25 Март, 2024 09:53 42 731 67

Искат забрана за кросоувъри и SUV-та

  • suv-
  • кросоувър-
  • размери-
  • забрана

Емисиите могат да намалеят с 30%, ако кросоувърите бъдат забранени, а размерите на леките коли - намалени

Искат забрана за кросоувъри и SUV-та - 1
Снимка: Shutterstock

Въпреки всички мерки, които се взимат, глобалният спад на емисиите на вредни вещества в света е само 4.2% от 2010 до 2022 г. Тази цифра би била много по-висока, ако размерите на автомобилите бяха останали същите.

Вместо това средните размери на превозните средства са се увеличили през годините, а най-голяма вина за това има модета на SUV-тата. Доклад на Глобалната инициатива за икономия на гориво (GFEI) установи, че кросоувърите и SUV-тата сега съставляват по-голямата част от пазара на нови автомобили (51%), а средното тегло на автомобила е достигнало най-високото си ниво за всички времена от над 1.5 тона.

Автомобилите стават все по-големи, а средната площ на нов модел достига 4.2 квадратни метра. Автомобилните компании продават основно кросоувъри и SUV-та, защото те генерират най-голяма печалба: те продават на високи цени, но имат пропорционално по-ниски производствени разходи. Авторите на доклада призоваха правителствата да въведат ограничения върху размерите на превозните средства.

Шийла Уотсън, заместник-директор на фондацията FIA, благотворителна организация за околна среда и пътна безопасност, казва: „Увеличаването на размера на превозното средство е огромно предизвикателство, което заплашва много аспекти на устойчивата мобилност, от климата до пътната безопасност. Този доклад показва, че трябва да се отдалечим от тези мега-превозни средства. Размерът на колата има значение – и в този случай по-голям определено не е по-добър.“

Намаляването на емисиите в автомобилната индустрия се дължи на развитието на електрическите превозни средства, чийто глобален пазарен дял достигна 15% през 2022 г. Докладът също така установи, че пазарите със силен растеж в тази област, като Китай и Европа, имат най-големи годишни подобрения в енергийната ефективност (повишение от близо 6%). В Северна Америка, където електрическите превозни средства имат по-нисък пазарен дял, годишният темп на растеж е само 1.6%.

Дан Сперлинг, директор-основател на Института за транспортни изследвания към Калифорнийския университет, Дейвис, призовава за същото: „Обръщането на тенденцията към по-големи, по-тежки превозни средства е от ключово значение за постигането на по-устойчива мобилност. Това важи и за електрическата мобилност.“

Авторите на доклада призовават също освен за забрана на кросоувъри и SUV-та и за инвестиции във възобновяема енергия, премахване на субсидиите за изкопаеми горива, регулиране на минималните цени за електрически превозни средства и финансови инструменти, които да направят електрическите превозни средства по-лесни за покупка.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 87 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    186 5 Отговор
    Ще забранят и предвижването Ви ❗
    Но те ще си летят с частните САМОЛЕТИ‼️

    Коментиран от #16

  • 2 АБВ

    65 101 Отговор
    А дано .Супер безмисле автомобил

    Коментиран от #51

  • 3 Дрън дрън та пляс

    95 22 Отговор
    Е банкята с какво ще се вози като го направим пак премиерче?

    Коментиран от #5, #29, #57

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Е няма да е

    36 14 Отговор

    До коментар #3 от "Дрън дрън та пляс":

    като теб на мотори с два коша!
  • 6 гейропа

    55 4 Отговор
    чифутаците ги въртят на оная си работа
  • 7 Странен доклад

    109 16 Отговор
    Спада е малък, защото не автомобилите са проблема както се тръби навсякъде. Точно последното десетилетие е това на малките двигатели с турбини с нисък разход и надута мощност. Нови филтри, нови технологии, старт-стоп и т.н. Фокуса на доклада е странно теглото на автомобилите, което няма почти никакъв ефект върху емисиите. И да, средното тегло е увеличено, но най-вече заради масовото навлизане на електричките, които са по тежки от своите ДВГ варианти щом говорим за доклад от 2022. Това защо не се споменава не е ясно.
  • 8 Ще ми забраните

    110 11 Отговор
    джипа ама ще ядете де.до.вия! А корабите самолетите кога?Де гиди лъжци "зелени"............

    Коментиран от #17

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Зевс

    121 9 Отговор
    Рака наречената демокрация все повече прилича на диктатура
  • 11 Мнение

    104 6 Отговор
    Тоя автор са го избирали с кастинг по неумнота!
    Как не ви заболяха ченетата да бръщолевите една и съща еко пропаганда, спусната от кукловодите ви?!

