Въпреки всички мерки, които се взимат, глобалният спад на емисиите на вредни вещества в света е само 4.2% от 2010 до 2022 г. Тази цифра би била много по-висока, ако размерите на автомобилите бяха останали същите.
Вместо това средните размери на превозните средства са се увеличили през годините, а най-голяма вина за това има модета на SUV-тата. Доклад на Глобалната инициатива за икономия на гориво (GFEI) установи, че кросоувърите и SUV-тата сега съставляват по-голямата част от пазара на нови автомобили (51%), а средното тегло на автомобила е достигнало най-високото си ниво за всички времена от над 1.5 тона.
Автомобилите стават все по-големи, а средната площ на нов модел достига 4.2 квадратни метра. Автомобилните компании продават основно кросоувъри и SUV-та, защото те генерират най-голяма печалба: те продават на високи цени, но имат пропорционално по-ниски производствени разходи. Авторите на доклада призоваха правителствата да въведат ограничения върху размерите на превозните средства.
Шийла Уотсън, заместник-директор на фондацията FIA, благотворителна организация за околна среда и пътна безопасност, казва: „Увеличаването на размера на превозното средство е огромно предизвикателство, което заплашва много аспекти на устойчивата мобилност, от климата до пътната безопасност. Този доклад показва, че трябва да се отдалечим от тези мега-превозни средства. Размерът на колата има значение – и в този случай по-голям определено не е по-добър.“
Намаляването на емисиите в автомобилната индустрия се дължи на развитието на електрическите превозни средства, чийто глобален пазарен дял достигна 15% през 2022 г. Докладът също така установи, че пазарите със силен растеж в тази област, като Китай и Европа, имат най-големи годишни подобрения в енергийната ефективност (повишение от близо 6%). В Северна Америка, където електрическите превозни средства имат по-нисък пазарен дял, годишният темп на растеж е само 1.6%.
Дан Сперлинг, директор-основател на Института за транспортни изследвания към Калифорнийския университет, Дейвис, призовава за същото: „Обръщането на тенденцията към по-големи, по-тежки превозни средства е от ключово значение за постигането на по-устойчива мобилност. Това важи и за електрическата мобилност.“
Авторите на доклада призовават също освен за забрана на кросоувъри и SUV-та и за инвестиции във възобновяема енергия, премахване на субсидиите за изкопаеми горива, регулиране на минималните цени за електрически превозни средства и финансови инструменти, които да направят електрическите превозни средства по-лесни за покупка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Но те ще си летят с частните САМОЛЕТИ‼️
Коментиран от #16
09:59 25.03.2024
2 АБВ
Коментиран от #51
09:59 25.03.2024
3 Дрън дрън та пляс
Коментиран от #5, #29, #57
09:59 25.03.2024
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Е няма да е
До коментар #3 от "Дрън дрън та пляс":
като теб на мотори с два коша!10:02 25.03.2024
6 гейропа
10:04 25.03.2024
7 Странен доклад
10:04 25.03.2024
8 Ще ми забраните
Коментиран от #17
10:04 25.03.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Зевс
10:05 25.03.2024
11 Мнение
Как не ви заболяха ченетата да бръщолевите една и съща еко пропаганда, спусната от кукловодите ви?!
Учени доказаха, че количеството въглероден диоксид не винаги е свързано с повишение на температурите (има периоди с висок со2 и ниски температури), обаче зелените терористи продължават с пропагандата?!
Нека да се махнат ненужните продукти (не само сув) за ограничаване на замърсяването, НО това да важи и за кукловодите от давос, които си правят екскурзии до йоносферата, замърсявайки колкото автомобили за поколения напред!
Първо премахнете първопричината (тези които правят вируси вакси и войни, с цел печалба), а после се фокусирайте върху природата!
10:05 25.03.2024
12 иди@ти
10:07 25.03.2024
13 Пешо
Коментиран от #25
10:07 25.03.2024
14 Зелените талибани
10:09 25.03.2024
15 Нико
Коментиран от #38
10:10 25.03.2024
16 Пешо
До коментар #1 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Глаголът е "прИдвижвам".Коментиран от #32
10:10 25.03.2024
17 Баце
До коментар #8 от "Ще ми забраните":
Ще ти приключи половият живот като го забранят. Друго си е малкият човек в голямата колаКоментиран от #24, #28
10:12 25.03.2024
18 Край
Коментиран от #30, #52, #58
10:14 25.03.2024
19 @@@
Нега да даде пример майевката УрсулаЛайнен!
