Скандинавските страни станаха пионери на европейския пазар на товарни превози с т.нар. автовлакове, които са с дължина 34.5 метра, което е с почти 9 метра повече от стандартните камиони в Европа.
Финландия стартира този сегмент на транспорта преди пет години. Швеция започна да го заимства миналата година. Там от 1 декември 2023-а такива дълги камиони вече са напълно законни. Това се случи след като тестовите дълги камиони показаха добри резултати и значително увеличаване на обема на транспортиране.
Въпреки повишеното натоварване не са нарушени нормите за осово тегло и не е регистриран агресивен "удар" върху пътната настилка. При този начин на транспортиране емисиите от двигателя се оказват значително по-ниски, отколкото биха били, ако се използват два влекача с ремаркета. Сега шведският опит се изучава и в други страни в Европа.
Подобна технология се подготвя за пускане и в Нидерландия. В началото на тази година и Дания взе курс за използване на авто влакове за дълги разстояния, като към момента те са в тестови режим на движение.
Първоначално този вед превози започна с авто влака Scania R500 Highline с дължина 25.25 метра и общо тегло под 60 тона, който обслужваше трасе между Финландия и Швеция. Тогава камионът бе само с едно ремарке.
Когато превозните средства с дължина 34.5 метра и общо тегло 74 тона бяха разрешени за движение по пътя, беше монтирано и допълнително теглително полуремарке, което увеличи транспортния капацитет с още 9 метра.
В новите габаритни размери автовлакът се вписва добре в завои, преминава през кръстовища без никакви проблеми, като в същото време пътната безопасност на автовлаковете е на същото ниво като тази на обикновените TIR-ове.
Разбира се, спирачният път става малко по-дълъг. Ето защо такива превозни средства се обозначават със специални знаци с големи черни букви LONG на жълт фон в червена рамка. Те се виждат отдалеч и това действа като предупреждение за другите участници в движението.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Град Козлодуй
Коментиран от #3, #77
13:27 21.04.2024
2 Смех
Коментиран от #8, #66
13:28 21.04.2024
3 Марис
До коментар #1 от "Град Козлодуй":
За останалите участници в движението също.13:34 21.04.2024
4 Банана Републик
Коментиран от #11, #71
13:36 21.04.2024
5 Идиот
Малоумници в скандинавските стандартът е 25.50 метра,над тези метри се прилага разрешително за движение по маршрут.
Коментиран от #31
13:39 21.04.2024
6 В Австралия
13:40 21.04.2024
7 Циник
Коментиран от #9
13:47 21.04.2024
8 Много хубаво не е на хубаво
До коментар #2 от "Смех":
Как за какво, за да има повече умрели по пътищата, за това. Я някой който активно кара кола да си представи само как се изпреварват 3 тира на куп и къде ще се прибере, ако отсреща се появи друго превозно средство - ще става кайма в месомелачката.Коментиран от #15
13:48 21.04.2024
9 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #7 от "Циник":
Първо трябва да излез на магиСТРАДАЛАТА ❗😉13:50 21.04.2024
10 От Север
Зная, че горното звучи за някои абсурдно и конспиративно, но дори положението започва да бъде все по-лошо, засега по инерция се компенсира и крепи на всичко създадено през предишните десетилетия, но и това приключва, израждането на властта е неспасяемо!!!
13:57 21.04.2024
11 Ветеран
До коментар #4 от "Банана Републик":
А кой ги пита хората, нали дори референдум не се допусна!? Ха сега си представете след лелеяното ни "приемане" в "Сухопътния Шенген" какво ще се случва по нашите магистрали, пътища, паркинги, улици и дори с дворовете и къщите край тях!? И досега има не малко случки, но след свободното и почти масово превземане на пътната ни инфраструктура от чакащите край границите и все по-набъбващи тирове, предимно както се разбра чуждестранни и на фона на фактическото състояние на същата инфраструктура... още ли ще се питаме защо разсъдливите ни потомци напускат такава територия!?13:59 21.04.2024
12 ЕС гей
14:00 21.04.2024
13 УСМИВКИ ОТ СТАРИТЕ ЛЕНТИ😀
В СОФИЯ ОЩЕ ПРЕДИ 40години
ИМАШЕ Т.НАР. АВТОВЛКОКОВЕ😀....
ШКОДА МАДАРА САМОСВАЛ С
ДВЕ РЕМАРКЕТА ...ПРЕТОВАРЕНИ
С БАЛАСТРА....ПЪПЛЯТ ПО
БУЛ.П.ЯВОРОВ НАГОРЕ КЪМ ..ТЕЛ.КУЛА!!!
