Спорът между феновете на атмосферни двигатели и привържениците на турбо агрегати изглежда вечен. Всяка „противоположна“ страна привежда своите аргументи. А някои от тях са свързани с предстоящата криза. Сега решихме да съставим списък с приоритети, които предоставят високотехнологичните двигатели с турбо компресор.
Турбо двигателят получава въздух, компресиран от компресор под налягане на входа на цилиндрите. Следователно във всеки цилиндър ще влезе повече въздух от този на атмосферния мотор. И колкото повече въздух, толкова повече кислород. Това означава, че ще изгори по-добре горивната смес с наличие на по-малко гориво в нея, тоест мощността ще бъде по-висока, а разходът - по-нисък. Това е първото предимство на мотора с компресор - повече мощност. Турбината може да я увеличи с от 20 до 90%. Всичко зависи от степента на форсиране и задачите, поставени пред инженерите.
И където има мощност, има и въртящ момент. При двигател с компресор именно пиковият момент е по-стабилен. Вече писахме по-горе, че в такъв двигател турбината се занимава с пълнене на цилиндрите, а електрониката управлява турбината. Тоест става възможно да се подаде необходимото количество въздух за ефективно изгаряне на сместа. В резултат на това се появява добре познатата различна крива, при която пиковият момент е наличен още от по-ниски оборотни режими. Такива характеристики позволяват на двигателя да ускорява автомобила по-бързо, което увеличава удоволствието от шофирането.
Третият плюс е, че двигателите с компресор са не само по-мощни, но и по-икономични. Това е така, защото двигателят е по-компактен, тоест по-лек, а освен това дърпа превъзходно от ниските обороти. Тоест при ниски скорости той има по-скромни енергийни загуби и по-висока ефективност от атмосферния.
Продължаваме напред. Известно е, че всички двигатели се запушват със сажди с течение на времето, така че трябва периодично да се „издухат“. Тоест да се движите, например, по магистралата, за 30 минути с висока скорост. Това е особено вярно за атмосферните мотори. Но това се отнася за "турбото" в по-малка степен. Двигателят вече е достатъчно натоварен, процесите на горене са по-бързи, следователно степента на замърсяване е много по-малка. И тъй като двигателят е по-чист, тогава няма нужда да харчите пари за различни добавки, които сега също са поскъпнали.
Нека поговорим и за надеждността, която е много важна, особено за нашия остарял авто парк. Тук има много спорове. Мнозина се страхуват от турбо двигатели, тъй като ресурсът на системите за налягане е малък. Обикновено това са 120 000 - 180 000 км, след което турбината трябва да бъде сменена или ремонтирана. Сега обаче пробег от 100 000 км вече се счита за приличен. Спрямо тази цифра на километража много части по колата изискват смяна, а по каросерията се появява ръжда. Затова собствениците на Запад бързат да се отърват от такава кола. Тоест, оказва се, че турбината може никога да не изисква внимание, така че страховете са преувеличени. А ако двигателят има компресор с механично задвижване, тогава като цяло е много трудно да го счупите. За съжаление този дизайн се използва все по-рядко, но това вече е маркетинг, който не е свързан с технологиите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
Коментиран от #3, #11, #23, #32, #59
13:33 26.06.2022
2 Гост
13:36 26.06.2022
3 баща ти
До коментар #1 от "Гост":
Иначе ти си добре?Коментиран от #5
13:38 26.06.2022
4 Гост
13:40 26.06.2022
5 Гост
До коментар #3 от "баща ти":
Иначе съм конверсирал, настройвал, карал и изгърмял повече турбинирани двигатели, отколкото ти си ял шамари от твоят.13:41 26.06.2022
6 Гост
Коментиран от #39
13:44 26.06.2022
7 Матрософ
на покрива на къщата ти електричките набират скорост.
Коментиран от #35
13:46 26.06.2022
8 Блез Паскал
Имат прекалено "дълъг" живот!
Не повече от 250-300 хиляди километра!
