Французите от Renault представиха някои от новите си модели, оборудвани с интересен хибриден силов тракт. Технологията се нарича E-Tech и вече е налична за Clio, Captur и Arkana - модели, които вече присъстват на нашия пазар и за които сме ви разказвали впечатленията си от първите тестове, които направихме. Сега обаче, експертът по хибридна архитектура в Renault Никола Фремо и българският специалист Пламен Малджански ни обясняват какво всъщност представлява новата хибридна технология на Режията и с какво се различава от стандартно използваните подобни силови трактове.

Вдъхновен от Lego
Френският ни събеседник Никола Фремо, който всъщност е създателят на този хибриден тракт, ни разказа една любопитна история за представянето на системата. "Когато видях сина си да си играе със зъбните колеца на Lego Technic, си казах: "Е, не е толкова далеч от това, което искам да направя". И така, едно по едно, купих това, от което имах нужда и сглобих макета". За целта обаче не е достатъчно да сглобиш отделните елементи в едно. Никола трябва да сглоби различните оси и трансмисионни пръстени, да ги залепи и пробие, за да паснат в шината, да моторизира цялото нещо и т.н. В крайна сметка му се получава и той представя готовия проект пред ръководството на компанията.

Какво представлява хибридният силов тракт на Renault
Всъщност хибридният тракт на Режията на пръв поглед изглежда стандартен. Състои се от два електромотора - един, играещ ролята на стартер-генератор (високооборотен, но с малък въртящ момент) и втори, който специалистите определят, като тягов (висок въртящ момент и по-ниски обороти). Тези два агрегата работят с атмосферен 1.6-литров бензинов двигател с вътрешно горене, който от своя страна работи по цикъла на Аткинсън (различен колянов вал и по-ниска степен на сгъстяване). До тук нищо ново, но именно синхронизацията между тези три агрегата е иновативният възел, който различава хибридите на Renault от останалите. Става дума за т.нар. многорежимна скоростна кутия, която бе във фокуса на вниманието на нашите събеседници.

Трансмисията
Тази част от хибридния тракт на Renault заменя, както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Идеята за създаването ѝ идва от моторните спортове и по-конкретно от Формула 1, което е и основния рекламен слоган на френските маркетинг специалисти. Всъщност обаче приликите ѝ с трансмисиите на болидите са малко, но принципът е сходен.
При "цивилните" хибриди системата трябва да се направи да работи значително по-плавно. Така се ражда идеята да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителя и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.

За основа се използва трансмисия от прототипа EOLAB е представен на Автомобилния салон в Париж през 2014 година, но Никола Фремо и екипите по разработка не са напълно удовлетворени: "Трябваше да успеем в ускоряване на запалването на двигателя с вътрешно горене, за да имаме трансмисия с много бързи реакции и да открием удоволствието на моменталното задвижване, което имаме при електрическите автомобили." - разказва Фремо.
Това изисква корекция в горната част на задвижващия агрегат. Решението е в добавянето на четвърта предавка към многорежимната трансмисия, свързана с двигателя с вътрешно горене, която първоначално има само три предавки. Четвъртата предавка позволява на основния електрически двигател да се изключи напълно, когато не се използва - най-вече на магистрали. Това премахва съпротивлението му и спестява около 1 кВ или 3-4% от разхода на гориво. "Така шофирането по магистрала става по-комфортно и по-икономично", допълва Никола Фремо.
В обобщение ще кажем, че многорежимната трансмисия на новите хибриди на Renault представлява, най-общо казано, две скоростни кутии обединени в общ блок. Четиристепенната механична обслужва основно двигателят с вътрешно горене, а двустепенната е за електромоторите, като в този агрегат няма съединители и стандартни синхронизатори. Тази роля изиграва малкия електромотор. Освен че е ефективна, тази трансмисия се държи, като стандартен автоматик и в същото време е по-евтина от DSG-скоростните кутии, например.

