14 Ноември, 2021 10:30 54 308 68

Камионът, който се правеше и у нас и се продаваше еднакво добре и в соц. страните, и на Запад

  • avia-
  • madara-
  • man-
  • alfa romeo-
  • renault-
  • камион
Камионът, който се правеше и у нас и се продаваше еднакво добре и в соц. страните, и на Запад - 1

Камионът Super Goelette е от гамата малки търговски превозни средства и се произвежда от Saviem, но първоначално се предлаган на пазара от Renault. Това става през периода 1965 - 1970 г., след това от 1971 до 1980 г. от Saviem и накрая от Renault Véhicules Industriels (RVI) между 1980 и 1982 г.

Марката Avia, която се появява на бял свят през 1919 година, като компания за производство на самолети, през 1946- а се преориентира към лекотоварни превозни средства. Именно тогава тя е собственост на Skoda, а камионът, който ѝ носи най-голям успех е въпросният Saviem Super-Goelette.

У нас той първоначално е познат именно, като Avia, но след това и като Madara 201. Камионът е произвеждан в държавния завод "Мадара" в Шумен, по лиценз и с техническата помощ на Avia. Моделът 201 се явява заместител на Мадара от серия 400, базирани на съветския ГАЗ- 53.

А иначе, както вече споменахме, Super Goelette е разработен от поделението на Renault за товарни автомобили. Този камион започва да се произвежда през 1965 г. Моделът се предлага в два варианта, които се различават само по товароносимостта и двигателите. По-лекият носи обозначението SG-2, а по-тежкият - SG-4.

Камионът, който се правеше и у нас и се продаваше еднакво добре и в соц. страните, и на Запад

Super-Goelette намира широко приложение не само като лек камион. На популярност се радват фургоните и хладилните версии. На базата на SG са създадени множество специални машини за нуждите на комуналните и спасителни служби, както и на полицията. Моделът става толкова успешен, че лицензът за производството му е продаден в Италия още в края на 60-те години, където се продава под марката Alfa-Romeo.

От 1969 г. Super-Goelette започва да се произвежда и в Германия с емблемата на... MAN. Renault и немската компания си разменят лицензи. Французите предоставят шасито, а германците - разработения наскоро дизелов двигател, от какъвто камионът има огромна нужда за успешен износ. МАN 7-90 се предлга във варианти лек камион и фургон.

Най-голям търговски успех обаче носи продажбата на лиценза в Чехословакия. Производството в Летняни започва през 1969 г. и продължава до 1997-а. може да се каже, че SG става най-известен именно под марката AVIA, която предлага около 30 варианта с различни двигатели и надстройки.

Социалистическият лагер се запознава с AVIA A15-20 през 1977 г., когато изтича договорът с французите и чешките камиони вече могат да се изнасят за страните от Съвета за икономическа взаимопомощ. Нуждите от такъв камион са толкова остри, че чехите не могат да насмогнат на търсенето.

Камионът, който се правеше и у нас и се продаваше еднакво добре и в соц. страните, и на Запад

AVIA превъзхожда руските аналози ГАЗ-52 и ГАЗ-53 до такава степен, че в между шофьорите в социалистическите предприятия не на шега започва съперничество кой да кара чехословашките камиони. Западните технически решения, ергономията и удобствата за водача си казват думата.

Super-Goelette се изявява и в спорта. Saviem TP-3 Sahara, създаден на базата на фургона SG-2, се представя добре в африканските ралита, които стават много популярни във Франция през втората половина на 70-те.

Кемперите и фургоните за техническа помощ на Saviem остават неизменни спътници на участниците в почти всички големи автомобилни състезания в Сахара и други труднодостъпни места в Африка и Азия.

Различните превъплъщения на Super-Goelette се сещат по пътищата и до ден-днешен. Собствениците продължават да си ги харесват заради надеждността, евтината поддръжка и отличната ремонтопригодност.