Коментиран от #30, #45
13:47 26.06.2022
9 Гост
13:48 26.06.2022
10 Гост
Коментиран от #64
13:52 26.06.2022
11 Гост
До коментар #1 от "Гост":
Искам да се доуточня, че става въпрос за бензинови двигатели с турбина. При дизелите е различно.13:54 26.06.2022
12 Христо
Искаш ли кеф от "ритници" си вземаш голям турбо мотор, искаш ли да си караш и не ти пука за ускорението си вземаш армосферка.
Коментиран от #33
13:54 26.06.2022
13 Кой как иска
14:06 26.06.2022
14 Минувач
Коментиран от #17
14:28 26.06.2022
15 СЗО
14:31 26.06.2022
16 Още някои "качества"
2. Неестествена / непропорционална реакция на положението на педала на газта, освен ако колата е доста скъпа.
3. Изискват разтоварващо каране преди спиране на двигателя, или се поврежда турбокомпресора, от загоряло масло.
Коментиран от #24
14:35 26.06.2022
17 Матрософ
До коментар #14 от "Минувач":
С Теслата изпреварвам такива като теб за секунда.Коментиран от #18, #19, #70
14:37 26.06.2022
18 Гост
До коментар #17 от "Матрософ":
Затова ли вчера караше по магистралата със 60, че тока ти бил на червено, а до Перник имало много пъто още?14:45 26.06.2022
19 Минувач
До коментар #17 от "Матрософ":
Възможно е, не съм карал Тесла, не споря. А иначе кажи (не се заяждам, питам наистина, как стоят практически нещата с електричките), при пътуване София-Варна, ще ти стигне ли заряда, ако поддържаш средно над 200 км/час. Колко бързо се разреждат при поддържане на висока скорост. За градски условия спор няма - моята ламя с тези задръствания ми прави 20 литра разход на 100, ужас :-) Питам, ако наистина имаш Тесла, за която пишеш да споделиш, как са в момента нещата с батериите, не се пеня тук да хваля това или онова, щото както е тръгнало май един ден всички лека полека ще сме на електрички :-)Коментиран от #22
14:46 26.06.2022
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Знайко
Турбото е хубаво нещо, но алуминиевите блокове, даунсайзинга и пластмасовите картери, колектори, капаци на главата ... прекаленото усложняване и малоумните "еко нирми" РАЗВАЛЯТ ВСИЧКО. Не дъм проти "еко" автомобилит, но от един момент нататък цената става космическа, а еко печалбата нищожна.
Пък и тези въздушни възглавници и те са много скъпи, а бройката им в един автомобил вече гони 10-15 . Това е БЕЗУМИЕ, оказва се,че май повече ора са умрели от неизправни въздушни възглавничи, отколкото са спазени от изправни въ,душни възглавници.
Също и замяната на аналоговите уреди с дисплей, и на копчета, листчета, педали, кормило ... с тъчскрин ги намирам за ВЛОШАВАЩИ КАЧРСТВАТА НА НОВИТЕ АВТОМОБИЛИ.
15:10 26.06.2022
22 Матрософ
До коментар #19 от "Минувач":
София-Варна с 200 - не.Коментиран от #34
15:17 26.06.2022
23 Турбо
До коментар #1 от "Гост":
Тук може би имат в предвид за икономични турбо дизели,работещи с бедни смеси.Бензинов мотор не може да работи с бедни смеси,защото бедната смес се запалва по трудно.Хонда има бензинов мотор,който работи с бедна смес.За да се запали бедната смес,се подава малко богата около запалителната свещ през отделен клапан.Коментиран от #25, #36
15:27 26.06.2022
24 Турбо
До коментар #16 от "Още някои "качества"":
Забавената реакция на газта,липсва при турбини с променлива геометрия.Коментиран от #37
15:29 26.06.2022
25 Мана Мана
До коментар #23 от "Турбо":
"За да се запали бедната смес,се подава малко богата около запалителната свещ през отделен клапан.". Точно така, само че има и допълнителна свещ. Поне при Jazz е така.Коментиран от #31
15:43 26.06.2022
26 бай Ставри
15:44 26.06.2022
27 Гошо
15:58 26.06.2022
28 Шефкет
Коментиран от #69
16:04 26.06.2022
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Дизела
