Неведнъж сме ви разказвали за историята на спортните коли "София" но по света почти никой не е чувал за тях. Сега, няколко западни специализирани издания припомнят накратко съдбата на родния ни спортен автомобил, който отдавна тъне в забрава, а повечето екземпляри са в окаяно състояние и само един-два, попаднали в ръцете на родни ентусиасти, пазят спомените за първия опит да направим изцяло наш спортен автомобил.
Изданията припомнят, че в бившия социалистически лагер на практика няма спортни коли, но през годините на "соца" специалисти се опитват да създадат ярки купета като едно такова е българска "София". Купето "София" е рожба на българския дизайнер Велизар Андреев. Колата е показана за първи път на изложба през 1981 година. Спортният автомобил е построен на тръбна рама, а купето е направено от фибростъкло.
Двигателят е заимстван от ВАЗ-2101 и дава възможност на българската кола да развива скорост от 140 км/ч. Пет години по-късно на бял свят се появява "София-Б"1 която разполага с 1.6-литров двигател от ВАЗ-2106. Тази кола вече може да развива максимална скорост от 200 км/ч. Автомобилът получава врати тип "крило на чайка" и кожен интериор.
От 1989 година българското купе дори е пуснато в серийно производство, като идеята е да се сглобят 200 автомобила. За съжаление екипът от родни специалисти успява да направи само 12. Още нещо любопитно е, че три от тези дванайсет коли са оборудвани и с турбокомпресор. Сега, както вече споменахме, в движение са останали само няколко "софийски" купета. Повечето от родните спортни автомобили са в окаяно и неработещо състояние.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Супер
Коментиран от #11
10:55 10.08.2020
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Джуган
Коментиран от #69
10:58 10.08.2020
4 Боко инДженера
Коментиран от #20, #26
11:00 10.08.2020
5 zeus
Коментиран от #8
11:01 10.08.2020
6 7727
Коментиран от #38, #48, #65
11:01 10.08.2020
7 Браво
Коментиран от #9, #17
11:02 10.08.2020
8 Така е
До коментар #5 от "zeus":
Добре, че и ФВ не се хванаха, че и тях щяхме да фалираме. Те пак на там вървят, но поне наклона няма да е толкова стръмен. С нас щеше да е все едно скачат в кладенец! 😂😂11:04 10.08.2020
9 Иван
До коментар #7 от "Браво":
Жалко, че виждаме сега това в ТурцияКоментиран от #52
11:05 10.08.2020
10 Псевдоним
11:07 10.08.2020
11 Алфа Вълкът
До коментар #1 от "Супер":
Не бе тва е колата на Пингвина от Батман.11:09 10.08.2020
12 Алфа Ромео
11:18 10.08.2020
13 СПЕЦПИДARAZ
Коментиран от #14, #32
11:26 10.08.2020
14 Логически, а не граматически
До коментар #13 от "СПЕЦПИДARAZ":
Но нищо не е по грозно от Нисан Жук!!!Коментиран от #16
11:29 10.08.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Алфа Вълкът
До коментар #14 от "Логически, а не граматически":
Има - Крайслер Круизер11:40 10.08.2020
17 Как ще се оправи държавата
До коментар #7 от "Браво":
За какво бъдеще и настояще време говориш? Не виждаш ли, че повечето пишещи тук, са се вкопчили здраво в миналото и не дават шанс на бъдещето. Така са се вкопчили в ДВГ, че не дават дума да се издума за други бъдещите автомобилни технологии, въпреки че сте наясно с края на ДВГ. Как очакваш при такова мислене в България да се развие съвременно производство с поглед към бъдещето? А имаме едни от най-добрите преспективи, предвид традициите в производството на електродвигатели и сме най-големия производител на мед в Европа.Притежаваме и едни от най-добрите софтуерни специалисти, а в момента и в бъдеще, по-добрия автомобил няма да е този с повечето конски сили, а този с по-добрия софтуер. За съжаление това ще си остане пропилян потенциал, предвид начина на мислене на мнозинството.
Коментиран от #27, #43, #57
11:53 10.08.2020
18 Лумпен
А за производствените мощности- 12 на брой- абе ръчна изработка като Кьонинг Сек и Ролс Ройс.
