Камионът Super Goelette е от гамата малки търговски превозни средства и се произвежда от Saviem, но първоначално се предлаган на пазара от Renault. Това става през периода 1965 - 1970 г., след това от 1971 до 1980 г. от Saviem и накрая от Renault Véhicules Industriels (RVI) между 1980 и 1982 г.
Марката Avia, която се появява на бял свят през 1919 година, като компания за производство на самолети, през 1946- а се преориентира към лекотоварни превозни средства. Именно тогава тя е собственост на Skoda, а камионът, който ѝ носи най-голям успех е въпросният Saviem Super-Goelette.
У нас той първоначално е познат именно, като Avia, но след това и като Madara 201. Камионът е произвеждан в държавния завод "Мадара" в Шумен, по лиценз и с техническата помощ на Avia. Моделът 201 се явява заместител на Мадара от серия 400, базирани на съветския ГАЗ- 53.
А иначе, както вече споменахме, Super Goelette е разработен от поделението на Renault за товарни автомобили. Този камион започва да се произвежда през 1965 г. Моделът се предлага в два варианта, които се различават само по товароносимостта и двигателите. По-лекият носи обозначението SG-2, а по-тежкият - SG-4.
Super-Goelette намира широко приложение не само като лек камион. На популярност се радват фургоните и хладилните версии. На базата на SG са създадени множество специални машини за нуждите на комуналните и спасителни служби, както и на полицията. Моделът става толкова успешен, че лицензът за производството му е продаден в Италия още в края на 60-те години, където се продава под марката Alfa-Romeo.
От 1969 г. Super-Goelette започва да се произвежда и в Германия с емблемата на... MAN. Renault и немската компания си разменят лицензи. Французите предоставят шасито, а германците - разработения наскоро дизелов двигател, от какъвто камионът има огромна нужда за успешен износ. МАN 7-90 се предлга във варианти лек камион и фургон.
Най-голям търговски успех обаче носи продажбата на лиценза в Чехословакия. Производството в Летняни започва през 1969 г. и продължава до 1997-а. може да се каже, че SG става най-известен именно под марката AVIA, която предлага около 30 варианта с различни двигатели и надстройки.
Социалистическият лагер се запознава с AVIA A15-20 през 1977 г., когато изтича договорът с французите и чешките камиони вече могат да се изнасят за страните от Съвета за икономическа взаимопомощ. Нуждите от такъв камион са толкова остри, че чехите не могат да насмогнат на търсенето.
AVIA превъзхожда руските аналози ГАЗ-52 и ГАЗ-53 до такава степен, че в между шофьорите в социалистическите предприятия не на шега започва съперничество кой да кара чехословашките камиони. Западните технически решения, ергономията и удобствата за водача си казват думата.
Super-Goelette се изявява и в спорта. Saviem TP-3 Sahara, създаден на базата на фургона SG-2, се представя добре в африканските ралита, които стават много популярни във Франция през втората половина на 70-те.
Кемперите и фургоните за техническа помощ на Saviem остават неизменни спътници на участниците в почти всички големи автомобилни състезания в Сахара и други труднодостъпни места в Африка и Азия.
Различните превъплъщения на Super-Goelette се сещат по пътищата и до ден-днешен. Собствениците продължават да си ги харесват заради надеждността, евтината поддръжка и отличната ремонтопригодност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 ФЕН
Коментиран от #5, #58
10:47 14.11.2021
3 Енчо
Коментиран от #14, #35, #44, #51, #57
10:48 14.11.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 не фен
До коментар #2 от "ФЕН":
фен си на ДС комунистите кагебисти!Коментиран от #39
10:51 14.11.2021
6 смех
И товя след като са опоскали Африка и половин Азия Виетнам Камбоджа Лаос и още имат Отвъдморски територии които до ден днешен опоскват.
Не че оправдавам атентатоте и насилието но все ще им е малко на франсетата представете си за каква корупция говорим.
