24 Септември, 2024 09:08 1 202 43

Деян Колев пред ФАКТИ: Сегрегацията е един от най-тежките проблеми пред училищното образование в България

  • деян-
  • колев-
  • амалипе-
  • сегрегация-
  • училище-
  • образование-
  • деца-
  • роми

Щом в дадено училище децата от малцинствата надхвърлят една четвърт или една трета, българските родители бързо отписват децата си и ги записват в друго училище, казва той

Деян Колев пред ФАКТИ: Сегрегацията е един от най-тежките проблеми пред училищното образование в България - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какви са мащабите на образователната сегрегация и какви са възможните действия за нейното преодоляване. По темата пред ФАКТИ говори Деян Колев от Центъра за междуетнически диалог и толерантност “Амалипе.

- Г-н Колев, в център „Амалипе“ от дълго време работите по темата за мащабите на образователната сегрегация, начините на нейното преодоляване и за цялостното развитие на училищното образование. Как се случва образователната сегрегация и кога говорим за нея…
- Сегрегацията е един от най-тежките проблеми пред училищното образование в България. Тя съществува от десетилетия. Още в началото на комунистическия период бяха изградени училища в някои ромски квартали. По обясними причини те бяха изцяло сегрегирани. През първите години на своето съществуване те извършиха важна роля по отношение на ограмотяването на ромските деца и родители. С течение на времето, за съжаление, качеството на образование в тях се утвърди като по-ниско. Поради изискването за райониране, тоест, децата да посещават училище в своя район, сегрегацията бе широко разпространена, тъй като голяма част от ромите живееха в обособени квартали и посещаваха кварталните училища. В началото на 90-те години на ХХ век отпадна изискването за райониране. Очакването на ромските активисти по него време бе, че това ще помогне за бързата десегрегация, тъй като и тогава много от ромските родители имаха желание децата им да се обучават в училище извън кварталите - заедно с български деца. За съжаление, това се случи в много малка степен.

Въпреки че хиляди ромски деца бяха и продължават да бъдат записвани да се обучават извън ромските квартали, тревожната практика сочи, че щом в дадено училище децата от малцинствата надхвърлят една четвърт или една трета, българските родители бързо отписват своите и ги записват в друго училище.

Така днес имаме десетки “вторично сегрегирани училища”, които се намират в квартали с население от българския етнос, някога са били етнически смесени училища, но днес се посещават само от ромски ученици.

- Можете ли да отличите региони в страната, където е най-характерна сегрегацията…
- За съжаление, проблемът е наличен в цялата страна. Все пак той е особено концентриран в големите областни градове. Изключение са градовете без сегрегирани училища. Добър пример е Габрово. До 2018 година там имаше вторично сегрегирано училище, но общината взе мъдрото решение да го закрие и да разпредели децата във всички други габровски училища. От Център „Амалипе” подпомагахме процеса активно, защото работихме с ромските родители. Въпреки трудностите десегрегацията в Габрово успя и днес там няма сегрегирано училище.

- И как си я обяснявате?
- Както посочих - има две предпоставки. Едната е наличието на големи обособени ромски/малцинствени квартали в някои от градовете. Естествено е, че там възникват и сегрегирани училища. Втората сериозна предпоставка е изтеглянето на децата от мнозинството от училища, в които се запишат по-голям брой ромски деца. Това се дължи най-вече на стереотипи и предразсъдъци на част от родителите, които смятат, че качеството на образование ще падне, дисциплината ще се влоши и децата им ще получат по-лошо образование. Има много примери, че това не се случва и мога да посоча множество етнически смесени училища, в които учебният процес е на много високо ниво и децата получават много добро образование – както от гледна точка на академичните постижения, така и на социално-емоционалните компетенции. Но липсва целенасочена кампания на национално ниво и на общинско ниво, която да пребори стереотипите и да стопира вторичната сегрегация.

- Всички образователни институции ли са засегнати – детски градини, общообразователни училища, професионални и профилирани гимназии…
- По данни на МОН в градовете има общообразователни училища с концентрация на уязвими групи и професионални гимназии с концентрация на уязвими групи. Няма профилирани гимназии с концентрация на уязвими групи. През 2020 година “Амалипе” и МОН проведохме проучване за сегрегираните образователни институции и видяхме, че почти навсякъде етническата сегрегация съвпада с образователния статус на родителите и училищата с концентрация на уязвими групи (МОН възприема като такива училища, в които родителите са с по-ниско от средно образование) са и сегрегирани училища в етническия смисъл на думата. В градовете през 2020 година функционираха 120 общообразователни сегрегирани училища и 64 училища в процес на сегрегация. Сред професионалните гимназии картината бе 78 сегрегирани и 82 в процес на сегрегация.