Камионът, който се правеше и у нас и се продаваше еднакво добре и в соц. страните, и на Запад


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 97 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 ФЕН

    258 18 Отговор
    Добра машина беше ....даже и днес ще пребори новите бусове с 1т електроника. Просто и надлежно камион че

    Коментиран от #5, #58

  • 3 Енчо

    53 166 Отговор
    И това беше една голяма тесла...ум да ти заиде.Бяха ми зачислили такъв боклук докато отбивах служба в СВ.Повече в гаража отколкото на пътя,но що пцувни отнасях от командира на спецелизирания батльон в Бояна където ме бяха зачислили.А като се сетя че въпросния ми беше роднина и той ме уреди в СВто и службата в София,още повече срам ме хваща.Но колкото и да се мъчех...колкото и зор да влагах да не изложа калекото този таралясник се трошеше под път и над път.Що пцувни са отнесли чехите от мене...а е имало случей в които грудово,елхово и звездец да са ми се виждали алтернатива по добра от въпросната авия.

    Коментиран от #14, #35, #44, #51, #57

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 не фен

    14 98 Отговор

    До коментар #2 от "ФЕН":

    фен си на ДС комунистите кагебисти!

    Коментиран от #39

  • 6 смех

    87 52 Отговор
    Забелязвате ли как франчилята нямат нито един маркетингов успех инса за смях на целият Свят с два пъти по-голяма от немската територия а с икономика на Ирландия.
    И товя след като са опоскали Африка и половин Азия Виетнам Камбоджа Лаос и още имат Отвъдморски територии които до ден днешен опоскват.
    Не че оправдавам атентатоте и насилието но все ще им е малко на франсетата представете си за каква корупция говорим.

    Коментиран от #9, #40

  • 7 123

    211 16 Отговор
    Беше това едно време, когато имаше държава България :) Сега има едно териториално образувание, което се базира единствено на джендърските общности и обслужване на физиологични нужди :)

    Коментиран от #36

  • 8 коментатор

    120 11 Отговор
    Най голямото наказание за тогавашните шофьори беше да ги свалят от бензинов ,на дизелов камион !

    Коментиран от #10, #11, #16

  • 9 Komapak

    146 19 Отговор

    До коментар #6 от "смех":

    Едва ли някога си посетил Франция, но глупостите, които си изписал са потресаващи. Само атомната енергетика на Франция е колкото икономиката на Ирландия. Не включвам към тлва авиационния отрасъл и автомобилния. Всеки кран в Германия е potain. Повечето индустриални климатици също. Немците много отдавна не са това, което бяха. Всичко за тях приключи малко след обединението. Оттогава насам са номер едно в рекламата и кръгла нула с качеството.

    Коментиран от #13, #28

  • 10 SOS

    87 3 Отговор

    До коментар #8 от "коментатор":

    Кражбите на бензин ли е причината?

    Коментиран от #53

  • 11 123

    91 12 Отговор

    До коментар #8 от "коментатор":

    Най-голямото наказание на тогавашните шофьори беше, че не успяваха да изхарчат заплатите си придобити с честен труд :) Сега вече и шофьори няма, защото се карат "хубави" автомобили и се взимат "големи" заплати :) :) :) :)

    Коментиран от #19

  • 12 Бай Стою касапина

    136 9 Отговор
    Още някои подробности около този камион. Авията идваше от Чехия. Тук й сваляха кабината и тя отиваше в завода във Велики Преслав където я поставяха на по-късо шаси, българско производство. Монтираха дизелов двигател "Перкинс", произведен в з-д Васил Коларов Варна и се получаваше една порнография, ум да ти зайде. Шофьорите в ДАПа не искаха и да чуят за тоя боклук. По-големите връзкари успяваха да се уредят с оригиналния чешки вариант, който беше в пъти по добър. Друга подробност, оригиналното шаси заедно с двигателя отиваше в автобусния завод в Ботевград където върху него изграждаха малък автобус "Чавдар". Получаваше се горе, долу сносен автобус. Не развиваше голяма скорост,но за къси разстояния ставаше. Имаше и не лоша возия. Тъстът ми караше такъв в продължение на десет години, возеше работници по обектите. Бая километри му навъртя докато се пенсионира.