Коментиран от #9, #40
10:55 14.11.2021
7 123
Коментиран от #36
10:59 14.11.2021
8 коментатор
Коментиран от #10, #11, #16
11:08 14.11.2021
9 Komapak
До коментар #6 от "смех":
Едва ли някога си посетил Франция, но глупостите, които си изписал са потресаващи. Само атомната енергетика на Франция е колкото икономиката на Ирландия. Не включвам към тлва авиационния отрасъл и автомобилния. Всеки кран в Германия е potain. Повечето индустриални климатици също. Немците много отдавна не са това, което бяха. Всичко за тях приключи малко след обединението. Оттогава насам са номер едно в рекламата и кръгла нула с качеството.Коментиран от #13, #28
11:12 14.11.2021
10 SOS
До коментар #8 от "коментатор":
Кражбите на бензин ли е причината?Коментиран от #53
11:12 14.11.2021
11 123
До коментар #8 от "коментатор":
Най-голямото наказание на тогавашните шофьори беше, че не успяваха да изхарчат заплатите си придобити с честен труд :) Сега вече и шофьори няма, защото се карат "хубави" автомобили и се взимат "големи" заплати :) :) :) :)Коментиран от #19
11:14 14.11.2021
12 Бай Стою касапина
Коментиран от #52
11:27 14.11.2021
13 смех
До коментар #9 от "Komapak":
а на теб известно ли ри е че потен са собственост на manitowoc usaв новите френски реактори откриват пулнатини каквито няма нито в руските нито в корейските и китайските и японските реактори.
Франция затъва все повече и вече копае дъното.
Коментиран от #15, #17, #41
11:27 14.11.2021
14 жельо
До коментар #3 от "Енчо":
Явно си бил доста гъзорък шофъор! Аз карах автобус АВИЯ 7 години и никога не съм закъсвал на пътя!Коментиран от #21
11:33 14.11.2021
15 Мъка ганьовска
До коментар #13 от "смех":
Хаха,ако Франция копае дъното,то такива “разбирачи” като теб,направо са го прекопали и са стигнали от другата страна на планетатаКоментиран от #62
11:36 14.11.2021
16 Порно
До коментар #8 от "коментатор":
Да , щото не можеше да продават гориво. Нафтата тогава вършеше работа само в нафтовите печки. Дизелови коли бяха бяла лястовица.11:39 14.11.2021
17 Франко.
До коментар #13 от "смех":
От тебе по смешен ,няма смях,,Франция,,копае дъното..???.Айде ,бе!..Коментиран от #20
11:43 14.11.2021
18 Абе
Коментиран от #24
11:45 14.11.2021
19 К.К.
До коментар #11 от "123":
Как да я изхарчат, след работа един курс на черно им стигаше да изкарат няколко наденици.11:48 14.11.2021
20 смех
До коментар #17 от "Франко.":
това е Факт сега и Нова Каледония като се отцепи и са чао че там е Никела на Света Мъск вече купи залежите но от немски пудели толкова.11:50 14.11.2021
21 Енчо
До коментар #14 от "жельо":
Пич,какъв автобус "авия" си карал?Предполагам визиращ малкото чавдаров,но на него май оставяха шасито и двигателя на оригиналния боклук.Това дето ние вървяхме в казармата беше родната версия с перки на двигател като на гадните.Е версай ми...няма как да го гъзариш това.А ако почна да ти описвам как се пали това чудо на чешко-българо-английския мелез страхова невроза ще получиш.Показателен е факта че откакто се уволних от строителни войски ц категория не съм ползвамКоментиран от #22, #34, #59, #68
11:57 14.11.2021
22 Енчо
До коментар #21 от "Енчо":
Извинявам се за нечетливия текст но телефона ми подменя думитеКоментиран от #60
11:59 14.11.2021
23 Едно време
Коментиран от #25
11:59 14.11.2021
24 Гост
До коментар #18 от "Абе":
И не само оборска, но само тор.12:35 14.11.2021
25 AZZ
До коментар #23 от "Едно време":
Ние имахме Авия-Преслав и Чавдарче текезесарка(16 места).И двете бяха относително здрави ,автобусчето създаваше повече проблеми:счупен диф,колянов вал му сменяха...на колегите се чупеха доста повече.Камиончето от друга страна не е създавало проблеми при положение,че всичко беше еднакво с автобусчето.Освен може би спирачките.Баща ми така и не можа да ги поправи,постоянно се скапваха.Други проблеми не помня!
