12 Февруари, 2024 16:35 5 222 33

Нови литиево-метални батерии позволяват 1 100 км пробег на електромобил с едно зареждане

  • литиево-метални батерии-
  • електромобили-
  • технология

Учени от Станфорд решиха основния недостатък на тези батерии

Нови литиево-метални батерии позволяват 1 100 км пробег на електромобил с едно зареждане - 1

Електрическите автомобили от следващо поколение ще имат литиево-метални батерии, които ще позволяват да се изминава разстояние до 1 126 км с едно зареждане, което е два пъти повече от автономния пробег на конвенционалните електромобили с литиево-йонни батерии. В това са сигурни учени от Станфордския университет, съобщава Scitech daily .

Въпреки че литиево-металната технология има сериозни недостатъци - батерията бързо губи способността си да съхранява енергия след сравнително малък брой цикли на зареждане и разреждане - учените от Станфордския университет изглежда са решили този проблем.

Те откриха, че оставяйки батерията в разредено състояние, е възможно да се възстанови загубеният капацитет и да се увеличи експлоатационният живот. Тези подобрения могат да бъдат приложени чрез просто препрограмиране на софтуера за управление на батерията, без допълнителни разходи или промени.

В резултат на това електрически автомобил, оборудван с литиево-метална батерия, ще има над два пъти по-голям пробег от автомобил с литиево-йонна батерия със същия размер - 1 126 км с едно зареждане срещу 582 км.

Продължителното зареждане и разреждане води до бързо разрушаване на литиево-металните батерии, което ги прави неподходящи за ежедневна употреба в автомобила. Докато батерията се разрежда, парчета литиев метал с микронни размери се изолират и попадат в междинната фаза на твърдия електролит (SEI), гъбеста матрица, която се образува там, където се срещат анодът и електролитът.

SEI матрицата е по същество разложен електролит, който заобикаля изолирани парчета литиев метал, отстранен от анода, и им пречи да участват в електрохимични реакции. Литият става "мъртъв".

Многократното зареждане и разреждане води до натрупване на допълнително количество "мъртъв" литий, поради което капацитетът на батерията намалява. Електрическа кола с такава "повредена" литиево-метална батерия ще загуби обхвата си много по-бързо от електрическа кола с литиево-йонна батерия.

Изследователите обаче установяват, че SEI матрицата започва да се разтваря, когато батерията не работи. Въз основа на това откритие екипът от Станфорд реши да види какво ще се случи, ако една разредена батерия бъде оставена да „почине“.

По време на пълното разреждане целият метален литий се отделя от анода и неактивните частици изолиран литий, заобиколени от SEI матрицата, се разтварят, докато батерията „почива“.

След презареждане "мъртвият" литий се свързва отново с анода, което позволява на батерията да генерира повече енергия, като по този начин удължава живота си.

„В литиево-метална батерия съществуващата система за управление може да бъде програмирана да разреди напълно отделен модул, така че неговият капацитет да остане равен на нула. Този подход не изисква скъпи нови производствени технологии или материали ", коментират изследователите.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Биметал

    19 17 Отговор
    Батерията е близо 50% от масата на цялата кола (и от цената). По-добре е да се развиват технологиите с водородна клетка и въглеродни нанотръби.
  • 2 Видяла жабата коня и тя вдигнала крак

    21 15 Отговор
    Електромобилите са непроложими за българия поради стуктурата на жилищата. Над 60 процента от сградния фонд са панелни бокове със стотици семейства скупчени на едно място.

    Тук не е Америка или Холандия където всеки живее в еднофамилна къща в която можеш да зареждаш електромобил

    Коментиран от #31

  • 3 онзи с магарето

    18 15 Отговор
    абсолютно ненужно напъване... кой кара 1100 км без да спре да се изпикай например... 90 процента в града карат до 30-40 км на ден и после колата стои цяла вечер...
  • 4 А смяната им

    16 8 Отговор
    колко ще струва
  • 5 човек

    17 16 Отговор
    Днес в медиите се върти изследването за цените на батериите за електромобилите. Според марката замяната с нова излиза между 8000 и 40 000 евро.

    Освен това частите и ремонтите са мега скъпи.

    Подръжката е най-значимото и за това електрически автомобил - не благодаря. Последното нещо което ме интересува е пробегът

    Коментиран от #6, #7, #19

  • 6 Хохо Бохо

    24 6 Отговор

    До коментар #5 от "човек":

    Досега ревахте, че пробегът е малък, сега пък той спря да ви интересува...

    Коментиран от #11

  • 7 АКО С ЕДНА БАТЕРИЯ ИЗМИНЕШ

    20 13 Отговор

    До коментар #5 от "човек":

    100 Хил км....от икономията на бензин си избил цената.

    Коментиран от #8, #10

  • 8 дон чикен

    11 9 Отговор

    До коментар #7 от "АКО С ЕДНА БАТЕРИЯ ИЗМИНЕШ":

    не можеш да я избиеш за 100 000км ако караш на бензин при разход например 10/100км. ще изхарчиш 10 000литра бензин и по 3 лв да е са 30 000... моята кола гори средно 8 литра... не плащам каско, на нова ако нея платиш кеш плащаш където и колкото ти кажат... не е добра идея нова кола без каско........а и гумите ти са по скъпи и по-бързо се износват...
  • 9 тъй шъй

    12 8 Отговор
    Следващото светло бъдеще на елкарите предстои. Сегашното се провали. Тия дни няколкои марки-Волво,ГМ, Бенц и доста други, разбрали, че инвестирали в елкари напразно. Поне си го признават. И най-комичното е че същите те казват, че хибридите са предпочитани от клиентите и това ще развиват. Смях,смях,смях. Как се извъртат, все едно нищо не са казвали за безсмислието на двг, хибриди и тн.
  • 10 Грешни са ти сметките приятел

    12 7 Отговор

    До коментар #7 от "АКО С ЕДНА БАТЕРИЯ ИЗМИНЕШ":

    Няма такова нещо.

