12 Септември, 2021 10:14 10 720 32

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot

  • citroen-
  • sm
Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot - 1

Знаете ли кое е общото между Йохан Кройф, Бърт Рейнълдс, Джей Лено и (ако се вярва на слуховете) Леонид Брежнев? Отговорът на този въпрос спокойно може да спечели голямата награда в шоуто "Стани богат", но не би представлявал никаква трудност за познавачите на историята на Cit­roёn. Крие се зад семплите инициали SM, които окупират речника на моторните фанатици след Женевския автомобилен салон през 1970-а. Тогава "Двата шеврона" показват пред публика най-новото си творение със свръхмодерни форми и още по-авангардно техническо съдържание.

През годините всеки един от гореупоменатите господа (и другар) е имал шанса да притежава този легендарен автомобил, който мнозина обвиняват за краха на френската марка и по-сетнешното ѝ попадане в лапите на Peugeot. В началото на 70-те обаче Serie Maserati e колата на бъдещето, символ на оптимизма и безрезервната вяра в прогресивните технологии. Разработките на бъдещия SM започват още през 60-те, когато Citroёn е на върха, а шокът от извънземния DS още не е преодолян. Всъщност идеята за създаването му се ражда в опитите да бъде лансирана спортна версия на "Богинята", както наричат DS (déesse = богиня на френски).

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot

По онова време французите са години пред останалите в областта на дизайна, окачванията и каросериите. Да постигнат набелязаната цел им пречи само липсата на достатъчно расов двигател. Това препятствие е преодоляно през 1968-а, когато Citroёn закупува закъсалата Maserati с единствената цел да използва инженеринговия опит на италианците. "Двата шеврона" имат амбицията да конкурират имена като Jaguar, Porsche и Alfa Romeo, атакувайки пазара с коренно различна концепция. SM трябва да се превърне в първия Grand Turismo-автомобил с предно предаване и безпрецедентна по комфорта си возия.

Дизайнът на купето е дело на Робер Опрон и неговото Bureau des Etudes, което по-късно ще се прочуе с флагмана CX. Много от елементите по външността са заимствани от DS - силуетът е почти същият, а сложната осветителна техника в предницата разполага с отделни фарове, които "завиват" заедно с колелата. "Богинята" осигурява и хидропневматичното окачване, спирачната система и ходовата част.

Истинският коз на SM обаче се намира под предния капак. Под множеството тръ­бопроводи и хидравлични механизми се крие алуминиев V-образен шестак от Модена с обем 2.7 литра и мощност 170 к.с, разработен от "il dottore" Джулио Алфиери. Този шедьовър на апенинското двигателостроене всъщност е дериват на агрегата на Maserati Merak с два цилиндъра по-малко. "Развърта" спокойно до 6 500 об./мин. и изстрелва 1 600-килограмовия SM до 220 км/ч. Захранва се от три двойни карбуратора Weber, а малко по-късно получава и инжекцион, с което мощността нараства на 178 к.с., а максималната скорост - на 228 км/ч.

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot

Независимо от брилянтната техника, авангардните форми и феноменалния набор от екстри обаче, продажбите не вървят по предварителния план. През 1971 г. са произведени 4 988 екземпляра, което остава абсолютен рекорд в историята на модела. След това кривата на продажбите започва да се спуска стремително надолу, за да достигне жалките 273 коли през 1974 г. Година по-рано французите са разширили гамата с още по-разкошен и мощен вариант с трилитрова карбураторна версия на двигателя със 180 коня и автоматична трансмисия. За жалост това съвпада с началото на петролната криза и въвеждането на драконовски мерки за защита на околната среда в Щатите - един от най-важните пазари за модела.

Капризната поддръжка и не особено високото качество на изработката погребват окончателно SM през 1975 г. Произведени са общо 12 920 екземпляра, 5 509 от които във Франция, 2 070 в Италия, 2 037 в Щатите и 327 във Великобритания. След приемането на ново екологично законодателство в САЩ през 1974 г. 134 коли се оказват дори в Япония.

Днес SM се цени изключително високо от колекционерите, макар реставрацията на такъв автомобил да е истинско мъчение заради лошата антикорозионна защита и сложността на двигателите и останалите механизми. Serie Maserati остава първият и последен опит на Citroёn в класа на спортните купета от висок клас, което наред с разкошния дизайн и присъщата за марката авангардна техника го превръща в един от най-несправедливите провали в историята на автомобилостроенето.