    Коментиран от #52

  • 13 смех

    34 59 Отговор

    До коментар #9 от "Komapak":

    а на теб известно ли ри е че потен са собственост на manitowoc usa
    в новите френски реактори откриват пулнатини каквито няма нито в руските нито в корейските и китайските и японските реактори.
    Франция затъва все повече и вече копае дъното.

    Коментиран от #15, #17, #41

  • 14 жельо

    110 6 Отговор

    До коментар #3 от "Енчо":

    Явно си бил доста гъзорък шофъор! Аз карах автобус АВИЯ 7 години и никога не съм закъсвал на пътя!

    Коментиран от #21

  • 15 Мъка ганьовска

    69 11 Отговор

    До коментар #13 от "смех":

    Хаха,ако Франция копае дъното,то такива “разбирачи” като теб,направо са го прекопали и са стигнали от другата страна на планетата

    Коментиран от #62

  • 16 Порно

    83 2 Отговор

    До коментар #8 от "коментатор":

    Да , щото не можеше да продават гориво. Нафтата тогава вършеше работа само в нафтовите печки. Дизелови коли бяха бяла лястовица.
  • 17 Франко.

    42 11 Отговор

    До коментар #13 от "смех":

    От тебе по смешен ,няма смях,,Франция,,копае дъното..???.Айде ,бе!..

    Коментиран от #20

  • 18 Абе

    113 6 Отговор
    За съжаление каквото и да сме произвеждали, го унищожихме. В момента произвеждаме само оборска тор

    Коментиран от #24

  • 19 К.К.

    58 2 Отговор

    До коментар #11 от "123":

    Как да я изхарчат, след работа един курс на черно им стигаше да изкарат няколко наденици.
  • 20 смех

    6 16 Отговор

    До коментар #17 от "Франко.":

    това е Факт сега и Нова Каледония като се отцепи и са чао че там е Никела на Света Мъск вече купи залежите но от немски пудели толкова.
  • 21 Енчо

    19 35 Отговор

    До коментар #14 от "жельо":

    Пич,какъв автобус "авия" си карал?Предполагам визиращ малкото чавдаров,но на него май оставяха шасито и двигателя на оригиналния боклук.Това дето ние вървяхме в казармата беше родната версия с перки на двигател като на гадните.Е версай ми...няма как да го гъзариш това.А ако почна да ти описвам как се пали това чудо на чешко-българо-английския мелез страхова невроза ще получиш.Показателен е факта че откакто се уволних от строителни войски ц категория не съм ползвам

    Коментиран от #22, #34, #59, #68

  • 22 Енчо

    12 15 Отговор

    До коментар #21 от "Енчо":

    Извинявам се за нечетливия текст но телефона ми подменя думите

    Коментиран от #60

  • 23 Едно време

    71 2 Отговор
    Имахме Авия, какви неща преживя, много съвременни камиони биха се предали доста по-рано. Плюс бе, че има двойно задвижване и бавни. Нашия беше с фургон, но на по-късен етап махнахме фургона. Товареше се с картофи, с дърва, бали и какво ли не... Куче беше. Днес има и по-добри машини разбира се, но повреди ли се става трудно.

    Коментиран от #25

  • 24 Гост

    27 0 Отговор

    До коментар #18 от "Абе":

    И не само оборска, но само тор.
  • 25 AZZ

    36 0 Отговор

    До коментар #23 от "Едно време":

    Ние имахме Авия-Преслав и Чавдарче текезесарка(16 места).И двете бяха относително здрави ,автобусчето създаваше повече проблеми:счупен диф,колянов вал му сменяха...на колегите се чупеха доста повече.
    Камиончето от друга страна не е създавало проблеми при положение,че всичко беше еднакво с автобусчето.Освен може би спирачките.Баща ми така и не можа да ги поправи,постоянно се скапваха.Други проблеми не помня!
  • 26 Мравояд