11:57 10.08.2020
19 Дългия
Коментиран от #21, #44, #56, #64
12:02 10.08.2020
20 Байчо
До коментар #4 от "Боко инДженера":
Поне една статия дали ложе да не политизиране че е вече супер досадно!12:03 10.08.2020
21 стоян
До коментар #19 от "Дългия":
До 19 ком -Винаги съм питал защо тъпите кумунисти затвориха завода за Балкачета -сигурно по заповед от Москва за да купуваме техните Верховина 50 -пълен боклукКоментиран от #55
13:20 10.08.2020
22 Изцяло
Коментиран от #25, #41
13:52 10.08.2020
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 гост
До коментар #22 от "Изцяло":
Ами това имаше на пазара в България ,това са сложили ! От къде да вземат друго?17:41 10.08.2020
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Щерев-червен трол
До коментар #17 от "Как ще се оправи държавата":
Разбира се че имаме най добрите компютърни специалист в света,и какво от това?Разбира се че имаме най добрите машиностроители в света,и какво от това?Разбира се че имаме най добрите оръжейни майстори и инженери(копираме оръжия от преди 70 години) в света,и какво от това?Имаме,имаме,аз,аз,аз,ние ,ние ,ние на хвалби сме най добрите в света а като се погледне сме най бедни,най прости(с изключение на тиквата) и най бедни ама сме НАЙ,НАЙ,НАЙ.Коментиран от #28, #31
18:36 10.08.2020
28 Напълно потвърждаваш думите ми
До коментар #27 от "Щерев-червен трол":
Точно заради такова мислене като твоето, сме на този хал. Хората ни признават в световен мащаб, но такива като тебе се държат като мишки и не смеят да надигнат глава със самочувствие и да поискат своя дял!Днес Елпром Троян може с гордост да заяви, че за своята 75 годишна история е произвел и продал над 27 000 000 електромотори в 123 страни по света. Така Електромоторен Завод Елпром Троян връща лидерството си и стандарта на световния пазар. .През 1981 г. “Елпром Троян” е удостоен с престижната международна награда "Златният Меркурий" за развитие на производството и международното сътрудничество.
Носител на 15 Златни медала от Международен Технически панаир – Пловдив.
Пет от златните отличия за иновации са получени в последните две години 2017 – 2018.
През 2018 г. “Електромоторен завод Елпром Троян” е удостоен и с “Приза на Германската Икономика” в категория “ Иновации”.
През 2018 г. завода получава и отличието “Компания на Годината“ в категория “Машиностроене”.
През 2019 г. "Компания на годината" в категория "Световен лидер и пионер в Индустрия 4.0"
Затова може да кажем, че НИЕ СМЕ НАВСЯКЪДЕ и вече 75 години работим за всички Вас, нещо с което истински се гордеем.
ИСТОРИЯ НА ЕЛПРОМ ТРОЯН В ПЕРИОДИ
I период ЕЛКООП - Троян (1945 - 1949) НАЧАЛОТО - ЕРАТА НА ПИОНЕРИТЕ
II период ЕЛПРОМ - Троян (1949 -1988) УТВЪРЖДАВАНЕ НА ЛИДЕРСТКОТО МЯСТО - ЕРАТА НА ИНОВАТОРИТЕ
III период ЕЛМА - Троян (1988 - 2016) ПРЕЛОМЕН МОМ
Коментиран от #37, #58, #62
18:59 10.08.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Ssvzh
Коментиран от #35
19:22 10.08.2020
31 Калитко
До коментар #27 от "Щерев-червен трол":
ИМАХМЕ. Сега имаме други приоритети- почти всичко ни е втора употреба и въпрос на отцеляване в близък план 3- 5 години.20:47 10.08.2020
32 АLFA Q 4
До коментар #13 от "СПЕЦПИДARAZ":
По грозно от ония кашон на ауди. А2. Никой не е успял да направи.21:10 10.08.2020
33 ооооо
21:17 10.08.2020
34 Хмммм
21:33 10.08.2020
35 В музея
До коментар #30 от "Ssvzh":
на тъпотията , трябваше да не събарят мавзолея, има множество тъпотии създадени по комунистическо !21:36 10.08.2020
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Проклятието да си бълхарин
До коментар #28 от "Напълно потвърждаваш думите ми":
А бе пич,ти в паралелна вселена ли живееш???И аз напълно подкрепям мненията на опонентите ти,че превратната точка е премината и всичко е безвъзвратно загубено-обречено мизерно бъдеще и пропиляно носталгично минало за какво е могло да бъдем и колко прости сме всъщност...Коментиран от #47, #66
22:25 10.08.2020
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Валери Рихтер
Коментиран от #40
00:42 11.08.2020
40 Ники Лауда
До коментар #39 от "Валери Рихтер":
