За мнозина доминирането на двигателите на Toyota в този списък е съвсем очаквано, но присъствието на двигатели на BMW в класацията, особено в такова количество, може да изненада за мнозина. Особено тези, които вярват в различни митове за съмнителната надеждност на немските употребявани автомобили, чиито показатели за мощност напоследък растат, дизайнът става все по-сложен и ресурсът е по-кратък.
Също така, със своите издръжливи агрегати, по отношение на надеждността, са отбелязани японските компании Mitsubishi и Honda, немските Mercedes-Benz и Volkswagen, както и американските на концерна General Motors.
Редовите шестцилиндрови двигатели държат палмата в категорията милион плюс в световната статистика. Сравнително простият дизайн с вроден общ баланс (и в резултат на това липсата на ненужни вибрации) има положителен ефект върху ресурса и способността за оцеляване на мотора след милион километра. Въпреки че най-простите четирицилиндрови двигатели също са много надеждни, за разлика от популярните, но по-малко балансирани V8 двигатели, които са по-рядко срещани сред "милионерите".
Трябва да се отбележи също, че стандартните атмосферни двигатели са по-надеждни от техните модификации с турбокомпресор - просто защото вторите имат по-сложен дизайн и по-кратък ресурс. Въпреки че мощността, разбира се, е по-висока.
Toyota
В гамата двигатели на Toyota списъкът на "милионерите" се отваря със световноизвестния двулитров четирицилиндров двигател 3S-FE с 16 клапана, който е инсталиран в най-популярните автомобили Toyota, включително на експортните пазари: това са RAV4, Avensis , Celica, Camry и MR2, както и семействата Carina, Corona, Vista, Caldina и безброй други автомобили за японския вътрешен пазар. 3S-FE бензиновите двигатели се произвеждат от 1986 до 2000 г. - и ако „четворката“, удушена от икономичните стандарти за Европа, дава само около 120 к.с., то най-темпераментните версии на 3S-FE достигат 140 коня.
Следващите в линията двигатели на Toyota са не по-малко известните редови шестцилиндрови мотори: това са шестиците 1JZ-GE с обем 2.5 литра и трилитровия 2JZ-GE. Японски легенди! С първия са произведени Toyota Chaser, Cresta, Crown, Progres и фамилията Mark II, докато по-мощният 2JZ-GE е инсталиран и на моделите Altezza, Aristo, двувратите Soarer и Supra, както и на редките седани Origin. Toyota произвежда двигатели 1JZ-GE от 1990 г., трилитрова модификация дебютира година по-късно. Последните японски автомобили с тези двигатели са пуснати през 2007 г.
На върха на гамата на бензиновите "милионери" на Toyota е осемцилиндровият четирилитров двигател 1UZ-FE, с който са оборудвани по-старите модификации на моделите Aristo, Crown, Soarer, както и японската Toyota Celsior в първите две поколения - това са аналози на добре познатите седани Lexus LS за родния пазар. Въпреки че при Lexus, същите тези двигатели, разбира се, са също толкова способни да оцелеят до милион километра с подходяща грижа.
Между другото, в портфолиото на Toyota има и много надеждни дизелови мотори, като списъкът се води от 1HD, които се монтират на Toyota Coaster в линията на търговските автомобили и по едно време също се инсталираха под предните капаци на джипове Toyota Land Cruiser. Въпреки това, с производствените обеми на бензинови двигатели от серията S, която включва 3S-FE, тези дизели, разбира се, просто не могат да бъдат сравнени. Но по отношение на надеждността - те са много дори!
BMW
Сред баварците двигателите милионници най-често са редовите шестцилиндрови двигатели M30 и M50, които се произвеждат в огромни количества в продължение на десетилетия в няколко работни обема - през това време те успяха да придобият много модификации и да се наместят под капаците от трета, пета, шеста и седма серия на BMW.
Двигателят M30 дебютира през 1968 г. на модел с индекс E3 - предшественик на първите "седмѝци". Последното BMW с този двигател, между другото, също е 7er, но вече второ поколение (E32) - тези автомобили се произвеждат до 1994 г. Сега много от тях могат да се похвалят с респектиращ пробег - някои вече са изминали успешно един милион километра.
Дизайнът на по-новия шестцилиндров агрегат BMW M50, разбира се, също се оказlа успешен (да се чете - издръжлив), но този двигател, въпреки високия си ресурс, не издържа дълго. Първата кола с този мотор напуска конвейера през 1990 г., а още през 1994 г. BMW започна да го изоставя. През 1996 г. двигателят в оригиналната си форма изчезна от гамата, но по-мощните шестаци с индекс E50 останаха в гамата до 2000 г. Те се инсталират под капаците на спортното семейство M3 от поколението E36 , както и на Z3 M купета и роудстъри.
Между другото, баварците също имат свой милионен осемцилиндров двигател - говорим за атмосферния V8 с индекс M60, който компанията произвежда само четири години. Дебютира през 1992 г. в две версии (те са с обем от 3.0 и 4.0 литра) и се монтират на автомобили BMW от пета, седма и осма серия, а през 1995 г. започна замяната им с по-нов двигател M62 - и a година по-късно M60 беше пенсиониран. Въпреки че ресурсът на този V8, въпреки небалансираното оформление, е впечатляващ.