10:14 25.03.2024
20 Цицоманов
Разбирам голям джип с 8 цилиндов камионски двигател ся е пълна безсмислица, щот кат гледам такива ги карат само гъзарите за да возят единствено собствения си задник и тоз на любовницата си - комлексарщина.
Коментиран от #42
10:16 25.03.2024
21 ...
10:22 25.03.2024
22 БАРС
10:23 25.03.2024
23 БеГемот
Коментиран от #26, #27
10:26 25.03.2024
24 Не всички сме
До коментар #17 от "Баце":
като теб без..ишковци пешеходци! Нищо тате кола ще ти купи другото защо ти е? Ти си от "модерните" нааали?10:27 25.03.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 "Умен"
До коментар #23 от "БеГемот":
хипопотам си ни ти?? Вие с тУртУнетките сте лесни спираш прибираш си я сещаш се къде и напред.10:47 25.03.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Хаха
До коментар #3 от "Дрън дрън та пляс":
Искам Банкята да го видя като Соломон Паси с трабанта 🤭🤣Коментиран от #31
11:19 25.03.2024
30 Верно ще е край ама
До коментар #18 от "Край":
твоят! Като срещнеш някой джип или нормална/2тона/ кола с тая измишльотина не знам какъв" кар" беше вие тре.. ополо..вите и български не знаете ........................11:22 25.03.2024
31 Хи хи хи
До коментар #29 от "Хаха":
Ще ще кога пръдне гущер комунистченце.11:23 25.03.2024
32 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #16 от "Пешо":
Благодаря за забележката!Но и да, и не !
"предвижвам — преходен глагол от несвършен вид
Синоними
тласкам, движа, карам"
Движа се прИдвижвам се!
Но и
местя, движа....
премествам, предвижвам
11:26 25.03.2024
33 факуса
11:44 25.03.2024
34 Япония
Да, не е особено приятно да се налагат такива ограничения, но като масовият кеч се разплува и олива до "оси..ране", в някои моменти може би трябва да му се сложи някакъв чатал на врата. Кофтито е, че границата за кое и кога да е въпросния чатал е много трудна за дефиниране.
11:48 25.03.2024
35 Ко речи?
14:24 25.03.2024
36 Никола
15:27 25.03.2024
37 Гост
17:27 25.03.2024
38 ъхъ
До коментар #15 от "Нико":
От по-големи коли ли се комплексираш?Коментиран от #63
17:31 25.03.2024
39 Врачанин
Коментиран от #48
18:56 25.03.2024
40 Така е ..
Коментиран от #53
19:03 25.03.2024
41 Висок човек
Какви са тези глупости?
Някой наполеонов комплексар ги мисли тези закони.
Коментиран от #45
19:41 25.03.2024
42 порно
До коментар #20 от "Цицоманов":
Съвременния СУВ харчи двойно на лек автомобил от същия клас например Пежо 308 и 3008 , Мерц C класа и GLC. Навремето дори бизнес клас коли бяха под 1 тон. Ако погледнете горните примери и всички от тоя тип , не виждам с какво джипките дават нещо в повече освен разходи.А, да, самочувствиеКоментиран от #44, #65
19:50 25.03.2024
43 Уса
20:12 25.03.2024
44 Верно си порно
До коментар #42 от "порно":
А да ти е минало през м/у ушието че някой ги ползваме и за лек офроуд–пикник в гората а не като теб от общежитието до училище? И коя "бизнес класа" е била под 1тон?????? Имах Мерцедес 123/300д произведен 1978г близо два тона, достатъчно" на времето" ли е??? Колкото до самочувствието и на жена ми в Смарта/не го кара от страх и е права/ ми е същото!!!Коментиран от #47
20:13 25.03.2024
45 Едадеама
До коментар #41 от "Висок човек":
Такива като теб не са много.Повечето са тапишонци и тапишонки в големите автомобили.Малцина са над 1.80 височина така,че всеки съвременен автомобил е способен да ги побере по всички седалки.Опитай да влезеш в Тойота Ярис и ще се изненадаш,колко много място има още дори и главата ще ти остане здрава20:19 25.03.2024
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Хектор
До коментар #44 от "Верно си порно":
Добре му го каза на малоумника.20:33 25.03.2024
48 дрфтгъхуи
До коментар #39 от "Врачанин":
Даааа, това с огромните мощности е пълна глупост...Навремето, през 2007г. извадих от салона на дилъра чисто новичко Пежо 807 с "огромната" мощност от 136 коня, разбира се дизел... Тоя камион сам по себе си тежеше 1800кг, а с 5 човека + пълен багажник до тавана + кутия с багаж на таван сигурно отиваше към 2400+кг... И дори в това положение спокойно се движеше с 130км/ч на магистралата и даваше разход под 11л./100км. В такава конфигурация съм минавал многократно и през прохода Шипка- нямах проблеми...