- В МОН има информация за концентрацията на уязвими групи. Какви са основните фактори, които обусляват този процес…
- МОН предоставя тази информация на базата на картата “Характеристики на средата”, която всички училища и детски градини подават ежегодно чрез системата НЕИСПУО. В тази карта е посочен образователният статус на родителите. Съгласно Наредбата за финансирането училищата и градините с над 20% родители, които имат по-ниско от средно образование, са институции с концентрация на уязвими групи. Те са разделени в 5 групи според процента на родителите с ниско образование. Както посочих по-горе, в голямата си част тази категоризация обхваща сегрегираните училища и ДГ.

- Какво можем да кажем за сегрегацията относно етническия характер на родителите…
- За съжаление, наблюдаваме почти пълно съвпадение между училища с концентрация на родители, които имат ниско образование, и училища с концентрация на ромски ученици. Последното не означава, че всички ромски родители са с ниско образование. Но е факт, че много от образованите ромски родители предпочитат да записват децата си в училища с ученици от мнозинството и с родители, които имат по-високо образование. Това създава сериозни предизвикателства пред учителите, които преподават в сегрегираните училища. В тях трябва да има високо качествено образование, но последното се постига трудно, ако остават преди всичко деца от семейства с ниско образование.

Затова е особено важно МОН и общините да предприемат по-скоро решителни мерки за десегрегация.

Всички ние - като общество, имаме интерес училищата да бъдат етнически смесени и в тях да се обучават деца от семейства с различен образователен статус, социален статус, етнос. Училището трябва да бъде такова каквото е и обществото. Именно така ще възпитаваме деца, които са подготвени за живота, защото ще срещат в него хора от различни етноси и различен социално-икономически статус. Колкото по-скоро общините (да не забравяме, че всички основни училища и част от професионалните гимназии са общински) и МОН предприемат действия за десегрегация, толкова по-добре

- Какво е характерното за сегрегираните образователни институции в големите български градове…
- Искам да направя важно уточнение, че НЕ ВЪЗПРИЕМАМЕ СЕЛСКИТЕ УЧИЛИЩА КАТО СЕГРЕГИРАНИ дори в тях да се обучават само деца от малцинствата. В много села ромите и турците са единственото младо население. От опит сме се убедили, че тези училища са по-отворени за педагогически иновации и нямат облика на сегрегирано училище. За сегрегация говорим в градовете – там, където има повече от една образователна институтция, обучаваща в съответния етап. Не искам да генерализирам за всички градски сегрегирани училища, но като цяло в повечето от тях нивото на отпадане е високо (не са изключения примерите деца, които са в чужбина години наред да се записват като ученици), резултатите на Националното външно оценяване и Държавния зрелостен изпит са ниски, дисциплината също е лоша и често не се води реален учебен процес. Разбира се, има и сегрегирани училища, които не отговарят на тази картина.

- Какви са основните модели на сегрегация и дайте важни и успешни примери за десегрегация…
- Най-успешна е ранната интервенция. Когато вторичната сегрегация не е достигнала всички класове и все още има класове, които са етнически смесени, общините и училищата могат да предприемат множество мерки. Мога да дам като успешни модели два примера:
СУ „Трайко Симеонов“, град Шумен, бе тръгнало по пътя на вторичната сегрегация. Макар да е в български квартал, там бяха започнали да се записват основно ромски ученици. Преди няколко години директор на училището стана Галина Сакарова – много мотивиран и сърцат педагог. Тя ни потърси за съдействие и реши да приложи промяната, която ѝ предлагахме – въвеждане на интеркултурно образование, активизиране на учениците, ангажиране на родителите (включително формиране на родителски клуб, назначаване на образователни медиатори и т.н.) Особено важно бе, че Община Шумен също подпомогна процеса и направи сериозен ремонт на сградата, оборудва кабинети, така че училището не се различаваше от останалите градски образователни институции.

Промяната настъпи – през последните три години в първи клас се записват както ромски, така и български деца (имам предвид деца от мнозинството).