Италианската авантюра на Citroen или колата заради която "Шевроните" попадат в лапите на Peugeot


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 48 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    86 1 Отговор
    Брилянтен материал за уникален автомобил.
  • 2 барабус

    63 15 Отговор
    Всъщност проблема му е бил "авангардния"италиански двигател,който се оказва пълен боклук!
    А относно закупуването им от Пежо-ами те ги извадиха от калта!
    Но ситроенаджиите не го признават,макар че без Пежо Ситроен щеше да е в историята днес като Симка и Талбот.

    Коментиран от #7

  • 3 Луи де Фюнес

    54 1 Отговор
    колата - мечта на цяло поколение . Ех, Сан Тропе , къде остана ?
  • 4 jар

    50 0 Отговор
    По всичко личи,че този автомобил е изпреварил времето си с поне 20г но техниката е била прекалено сложна за онова време и затова е дефектирала често.Според мен идеята на този модел не е била той да носи колосални печалби за производителя си а просто с негова помощ да спечели имидж на марка която залага на иновациите.

    Коментиран от #27

  • 5 барабус

    49 5 Отговор
    Карам втори Ситроен-Ц КРосър,макар че си е чиста Митсубиши Аутлендър с френски дизел,преди карах Ц5.Общо взето нямам някакви оплаквания.
    Преди карах Пежо,но Ситроен е по доброто Пежо,ако трябва да сме откровени.
  • 6 ГУМЕН КРАДЕВ

    19 26 Отговор
    Ти откъде разбра че двигателя е боклук ?!?! Всъщност от цялата кола единственото безпроблемно и здраво нещо е точно двигателя ! Точно затова италиански дизел се слага на японски коли , във Форд и Опел , а в Америка карат бусове Фиат Дукато !

    Коментиран от #8, #9, #10, #20, #28

  • 7 ГУМЕН КРАДЕВ

    1 7 Отговор

    До коментар #2 от "барабус":

    За твоята статия беше !
  • 8 Някой

    15 1 Отговор

    До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":

    Къде видя дизел?

    Коментиран от #23

  • 9 франкофон🇨🇵✌️

    14 5 Отговор

    До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":

    то затова ли и мазерати мееака при който единственото общо е двигателят е също биклюк

    Коментиран от #12

  • 10 барабус

    17 7 Отговор

    До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":

    Италиански дизел се слагал в изброените от теб коли?Ти да не си малоумен?Френския дизел се монтира в много други марки,но не и италианския!
    Двигателя от Мазерати е давал много проблеми ,а отделно е течал като лейка,и не съм го видял-чел съм бако!

    Коментиран от #13, #15

  • 11 Дидо

    19 0 Отговор
    Уникална кола.
  • 12 ГУМЕН КРАДЕВ

    6 8 Отговор

    До коментар #9 от "франкофон🇨🇵✌️":

    Не говоря френски и тоя език на който пишеш е непознат на планетата Земя !

    Коментиран от #14

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 франкофффонъ

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "ГУМЕН КРАДЕВ":

    смислово тряя ги схващаш нещатта
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Риналдю

    17 0 Отговор
    Другарят Брежнев е бил голям колекционер на коли,а и е карал като шантав.Западните лидери с които се е срещал,са знаели за тази му слабост и са му подарявали доста автомобили.Има черно-бяла снимка на която Леонид Илич и антуража му,разглеждат подареният от Жорж Помпиду Ситроен СМ.

    Коментиран от #18

  • 18 Коментара

    14 2 Отговор

    До коментар #17 от "Риналдю":

    Това беше една от драмите на комунистическия строй. Докато ти си обикновен диктатор и трябва да се возиш в подобни недуразумения продукт на западния упадък, народът се наслаждаваше на лукс мощност и разкош чрез моделите на Москвич, Запорожец, Лада и други. Хубава и интересна статия. Едни въпрос (ситроенажиите знам че знаете отговора)..... Къде се намират радиото и касетофона в тази кола?!