    25 33 Отговор
    Авия бяха що годе елегантнни, спретнати камиони и дотук хубавото. Идваха със бая голяма и дълга карусерия но бяха мнпго аланкат. Натвареш ли ги както трябва и омаляваха напълно Дърветата които се правеха във Шумен бяха повече самосвали със кош на ГАЗ 53 Разликата между ГАЗ 53 И АВИА,,,, Бълсарска и Чешка бяха големи АВИАТА я използваха за по леки товари и на по къси разтояния Въпреки дългата каросерия и голям кош повече от 3 т, не можеше да носи Газ 53 беше много по бърз, силен и със лекота можеше да носи и 5 т, ГАЗ 53 имаха и много по добро парно докато шофйпроте на АВИА караха винаги навлечени със шуби. Не напразно на ГАЗ53 викаха ЖИГУЛИ, бяха страшни пъргави машини докато АВИАТА беше бавна и слаба а тези със ПЕРКИНС (ПЕРКЕНДЕТАТА) НАПРАВО СИ БЯХА БРАКМИ Изобщо ГАЗ53 произведен във Русия бяха силни, пъргави и топли зимата автомобили. Със съвремените западни авто обими ни АВИА НИ ГАЗ53 МОГАТ ДА СЕ МЕРЯТ,,,,,,,, СОЦ БПКЛУЦИ И ТЕ КАТО СОЦ КАРИЕРИСТА, ЗЛОБАР И СТРАХШИВЦ РАДРВ,,,,, МНОГО БРЪМЧИ НО МАЛКО РАБОТА МО Е ДА СВЪРШИ

    Коментиран от #66

  • 27 Гост

    50 3 Отговор

    До коментар #1 от "ke da":

    След 20 години децата ти ще викат за твоята кола, че е минало свършено тоталитарно, 100% зависимо от ЕС, извадена от гробищата на Германия.
  • 28 Гост

    39 7 Отговор

    До коментар #9 от "Komapak":

    Май и ти скоро не си бил във Франция. Там работниците са лилави и не знаят как се държи отвертка. Защо мислиш че всичките им фирми са с филиали в азия? Няма производство без работна ръка.

    Коментиран от #29, #42

  • 29 Komapak

    32 1 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    За една седмица колко пък да се е променило?! Моите впечатления са от пияндурки поляци и некадърни румънци, а не толкова от лилавите, но може и да си прав. Не съм гледал статистиката. И да ви кажа в планината лилави няма...
  • 30 eti.pw

    19 3 Отговор
    велик камион!
  • 31 No pasaran

    8 4 Отговор

    До коментар #1 от "ke da":

    А, бе, убав, докога такива като теб ще ни продават тук номера с краставицата на Мирча Кришан?!
  • 32 стоян

    18 5 Отговор
    Имах два камиона от тия българските с чешките кабини -с перкинс двигатели - горе долу бяха добри и много добре се движеха в снега -единственото руско беше скоростната кутия от Газ 53 с 4 скорости без синхронизатори -пълен боклук-горяха 16 литра нафта -а руските газки 30 литра бензин

    Коментиран от #43

  • 33 асан

    20 1 Отговор
    А аз си мислех интелектуалци коментират темите във факти.Тц те били иззучени шифьори
  • 34 Петков

    14 4 Отговор

    До коментар #21 от "Енчо":

    Имах такава-термофургон,чешката версия
    Двигателя беше с 4 подгряващи свещи,които не вършеха никаква робота в студа. Аз сложих една пламъчна свещ и при минус 14 палеше от раз.