Друг пример е Община Габрово. Тя закри вторичното сегрегираното ОУ „Цанко Дюстабанов“ и разпредели ромските ученици в абсолютно всички габровски училища. Година по-късно имаше заплаха от вторична сегрегация на друго училище, тъй като в първи клас там се записваха само ромски ученици. Общината взе непопулярното решение да направи нулев прием в това училище, но да не допусне сегрегирана паралелка.
Десегрегацията там протичаше с много усилия. От Център ”Амалипе” работихме активно с ромските родители, за да ги убедим, че децата им ще бъдат на безопасно място в етнически смесените училища и няма да бъдат дискриминирани. Назначихме медиатори, които се грижеха ежедневно учениците да бъдат на училище. Училищата предоставиха допълнително обучение на децата от бившото ОУ „Цанко Дюстабанов“. Така процесът се получи.


Поставете оценка:
Оценка 1.3 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ТаУмВзе

    35 0 Отговор
    Заминава да преподава у Столипиново и да го видим, колко е тарикат!
  • 2 Ивелин Михайлов

    45 0 Отговор
    Много ясно.. никой нормален родител не иска детето му да бъде малтретирано от некъпани 0 рки
  • 3 Демокрация фалш

    34 2 Отговор
    Нормално хората да странят от други хора според идейни и ценностни различия.
    Това не е сегрегация.
    Ако има сйрита сегрегация, тя най-силно се проявява по света между бедни и богати. Всичко друго са измишльотини.
  • 4 Трол

    17 1 Отговор
    Сегрегацията върви с ускоряващи темпове в българските села, а в скоро време ще я очакваме и в градовете.
  • 5 Бай той Толстой

    23 0 Отговор
    Теоретично,след едно или две поколения братчедите почват да приличат на нас.Но ние нямаме време и желание да ги чакаме и да ощетяваме собствените си деца заради сваленото ниво на обучение!Така че-тоя ги разправяй на баба ми,!Все някой ще угаси лампата,а светът е голям и хубав-многонпо-хубав от малка България.
  • 6 Лост

    29 0 Отговор
    Спрете безплатните закуски в училището и тогава кажете колко ученици ще ходят на училище.И парите да не следват ученика,а всяка година да има матура за всички.Които училища имат успех,само на тях повече пари.
  • 7 факуса

    31 0 Отговор
    що с жалваш бе деянчо,кажи си истината,вие сте най обгрижвания етнос и при соца и сега при фалшивата демокрация,ударихте джакпота,при соца поне бяхте почти интегрирани малко насила ам учехте и говорихте български прекрасно,работехте пак малко насила,а сега се разпзсахте с много защитници отвън, нищо не правите, не учите повечето,и квот и да направите все се премълчава,да нсъ обидите и все наричате действия срещу вас на етническа основа и все ви се прощава,затуй не ви искат никъде и на запад, ама нали се правят толератни,а вие сте си нагли и не ви пука и им източвате социалната система

    Коментиран от #14, #35

  • 8 няма сегрегация , просто здрав разум

    31 0 Отговор
    Сегрегация , а ?! Защото родителите не искат децата им да усвоят (от мургавите си съученици) основните ЦиГ Ан Ски "добродетели " - перманентен мързел , пушене , пиене и "любофф" още от трети клас , крадене и вандалстване и пълно презрение към каквото и да било ограмотяване , както и : дишане на лепило , пушене на "трева" , прием на всякакъв вид дрога , проституиране ( без значение от пол и възраст) , кражби на всичко , което не е завързано със здрава верига или не е заварено за масивен метал (който не могат да откраднат заради размера и теглото) , очарователен "ромски" диалект изпъстрен в всички познати (и непознати цинизми) и пр. и пр. Хъмм ?! Аз пък си мисля , че това (децата да се отписват от ЦиГ Ан Ските училища) е проява на чувство за самосъхранение и здрав разум , а Вие как мислите ?
  • 9 Рашко

    8 0 Отговор
    Мойто деца иска вишист не иска гори гума кат мен
  • 10 долу сащ

    27 0 Отговор
    нещастнико, до 1989 нямаше НПО та особено американски, и нямаше сегрегация. Сега твоя контингент има само право без задължения, не иска да учи български и история, не се чувстват българи.... тоя етнос е неинтегруем, затова родите не искат децата да прихващат нишо от тях!
  • 11 замислен

