до 10-годишна възраст.
Трето, багажник. Огромен е, когато махнеш 3-я ред седалки. Бебешката количка влиза вътре без да я сгъвам или разглобявам. Отделно подът е равен и ако извадиш 2-и и 3-и ред седалки, колата става като бус. Легло 2 метра се събира с лекота.
Четвърто, има плъзгащи врати отзад. Неоценимо предимство в молове, паркинги и гаражи.
Коментиран от #86
21:08 17.11.2019
86 ДВГ
До коментар #85 от "Кракра":
ХеХееее явно си някое лапе което се опитва да спами. То такава кола няма гранд пикасото започва производство от 2010!!!! Преди това 7 местното пикасо започва от 2006!!! Не ти прави чест да лъжеш.А иначе за първата част да си купиш френска кола на 10 години около 100 коня за 6000 лева мен ако питаш, това си е НАБУТВАЦИЯ :).
Коментиран от #89
22:04 17.11.2019
87 2284
08:21 18.11.2019
88 Бангеев
09:38 18.11.2019
89 Кракра
До коментар #86 от "ДВГ":
Не става въпрос за Citroen, а за Lancia Phedra. Да беше прочел постовете ли, що ли, преди да се изкззваш неподготвен...Коментиран от #90
12:32 18.11.2019
90 ДВГ
До коментар #89 от "Кракра":
Опс сори друг беше писал за гранд пикасото.1. Евтина е защото е Италианка и си я взел втора ръка. Италианските коли се обезценяват най-бързо ако погледнеш цената и като нова нямаше да говориш така. Най-вероятно е и със слабият двигател.
2. Ланчата е дълга 4,75м. колкото си е един голям СУВ. който си имат трети ред седалки. Примерно може да си вземеш едно SantaFe. 3.Погледнах в интернет и да задният ред са като нормални седалки, но това е друг тип концепция която няма значение дали е ВАН или СУВ слагаш седалки жертваш багажника. Факта че не се е наложила означава че е непрактична. За багажника всеки СУВ има доста по-голям багажник от Ланчата заради тази му концепция.
4. Не виждам смисъл от тази концепция за хора с до 3 деца. Да слагаш и махаш седалки като гламав е слава богу аз имам 2 деца и не ми се налага да мисля глупости.
5. Който ми каже че това нещо го гледа с удоволствие извинявай ама няма да му повярвам.
Коментиран от #91
13:40 18.11.2019
91 Кракра
До коментар #90 от "ДВГ":
Добре, да сравним Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 2003 г. и Lancia Phedra 2.2 JTD 16v 2003 (Заводски данни):Мощност - 125 / 128 КС
Ускорение 0-100 - 17 сек / 12.6 сек.
Максимална скорост - 165 / 182 км/ч
Среден разход - 11.9 / 10.1 л/100 км
Ширина 2 ред седалки - 147 / 159 см
Багажник - 469 л (5 места) до 1475 л (2 места) / 324 л (7 места) до 2948 л (2 места)
Единственото предимство на Хюндая е, че е 4х4. По-тесен, по-бавен, по-тромав, с по-малък багажник, с по-голям разход. Е мерси.
Коментиран от #92, #93
21:49 18.11.2019
92 ДВГ
До коментар #91 от "Кракра":
Там ти е проблема че сравняваш нещо замръзнали в 2003 г. и то с корейско което тогава прохождаше. Сравнявай 2014 и нагоре. А сравни ли цената 2003 като нови да видим кой колко е струвал? Разбирам те че нямаш пари ама чак пък толкова кола 2003 струва 500 лева!!!22:27 18.11.2019
93 за гъби съм
До коментар #91 от "Кракра":
Супер е тая Ланча със здраве да си я караш колега. Аз имам СУВ и миниван, и двете са на бензин и разхода на СУВ-а на магистрала е точно двоен на минивана, въпреки че е с 50кс по-малко. При дизелите може да не е чак такава разлика, но все пак икономия от такъв мащаб си е доста важна като се избира семейна кола.18:30 19.11.2019
94 за гъби съм
18:31 19.11.2019
95 Калоян
17:22 02.12.2020