    Коментиран от #48

  • 35 Дедо Стоян

    48 12 Отговор

    До коментар #3 от "Енчо":

    По-измислени глупости не бях чел. Такива хейтъри като теб вече са под път и над път.
    Кои години служи и кара този камион, че сега и пишеш коментари?! Слушал си нещо от някой и сега го преиначаваш, че чак не е за вярване.
    На времето според такива като теб всичко беше "боклук" и "неструваше", та затова сега 32 години след онова "толкова лошо" време не могат още да разрушат всичко и да боядисат това, което е останало!
  • 36 САЩастливи

    36 45 Отговор

    До коментар #7 от "123":

    Май не си бил достатъчно голям тогава, а? Как разбра, че е имало държава България ? Може би по руските съветници във всяко министерство ? Или по задължителното въоръжение , което трябваше да купуваме от червените боклуци по списък, за да сме равностоен южен фланг на Варшавския договор ? Е тогава би трябвало да знаеш горките селяни колбко продукция трябваше да призведат за да купим един танк Т-54 или Т-55. Бяхме държава, която със собствена валута купуваше интегрални схеми и ги предаваше на СССР, защото ватенките бяха под санкции. Или бяхме държава, която не смееше да пусне гражданите си оттатък "желязната завеса" за да не видят, че има много по-хубави места от Киев, Ленинград и Москва. И пазехме границата главно да не излизат от вътре на вън , а не обратното. Що народ изпозастреляхме, само защото е решил да живее на по-хубаво от "държавата България" място, бягайки през Гърция и Турция. Държава сме имали преди 09.09.1944 и окупацията на България от червените боклуци.

    Коментиран от #45, #46, #47

  • 37 Аууу

    8 3 Отговор
    На първата снимка не е камиона който е правила Бългаия този камион се прави в чехия а в България се правеше 4/4 (друсльо)
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Джугашвили

    4 3 Отговор

    До коментар #5 от "не фен":

    А кому пора отдохнуть на солнечной Колыме?!))))
  • 40 Плач

    2 2 Отговор

    До коментар #6 от "смех":

    Не е лесно да си смехурко!
  • 41 Чук

    3 5 Отговор

    До коментар #13 от "смех":

    Добре че ти и такива умници кат Боко издикате РъБъ...
  • 42 Стига ва

    3 4 Отговор

    До коментар #28 от "Гост":

    Ти па кат напрай един полет от Бове зер фана Айфеловата кула за антената...смешник
  • 43 Жгмъц

    7 2 Отговор

    До коментар #32 от "стоян":

    А пърдеше ли вътре дасе топлиш
  • 44 От Звездец

    18 0 Отговор

    До коментар #3 от "Енчо":

    Енчо и в Звездец имаше Авия /и тя вървеше колкото твоята/. Добре, че не ти се е сбъднала алтернативата.
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Чук

    10 6 Отговор

    До коментар #36 от "САЩастливи":

    Сичкуту кравар в киреча!
  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 48 Бай Стою касапина

    10 0 Отговор

    До коментар #34 от "Петков":

    Сигурен ли си че двигателят ти Авиа е бил с четири подгревни свещи? Щото доколкото знам няма такъв вариант. Може би е бил от последните произведени. Дори и да е било така, то те са били изгорели. Защо не ги премери и не ги смени, а сложи пламъчната свещ, която не върши същата работа като тях. Те нагряват директно пространството вътре в бренера и двигателя пали много по-лесно. Всички съвременни дизели, че дори и по-старите са с такива свещи и вършат перфектна работа. Надявам се да ми отговориш, интересно ми е. Може да науча нещо ново. Чакам.
  • 49 През 1981

    26 1 Отговор
    Година баща ми получи чисто нова Чешка Авия , синя кабина и жълт брезент. Беше с дългата каросерия и двойна гума отзад. Да се сравнява тоя автомобил с газка е лудост. Авиата отстъпваше единствено по полезен товар. Можеше да товари 3 тона а газките им качваха по 4 и нагоре. По всичко друго ги превъзхождаше отвсякъде. Много по комфортна кабина, возия, и разход около 18-20 на сто нафта. Поради това на тях даваха дългите курсове. С газката ако ходиш на 300км и се връщаш същия ден си смазан. Другия недостатък беше че трудно палеше зимата. Но още на втората зима и сложиха други подгряващи свещи и си изкара докато закриха предприятието в началото на демокрацията. Беше някъде на 600 хиляди километра. С парите изкарани с нея построи 2 етажа къща по 100 квадрата.
  • 50 Хайл

    9 1 Отговор
    Хубаво камионче беше
  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 ТВА БЕ САМО В НАЧАЛОТО