Резултатът
Сега, хибридният силов тракт E-Tech е реалност, предлаган в хибридна версия за моделите Clio, Captur и Arkana, и в plug-in хибридна версия за Captur и Megane. Разлика в силовия тракт няма. Тя се открива в батериите, които са с различен капацитет и в охлаждането им - при хибридите е въздушно, а при plug-in хибридите - водно и като цяло този хибриден тракт прави автомобилите значително по-икономични, като не ги лишава от динамиката им. А за Никола Фремо това е сбъдната мечта: "Започнахме с макет от Lego, накарахме инженерния отдел да възприеме концепцията и сега тя е трансформирана в серийните хибриди на марката."
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ицака
15:26 05.10.2021
2 инж Денчев
Коментиран от #4
15:32 05.10.2021
3 Сър
Коментиран от #5, #8
15:52 05.10.2021
4 Сър
До коментар #2 от "инж Денчев":
Те и в Ф1 толкова си могат, добре че клиентския им отбор тогава Ред Бул беше сила (и все още е) че да станат за нещо ... че иначе опашката на кервана ..Коментиран от #6, #10, #11, #17, #40
15:54 05.10.2021
5 Въздух
До коментар #3 от "Сър":
Едно Рено не съм видял аварирало виж vw bmw mercedes като вестници. Тея клишета отпреди 20 год си ги запази за себе сиКоментиран от #7, #12, #16
15:57 05.10.2021
6 МаКаТа
До коментар #4 от "Сър":
Хич не си наясно с нещата. Ред Бул отдавна са с Хонда, а отборът на рено се казва Алпин. Още не са на върха, но се радвиват добре. Това не означава, че нямат добри технологии. А що се касае за "цивилните", както казва Радо Славчев, коли, то те не са им никак лоши, особено откъм нови технологии.15:58 05.10.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 234
До коментар #3 от "Сър":
Като си пееш Пенке ле, кой ли те слуша.16:14 05.10.2021
9 formula1
Коментиран от #14, #15, #39
16:19 05.10.2021
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 formula1
До коментар #4 от "Сър":
Cъc cигурнocт cи някoй извeтрял дядкa нa 70 c тeзи прикaзки oт врeмeтo нa coцa. Виж ceгa нaглeднo дa ти oбяcня. Aкo нeмcкитe oтживeли, кaтo тeхнoлoгия бaрaкуди бяхa пo-дoбри oт фрeнcкитe кoли, тoгaвa щяхa нeмцитe дa купят фрeнcки прoизвoдитeл, a нe фрaнцузитe дa купят нeмcки. Oткaктo oпeл ca купeни oт ПCA пeжo/cитрoeн вeчe cтaнaхa кoли и ce кaрaт и купувaт, a прeди тoвa фaлирaхa. Кaпиш, пaнимaeш, ду ю ъндърcтeнд. Aйдe cъc здрaвe дядo и пoмни, кaтo нe ти cтaвa cи трaй дa нe ce излaгaш.Коментиран от #13, #54, #56
16:20 05.10.2021
12 Бай Цървул
До коментар #5 от "Въздух":
Е как ще видиш,като само лапнишарани ги карат?16:42 05.10.2021
13 Гост
До коментар #11 от "formula1":
И да спамиш,и да не спамиш,френските бангии никой не ги взима сериозно,капиш?Айде у лево16:43 05.10.2021
14 хелоооу
До коментар #9 от "formula1":
опел е американска компания ... бастун ...16:48 05.10.2021
15 Сър
До коментар #9 от "formula1":
Опел не са немски от мноооооого отдавна, продадоха ги GM, aма те американците не са по-напред от франзелите. Я кажи колко марки са под шапката на ВАГ групата и колко са под Рено / ПСА, казвай казвай16:49 05.10.2021
16 Сър
До коментар #5 от "Въздух":
Имам пътна помощ. Да не ти споменавам колко пъти товара коли направени от франзели. Немските ги карам само до КАТ за първоначална регистрация.Коментиран от #18
16:51 05.10.2021
17 някой
До коментар #4 от "Сър":
Те задвижващите системи на Рено са с най много Титли във Ф1 ама ти си приказвай , ей така колкото да не заспиш .Коментиран от #19