    28 0 Отговор
    Като родител за сегрегацията мога да му кажа само едно - Най-важното за бъдещето на едно дете това е образованието! Когато нивото в едно училище падне АЗ съм напълно в правото си да си преместя детето на по-добро място, което с по-добро образование ще му даде по-добър старт в живота! Това че дадени деца от даден етнос влизат в училище без никакво възпитание, без да знаят езика на който ги обучават, без никаква мотивация не е мой проблем. Няма защо да ме обвинява мен че съм си преместил детето на място където ще получи качествено образование. Просто да си възпитат децата, така че да не пречат на другите да учат и тези проблеми ще отпаднат.
  • 12 Механик

    22 1 Отговор
    Това, президента на Пакистан ли е, тоя на снимката?
  • 13 Българин

    12 2 Отговор
    Има сегрегация към децата извън големите градове. Това да закриваш училища и да принуждаваш хиляди деца часове на ден да пътуват с училищни автодруси какво е? И нивото на образование в големите градове и малките е различно. Затова живеем в няколко Българии - София, отделно Пловдив, Варна, после са областните градове и другото е феодална територия.
    Най-нормални са ми хората в малките градове. Държат се човешки, много от тях все още имат богата обща култура.
    В Котел циганите говорят по-добър български от мекащите варненци и целия шоплук, знаят историята, работят и са възпитани.
    Пускаш си телевизора и мисирките там са потрес, то не може едно изречение да върже нормално, те го пускат в прайм тайма да го гледа цяла България.
  • 14 Лост

    8 1 Отговор

    До коментар #7 от "факуса":

    Единствената му грешка беше,че иска да станем 9млн.Тогава се дадоха привилегии за многодетните майки.Турците и циганите имаха по много деца,но на турците им трябваха за помощ в селата.След десети турците и те се усетиха и имат малко деца.

    Коментиран от #20, #37

  • 15 Един

    15 0 Отговор
    Деяне, виждал ли си цигани да живеят в българска махала? А виждал ли си българи да живеят в циганска махала? А виждал ли си цигани да живеят в турска махала? Е? кои са по-гостоприемни?

    Коментиран от #21

  • 16 Къде е ключа за палатката

    23 0 Отговор
    "Но е факт, че много от образованите ромски родители предпочитат да записват децата си в училища с ученици от мнозинството и с родители, които имат по-високо образование." Ами щом самите по-образовани ромски родители, които са се измъкнали от гетото, първата им работа е да измъкнат и децата си от тази среда, за какво говорим? Тези роми явяват ли се расисти към собственият си етнос? И проблема в сегрегацията ли е? Не е ли време този господин да си зададе честно въпроса, а самите ромски родители от какво бягат? И щом по-образованите ромски родители се приемат добре от мнозинството, редно ли е да хвърляме кал върху въпросното мнозинство. Значи мнозинството приема всякакви хора, от всякакви етноси, стига тези етноси да се държат нормално и цивилизовано

    Коментиран от #33

  • 17 Трак

    17 0 Отговор
    И защо да е проблем ?? Детето ми с Ци:-га-ни ли да учи ? Ще го превърнат в де-бил с тяхните приоми и Ци-га-нии и чалга ! Ще е в опасност всяка секунда а образование няма и да получи! Сегрегацията винаги е съществувала и винаги ще съществува. Това е нормален процес и е в реда на нещата! По големия проблем е масовото увеличение на циганите и тоталната демографска катастрофа сред българския етнос поради оростата причина че превърнаха българката в една меркантилна про-ститутка ку-ва и па-рцал който търси само милионери и милиардери и не иска да ражда. Циганите се подиграват на нас за това и сме в параграф 22. Колкото до такива мазни дебели Ци-га-ни които дават Ци-га-нски акъли във български ефир показва достатъчно до какво падение сме стигнали и до какво сороско роболепие

    Коментиран от #25

  • 18 Харалан

    10 0 Отговор
    НПО-то си направи изследването.Утре ще иска министерски пост.
  • 19 българина

    11 0 Отговор
    когато сранат повече, почвам да им пишат тройки на килограм за д ане прекъснат, защото имат права. кой родител иска децата му да учат в такава система? ами махат ги! тия не искат нито да учат нито да говорят български, знам как вземат диплома за 8 и 11 клас. те са като петното на пода, което дразни
  • 20 Нещо позабравено

    6 0 Отговор

    До коментар #14 от "Лост":

    И пенсионираха на 45 години майките с 4 и повече деца. Още през 1988 в родилното беше с нас една на 14 години, майка й на 32 и имаше 5 деца. Друга една дойде и акушерка викна "пак ли ти мааа, коя скоро ражда, дъщерята ли, снахата ли, вече се обърках". Българки с 4 деца не познавах.
  • 21 Само питам

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "Един":

    И като не съм виждал как да узнаят отговора ти?Изясни се.
  • 22 Хаха

    8 0 Отговор
    Тоя деца има ли или поне племенници!? Що не даде личен пример, като ги запише в училище или детска градина с поне 1/3 деца "шведи", вместо да се прави на говоряща глава от телевизора...