    4 4 Отговор

    До коментар #12 от "Бай Стою касапина":

    СЛЕД ТОВА ВСИЧКО ДАЖЕ И КАБИНИТЕ СЕ ПРАВЕХА ТУК.ЕДНИНСТВЕННО МАХИ ДЪЛГАТА БАЗА И ШАСИ ДИ ИДВАХА ОРИГАНАЛНО ЧЕШКИ БЕЗ ФА ГИ БА.РАМЕ.А ПРОПО КЪТ ПАДНЕШЕ 68-80 САНТА СНЯГ СИИИИЧКИ СА СЕЩАХА ЗА ГАЗКИТЕ ЩОТ СА С. ТРИ ПЪТИ ПО ВИСОКИ ГУМИ
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Петър

    6 3 Отговор
    Никога не можеше да замени Газ 53 но Молотовката (Газ51)да,и4х4 бяха добри камиончета само дето перкинса беше малко недодялан...
  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Иванов

    6 6 Отговор

    До коментар #1 от "ke da":

    Л у м п ен,ако не бяхме свързани сега щеше да носиш фес
  • 57 Не се ядосвай,

    10 0 Отговор

    До коментар #3 от "Енчо":

    просто съдба,на някой хора ръцете ви са заврени в дупето .
  • 58 куку руку ку

    8 0 Отговор

    До коментар #2 от "ФЕН":

    Само дето си жулиш кокалчетата на пръстите в кожуха на двигателя, докато превключваш скоростите. Нашите започнаха да го правят, след като франсетата се отказаха от него.
  • 59 На тебе

    3 0 Отговор

    До коментар #21 от "Енчо":

    Категория"С" явно с връзки ти е дадена , ама ...
  • 60 Ти телефона

    5 0 Отговор

    До коментар #22 от "Енчо":

    си не можеш да управляваш,та камион ще караш.
  • 61 Гената

    15 2 Отговор
    Не ща да коментирам прошляци като Енчо, защото имам личен опит от Авиа - амтобус, 21 местен, произвеждан в България. Защо не се споменава за него, той беше много популярен у нас, а имаше един "Преслав". Преславът беше 4х4, на базата на ГЕЗ-53, во с варненския дизел на "Перкинс". Той беше за горските стопансва, но лукса беше "Авия"-та. С такова автобусче ходихме до Лион на студентска спартакиада, управлявахме го аз и шефа на транспорта в университета. Помня, че като свърши нафтата, заредихме нафта от Словакия, бяла като гроздова ракия. И Авията, както си вървеше с 90 км/ч, хукна със 120 км/ч !
  • 62 Каскетя

    3 5 Отговор

    До коментар #15 от "Мъка ганьовска":

    Остави го тоя ,той е от онези дето гласуват за възраждане.
  • 63 Случайно прочел

    3 3 Отговор
    Това е най големия боклук.
  • 64 Nedelcho

    1 0 Отговор
    Оригиналните Авии палеха зимата трудно
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #21 от "Енчо":

    БЕ ТИ ДОБРЕ ЛИ СИ , ИМАШЕ У ДАПА РЕИСЧЕТА 30 МЕСТНИ АВИА С ДВОЙНИ ГУМИ ОТЗАДЕ НА ЗАДНИЯ МОСТ , ТОВА ДЕТО МИСЛИШ Е ЧАВДАРЧЕТО С ДВОИНО.ПРЕДАВАНЕ ,.КАКТО ИМАШЕ И АВИЯ ПРЕСЛАВ КАМЬОНЧЕТО И БЯХА С ПЕРКИНС ДВИГАТЕЛ СГЛОБЯВАНЕ ВЪВ ВАРНА А КАМЬОНА СЕ ПРАВЕШЕ В ШУМЕН, ОРГИНАЛНАТА АВИЯ С ДВОИНЙ ГУМИ СИ БЕШЕ ЧЕШКАТА , НЕЗНАМ КВО СИ КАРАЛ.В АРМИЯТА !¡.!