12:43 14.11.2021
26 Мравояд
Коментиран от #66
12:47 14.11.2021
27 Гост
До коментар #1 от "ke da":
След 20 години децата ти ще викат за твоята кола, че е минало свършено тоталитарно, 100% зависимо от ЕС, извадена от гробищата на Германия.12:50 14.11.2021
28 Гост
До коментар #9 от "Komapak":
Май и ти скоро не си бил във Франция. Там работниците са лилави и не знаят как се държи отвертка. Защо мислиш че всичките им фирми са с филиали в азия? Няма производство без работна ръка.Коментиран от #29, #42
12:54 14.11.2021
29 Komapak
До коментар #28 от "Гост":
За една седмица колко пък да се е променило?! Моите впечатления са от пияндурки поляци и некадърни румънци, а не толкова от лилавите, но може и да си прав. Не съм гледал статистиката. И да ви кажа в планината лилави няма...13:27 14.11.2021
30 eti.pw
14:49 14.11.2021
31 No pasaran
До коментар #1 от "ke da":
А, бе, убав, докога такива като теб ще ни продават тук номера с краставицата на Мирча Кришан?!17:34 14.11.2021
32 стоян
Коментиран от #43
18:21 14.11.2021
33 асан
18:59 14.11.2021
34 Петков
До коментар #21 от "Енчо":
Имах такава-термофургон,чешката версияДвигателя беше с 4 подгряващи свещи,които не вършеха никаква робота в студа. Аз сложих една пламъчна свещ и при минус 14 палеше от раз.
Коментиран от #48
19:08 14.11.2021
35 Дедо Стоян
До коментар #3 от "Енчо":
По-измислени глупости не бях чел. Такива хейтъри като теб вече са под път и над път.Кои години служи и кара този камион, че сега и пишеш коментари?! Слушал си нещо от някой и сега го преиначаваш, че чак не е за вярване.
На времето според такива като теб всичко беше "боклук" и "неструваше", та затова сега 32 години след онова "толкова лошо" време не могат още да разрушат всичко и да боядисат това, което е останало!
19:39 14.11.2021
36 САЩастливи
До коментар #7 от "123":
Май не си бил достатъчно голям тогава, а? Как разбра, че е имало държава България ? Може би по руските съветници във всяко министерство ? Или по задължителното въоръжение , което трябваше да купуваме от червените боклуци по списък, за да сме равностоен южен фланг на Варшавския договор ? Е тогава би трябвало да знаеш горките селяни колбко продукция трябваше да призведат за да купим един танк Т-54 или Т-55. Бяхме държава, която със собствена валута купуваше интегрални схеми и ги предаваше на СССР, защото ватенките бяха под санкции. Или бяхме държава, която не смееше да пусне гражданите си оттатък "желязната завеса" за да не видят, че има много по-хубави места от Киев, Ленинград и Москва. И пазехме границата главно да не излизат от вътре на вън , а не обратното. Що народ изпозастреляхме, само защото е решил да живее на по-хубаво от "държавата България" място, бягайки през Гърция и Турция. Държава сме имали преди 09.09.1944 и окупацията на България от червените боклуци.Коментиран от #45, #46, #47
20:51 14.11.2021
37 Аууу
21:00 14.11.2021
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Джугашвили
До коментар #5 от "не фен":
А кому пора отдохнуть на солнечной Колыме?!))))21:10 14.11.2021
40 Плач
До коментар #6 от "смех":
Не е лесно да си смехурко!21:11 14.11.2021
41 Чук
До коментар #13 от "смех":