Комунистическия Режим имаше за цел да подтиска хората и държавата а не да ги развива Умни и интелигентни хора трудно се управляват с лозунги обещания за светло бъдеще и значки и медалиКоментиран от #45, #53, #60
05:47 11.08.2020
41 Онзи
До коментар #22 от "Изцяло":
А какъв двигател трябваше да монтират, от Трабант ли?06:41 11.08.2020
42 дърт шофьор
07:28 11.08.2020
43 Наше ама не
До коментар #17 от "Как ще се оправи държавата":
"имаме" е много условно. Всичко сме подарили на чужденци и затова нищо нямаме.Коментиран от #46
07:47 11.08.2020
44 И още
До коментар #19 от "Дългия":
Произвеждали сме и камиони и автобуси и сме ги продавали не само в соц лагера. Да не забравя корабостроене, яхтостроене и вагоностроене. Сега купуваме скрап от нашите благодетели и ги водим за нови.07:52 11.08.2020
45 Бачо Киро
До коментар #40 от "Ники Лауда":
Аха, затова и чистачките бяха с висше образование, дето се вика, а сега и да пишете не можете.... Поддържането на тъпи маси и малък брой умни не е основна черта на комунизма, а на капитализма, макар че всички искат да управляват по-лесно.08:53 11.08.2020
46 Пак начин на мислене
До коментар #43 от "Наше ама не":
Всичко това е следствие на начина на мислене. Но ако това, че сме дали мините си на концесия вместо да ги ползва държавата и изнасяме рудите за обработка в Холандия, вместо да ги обработвам е тук зависи от политиците, то износът на софтуерни и инженерни специалисти зависи от самите тях, защото това е личен избор. Пак начин на мислене или по-скоро нежелание за мислене.Коментиран от #51
09:06 11.08.2020
47 Проклятието да си баща
До коментар #37 от "Проклятието да си бълхарин":
"И аз напълно подкрепям мненията на опонентите ти,че превратната точка е премината и всичко е безвъзвратно загубено-обречено мизерно бъдеще и пропиляно носталгично минало за какво е могло да бъдем и колко прости сме всъщност..."При баща възпитаващ децата си с такова мислене, врагове и проклятия не ни трябват! Аз възпитавам децата си, че докато са живи нищо не е изгубено. Че като паднат, ще ги заболи, но дори да плачат, това с нищо няма да им помогне и е по-добре направо да стават и да продължават напред. Когато ги пусках в морето за първи път самостоятелно, ги предупредих че вълните ще ги бутат, но най-важното нещо както и в живота е веднага да станат и да се ориентират, защото следващата вълна няма да ги пита дали са се изправили преди да ги връхлети. Ти вероятно си казвал на твоите "не влизай, че днес има вълни и е опасно" или през цялото време си ги държал за ръката.
Коментиран от #50, #59
09:15 11.08.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 кочо
12:37 11.08.2020
50 BMW5
До коментар #47 от "Проклятието да си баща":
Много насериозно се вземаш. Укроти топката.13:08 11.08.2020
51 Ми хайде помисли
До коментар #46 от "Пак начин на мислене":
Къде в света "дори Африка"има концесия на златно находище 1,5 процента. И това ако не е подарък. Да не е подарък а предателство. Та какво е твоето мислене се питам аз?13:32 11.08.2020
52 Sss
До коментар #9 от "Иван":
Защо да е жалко, какво ви е направила турция за да е жалко нека си направят хората те така ли иначе от вънка морги не вкарват като бг.14:03 11.08.2020
53 Яверт
До коментар #40 от "Ники Лауда":
Само ще напомня че до 89год.средното образование беше задължително. Да, висшист се ставаше трудно а не като сега.Сега е пълно със псевдо висшисти или хора които немогат да си напишат и името.15:11 11.08.2020
54 Аззз
17:22 11.08.2020
55 Чудя ти се пък на
До коментар #21 от "стоян":
теб как можеш да задаваш малоумни въпроси,явно си същия като въпросите си.Порови се малко повече за да прочетеш историята на мотопедите и изобщо на мотоциклетите с фирмен надпис Балкан преди да ръсиш малоумщини.19:13 11.08.2020
56 Чудя се кои три марки
До коментар #19 от "Дългия":