    Учени доказаха, че количеството въглероден диоксид не винаги е свързано с повишение на температурите (има периоди с висок со2 и ниски температури), обаче зелените терористи продължават с пропагандата?!

    Нека да се махнат ненужните продукти (не само сув) за ограничаване на замърсяването, НО това да важи и за кукловодите от давос, които си правят екскурзии до йоносферата, замърсявайки колкото автомобили за поколения напред!
    Първо премахнете първопричината (тези които правят вируси вакси и войни, с цел печалба), а после се фокусирайте върху природата!
  • 12 иди@ти

    69 5 Отговор
    Абе , (ако ги слушаме тези) , дай направо да забраним каквито и да било МПС-та ! Който го видим в кола - разстрел ! Ще се придвижваме с ролкови кънки и тротинетки (без двг) и така - ще решим де-що има проблем на Земята. ПП. Същото важи и за самолети , кораби , влакове и пр.
  • 13 Пешо

    58 3 Отговор
    Ами да забранят и хората.

    Коментиран от #25

  • 14 Зелените талибани

    109 7 Отговор
    Според зелените талибани, трябва да чувстваме вина, че пътуваме комфортно. Трябва всички да сме в мънички консервни кутии, където да няма място ни за чавета, ни за багаж. Ама то, какви чавета, като ни забраняват и тях? Много сме били. Какъв багаж, като през 2030г трябва да не притежаваме нищо и да сме щастливи. Даже Маркс и Енгелс в своя комунистически манифест не стигат до такива зверства, както наследниците им от Давос и техните лакеи - зелените талибани
  • 15 Нико

    44 75 Отговор
    Най-малкото трябва да ги забранят да влизат в центровете на градовете, а данъкът да е 2, 3 пъти по-висок. Основните собственици на такива автомобили са жени и комплексари мъже

    Коментиран от #38

  • 16 Пешо

    23 5 Отговор

    До коментар #1 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Глаголът е "прИдвижвам".

    Коментиран от #32

  • 17 Баце

    24 18 Отговор

    До коментар #8 от "Ще ми забраните":

    Ще ти приключи половият живот като го забранят. Друго си е малкият човек в голямата кола

    Коментиран от #24, #28

  • 18 Край

    56 30 Отговор
    Кей кар - това е бъдещето. Малки екологични колички, които лесно се паркират. вдигат до около 120 и за това са и безопасни. Достатъчни са за предвижване на 4 човека и малко багаж. Японеца го е измислил отдавна. Това с 3 тонните дизелови камиони в които се вози един мазен дирник е атавизъм.

    Коментиран от #30, #52, #58

  • 19 @@@

    66 5 Отговор
    Кога Наглата Акушерка ще тръгне с велосипед по улиците!
    Нега да даде пример майевката УрсулаЛайнен!
  • 20 Цицоманов

    60 15 Отговор
    Айде пак простотии ! Че колко тежи и харчи един съвременен SUV - точно колкото нормална лека кола.
    Разбирам голям джип с 8 цилиндов камионски двигател ся е пълна безсмислица, щот кат гледам такива ги карат само гъзарите за да возят единствено собствения си задник и тоз на любовницата си - комлексарщина.

    Коментиран от #42

  • 21 ...

    62 2 Отговор
    "зелените" комунета съвсем скоро ще настъпят мотиката яко. Много ги влече да се върнем в пещерите. Разбира се някои пак ще са по-равни от другите. Само дето сме го гледали тоя филм вече
  • 22 БАРС