Добре че ти и такива умници кат Боко издикате РъБъ...21:15 14.11.2021
42 Стига ва
До коментар #28 от "Гост":
Ти па кат напрай един полет от Бове зер фана Айфеловата кула за антената...смешник21:22 14.11.2021
43 Жгмъц
До коментар #32 от "стоян":
А пърдеше ли вътре дасе топлиш21:23 14.11.2021
44 От Звездец
До коментар #3 от "Енчо":
Енчо и в Звездец имаше Авия /и тя вървеше колкото твоята/. Добре, че не ти се е сбъднала алтернативата.21:25 14.11.2021
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Чук
До коментар #36 от "САЩастливи":
Сичкуту кравар в киреча!21:27 14.11.2021
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Бай Стою касапина
До коментар #34 от "Петков":
Сигурен ли си че двигателят ти Авиа е бил с четири подгревни свещи? Щото доколкото знам няма такъв вариант. Може би е бил от последните произведени. Дори и да е било така, то те са били изгорели. Защо не ги премери и не ги смени, а сложи пламъчната свещ, която не върши същата работа като тях. Те нагряват директно пространството вътре в бренера и двигателя пали много по-лесно. Всички съвременни дизели, че дори и по-старите са с такива свещи и вършат перфектна работа. Надявам се да ми отговориш, интересно ми е. Може да науча нещо ново. Чакам.23:09 14.11.2021
49 През 1981
23:14 14.11.2021
50 Хайл
23:29 14.11.2021
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 ТВА БЕ САМО В НАЧАЛОТО
До коментар #12 от "Бай Стою касапина":
СЛЕД ТОВА ВСИЧКО ДАЖЕ И КАБИНИТЕ СЕ ПРАВЕХА ТУК.ЕДНИНСТВЕННО МАХИ ДЪЛГАТА БАЗА И ШАСИ ДИ ИДВАХА ОРИГАНАЛНО ЧЕШКИ БЕЗ ФА ГИ БА.РАМЕ.А ПРОПО КЪТ ПАДНЕШЕ 68-80 САНТА СНЯГ СИИИИЧКИ СА СЕЩАХА ЗА ГАЗКИТЕ ЩОТ СА С. ТРИ ПЪТИ ПО ВИСОКИ ГУМИ06:18 15.11.2021
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Петър
07:23 15.11.2021
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Иванов
До коментар #1 от "ke da":
Л у м п ен,ако не бяхме свързани сега щеше да носиш фес08:01 15.11.2021
57 Не се ядосвай,
До коментар #3 от "Енчо":
просто съдба,на някой хора ръцете ви са заврени в дупето .08:17 15.11.2021
58 куку руку ку
До коментар #2 от "ФЕН":
Само дето си жулиш кокалчетата на пръстите в кожуха на двигателя, докато превключваш скоростите. Нашите започнаха да го правят, след като франсетата се отказаха от него.08:19 15.11.2021
59 На тебе
До коментар #21 от "Енчо":
Категория"С" явно с връзки ти е дадена , ама ...08:23 15.11.2021
60 Ти телефона
До коментар #22 от "Енчо":
си не можеш да управляваш,та камион ще караш.08:24 15.11.2021
61 Гената
08:55 15.11.2021
62 Каскетя
До коментар #15 от "Мъка ганьовска":
Остави го тоя ,той е от онези дето гласуват за възраждане.23:58 15.11.2021
63 Случайно прочел
08:48 16.11.2021
64 Nedelcho
10:28 16.11.2021
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Никси
До коментар #21 от "Енчо":
БЕ ТИ ДОБРЕ ЛИ СИ , ИМАШЕ У ДАПА РЕИСЧЕТА 30 МЕСТНИ АВИА С ДВОЙНИ ГУМИ ОТЗАДЕ НА ЗАДНИЯ МОСТ , ТОВА ДЕТО МИСЛИШ Е ЧАВДАРЧЕТО С ДВОИНО.ПРЕДАВАНЕ ,.КАКТО ИМАШЕ И АВИЯ ПРЕСЛАВ КАМЬОНЧЕТО И БЯХА С ПЕРКИНС ДВИГАТЕЛ СГЛОБЯВАНЕ ВЪВ ВАРНА А КАМЬОНА СЕ ПРАВЕШЕ В ШУМЕН, ОРГИНАЛНАТА АВИЯ С ДВОИНЙ ГУМИ СИ БЕШЕ ЧЕШКАТА , НЕЗНАМ КВО СИ КАРАЛ.В АРМИЯТА !¡.!16:32 21.09.2022