Електрическите автомобили от следващо поколение ще имат литиево-метални батерии, които ще позволяват да се изминава разстояние до 1 126 км с едно зареждане, което е два пъти повече от автономния пробег на конвенционалните електромобили с литиево-йонни батерии. В това са сигурни учени от Станфордския университет, съобщава Scitech daily .
Въпреки че литиево-металната технология има сериозни недостатъци - батерията бързо губи способността си да съхранява енергия след сравнително малък брой цикли на зареждане и разреждане - учените от Станфордския университет изглежда са решили този проблем.
Те откриха, че оставяйки батерията в разредено състояние, е възможно да се възстанови загубеният капацитет и да се увеличи експлоатационният живот. Тези подобрения могат да бъдат приложени чрез просто препрограмиране на софтуера за управление на батерията, без допълнителни разходи или промени.
В резултат на това електрически автомобил, оборудван с литиево-метална батерия, ще има над два пъти по-голям пробег от автомобил с литиево-йонна батерия със същия размер - 1 126 км с едно зареждане срещу 582 км.
Продължителното зареждане и разреждане води до бързо разрушаване на литиево-металните батерии, което ги прави неподходящи за ежедневна употреба в автомобила. Докато батерията се разрежда, парчета литиев метал с микронни размери се изолират и попадат в междинната фаза на твърдия електролит (SEI), гъбеста матрица, която се образува там, където се срещат анодът и електролитът.
SEI матрицата е по същество разложен електролит, който заобикаля изолирани парчета литиев метал, отстранен от анода, и им пречи да участват в електрохимични реакции. Литият става "мъртъв".
Многократното зареждане и разреждане води до натрупване на допълнително количество "мъртъв" литий, поради което капацитетът на батерията намалява. Електрическа кола с такава "повредена" литиево-метална батерия ще загуби обхвата си много по-бързо от електрическа кола с литиево-йонна батерия.
Изследователите обаче установяват, че SEI матрицата започва да се разтваря, когато батерията не работи. Въз основа на това откритие екипът от Станфорд реши да види какво ще се случи, ако една разредена батерия бъде оставена да „почине“.
По време на пълното разреждане целият метален литий се отделя от анода и неактивните частици изолиран литий, заобиколени от SEI матрицата, се разтварят, докато батерията „почива“.
След презареждане "мъртвият" литий се свързва отново с анода, което позволява на батерията да генерира повече енергия, като по този начин удължава живота си.
„В литиево-метална батерия съществуващата система за управление може да бъде програмирана да разреди напълно отделен модул, така че неговият капацитет да остане равен на нула. Този подход не изисква скъпи нови производствени технологии или материали ", коментират изследователите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Биметал
16:46 12.02.2024
2 Видяла жабата коня и тя вдигнала крак
Тук не е Америка или Холандия където всеки живее в еднофамилна къща в която можеш да зареждаш електромобил
Коментиран от #31
17:27 12.02.2024
3 онзи с магарето
17:29 12.02.2024
4 А смяната им
17:29 12.02.2024
5 човек
Освен това частите и ремонтите са мега скъпи.
Подръжката е най-значимото и за това електрически автомобил - не благодаря. Последното нещо което ме интересува е пробегът
Коментиран от #6, #7, #19
17:32 12.02.2024
6 Хохо Бохо
До коментар #5 от "човек":
Досега ревахте, че пробегът е малък, сега пък той спря да ви интересува...Коментиран от #11
17:45 12.02.2024
7 АКО С ЕДНА БАТЕРИЯ ИЗМИНЕШ
До коментар #5 от "човек":
100 Хил км....от икономията на бензин си избил цената.Коментиран от #8, #10
17:48 12.02.2024
8 дон чикен
До коментар #7 от "АКО С ЕДНА БАТЕРИЯ ИЗМИНЕШ":
не можеш да я избиеш за 100 000км ако караш на бензин при разход например 10/100км. ще изхарчиш 10 000литра бензин и по 3 лв да е са 30 000... моята кола гори средно 8 литра... не плащам каско, на нова ако нея платиш кеш плащаш където и колкото ти кажат... не е добра идея нова кола без каско........а и гумите ти са по скъпи и по-бързо се износват...18:02 12.02.2024
9 тъй шъй
18:34 12.02.2024
10 Грешни са ти сметките приятел
До коментар #7 от "АКО С ЕДНА БАТЕРИЯ ИЗМИНЕШ":
Няма такова нещо.Зареждам на 1 лв kw на зарядна. Колата ми харчи 23 киловата в София. плюс 0.50 ст първоначална общо ми излиза 23.50 на 100 км.