    32 12 Отговор
    ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ!ЗА ДА СТАНАТ ПО ТЕЖКИ ТО ЗНАЧИ ОКАЧВАНЕТО ИМ Е ПО ЗДРАВО ЕСТЕСТВЕННО ОТ ПО МАЛКИТЕ КОЛИ И ПО ДЪЛГО ТРАЯТ.А ТИЯ МАЛКИТЕ ПЪК ИМАТ ПОВЕЧЕ ЗАМЪРСЯВАНЕ ЗАЩОТО ПО ЧЕСТО ТРЯБВА ДА СЕ СМЕНЯТ ЧАСТИТЕ ИМ КОИТО ЗА ПРОИЗВОДСТВОТО ИМ ИМА ПОВЕЧЕ ЗАМЬРСЯВАНЕ.ДРУГО ОСОБЕННО В ГЕРМАНИЯ КОЯТО НЕ Е МАЛКА НЯМА НИКАКЪВ СРЕДЕН БИЗНЕС СТАВА ВЬПРОС ЗА МАЛКИ МАГАЗИНЧЕТА ЗА ПРОДУКТИ КАКТО В БЪЛГАРИЯ.ВСИЧКО Е ИМ НА ГОЛЕМИ ВЕРИГИ И ЗА ДА ОТИДЕ ДО ТАМ НЕМЕЦА ТРЯБВА ДА СИ ЗАПАЛИ КОЛАТА И ДА ОТИДЕ ДА СИ НАПАЗАРУВА И ТО ДА Е САМО ЕДИН ПЪЛНО С ЛЕКИ КОЛИ ПО СУПЕРМАРКЕТИТЕ.А В БИВШИТЕ СОЦ СТРАНИ СИ ИМАМЕ ВСИЧКИТЕ МАЛКИ КВАРТАЛНИ МАГАЗИНЧЕТА ДЕ МОЖЕМ И ПО ЧЕХЛИ ДА ОТИДЕМ ДАСИ КУПИМ КАКВОТО НИ Е НЕОБХОДИМО.ДРУГО ДА ВДИГНАТ ГОДИНИТЕ ЗА ПОЛУЧАВАНЕ НА ШОФЬОРСКИ КНИЖКИ НЯКЬДЕ ОТ 25 ГОДИНИ ТАКА И КОЛИТЕ ЩЕ НАМАЛЕЯТ И ПРОИШЕСТВИЯТА ЗАЩОТО СЕГАШНИТЕ МЛАДИ НЕ СА КАТО ПРЕДИШНИТЕ ДА СЕ СТАРАЯТ ДА СПАЗВАТ ЗНАЦИТЕ И КАРАТ КОЛИТЕ КАТО МУХИ БЕЗ ГЛАВИ СЕ ВЪРТЯТ ДА СИ ПОКАЖАТ КОЛАТА И Т.Н.С ЕДНА ДУМА ВЪРТЯТ СЕ БЕЗ ЦЕЛНО.И ДРУГО ДА СПРЪТ ДА СЕ ПРОИЗВЕЖДАТ МОЩНИ КОЛИ ТО И ТАКА НЕДАВАТ ПОВЕЧЕ ОТ 130 КМ В ЧАС.Ето на екология
  • 23 БеГемот

    26 28 Отговор
    Слагат по големи данаци и пътни такси като за камион и готово...

    Коментиран от #26, #27

  • 24 Не всички сме

    12 5 Отговор

    До коментар #17 от "Баце":

    като теб без..ишковци пешеходци! Нищо тате кола ще ти купи другото защо ти е? Ти си от "модерните" нааали?
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 "Умен"

    10 6 Отговор

    До коментар #23 от "БеГемот":

    хипопотам си ни ти?? Вие с тУртУнетките сте лесни спираш прибираш си я сещаш се къде и напред.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Хаха

    25 6 Отговор

    До коментар #3 от "Дрън дрън та пляс":

    Искам Банкята да го видя като Соломон Паси с трабанта 🤭🤣

    Коментиран от #31

  • 30 Верно ще е край ама

    15 13 Отговор

    До коментар #18 от "Край":

    твоят! Като срещнеш някой джип или нормална/2тона/ кола с тая измишльотина не знам какъв" кар" беше вие тре.. ополо..вите и български не знаете ........................
  • 31 Хи хи хи

    7 2 Отговор

    До коментар #29 от "Хаха":

    Ще ще кога пръдне гущер комунистченце.
  • 32 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    11 7 Отговор

    До коментар #16 от "Пешо":

    Благодаря за забележката!
    Но и да, и не !

    "предвижвам — преходен глагол от несвършен вид
    Синоними
    тласкам, движа, карам"

    Движа се прИдвижвам се!

    Но и
    местя, движа....
    премествам, предвижвам
  • 33 факуса

    25 3 Отговор
    по реално е да се забранят вътрешните полети и частните самолети,при съвременните комуникации е само огромни разходи и замърсявания
  • 34 Япония

    17 12 Отговор
    Както вече е отбелязано в накои коментари, в Япония не случайно карат "кей кар"-и и не съм останал с впечатление да са изпоумрели от това. Напротив, Япония често е давана за пример на подреденост и чистота.

    Да, не е особено приятно да се налагат такива ограничения, но като масовият кеч се разплува и олива до "оси..ране", в някои моменти може би трябва да му се сложи някакъв чатал на врата. Кофтито е, че границата за кое и кога да е въпросния чатал е много трудна за дефиниране.
  • 35 Ко речи?

