30 Септември, 2020 10:03 9 889 16

Популярността на кросоувърите в Европа заплашва автомобилните компании

  • кросоувъри-
  • co2 емисии-
  • европа

Поради растежа на продажбите в сегмента на марките им все е по-трудно да постигнат целите за намаляване на CO2 емисиите

Популярността на кросоувърите в Европа заплашва автомобилните компании - 1

Европейските производители на автомобили имат проблем с кросоувърите: продават твърде много от тях. Според консултантската агенция JATO Dynamics делът на кросоувърите в общите продажби бързо се приближава до 50% на всички основни европейски автомобилни пазари. Както отбелязва The Wall Street Journal, това подобрява маржовете на печалба на автомобилните компании, но заради по-високите емисии на CO2 от кросоувърите (които имат относително по-мощни двигатели), компаниите ще трябва да работят усилено, за да постигнат целите на ЕС за емисии.

Европейската комисия започна да определя цели на CO2 за производителите на автомобили (средно за нови автомобили, продавани на европейския пазар годишно) преди около 10 години. Първата цел беше 130 г/км до 2015 г. и за да постигнат това, много производители на луксозни седани като германските BMW и Daimler разредиха гамата си с малки коли.

Но като цяло тази цел беше постигната относително лесно, тъй като за много компании намаляването на емисиите като част от подобряването на ефективността на съвременните двигатели беше достатъчно. Следващата цел обаче е 95 г/км и влиза в сила от 2021 година. Понастоящем в Европа новите коли отделят средно 112 грама CO2 на км.

За всеки допълнителен грам от всяка продадена кола автомобилните компании ще трябва да плащат по 95 евро. По данни на организацията с нестопанска цел Международен съвет за чист транспорт (ICCT), след първата половина на 2020 г. само продуктите на Peugeot изпълняват настоящата цел. Най-големият световен производител на леки автомобили Volkswagen, ако не успее да изпълни целта, ще бъде глобен с приблизително 3.5 милиарда евро.

Любопитно е още, че Daimler в момента е единствената автомобилна компания, чиито емисии все още се увеличават, а не намаляват. Тази автомобилна компания е изправена пред глоба от около 1.4 милиарда евро. Досега основните предизвикателства пред европейските автомобилни компании бе да намалят емисиите на CO2 са значителен спад в търсенето на дизелови превозни средства и бавен растеж в търсенето на електрически превозни средства.

Европейските купувачи загърбиха дизеловите автомобили заради скандала Дизелгейт (както се оказа през 2015 г., колите на Volkswagen на дизелово гориво замърсяват въздуха повече, отколкото показваха тестовете, измамата беше наречена Дизелгейт). В същото време, както отбелязват експертите, дизеловите двигатели обикновено консумират по-малко гориво и следователно отделят по-малко CO2 в атмосферата и я замърсяват главно с най-малките частици сажди, въпреки че този проблем сега е ефективно решен от производителите на автомобили, използващи филтри и добавки.

В случая на електрическите превозни средства ръстът на продажбите е ограничен от относително високата цена и недостига на обществени зарядни станции. Сега ситуацията се усложнява и от ръста на продажбите на кросоувъри. Според JATO Dynamics през 2017 г. те представляват 29% от пазара на леки автомобили в Европа, през 2018 г. - 33%, а през 2019 г. - вече 37%, или 5.7 милиона бройки, което е 13% повече, отколкото през предходната година, въпреки че целият пазар нарасна само с 1.4%.

С този растеж на автопарка и дела на кросоувърите в него, емисиите на CO2 от сектора на леките автомобили в Европа нарастват от 2017 година с бързи темпове, а междувременно ЕС постепенно затяга целите си за CO2 емисии. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен заяви на 16 септември, че обемът на емисиите на парникови газове трябва да бъде намален до 2030 г. спрямо 1990 г., не с 40%, както се изискваше преди, а с 55%.

За автомобилните производители това означава, че ще трябва да постигнат емисии на CO2 от 47.5 г/км вместо 59.4 г/км. Хилдегард Мюлер, президент на Асоциацията на германските автомобилни производители, заяви пред The ​​Wall Street Journal, че това на практика означава, че автомобилните компании ще трябва да разполагат с поне 60% от електрическите превозни средства в общото си производство до 2030 година.