Коментиран от #33
14:08 21.04.2024
14 тъй шъй
14:17 21.04.2024
15 БАРС
До коментар #8 от "Много хубаво не е на хубаво":
ПРАВ СИ НАПЪЛНО ЗАЩОТО КАТО ГИ ВИЖДАМ СЕГА ТИРАДЖИИТЕ КАК КАРАТ ПОЧТИ ЗАЛЕПЕНИ ЕДИН ДО ДРУГ И КАТО ТРЪГНАТ ДА СЕ ИЗПРЕВАРВАТ С 2 КИЛОМЕТРА В ЧАС РАЗЛИКА ТО СА УЖАСНИ А С ТИЯ АВТОВЛАКОВЕ КАТО ТРЪГНАТ ДА СЕ ИЗПРЕВАРВАТ ТО ЩЕ Е УЖАС ПО ПЪТИЩАТА ЯКИ ЗАДРЪСТВАНИЯ ЩЕ ИМА..ОСВЕН АКО ИМ СЛОЖАТ ДИСТАНЦИЯ 100-150 МЕТРА И АКО НЕ я СПАЗВАТ СОЛИДНИ ГЛОБИ А ШВЕЦИЯ Е ГОЛЯМА ПО ТЕРИТОРИЯ А 10 МИЛИОНА НАСЕЛЕНИЕ.БИЛ СЪМ В ШВЕЦИЯ ОСОБЕННО СЛЕД УБСАЛА ДЕТО ПРАВЯТ ГРИПЕНИТЕ И СКАНИИТЕ ТО ПОСЛЕ СА МНОГО РЯДКО НАСЕЛЕНИ ДАЖЕ ОЩЕ ПО НА СЕВЕР ОТ НАСЕЛЕН ПУНКТ ДО ДРУГИЯТ ИАМ РАСТОЯНИЕ ОТ 30- 40 КМ.ТАКА ЧЕ НА ТЯХ ИМ ОТЪРВА И ФИНЛАНДИЯ СЪЩО ГОЛЯМА ПО ТЕРИТОРИЯ А 3-4 МИЛИОНА.И НАКРАЯ КАТО ДОПЪЛНЕНИЕ ТИЯ АВТОВЛАКОВЕ ГИ ИМАШЕ И В БЪЛГАРИЯ ПРИ СОЦА КАРАХА КАМЪНИ ОТ С.ДРАГОЕВО КАРИЕРАТА ДО АВТОМАГИСТРАЛА ВАРНА ДЕВНЯ КАКТО И ПО ДРУГИ ПЪТИЩА И ШОФЬОРИТЕ ПОЛУЧАВАХА МНОГО ХУБАВИ ПАРИ ПРЕЗ СОЦА ОЙТО КАРАШЕ АВТОВЛАК.ДА ВСЕКИ ЕДИН КОЙТО ЗАКАЧАШЕ РЕМАРКЕ ПОЛУЧАВАШЕ ЗА ТОВА ПОЧТИ ОЩЕ ЕДНА ЗАПЛАТА .А СЕГА ПРИТОЯ КУЧЕШКИ КАПИТАЛИЗЪМ В БЪЛГАРИЯ АКО В ЕС ВЪВЕДЪТ ЗАЩОТО БЪЛГАРИЯ Е ГЛАС В ПУСТИНЯ В ЕС ТО НАДАЛИ ШОФЬОРИТЕ ЩЕ ПОЛУЧАТ ЗА ТОВА ПО ГОЛЕМИ ЗАПЛАТИ14:22 21.04.2024
16 Ония с Фордо
Коментиран от #19
14:34 21.04.2024
17 Хората
Коментиран от #25, #67
15:00 21.04.2024
18 Чукча
Коментиран от #20
15:13 21.04.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Госあ
16:17 21.04.2024
22 македонска наденица
16:20 21.04.2024
23 Име
16:30 21.04.2024
24 Знайко
Коментиран от #32
16:31 21.04.2024
25 Знайко
До коментар #17 от "Хората":
Прогреса понякога е задънена улица. От 40 години пробват да правят автомобили на водород и все е провал.Не мога да си представя това чудовище да мине през планински път с остри завои, примерно пътя Бургас-Варна.
16:36 21.04.2024
26 Знайко
Коментиран от #29
16:41 21.04.2024
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Шофьор
17:01 21.04.2024
29 Знайко (the real one)
До коментар #26 от "Знайко":
Пич, вземи си измисли твой ник.Ще видиш , че не е толкова трудно.
Отделно за тоя ник ти тряба известна експертиза, за да не си смешен.
Вземи си харесай Незнайко примерно, поне не е задължаващо.
Нали?