    28 5 Отговор
    Ау, искате да вземете големите ламарини на мутряги и мутреси. Ми с какво ще изпъкват в обществото? То друго няма да им остане...
  • 36 Никола

    35 7 Отговор
    Дай Боже мтого скоро този евро-бъррога да се разпадне.Путин да ги стресне и да ги вкара в глад и разорение.Пък ще караме каруци ако трябва.Само да изчезте тази европейсща кочина
  • 37 Гост

    33 2 Отговор
    Поредната забрана за бедните хора. Чичк0 Паричк0 пак ще я заобиколи. Янките от 100 години карат В8 мотори по 7 литра за модели с по две врати.
  • 38 ъхъ

    16 4 Отговор

    До коментар #15 от "Нико":

    От по-големи коли ли се комплексираш?

    Коментиран от #63

  • 39 Врачанин

    20 7 Отговор
    Не само това. Ограничение на мощността да 120-150 к.с.на масовите автомобили в продажба. Това е напълно достатъчно.Лудост е да имат по 500-600 к.с. и повече.

    Коментиран от #48

  • 40 Така е ..

    23 6 Отговор
    Мразя да видя млада хубавица с тегло 40-50 килограма , любовница на богаташ , да кара огромен джип с тегло 2-3 тона. Не си заслужава такъв разход. Дори е смешно. Губи се в колата.

    Коментиран от #53

  • 41 Висок човек

    30 7 Отговор
    Аз като съм 2 метра висок и съм 115кг, на задната седалка ли да сядам, като се смалят колите?

    Какви са тези глупости?
    Някой наполеонов комплексар ги мисли тези закони.

    Коментиран от #45

  • 42 порно

    13 20 Отговор

    До коментар #20 от "Цицоманов":

    Съвременния СУВ харчи двойно на лек автомобил от същия клас например Пежо 308 и 3008 , Мерц C класа и GLC. Навремето дори бизнес клас коли бяха под 1 тон. Ако погледнете горните примери и всички от тоя тип , не виждам с какво джипките дават нещо в повече освен разходи.А, да, самочувствие

    Коментиран от #44, #65

  • 43 Уса

    18 10 Отговор
    Огромни автомобили с по един тъпак в тях.Повечето са за возене а не за бизнес, специално за сащ е така напълно излишно разхищение на ресурси.Статистиката също сочи,че най-лошите шофьори предпочитат големите коли от съображения за сигурност,че при катастрофа другите ще загинат а нетъпака.България копира американската система,но е жаба за подковаване
  • 44 Верно си порно

    19 7 Отговор

    До коментар #42 от "порно":

    А да ти е минало през м/у ушието че някой ги ползваме и за лек офроуд–пикник в гората а не като теб от общежитието до училище? И коя "бизнес класа" е била под 1тон?????? Имах Мерцедес 123/300д произведен 1978г близо два тона, достатъчно" на времето" ли е??? Колкото до самочувствието и на жена ми в Смарта/не го кара от страх и е права/ ми е същото!!!

    Коментиран от #47

  • 45 Едадеама

    12 14 Отговор

    До коментар #41 от "Висок човек":

    Такива като теб не са много.Повечето са тапишонци и тапишонки в големите автомобили.Малцина са над 1.80 височина така,че всеки съвременен автомобил е способен да ги побере по всички седалки.Опитай да влезеш в Тойота Ярис и ще се изненадаш,колко много място има още дори и главата ще ти остане здрава
  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 Хектор

    12 2 Отговор

    До коментар #44 от "Верно си порно":

    Добре му го каза на малоумника.
  • 48 дрфтгъхуи

    5 13 Отговор

    До коментар #39 от "Врачанин":

    Даааа, това с огромните мощности е пълна глупост...
    Навремето, през 2007г. извадих от салона на дилъра чисто новичко Пежо 807 с "огромната" мощност от 136 коня, разбира се дизел... Тоя камион сам по себе си тежеше 1800кг, а с 5 човека + пълен багажник до тавана + кутия с багаж на таван сигурно отиваше към 2400+кг... И дори в това положение спокойно се движеше с 130км/ч на магистралата и даваше разход под 11л./100км. В такава конфигурация съм минавал многократно и през прохода Шипка- нямах проблеми...
    Съвсем реалистично - няма нужда от коли над 200 коня или пък ускорения 0-100 за 4 секунди, че и по-малко от 4... И това го казвам като човек държащ в гаража си един ГТ-Р, едно сериозничко АМГ с допълнителни жокери и каращ редовно М5 компетишън със скромнички 700+ коня... Мога, искам и карам... Утре ако обаче се забранят в световен мащаб такъв тип коли ще псувам 2-3 седмици и толкова- няма да умра ако колата ми е само с 200 коня...