До коментар #8 от "Блез Паскал":
Карам Кади 2,0Тди на близо 700 хиляди километра,на колегата е милионник без ремонт.16:18 26.06.2022
31 Турбо
До коментар #25 от "Мана Мана":
При системата CVCC богатата смес се пали от свещ предкамерено,няма нужда от втора свещ.Бедната смес в цилиндъра се пали от запалената богата смес от предкамерата.16:23 26.06.2022
32 Кокъл
До коментар #1 от "Гост":
Колега,явно само си чел.Нямаш кола с турбина,даваш акъл.Карам браво 2 -турбо,никога не съм доливал масло,даже и 1 гр .Турбо много трудно може да счупите.Коментиран от #38
17:10 26.06.2022
33 джоджен
До коментар #12 от "Христо":
Колега,турбо мотор човек взима не а да го кара 50 год.нали така,но ускорението е в пъти,отколкото без турбо.Въпрос на личен избор,за това има коли със и без турбо.17:15 26.06.2022
34 ЗАЗ
До коментар #22 от "Матрософ":
Явно само си се снимал с Тесла.Хахахааа17:17 26.06.2022
35 Милен
До коментар #7 от "Матрософ":
ЕЛЕКТРОМОБИЛИ: ТОВА ЛИ Е НАЙ-ГОЛЯМАТА ИЗМАМА ДО СЕГА?Някой замислял ли се е за това?
Де всички коли да бяха електрически...
И да бяхме заседнали в тричасово задръстване на студа в виелица, батериите напълно щяха да паднат.
Защо електрическите автомобили общо взето нямат отопление.
Представете си да сте заседнали на пътя цяла нощ, без батерия, без парно, без чистачки, без радио, без GPS, защото батерията отдавна падна.
Може да се опитате да извикате линейка и да защитите жени и деца, но те не могат да дойдат на помощ, защото всички пътища са затворени и вероятно всички полицейски коли ще са електрически.
А когато пътищата са блокирани от хиляди незаредени коли, никой не може да стигне по-далеч. Как да заредим батерии на място?
Същият проблем и през лятната ваканция са километричните опашки.
Опцията за включване на климатик в електрически автомобил би се предлагала само за кратко време. Батериите щяха да паднат за миг!
Разбира се, никой политик или журналист не говори за това, но това ще се случи.
И освен това никой не говори за бъдещия проблем с обезвреждането на неизползваните батерии!
Това е бъдещето!
Коментиран от #40
17:58 26.06.2022
36 Гост
До коментар #23 от "Турбо":
Ти говориш за супер бедни смеси при ДВГ с факелно запалване. Технологията е руска и е много стара, не е на Хонда. А бедните смеси са нещо съвсем редовно при атмосферните бензини. Такива са при нормално каране на средни обороти. Тогава газовете от ауспуха миришат сладникаво. Ако настъпиш да ускоряваш смесите стават богати, както и ако оставиш колата да работи на място.18:49 26.06.2022
37 Гост
До коментар #24 от "Турбо":
С променлива геометрия са само турбините на дизелите. При бензините няма променлива геометрия, защото не им трябва. И така да е, турбото няма респонс на атмосферка. Една натокана атмосферка с рошави валове отговаря много по-пъргаво от същата с турбо. Дори и със съчмени лагери да е турбото, че има и такива, пак нямат ЛАГ, но все има някакво забавяне на респонса.Коментиран от #44, #48, #58
18:52 26.06.2022
38 Гост
До коментар #32 от "Кокъл":
Карам вече няколко коли с турбини. И аз не съм доливал. Кой ти говори за доливане? Само това ли разбираш под капризни към маслото?Коментиран от #57
18:55 26.06.2022
39 √(n&Варна)
До коментар #6 от "Гост":
Въртящият момент зависи в права пропорционалност от степента на сгъстяване.Коментиран от #41
18:58 26.06.2022
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Гост
До коментар #39 от "√(n&Варна)":
И от нея, и от съотношението ход на буталото към диаметър на цилиндъра, и от коефициента на пълнене и продухване, и от много други неща. Термодинамиката се занимава с тези работи.19:14 26.06.2022
42 Гост
До коментар #40 от "3-фазния":