Коментиран от #46
17:46 21.04.2024
30 Анонимен
18:10 21.04.2024
31 зле
До коментар #5 от "Идиот":
виж къде се класират скандинавскитер страни по качество на живот, здравеопазване и образование и къде си ти после давай коментари18:18 21.04.2024
32 зле
До коментар #24 от "Знайко":
кой ти говори за българия ве тва още го тестват в дания и холандия където е равно и имат реална ифрастуктура18:45 21.04.2024
33 Бай Яни
До коментар #13 от "УСМИВКИ ОТ СТАРИТЕ ЛЕНТИ😀":
Автовлаковете се използваха най вече за пренос но селскостопанска стока от малките градове към София. Като младежи робувахме за жълти стотинки по полята като бригадир под нареждането на ЦК на БКП.. А през Ленинските съботи робувахме баш на господарите им от Кремъл.Коментиран от #44
19:01 21.04.2024
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 гост
19:26 21.04.2024
36 Врачанин
Коментиран от #47
19:28 21.04.2024
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Анонимен
20:06 21.04.2024
41 Анонимен
20:14 21.04.2024
42 чикибоец
20:44 21.04.2024
43 Ямаха М1
Коментиран от #68
20:51 21.04.2024
44 Ти си
До коментар #33 от "Бай Яни":
Байо , сега направо ти вземат парите без да те питат и ги хвърлят за чертежи и финансиране на чужди войни .....20:58 21.04.2024
45 ААААААААААА
21:00 21.04.2024
46 Знайко
До коментар #29 от "Знайко (the real one)":
Тука всичките сме знайковци21:01 21.04.2024
47 Шляхтиц
До коментар #36 от "Врачанин":
89% от територията на Австралия е пустиня. Обитаеми са само източното, южното и западното крайбрежия. Разстоянията между тях са хиляди километри пустиня. И от много години използват автовлакове. Пътищата нямат завои.Коментиран от #53
21:03 21.04.2024
48 Тони
За да ти дадат разрешително за такава композиция, трябва да докажеш нейната рентабилност. Трябва да имаш определен брой курсове на седмица по определен маршрут, за да получиш разрешение.
За безопасността не се притеснявайте. Такива композиции ще са опасни само в България, защото нямаме магистрали. В Европа и в частност Холандия, почти никой не изпреварва тирове извън магистралите, защото участъците без магистрала не са големи.
В Европа има създадени места за спиране и почивка на такива камиони. Няма как да спре човека, за да отиде до тоалетна и да запуши целия паркинг или бензиностанция. Хората са помислили за всичко преди да го направят и всичко е измислено много добре. Не ги мислете холандците и скандинавците. Мислете как да се оправят нашите пътища и прилежащата им инфраструктура, защото за 100км от София до Благоевград, няма една тоалетна
21:03 21.04.2024
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Факт
Коментиран от #57
22:31 21.04.2024
53 Факт
До коментар #47 от "Шляхтиц":
И винаги са ползвяли авиотранспорт по такива места кой е луд да кара ролкова с камион освен някой чалнат като теб.22:31 21.04.2024
54 Ляв бек
00:30 22.04.2024
55 Пак гшупости
Факта е факт когато е проверен,
Коментиран от #62
06:17 22.04.2024
56 Представям си го
09:17 22.04.2024
57 Тони
До коментар #52 от "Факт":
В колко фабрики в България си виждал влакови линии, та говорите за доставка с влак? Наистина ж.п. транспорта е по-евтин, но нали за да се натоварят и разтоварят вагоните, те трябва да влязат във фабриките и спедициите. Другото е, че ако имаш стока за 2 вагона, те не пътуват сами до разтоварния адрес, а пътуват в компизиция. Как и за колко време се събират 30-40 вагона? Колко време ще е транспорта? С камиона товариш днес, утре разтоварваш.09:23 22.04.2024
58 123
10:17 22.04.2024
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 3456
10:19 22.04.2024
61 пак ви лъжат като овце
Коментиран от #63
10:21 22.04.2024
62 Ман Гал
До коментар #55 от "Пак гшупости":
За 35 метрови става въпрос. 25 метрови се движат от много отдавна . И предполагам ще се движат само между логистичните центрове. Скания разработват влекачи без шофьор за опериране между логистични центрове. Най веротно ще влачат по няколко ремаркета10:29 22.04.2024
63 ПО ЗЛАТО ХОДИМ ГЛАДНИ И БЕДНИ
До коментар #61 от "пак ви лъжат като овце":
ЖП ТРАНСПОРТА Е НАЙ-ЕФТИН НО ГО СЪСИПАХА В БЪЛГАРИЯ!Коментиран от #64
10:30 22.04.2024
64 Харон
До коментар #63 от "ПО ЗЛАТО ХОДИМ ГЛАДНИ И БЕДНИ":
Не само в България. На всякъде. Един влак може ако ще 100 такива да тегли и е на електричество....Но къде е тогава профитът?
11:25 22.04.2024
65 Славай Орком
11:40 22.04.2024
66 Имаш влак, ама нямаш гара. И аз нямам.
До коментар #2 от "Смех":
Автовлакът тръгва от склада ми и паркира пред склада ти.12:53 22.04.2024
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 местен
До коментар #43 от "Ямаха М1":
На Кресна изпреварването е забранено, а движението е с 60 км/ч. За 15 минути нищо няма да ти стане.12:58 22.04.2024
69 Единственият реален проблем за мен
13:00 22.04.2024
70 гост
14:03 22.04.2024
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Хм…
18:13 22.04.2024
73 Тираджия ветеран
04:52 23.04.2024
74 Георги
07:41 23.04.2024
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 в тясната Европа
22:09 04.05.2024
77 Пешо
До коментар #1 от "Град Козлодуй":
Някога в соц.българия имаше шкоди с 2 ремаркета...19:54 26.08.2024