16:55 05.10.2021
18 Komapak
До коментар #16 от "Сър":
Официална статистика на ADAC за 2018.най - много използван репатрак за годината е фирмата Порше. Колкото искаш толкова може да лъжеш. Прекалено много подценявате френската техника и същевременно прекалено много надценявате немската реклама. опааааа техника исках да кажа 😄😄😄Коментиран от #38
17:24 05.10.2021
19 Сър
До коментар #17 от "някой":
Я пак я пак ???World Championship Grand Prix wins by engine manufacturer
Rank Engine Wins
1 Ferrari 239
2 Mercedes 207
3 Ford 176
4 Renault 169
Коментиран от #20, #21, #22
17:29 05.10.2021
20 Сър
До коментар #19 от "Сър":
Колкото и минуси да ми цъкате, любители на френската междумъжка любов, няма да промените ФАКТИТЕ. Затова цела Франция се напълни с црни от Алжир и т.н., че френските жени реват за внимание от липсата на мъже заети да се задоволяват вместо да вземат една кола да направят..Коментиран от #23, #25
18:03 05.10.2021
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 някой
До коментар #19 от "Сър":
На трето място е рено след мерцедес и ферари , доста елитна компания не мислиш ли ? Рено има два пъти повече точки от форд на 700 от ферари и на 3000 от мерцедес , което си ги прави доста успешни как мислиш ?Коментиран от #26, #27
19:56 05.10.2021
23 Komapak
До коментар #20 от "Сър":
Шемет! Кога за последно си бил във Франция? Аз се върнах преди 6 месеца. Иди се прегледай и спри да вярваш на тАлАвизора. Цялото ви инфо и възгледи се формират от този порочен уред!Коментиран от #28
20:17 05.10.2021
24 Калоян
20:38 05.10.2021
25 факт
До коментар #20 от "Сър":
Така е прав си като кажеш немец символ на мъжественост американец и англичанин също като чуеш французин и просто лъха на пе да л щи на20:40 05.10.2021
26 Сър
До коментар #22 от "някой":
Форд къде ги проспа ??? Защо изкривявате истината като кривите биели на рИно ?20:52 05.10.2021
27 Сър
До коментар #22 от "някой":
И как няма да има повече точи като от 2010 година точките СЕ УМНОЖАВАТ по 5 , а от 2006 Форд не участва ? Победите гледай драги ми фен на междумъжката любовКоментиран от #36
20:53 05.10.2021
28 Сър
До коментар #23 от "Komapak":
Бях във Франция на командировка в ПСА. Дори и французите от ПСА признаха, че произвеждат боклуци. Естествено това бяха хората от ниските нива, мениджъра не го чакай да признае.Коментиран от #30, #37
20:54 05.10.2021
29 Да му мислят тези дето ше ги ремонтиргат
Коментиран от #32
21:04 05.10.2021
30 ценител
До коментар #28 от "Сър":
точно така като влезеш в завода на фв смърди на яки и потни мъжаги а във френските заводи на перфюм21:06 05.10.2021
31 Гост
21:22 05.10.2021
32 Гост
До коментар #29 от "Да му мислят тези дето ше ги ремонтиргат":
То е френско и не се ремонтира. Купува се нов възел и само монтират и плащаш колкото половин кола.21:23 05.10.2021
33 тойота
Коментиран от #35, #51
21:45 05.10.2021
34 Рино Рейнс
22:02 05.10.2021
35 Toyota Hybrid
До коментар #33 от "тойота":
Адекватен коментар! Работя за Toyota 16г.и още не съм виждал счупено Ecvt.22:07 05.10.2021
36 някой
До коментар #27 от "Сър":
178 на 176 в полза на рено , 79 пол позишъна отгоре , напиши в гугъл :All Time F1 Engine Brand List и да приключваме , а каква любов обичам , попитай родителя си от женски род . И ако ще и 4ти да са , а те не са , пак ги прави супер успешни консктруктори и не отива да ги коментира някакъв питекантроп .