    Коментиран от #21, #26, #29, #32

  • 19 Никой

    18 0 Отговор
    Жалко че твърде често най-авантгардните автомобили се оказват жертва на собствената си сложност и ексцентричност. Определено петролната криза в началото на 70те не помага на продажбите. Пропуснали сте да споменете най-голямата иновация на SМ, а именно DIRAVI завиването, което е изцяло хидравлично без физическа връзка с колелата. То е самоцентриращо се, на място е леко, а с увеличаване на скоростта се втвърдява. По-късно се слага и в CX и V6 версиите на XM.
  • 20 kkk

    16 1 Отговор

    До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":

    Представи си- карал съм SM 3 години и ЕДИНСТВЕНОТО създаващо постоянни проблеми беше МОТОРЪТ. И това беше нещото което буквално уби марката- заложиха твърде много там и загубиха. За наше щастие Пежо ги спасиха и както казаха днес Ситроен, а аз добавям и DS са "по-добрите Пежа"
  • 21 kkk

    19 3 Отговор

    До коментар #18 от "Коментара":

    "Къде се намират радиото и касетофона в тази кола?!"

    Радиото е до ръчната спирачката между предните седалки- не ме питай що е там, но френска кола без извратено решение НЕ Е френска кола... Но тея са се увлекли лекичко:
    - радио между седалките
    - завиващи фарове задвижвани от хидравликата- никакви ел. тъпотии
    - НЯМА педал на спирачките, а нещо като бутон- доста усет и навик се искаше за да спира плавно и спокойно тая кола. Но пък като "скочиш с двата крака" на бутоня туй животно имам чувството, че къртеше асфалта под себе си.
  • 22 Komapak

    10 0 Отговор
    На влизане в Париж са двата завода. От едната страна на линията е Пежо от другата Ситроен. Влака се движи със сериозна скорост и му трябваха 2мин за да премине. Мащабите са шросто огромни. Много пъти съм писал тук за нопнятния за мен факт, че групировката пежо ситроен точно във Франция продава два пъти по-малко от рИно, както го изговарят франсетата. При бусовете и баничарките разликата е просто убийствено голяма.

    Коментиран от #25, #30

  • 23 Нлнгда

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Някой":

    Не е видял. Прост е.
  • 24 ГУМЕН КРАДЕВ

    3 6 Отговор
    Славчев пише с ник "барабус" и не разрешава коментари различни от неговото мнение . Моля да го добавите в червените редове най-отдолу
  • 25 kkk

    10 1 Отговор

    До коментар #22 от "Komapak":

    И кое не ти е ясно- Рино са ДЪРЖАВНА ФИРМА и познай дали това "случайно" няма нещо общо с обемите им на продажби у дома...

    Коментиран от #31

  • 26 Сибирь

    7 1 Отговор

    До коментар #18 от "Коментара":

    Въобще , в дипломацията си има протоколи- как трябва да си облечен, в какви автомобили трябва да возиш гостите си от чужбина и т.н.т. Като идваше в Пловдив сам ,Живков идваше на "Чайка",а чуждите гости ги возеше на Мерцедес.
  • 27 Сложно като

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "jар":

    техника е мотора и той е бил слабото звено в колата. За всичко останало просто се е изисквал фирменсервиз,който е разполагал със съответните знания,умения и инструменти. Това казват притежателите на този модел,който между другото е прекрасен.
  • 28 Освен че си

    1 0 Отговор

    До коментар #6 от "ГУМЕН КРАДЕВ":

    потвърждаваш ника си и много бос по темата за този модел. За да натъпчат двигателя в купето на Ситроен СМ са принудени от 8 цилиндъра да махнат 2 и става съответно 6 цилиндров за сметка на качеството. А тогава италианските двигатели несе славеха с голяма издържливост. Не сравнявай двигатели тогава и сега,просот е глупаво.Самите собственици на модела определят двигателя като много капризен и ненадежден.Акоти си собственик на такъв модел тогава приемам твърдението ти.
  • 29 Шо да не би

    1 1 Отговор

    До коментар #18 от "Коментара":

    и сега обикновените хора да карат суперскъпи коли като водачите на държави. Що си мислиш,че те се возят и имат коли от шоурума достъпни и до обикновения човек. Тези супер автомобили и тогава и сега във всеки строй са притежавали само избраните,както на запад така и на изток.
  • 30 Мисля на

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "Komapak":

    френски Рено звучи като Рюно,поне така съм чувал.В края на краищата това е собственото име на основателя на компанията. Защо продажбите са такива за Рено в сравнение със Пежо-Ситроен,може би заради цената или заради това,че в Рено все още има 15% държавно участие.
  • 31 Да казваш

    1 1 Отговор

    До коментар #25 от "kkk":

    че са държавна е леко неуместно,защото само едни 15% са участие на държавата,всичко друго е частно.
  • 32 Тома Неверни

    3 0 Отговор

    До коментар #18 от "Коментара":

    Бре , ами сега гледам народа много много не кара Тойота Секвоя. Що ли?