    Зареждам на 1 лв kw на зарядна. Колата ми харчи 23 киловата в София. плюс 0.50 ст първоначална общо ми излиза 23.50 на 100 км.

    На жена ми Тойотата харчи 8 бензин в София.Това са 20 лева на 100 км

    Коментиран от #14, #20

  • 11 4556

    11 4 Отговор

    До коментар #6 от "Хохо Бохо":

    Някой хлапетии, които драскат по сайтовете може да ги "интересува" пробегът.

    В живота хората ги интересува надеждност, сигурност и разходите. Хората гледат семейства, деца и последното което искат са още финансови тежести

    Коментиран от #13, #32

  • 12 Гост

    11 4 Отговор
    Докато батерията "почива" електрокара ще го гледаш като паметник за 100 к.лв.
  • 13 Хохо Бохо

    15 6 Отговор

    До коментар #11 от "4556":

    Електрокари винаги е имало...
    Но в момента те са във възход, технологичен хит.
    Батериите ще стават все по-евтини и по-леки, а колите по-надеждни и... също по-евтини...

    Коментиран от #33

  • 14 Стига бе

    6 8 Отговор

    До коментар #10 от "Грешни са ти сметките приятел":

    С тойота, софия-бургас-софия ми излезе около 60 лв на ток. Това са близо 700 км. С гориво при 6/100 ти са 42 литра бензин по 2,60=109 лв...

    Коментиран от #15

  • 15 Ти с щастливец

    11 5 Отговор

    До коментар #14 от "Стига бе":

    Ти с щастливец. А моята Тойота на дълго харчи 20-22 kw със скорост до 100 км. и около 24kw при 120-130 км с включен климатик, радио и фарове през целия път. София - Бургас и обратно ми излиза ми 160-170 лева.
  • 16 МЪСК 💪🏻

    6 3 Отговор
    И без метал ги пукам къси-дълги, къси-дълги

    Коментиран от #25

  • 17 Мхм

    9 1 Отговор
    Има ли литиево
    -дървени батерии
  • 18 Радо

    7 2 Отговор
    И аз прайх тая нощ секс с Кейт Бекинсейл, ама като се събудих и краката ми отвити настинали.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 МЪСК 💪🏻

    3 3 Отговор

    До коментар #19 от "гост":

    Е тва е приказка! Ходят да вият като задрала главина на всяка манджа мерудия, на всяка тенджера капак.

    Коментиран от #26

  • 22 бай Даньо

    4 6 Отговор
    Реването за по голям пробег е като пикането на грешното дърво. Пробега отдавна не е проблем след като докаросаха до 500 км защото е също като на нафтовите печки. За цената на електричетвото кой как се уреди , аз днес заредих на работа безплатно , няма майтап ... чудете се що американците карат тесли , вече 20% от автопарка ...

    Коментиран от #27

  • 23 оня с коня

    13 0 Отговор
    Дай Боже да си накупите всички Ел.Коли, та да опустеят Бензиностанциите и да падне цената на Дизела
  • 24 Техно

    6 1 Отговор
    Не бе, по 6-8 хил км ще минават с едно зареждане. А времето за зареждане ще стане отрицателно, вместо да отнема време зареждането, ще ти връща време. Нова технология - китайска...
  • 25 Мачконии

    1 2 Отговор

    До коментар #16 от "МЪСК 💪🏻":

    илядо коня ППС нещу в стена се удари на 330... хайде детската градина с филмчетата - чау чау...
  • 26 Ти гледай

    2 1 Отговор

    До коментар #21 от "МЪСК 💪🏻":

    само да не посинееш от напъване и реване... тРеслар
  • 27 Евала Данчоо

    2 2 Отговор

    До коментар #22 от "бай Даньо":

    Кога ги правиш тия 500 км с ел кар и при какви условия...??? При тези, при които печката ще направи поне х 2 пробег....
    Радвай се, щом това ти е целта в живота... отиде там, за да не можеш да си платиш горивото... много богат ще станеш...

    Коментиран от #28

  • 28 дизел

    2 4 Отговор

    До коментар #27 от "Евала Данчоо":

    Карай си печката колега, никой не те кара да си купуваш електрически автомобил. Не мога да разбера какъв ти е проблема?
  • 29 Авторе дай жокер и за нас простолюдието

    4 2 Отговор

    До коментар #20 от "гост":

    Славчев моля напиши една статия и за нас "не-умните", дето живееме в панелки в кв.Младост, Люлин, Обеля от къде да си зареждаме ел колите с ток по 15 стотинки
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Баварец

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Видяла жабата коня и тя вдигнала крак":

    Ще, ще, а за теб-градски транспорт, влак, автобус! Аланкоолу, а утре, какво ще оставиш на децата, на внуците си? Помийна яма, без въздух за дишане, без вода за пиене, той за блокове ми се разписал! Я марш във влака или метрото и димилника на Надин!
  • 32 Баварец

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "4556":

    А децата утре, като нямат въздух и вода, за какво ги гледаш? Пфууу, някой за тях помисли ли?
  • 33 И най накрая

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Хохо Бохо":

    Даже ще ти дават пари за да си купиш нали.