23:10 05.10.2021
37 Komapak
До коментар #28 от "Сър":
Бях една година в Германия и една година във Франция. И двете са командировки, но през моя обективен поглед, французите доста по-добре се справят. Това е истината. Ремонтирал съм 501- сграда на Даймлер, завода на Ролс Ройс под Франкфурт и една от сградите в Зинголфинген(бмв). Самл не ми казвай, че не знам нкщо и не съм видял нищо с очите си.00:45 06.10.2021
38 един от стадото
До коментар #18 от "Komapak":
пък за френското самолетостроене да не говорим. Немците след войната един читав самолет нямат сами, всичко в консорциум. Обща без/отговорност. Французите биха шута на всички и поеха по пътя си- Конкорд, Мираж, Рафал. Пежо, Рино/както казваш, Ситроен са вадели зъби и са показвали какво могат. Но като цяло френското автомобилостроене е ориентирано към практичността и обикновенния човек и рядко се изхвърля в мегаломански пристъпи като германците, за които това им е практика. Но са доказвали, че и това го могат05:02 06.10.2021
39 гост
До коментар #9 от "formula1":
Докато бяха под ГМ Опел бяха евтини, астрите се продаваха по 18х.лв, а сега са доста по-скъпи. Дреме ми, че ще сложат лейнасист, адроид или адблу, като цената скочи с 8х.лв, не е ли така? Плюс това Опел загуби идентичността си, сега е просто префасонирано Пежо, нищо повече, дали ще има разлика в дизайна, дали окачването ще е малко по-различно, все тая, Пежо си е, ако искам Пежо, ще си купя.11:48 06.10.2021
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Не ме интересува ко мяза
13:23 06.10.2021
42 незнайко
14:00 06.10.2021
43 Гост
14:14 06.10.2021
44 Електромагнитен вариятор
Коментиран от #46
14:17 06.10.2021
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 OMEGA
До коментар #44 от "Електромагнитен вариятор":
ТО И МАГНИТНЯ ДВИГАТЕЛ Е НАЙ ДОБРИЯ ЗАХРАНВА СЕ Е ЕНЕРГИЯТА НА МАГНИТНОТО ПОЛЕ НО Е ВЕЧЕН И ТОВА НЕ УСТРОЙВА ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ !15:25 06.10.2021
47 гост
16:02 06.10.2021
48 Ехо
16:51 06.10.2021
49 Същият
16:57 06.10.2021
50 Язе
Коментиран от #55
22:48 06.10.2021
51 Коко Н
До коментар #33 от "тойота":
Това може и да е така,но откраднаха на Български инженер разработката и я приложиха на Приуса,за което се съдиха след това. се09:15 07.10.2021
52 тойота
09:54 07.10.2021
53 Ехо
10:02 07.10.2021
54 Аз съм
До коментар #11 от "formula1":
Нещо се обърка,амя карай нале си разбирач!Кой кого е купил и секви глупости дрънкаш!Пежо,межо няма нищо общо със Рено!Кажи ся освен купетата и двигателите ли правят на Опел?Купили били!Ще купят оня средният!Френска марка да купи германска,ти чуваш ли се кви дрънкаш?03:25 08.10.2021
55 Фреона
До коментар #50 от "Язе":
Дрън-дрън братче, май гроздето е кисело!01:35 09.10.2021
56 Голям си разбирач, но бъркаш пари и техн
До коментар #11 от "formula1":
КУПУВАНЕТО НА ЕДНА КОМПАНИЯ ОТ ДРУГА ЗАВИСИ ОТ УПРАВЛЕНИЕТО И ФИНАНСИТЕ, И ИНВЕСТИЦИИТЕ, А НЕ ОТ ТЕХНОЛОГИИТЕ И КАЧЕСТВОТО! КОГАТО WV КУПУВА И СПАСЯВА АУДИ ОТ ФАЛИТ НЕ ЗНАЧИ, ЧЕ ВАГЕНИТЕ СА ПО-КАЧЕСТВЕНИ ОТ АУДИ, А ФИРМИТЕ КРАЙСЛЕР И МИТЦУБИШИ НЕ МОЖАХА ДА БЪДАТ ОЗДРАВЕНИ ОТ МБ, А ФИАТ ГИ ИЗПРАВИ НА КРАКА И СЛЕД ОБЕДИНЕНИЕТО С ПСА ВЕЧЕ СА ТРЕТИЯТ СВЕТОВЕН ПРОИЗВОДИТЕЛ СЛЕД ТОЙОТА И ФОЛКСВАГЕН ГРУП!!!17:43 14.04.2024