То, май експериментът електромобили приключи, още преди да е започнал. Тесла търпи огромни загуби, а Германия връща тецовете на въглища.19:15 26.06.2022
43 Турбо
До коментар #40 от "3-фазния":
Като купуваш 100 х. за Тесла,дали не се навеждаш повече?19:33 26.06.2022
44 Турбо
До коментар #37 от "Гост":
Точно така е.19:34 26.06.2022
45 Ташунко Сапа
До коментар #8 от "Блез Паскал":
Че то вече кола без турбо почти не се прави бе готин...3 цилиндъра с турбо за масовия потребител им е стандарт на капиталистите лапачи и му викат маркетинг...т.е. печалбарство и изсмукване на джоба за некачествен, чуплив пластмаж с алуминий с пробег 100х.км. или 5г. експлоатация!Коментиран от #47
20:21 26.06.2022
46 Олеле
22:26 26.06.2022
47 Иванов
До коментар #45 от "Ташунко Сапа":
Еми карай си кадета на 35 години , кой те е спрял? Нали е вечен?Коментиран от #53
22:28 26.06.2022
48 Кокъл
До коментар #37 от "Гост":
Не всички тирбини са с променлива геометрия,някой са,но доста и не са.23:19 26.06.2022
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 некойси
До няколко години няма да има значение, тъй като екетрическата технология ще изтласка и направи отживелица всеки един технологичен напредък в ДВГ.
08:18 27.06.2022
51 Оффф
Коментиран от #52
08:35 27.06.2022
52 Оффф
До коментар #51 от "Оффф":
На мотори имам в предвид, това "четири" телефона го направи08:36 27.06.2022
53 Ташунко Сапа
До коментар #47 от "Иванов":
Ами аз това и правя...карам, само че не Кадет на 35г, ми още по-стара кола....на 48г. За сведение...шарнири сменям на 100х.км. и бордюри и хендеци не ме плашат!08:40 27.06.2022
54 Гост II
08:46 27.06.2022
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Кокъл
До коментар #38 от "Гост":
То друго няма приятел.Турбината се охлажда от маслото,двигателя освен хубаво масло да сложиш,другото е божа работа.Хубаво масло слагайте,не карайте повече от 10 000км.Коментиран от #62, #63
10:14 27.06.2022
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Опорка
Коментиран от #61
12:53 27.06.2022
61 Мишо
До коментар #60 от "Опорка":
Не е трудно да се сетиш. Със сигурност не става въпрос за електрическият Порше тайкан Турбо s.13:04 27.06.2022
62 Гост
До коментар #57 от "Кокъл":
Има много друго, приятел. Кучите марки масла нямат добри мазилни свойства. Променят си много рязко мазането при различните температури на работа. Хубавите масла си променят мазилните свойства доста по-слабо и остават добри при почти всички температурни интервали на работа. Има разлики и в охлаждащият ефект, както споменя, но има разлики и в отлагането на наклепи по работните повърхнини, откъдето е минало маслото и така нататък.14:10 27.06.2022
63 Гост
До коментар #57 от "Кокъл":
Има масла лонг лайф които са за 30 000 км.16:07 27.06.2022
64 дядо
До коментар #10 от "Гост":
Компресор и турбина са две различни неща , автора ги бърка нещо ! Компресора има мощност още в ниските обороти а за турбината трябват обороти (за това при модерните автомобили използват турбини с променлива геометрия или малка и голяма турбина) даже през 1985 Ланча S4 я бяха направили с компресор и турбина. Не само на големите двигатели монтират компресор , един пример Мерцедес имат 1.8 компресор.Коментиран от #71
16:50 27.06.2022
65 ДВГ
18:37 27.06.2022
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 гост
Коментиран от #68
09:57 28.06.2022
68 Грета Тунберг
До коментар #67 от "гост":
Скъпи, колко километра ти изкара Теслата?13:03 28.06.2022
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Психo от Курило
До коментар #64 от "дядо":
Мини купър имат компресор на 1.6 мотор. Проблема му е много скъпата поддръжка.15:42 14.10.2022