Заслужава да се спомене и редовият шестцилиндров турбодизел BMW M57, представен през 1998 г. Въз основа на него бяха разработени няколко модификации с обем от 2.5 до 3.0 литра, като същите тези двигатели се монтират не само на модели от трета, пета, шеста и седма серия, но и на кросоувърите X3, X5 и X6, както и на Range Rover и Opel Omega B . Впечатляващ списък! И някои от тях също успяват да изкарат милион.
Най-новите автомобили с разновидности на оригиналния турбодизел слязоха от конвейера през 2013 г., въпреки че и до днес се носят легенди, че дизелите на баварците все още са по-успешни от съвременните бензинови двигатели и техният ресурс, е по-висок. Вярно, същата тази надеждност днес вече я няма.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 филип ейджи
Коментиран от #28
13:20 11.12.2022
2 само ток
Коментиран от #25
13:23 11.12.2022
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 ха ха хааа
Коментиран от #13, #29
13:53 11.12.2022
5 🪵🪵🪵🪵🪵
от Бавария.Не им вървят продажбите,
ала Дойчо си е инат и не помръдва.
Да фалира бемевето,не ми требе.
Коментиран от #8
14:09 11.12.2022
6 Случаен
Коментиран от #14
14:30 11.12.2022
7 Емил
14:52 11.12.2022
8 мдаааа
До коментар #5 от "🪵🪵🪵🪵🪵":
Айде сега , тук милионерете всички се знаем ...Коментиран от #15
14:53 11.12.2022
9 АВЕ....И ЗАЩО ДА Е ИЗНЕНАДА...
14:55 11.12.2022
10 Може би
Коментиран от #35
15:05 11.12.2022
11 Ти си
Коментиран от #12
15:09 11.12.2022
12 Ти си
До коментар #11 от "Ти си":
Говорим за дизел мотори .....15:10 11.12.2022
13 TV Бобов дол
До коментар #4 от "ха ха хааа":
Саше в статията се пише за двигатели а не за тенекии !15:12 11.12.2022
14 Димитър
До коментар #6 от "Случаен":
Кога видя прегрят М57 бе колега,ако говориш за бензиновите,там прегряването се случва от мърлящината на собственика!Коментиран от #17
15:41 11.12.2022
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Отживелица
Коментиран от #18, #20
17:29 11.12.2022
17 Случаен
До коментар #14 от "Димитър":
Охладителната система на тези модели е малко допотопна и това създаваше проблеми.Вентилатора се задвижваше от обслужващия ремък заедно с водната помпа а между тях имаше някакъв виско-съединител който често дефектираше както и термостата а течовете също бяха чести.17:38 11.12.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Има логично обяснение
До коментар #16 от "Отживелица":
"Кой го интересува тия двигатели от 80-те и 90-те"А ти какво очакваш? Как се въртят милион километра? Смяташ ли, че е физически възможно да обявят кои са милионниците двигатели, които са произведени от 2015 година насам? Да не говорим за двигатели произведени след 2020 година.
20:38 11.12.2022
21 цццццццццццццццц
09:35 12.12.2022
22 ТО....ЗА ТОВА ЧЕ ТОYOTA Е ВОДЕЩА...
11:21 12.12.2022
23 Деций
Коментиран от #26
11:51 12.12.2022
24 Жоро
13:01 12.12.2022
25 ГНЯС
До коментар #2 от "само ток":
Много ясно! Кой ти кара на оцет, олио и пелети и ти подлага нон стоп картон отдолу да не капе масло. Нафталинови миризливи, оцапани задни брони бълват ли бълват пушилка с 40 лв на 100 разход. На ток с 40 лв минаваш 2000 км и то градско. И си даваш ток до дупка, понеже на спиране на следващия светофар го връща обратно в батерията.VsichkoTok!
Коментиран от #27, #30
15:51 12.12.2022
26 СМОГ
До коментар #23 от "Деций":
Нищо подобно!15:53 12.12.2022
27 Никси
До коментар #25 от "ГНЯС":
да ама не , за разлика от ДВГ-то се сваля и се ремонтира наново и пак газ , а електрокара като се повреди напълно отива в кофата за винаги .15:57 12.12.2022
28 Това...
До коментар #1 от "филип ейджи":
...на ,,Лада" ли...?!16:46 12.12.2022
29 Хехехе
До коментар #4 от "ха ха хааа":
Демек,докато направиш 1 млн км,вече ти ще си ,,закърпен" няколко пъти в ковчега ...16:47 12.12.2022
30 И после...!
До коментар #25 от "ГНЯС":
Батерията след няколко цикли се скапва...!И струва колкото чисто нов Ел.автомобил...!А да не говорим,че отпадналата батерия е от тежки метали,замърсяващи много сериозно околната среда...!16:53 12.12.2022
31 Фен на Мерцедес ц 200д
Коментиран от #32
16:54 12.12.2022
32 Фен на ВАЗ-2101-,,Жигули"!
До коментар #31 от "Фен на Мерцедес ц 200д":
Моята Единичка-1972г. я продадох на близо 1млн.км. по километраж, без какъвто и да е проблем с двигателя.16:57 12.12.2022
33 БМВ двигател
11:49 13.12.2022
34 Никой
22:40 13.12.2022
35 Първобитния
До коментар #10 от "Може би":
А на твоите приятеле , какви са им двигателете?07:41 16.12.2022