    Коментиран от #49

  • 49 Аспирин

    16 0 Отговор

    До коментар #48 от "дрфтгъхуи":

    И като се събудиш си с два пръста в контакта, а задните ти части ръкопляскат. Можеш, пляскаш..
  • 50 Йовелин Йошков

    13 5 Отговор
    А бе тъпанари като много мислите за чистият въздух защо не спрете полетите на самолетите,които са най-големият замърсител,а се хващате за колите.Зсщото ви е най лесно стисльовци такива.
  • 51 Ха ха ха ха

    8 5 Отговор

    До коментар #2 от "АБВ":

    Тези "безмислени" автомобили за теб се купуват без значение от цената за удоволствие от шофирането и са защита за водача от камикадзета каращи в насрещното. Точка.
  • 52 Да питам, бе

    13 2 Отговор

    До коментар #18 от "Край":

    Малка колица за четири човека, вдигаща 120км. и за това е сигурна? Ха ха ха ха, нема такъв смях просто...
  • 53 Така е...

    6 6 Отговор

    До коментар #40 от "Така е ..":

    Твоето е комплесарщина от млади жени с големи коли, нещо непостижимо за теб. Не напразно споменаваш и любовниците им, но...твоето мнение няма нищо общо със статията.
  • 54 Пепи

    8 6 Отговор
    Ами да забранят на бедните хора да карат коли,а само Хайдуците мутри

    Коментиран от #59

  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Лошо

    10 1 Отговор
    Зелените - новите червени
  • 57 зле

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "Дрън дрън та пляс":

    него кво го бърка той такси не плаща, ще плашщате вие дето го избирате и ние дето не
  • 58 Не знам колко

    7 1 Отговор

    До коментар #18 от "Край":

    са безопасни, но убиецът от бул. Сливница в София ги утрепа с Форд Ка
  • 59 зле

    3 4 Отговор

    До коментар #54 от "Пепи":

    АЗ беден човек с кола не съм видял камо ли луксозно сюв
  • 60 Дедо

    5 1 Отговор
    Мислех да си купувам СУВ ,а ся ще си купя магарув! Половин конска сила е!
  • 61 Велев

    9 0 Отговор
    Ако по света започнат да заплащат достойно труда на хората, то хората ще могат да си позволят новите по-екологични автомобили.
    Между размера, екологията и сигурността на автомобилите няма директна връзка. Качеството е от основно значение. Но напоследък дори прехвалените премиум марки занижиха качеството на предлаганите автомобили. И то до толкова, че дори моделите наричани "китайско Жигули" са по-екологични и качествени. Стига се парадокса, че някой германски премиум модели получават по-ниски оценки при изпитания за сигурност по китайския стандарт.
    По-големият размер предлага фалшиво усещане за сигурност. Законите на физиката не се съобразяват с човешките предположения и мании.
    Електромобилите само изглеждат екологични. Те просто изместват отделянето на вредните емисии в регионите, където се произвеждат нужните компоненти и енергия.
    Съвсем отделна тема е, че СО2 не е причина за затоплянето, а следствие от него. Кривата на повишение на СО2 винаги следва кривата на затопляне. Това обаче е неудобен факт за "зелените" бизнесмени, който изобщо не споменават, защото ще ги лишат от възможността да правят пари от въздуха.
  • 62 флипп

    11 0 Отговор
    Най-богатите 1 процент, отделя толкова карбон, колкото 66 процента от най-бедните...но никой не говори за забрана на частните самолети
  • 63 Нико

    2 4 Отговор

    До коментар #38 от "ъхъ":

    С близо 600 коня и кола на 2 години не се комплексирам от нищо, ама май теб те жегнах :-)
  • 64 Хайл 14/88

    7 2 Отговор
    Аз предлагам да забраним тези,които се опитват да ни налагат тяхното мнение...най-добре да ги унищожим-все пак са под 0,5% от населението на света.тогава ще живеем в един прекрасен свят
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Щирлиц

    5 0 Отговор
    Мръсни зелени комунисти.
    Лъжливи и нагли
  • 67 Никой

    7 1 Отговор
    А някой от умните емисионери да споменава нещо за обема и състава на изгорелите газове от боеприпасите от цяла Европа и презокеанската държава ? А може би тези взривни материали са част от зеления преход ;-)