    Коментиран от #43

  • 23 У нас има и други

    10 0 Отговор
    малцинства - турци, арменци, евреи, руснаци, украинци. За децата им няма сегрегация, нали? Проблемите в Дуисбург, Германия пак ли са от сегрегация? Дори сиганите имат поговорка - Цигянин със средно образование вече не е сиганин. За тях това което дава образованието е в разрез с техните "ценности".
  • 24 Накимура

    8 0 Отговор
    Но когато малцинствените деца бият и крадат от другите деца, и учителя не смее да им каже нищо , че ще го обвинят в сеграгация?Какво да правим освен да преместим детето в друго училище.Ромче на 10г в първи клас! Ми то е за женене!

    Коментиран от #30

  • 25 Това в училищата е

    7 0 Отговор

    До коментар #17 от "Трак":

    трагедия защото и да го оставиш да повтаря класа става по-лошо. Виждал съм 15-16 годишни сигани в 5 - 6 клас какво правят с момичетата и как никой не може да ги защити, момчетата българчета са на 12-13г. Законът е такъв, че трябва да го учиш до 16г. възраст дори да повтаря по няколко години класа.
  • 26 Нямаме закон за НПО

    9 1 Отговор
    Какъв е изводът и какво се случва всъщност?
    Налага се насилстена Десегрегация от което мнозинството на държавообразуващият етнос страда.

    В НРБ за циганите поне имаха изградени училища и бяха в пъти по грамотни от сега, плюс - нямаше тормоз и насилствена Десегрегация. Всички живееха щастливи в своите културно особенности.
  • 27 Ако беше

    13 0 Отговор
    Ако беше толкова прекрасно, никой нямаше да си мести детето в нормално училище. И да ги питам тези, които налагат това насилствено смесване, дали биха си записали елитните отрочета в масово смесено училище вместо в италианския лицей примерно? Отново двойни стандарти.
  • 28 Изр.оди

    6 0 Отговор
    М.анг.ал , никой не иска детето му да бъде мачкано и нито от ци.гански изча.
    дия и пол.учов
    .еци.
  • 29 В Сингапур

    7 1 Отговор
    е най-добрата образователна система, призната в целия свят. Децата са разделени на 5 групи - деца със специални потребности, слаби ученици, средно добри, силни ученици, талантливи. Групата на талантливите се дели на още няколко според вида на талантите. Всяка есен се правят изпити за преминаване в по-горна група и децата искащи това учат цяло лято.
  • 30 И като допълнителна екстра

    6 0 Отговор

    До коментар #24 от "Накимура":

    На минутата учителят ще отнесе боя от една тумба от родата. Случаи колкото искаш.
  • 31 Нямаме закон за НПО

    8 0 Отговор
    Отворете сайта на Амалипе/партньори, т.е. финансиране и вижте:
    Тръст за социална алтернатива
    Институт Отворено общество – София
    Посолство на САЩ, София
    Посолство на Кралство Нидерландия в България
    Justitia et Pax (Холандия)
    Szinesz Gyongyok – Pecs, Hungary
    Romani Criss – Ромски Център за Социална Интервенция и Проучвания (Румъния)
    DARTKE – Асоциация за Социални Проучвания Региона на Великите Южни Равнини (Унгария)
    INSTITUTO DE FORMACIÓN INTEGRAL, S.L.U. – Spain
    ROMI-SERSENI ASOCIACIÓN DE MUJERES GITANAS ESPAÑOLAS – Spain
    EBG Germany
    .. това не са всички, много са.
    Замислете се, кой от някуде си има интерес да финансира проект в чужда държава?!
  • 32 Край

    5 0 Отговор
    Българските учители в тези училища са мъченици. Нормален човек там няма да изтрае и три дни. В училището в гр. Кула ученичките се перяха в тоалетните на училището щото там има топла вода. Перат и простират в двора.
  • 33 Дейвид