Съвсем реалистично - няма нужда от коли над 200 коня или пък ускорения 0-100 за 4 секунди, че и по-малко от 4... И това го казвам като човек държащ в гаража си един ГТ-Р, едно сериозничко АМГ с допълнителни жокери и каращ редовно М5 компетишън със скромнички 700+ коня... Мога, искам и карам... Утре ако обаче се забранят в световен мащаб такъв тип коли ще псувам 2-3 седмици и толкова- няма да умра ако колата ми е само с 200 коня...
Коментиран от #49
21:58 25.03.2024
49 Аспирин
До коментар #48 от "дрфтгъхуи":
И като се събудиш си с два пръста в контакта, а задните ти части ръкопляскат. Можеш, пляскаш..22:40 25.03.2024
50 Йовелин Йошков
22:58 25.03.2024
51 Ха ха ха ха
До коментар #2 от "АБВ":
Тези "безмислени" автомобили за теб се купуват без значение от цената за удоволствие от шофирането и са защита за водача от камикадзета каращи в насрещното. Точка.23:38 25.03.2024
52 Да питам, бе
До коментар #18 от "Край":
Малка колица за четири човека, вдигаща 120км. и за това е сигурна? Ха ха ха ха, нема такъв смях просто...23:43 25.03.2024
53 Така е...
До коментар #40 от "Така е ..":
Твоето е комплесарщина от млади жени с големи коли, нещо непостижимо за теб. Не напразно споменаваш и любовниците им, но...твоето мнение няма нищо общо със статията.23:52 25.03.2024
54 Пепи
Коментиран от #59
05:54 26.03.2024
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Лошо
07:16 26.03.2024
57 зле
До коментар #3 от "Дрън дрън та пляс":
него кво го бърка той такси не плаща, ще плашщате вие дето го избирате и ние дето не09:12 26.03.2024
58 Не знам колко
До коментар #18 от "Край":
са безопасни, но убиецът от бул. Сливница в София ги утрепа с Форд Ка09:12 26.03.2024
59 зле
До коментар #54 от "Пепи":
АЗ беден човек с кола не съм видял камо ли луксозно сюв09:13 26.03.2024
60 Дедо
09:35 26.03.2024
61 Велев
Между размера, екологията и сигурността на автомобилите няма директна връзка. Качеството е от основно значение. Но напоследък дори прехвалените премиум марки занижиха качеството на предлаганите автомобили. И то до толкова, че дори моделите наричани "китайско Жигули" са по-екологични и качествени. Стига се парадокса, че някой германски премиум модели получават по-ниски оценки при изпитания за сигурност по китайския стандарт.
По-големият размер предлага фалшиво усещане за сигурност. Законите на физиката не се съобразяват с човешките предположения и мании.
Електромобилите само изглеждат екологични. Те просто изместват отделянето на вредните емисии в регионите, където се произвеждат нужните компоненти и енергия.
Съвсем отделна тема е, че СО2 не е причина за затоплянето, а следствие от него. Кривата на повишение на СО2 винаги следва кривата на затопляне. Това обаче е неудобен факт за "зелените" бизнесмени, който изобщо не споменават, защото ще ги лишат от възможността да правят пари от въздуха.
09:39 26.03.2024
62 флипп
09:39 26.03.2024
63 Нико
До коментар #38 от "ъхъ":
С близо 600 коня и кола на 2 години не се комплексирам от нищо, ама май теб те жегнах :-)10:26 26.03.2024
64 Хайл 14/88
13:48 26.03.2024
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Щирлиц
Лъжливи и нагли
18:33 26.03.2024
67 Никой
20:08 26.03.2024