автомобили сме произвеждали преди 09.09 44г. в България. Шо се отнася до работилницата на Рачо Джамбов в Ботевград това си чисто производство на собствени надстройки на автобуси и омнибуси върху съществуващи шасита на Опел Блиц и Мерцедес,наследени след 09.09.44г. от завода Чавдар порсъшествувал до началото на 90-те. А, патента на БулгарРено не сме продавали,защото първото не е наша разработка а на французите и още по тази тема не са виновни нито руснаци,нито французи/те са правили много отстъпки за да се продължи производството тук доволни са били от качеството/,а ние,защото сме се надценили като мощна икономически държава,както тогава така и сега. Производството французите го преместват с неохота в Питещи - Румъния и резултата е виден и до ден днешен с марката Дачия. С роувър нещата стоят по трагичен начин защото се везма неактуален и остарял модел за производство,и въпреки всичко пак нямаме сили и да го сглабяме,както става и с китайските Грейт уол.19:24 11.08.2020
57 Ни есме на ясно с
До коментар #17 от "Как ще се оправи държавата":
бъдещите технологии,а ти наясно ли си със състоянието на държавата и вече деформирането на стойности и приоритети в ценостната система на обществото? Както разбирам по това,което си написал нямаш въобще на представа за това. За да направиш нещо такова каквото ти се иска трябва преди всичко да имаш стабилна държава със стабилно изградени структури и системи и тогава можеш да разчиташ на нещо. Граденото от предишния режим за 45 години започнал от разрухата и мизерията след войната за вече над 30 години се разграбва и унищожава поголовно и всеки се е вкопчил в парата и нищо не го интересува и стана така,че за пари се убиват роднини,ти ми говориш да ти правят софтуер. То който ще ти го прави няма да е на добра воля или за благото на народа и родината,защото това бе потъпкано и омерезено в последните 30 години,а ще бъде за пари и колкото повече толкова повече,както е казал Мечо Пух.19:31 11.08.2020
58 Ако не бяха предните
До коментар #28 от "Напълно потвърждаваш думите ми":
два периода от 45 до 89г. Елма Трояян нямаше да съществува. А нещо в този дух да ти кажа за същия завод в съседния на Троян областен град Ловеч преди Елпром - Ловеч,след това Елтос и накрая Спарки Елтос,който затвори кепенци вече и го няма на картата на предприятията. А по време на лошия соц произвеждаше по лиценз на АЕГ и за продукцията му се избиваха. През "добрия" нов период затъваше постепенно докато накрая клопна тотално. Та с две думи завода Елма в Троян е бяла лястовица на фона на черното небе надвиснало над България,а хората са казали една птичка пролет не прави.19:40 11.08.2020
59 Знаещ ли аз се борих с вълните
До коментар #47 от "Проклятието да си баща":
от 89 г. на насам,но те ставаха все по големи и силни и никога не се укротиха вземайки жертвите си безмълвно и с все по-голяма жестокост и сила. От 30 години се надявам да се укротят тези вълни,а те стават все по големи и безпощадни и все те пращат на дъното с весе по-голяма сила. Сега е поредната такава вълна,а който си мисли,че след нея ще дойде благоденствие и ще се случи нещо по-добро жестоко се лъже. Сега става пренареждане на едните мафиоти да заместят другите,а народа кучета го яли,както е казал автора.19:47 11.08.2020
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Popa
22:56 11.08.2020
62 Оооффф
До коментар #28 от "Напълно потвърждаваш думите ми":
И си остана до сега един единствен завод , във цял Троян, Браво.17:30 12.08.2020
63 vasik atanasova
22:43 12.08.2020
64 Българин във Воронеж
До коментар #19 от "Дългия":
Забравяш, че произвеждахме 15вида моткари и електрокари, няколко вида трактори и мотори, че всички космонавти от соца се хранеха с Българска храна в космоса! Целия ссср се къпеше, парфюмираше и миеше зъбите си с продукти на Ален Мак и лекувахме с лекарства на Фармахим. Целия елит на соцлагера беше обут с обувки на завод Петър Ченгелов.... От Българсото по хубаво Няма!05:28 14.08.2020
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Гледах
22:09 05.12.2021
68 ИМПЕРИАЛИСТ
18:37 06.12.2021
69 Отиваме с репатрака
До коментар #3 от "Джуган":
Брато там има и Нисан s13 200sx и супра. Предлагам ти да отиваме с жипката и ги взимаме. Това е бивша автоморга и сега е нещо като сервиз.21:03 04.09.2022