На жена ми Тойотата харчи 8 бензин в София.Това са 20 лева на 100 км
Коментиран от #14, #20
18:40 12.02.2024
11 4556
До коментар #6 от "Хохо Бохо":
Някой хлапетии, които драскат по сайтовете може да ги "интересува" пробегът.В живота хората ги интересува надеждност, сигурност и разходите. Хората гледат семейства, деца и последното което искат са още финансови тежести
Коментиран от #13, #32
18:50 12.02.2024
12 Гост
19:00 12.02.2024
13 Хохо Бохо
До коментар #11 от "4556":
Електрокари винаги е имало...Но в момента те са във възход, технологичен хит.
Батериите ще стават все по-евтини и по-леки, а колите по-надеждни и... също по-евтини...
Коментиран от #33
19:06 12.02.2024
14 Стига бе
До коментар #10 от "Грешни са ти сметките приятел":
С тойота, софия-бургас-софия ми излезе около 60 лв на ток. Това са близо 700 км. С гориво при 6/100 ти са 42 литра бензин по 2,60=109 лв...Коментиран от #15
19:51 12.02.2024
15 Ти с щастливец
До коментар #14 от "Стига бе":
Ти с щастливец. А моята Тойота на дълго харчи 20-22 kw със скорост до 100 км. и около 24kw при 120-130 км с включен климатик, радио и фарове през целия път. София - Бургас и обратно ми излиза ми 160-170 лева.20:46 12.02.2024
16 МЪСК 💪🏻
Коментиран от #25
20:51 12.02.2024
17 Мхм
-дървени батерии
20:58 12.02.2024
18 Радо
20:59 12.02.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 МЪСК 💪🏻
До коментар #19 от "гост":
Е тва е приказка! Ходят да вият като задрала главина на всяка манджа мерудия, на всяка тенджера капак.Коментиран от #26
00:51 13.02.2024
22 бай Даньо
Коментиран от #27
01:00 13.02.2024
23 оня с коня
04:20 13.02.2024
24 Техно
10:47 13.02.2024
25 Мачконии
До коментар #16 от "МЪСК 💪🏻":
илядо коня ППС нещу в стена се удари на 330... хайде детската градина с филмчетата - чау чау...10:55 13.02.2024
26 Ти гледай
До коментар #21 от "МЪСК 💪🏻":
само да не посинееш от напъване и реване... тРеслар10:56 13.02.2024
27 Евала Данчоо
До коментар #22 от "бай Даньо":
Кога ги правиш тия 500 км с ел кар и при какви условия...??? При тези, при които печката ще направи поне х 2 пробег....Радвай се, щом това ти е целта в живота... отиде там, за да не можеш да си платиш горивото... много богат ще станеш...
Коментиран от #28
10:58 13.02.2024
28 дизел
До коментар #27 от "Евала Данчоо":
Карай си печката колега, никой не те кара да си купуваш електрически автомобил. Не мога да разбера какъв ти е проблема?12:09 13.02.2024
29 Авторе дай жокер и за нас простолюдието
До коментар #20 от "гост":
Славчев моля напиши една статия и за нас "не-умните", дето живееме в панелки в кв.Младост, Люлин, Обеля от къде да си зареждаме ел колите с ток по 15 стотинки12:42 13.02.2024
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Баварец
До коментар #2 от "Видяла жабата коня и тя вдигнала крак":
Ще, ще, а за теб-градски транспорт, влак, автобус! Аланкоолу, а утре, какво ще оставиш на децата, на внуците си? Помийна яма, без въздух за дишане, без вода за пиене, той за блокове ми се разписал! Я марш във влака или метрото и димилника на Надин!17:39 16.02.2024
32 Баварец
До коментар #11 от "4556":
А децата утре, като нямат въздух и вода, за какво ги гледаш? Пфууу, някой за тях помисли ли?17:44 16.02.2024
33 И най накрая
До коментар #13 от "Хохо Бохо":
Даже ще ти дават пари за да си купиш нали.00:15 24.02.2024