Малцина обаче могат да отговорят на въпроса дали секторът ще претърпи промените, необходими за съответното увеличение на търсенето на лични електрически превозни средства преди това време. Според ICCT настоящият дял на екологично чисти превозни средства (електромобил и хибриди) в общото производство на европейските автомобилни компании е 6-14%. Като цяло електрическите превозни средства представляват около 7% от европейския автомобилен пазар.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 14 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марио

    27 2 Отговор
    Много добър анализ, поздравления

    Коментиран от #14

  • 2 Гост

    48 3 Отговор
    "Ходете пеши бе"

    Коментиран от #15

  • 3 мдаааа

    55 1 Отговор
    Тия СО2 грамчета емисии си е едно допълване на пари в изтънелите държавни бюджети.Абе хра вий биология не сте ли учили в прогимназията?СО2-то е храна за зелените разстения,къф парников ефект.Масовото изсичане на гори,на белите дробове на планетата като в Амазона,Африка и Европа са ви проблемите!
  • 4 Breaking Bad

    43 0 Отговор
    Много интересно къде отива тези огромни глоби за милиарди евро, които плащат компаниите?!? Да се строят болници, за да се лекуват последствията от замърсения въздух ли, или в джоба на евродепутатите?
  • 5 парниковият ефект

    38 0 Отговор
    е в резултат на изсичането на гори,не в количеството отделен СО2.Природата си знае работата.Преди милиони години,когато е нямало хора,които да изсичат поголовно дърветата,затова е имало толкова много зеленина,щото разстенията се хранят с СО2,което се отделяло в пъти повече от вулканите в сравнение с човешката и животинската дейност.Скоро прочетох и абсурда,че кравите били по-голям замрсител от автомобилите.Боже,боже слез и си прибери версиите!

    Коментиран от #10

  • 6 сектант

    8 4 Отговор
    мерси, но аз залагам на впечатляващата динамика на Кия Спортич за 1/4 от сумата

    Коментиран от #7

  • 7 898

    13 0 Отговор

    До коментар #6 от "сектант":

    Не беше ли за Дачия или сбърках?
  • 8 ГРЕТА ЛУДАТА

    21 1 Отговор
    АМИ НАПРАВЕТЕ ДВИГАТЕЛИТЕ С ДВА ЦИЛИНДЪРА И ДВЕ ТУРБИНИ И ДОСТИГНЕТЕ 100 К.С. ИДИОТИ ПОЛИТИЦИ НИ УПРАВЛЯВАТ. ТОВА Е ПРИЧИНАТА.
  • 9 Франкофил

    9 6 Отговор
    Да му мислят немците с техните 5л ви ейгхт .Рено Кяптюр не отделя много освен че има и Хибрид и версия на газ.
  • 10 Алфа Вълкът

    10 13 Отговор

    До коментар #5 от "парниковият ефект":

    Много ви знаят устичките на теб и номер 3, ама не колите са проблем. Проблема е, че много маймуни като вас слязоха от дърветата и се развъдиха безконтролно.
  • 11 Руски xyu

    26 3 Отговор
    Щото всеко селянин иска "да се вози на джипка". Модата дойде от скапаните американци. Всичко трябва да е голямо. И колите, и циците и пишките и яденето. Човечеството е склонно към преяждане, затова рано или късно ще се задави.
  • 12 Сектант

    12 0 Отговор
    Загледал съм рав 4
  • 13 qwerty

    1 7 Отговор
    Не мога да си обясня следното-моята каруца е V6 и изхвърля CO2 - 249g/km, заради което са и лепнали евро 4, а на други автомобили с близки показатели са ги вкарали в категория евро 5-6?
  • 14 Jacques Yves Moineau

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    Добър, но непълен. Тука не виждам данни за со2- то отделено при производството и рециклирането на батериите за електричките!
  • 15 626

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Да, ПКП ви го каза, хахаха!
  • 16 Гн Димитров

    0 0 Отговор
    Колите са станали в пъти по-ефективни от преди 20 години, а сега навлизат и електрически кросоувъри. Няма никаква причина за проблем и паника според мен. Особено пък в страна като България - толкова сме малко, че и най-замърсяващите дизели да караме, на глобално ниво няма да се усети изобщо.