    7 0 Отговор

    До коментар #16 от "Къде е ключа за палатката":

    Така е! Няма по-голям расист от образованият и успял негър. Навремето Кеворкян беше докарал един американец във Всяка Неделя. Накакъв социолог беше. Та американеца каза: За последните 40 години сме изхарчили над 100 млрд. долара за интеграция на черните, и интегрирахме едвам 6-8 %, т.е тези, които имат наистина желание да се развиват. Основната маса просто обяснява мързела и престъпните си наклонности с "културни особености". Та така и у нас.
  • 34 Мафиотската Д-ва

    2 0 Отговор
    Добра инициатива.Надяваме се, че и за медиите ще има.Гледам факти се отварят към читателитет си и общественоста, а на криминалето Прокофиев, дето издухал частните пенсионни фондове, Дневник и ..сие, освен манипулации и пропаганда, ще събират такси, май за да си връща парите и за да им четем ЛЪЖИТЕ.
  • 35 куна

    5 0 Отговор

    До коментар #7 от "факуса":

    В кеча ги облагородяваха, работа яко и се учеха на четмо и писмо, чуеше ли се циганска реч як бой до скъсване.
  • 36 Хаха

    2 0 Отговор
    "Всички ние - като общество, имаме интерес училищата да бъдат етнически смесени и в тях да се обучават деца от семейства с различен образователен статус..."
    Ами когато всички "вие" - ти, ако имаш деца, кирчо, безкнижника, ПееФски, доган, ристю, корнела и т.н. запишат децата и внуците си в такива училища, ще вземем да ви повярваме, че сте искренни в намеренията си...
  • 37 касапина

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "Лост":

    Така наречени турци в България няма
  • 38 Ники

    4 1 Отговор
    Същото е положението в Германия, масово се отварят частни училища с подбор на децата. Никой не иска детето му да учи с детето на някой от инженерите на Меркел. Моите деца в Германия ги разпределиха по местоживеене, като видях на първия учебен ден родителите на съучениците им и ми стана лошо: шалвари , забрадени нинджи , панталони с джапанки и мръсни крака. Едвам изкарахме годината и вече са в нормално училище. Проблема е и че учителите не искат да работят с цигани , масово напускат. В крайна сметка 90% от учениците останаха индианци и се чува че ще го затварят.
  • 39 Ти тан

    3 0 Отговор
    Сестра ми беше учител на орки в такова училище, издържа няколко години и напусна. Явно травмите са и големи , сами като и спомена да започне отново понеже и заплатите се вдигнаха , отказва категорично. Казва: ще работя чистачка , но учител никога няма да бъда.
  • 40 Бабата от СОЦА

    5 0 Отговор
    При Тошо хем имаха бонуси ,хем доброзорно имаха и задължения. Оня ден гледам в общината дошла една млада мургавелка да подава заявление за някакви помощи ама води и баба си да и попълни заявлението щото тя неграмотна а бабата от СОЦА грамотна - това е резултата от дейността на НПО-тата.
  • 41 Господине автор

    3 0 Отговор
    това чени съобщавате реалноста на сегрегацията, е добре. Но Вашите виждания за причината показва че не сте наясно , защо е така.
    Всеки народ или племе е живяло при определени географски и социални условия. При тези условия, те са изградили обичаи, нрави и бит. Всичко това отава завинаги в подсъзнанието на индивидите от този народ или племе. Те са неизтриваеми и при други бит, нрави и обичаи се проявяват спонтанно. Става сблъсъкмежду двата типа нрави, обичаи и бит. Това неможе да бъде изтрито с никаква учебна програма.Докато едните са наблягали на образованието хиляди години, други са пропиляли това време.Обема и възможнотите на учениците от двата тиа отават завинаги различни. Трябва стотици години , умствените заложби да достигнат тези, които го имат по рождение. Това не е расизъм, това е реалност, за съжаление..
  • 42 Порно

    1 0 Отговор
    Я, каква изненада, българските родители не оставят децата си да ги тормозят банди ромейчета. Но то и турците не отавят децата си. По добре работете с ромейчетата първите 7 години, после обвинявайте.
  • 43 Съдията Дред

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "Хаха":

    Тоя самият е швед, намерил на хляба мекото и на работата лекото. Добре захлебват в НПО-то