Защо в България е толкова мръсно? Виновни са хората, които цапат, казват мнозина. И липсата на контрол, добавят други. Това обаче е само част от истината. При това може би по-малката част.
Защо в България е толкова мръсно? Този въпрос изплува отново тази зима заедно с огромните острови от боклуци, образували се по теченията на реките заради обилните валежи.
Виновни са хората, които цапат, казват мнозина. И липсата на контрол, добавят други. Това обаче е само част от отговора - при това може би по-малката част.
Култура, народопсихология и липса на контрол
Да, има много хора, които изхвърлят отпадъци и ненужни вещи където им падне, само да е извън къщите и дворовете им. Затова във и край по-малките селища речните корита (и всякакви други „удобни” по-отдалечени места) са затлачени от безбройни нерегламентирани сметища. От време на време общините ги разчистват, но те бързо изникват отново. В градовете, впрочем, положението с разхвърляните навред боклуци не е много по-добро.
За всичко това действително има социо-културни и народо-психологически причини. Но не е справедливо цялата вина да се прехвърля върху населението. Макар това да е удобно за властта, защото прикрива нейната отговорност. А тя не се изчерпва само с контрола, който наистина почти липсва. Показателен в това отношение е примерът с река Искър. Покрай изникналия през януари остров от боклуци се разбра, че досега по поречието ѝ в Софийско не е била наложена нито една глоба. Както каза един общински кмет, да се намерят извършителите е много трудно, защото трябва да бъдат засечени на място в момента на нарушението.
Да се обърне фокусът: стимули вместо санкции
Контролът и глобите обаче не изчерпват инструментите, с които разполага държавата. Достатъчно е да се обърне фокусът от санкциите към стимулите, за да се разкрият много други възможности.
Тази зима например екологични организации припомниха едно просто, но ефективно и дългосрочно решение, което работи в десетки страни при едни от най-масовите замърсители. Тъй като сегашната система за разделно събиране очевидно не работи достатъчно добре (най-малкото защото не навсякъде има контейнери за това), трябва да се въведе депозитна система за пластмасовите бутилки. Малка такса опаковка се възстановява при връщането им в магазина, каквато е практиката сега с някои стъклени бутилки. Така потребителите са стимулирани не да изхвърлят, а да събират, рециклиращата индустрия получава ценна суровина, а производителите поемат отговорността за опаковките в много по-пълна степен. Същевременно държавата няма никакви разходи. Повече от 5 години еколозите предлагат на екоминистерството да въведе тази система, но не получават никакъв отговор.
Таксата смет
Още по-съществен би бил ефектът от друго нововъведение, което си чака реда от години. Става дума за нов, по-справедлив начин за изчисляване на такса смет на принципа „замърсителят плаща”. При сегашния метод като база за изчисляване се ползва данъчната оценка на имота, независимо от количеството на „произвеждания” в този имот боклук. За да се покрият разходите за събиране, извозване, преработване и депониране на битовите отпадъци, се стига до огромна диспропорция: бизнесът генерира едва около 30% от отпадъците, но плаща много повече - 70% от постъпленията от таксата са за негова сметка. За да се преобърне това съотношение, новият принцип предвижда таксата смет да се обвърже с количеството изхвърлен отпадък. Измерена и заплатена например чрез покупката на торби, каквато е практиката в много страни.
Идеята за законодателно въвеждане на този принцип датира още от 2013 година. Тя бе гласувана в парламента едва през 2017 и първоначално трябваше да заработи от 1 януари 2019. Оттогава обаче тази дата периодично се отлага. Поредното отлагане предстои сега. През миналата седмица в парламента бе внесена поправка в закона, която отпраща началото за не по-рано от 2024 година.
Така ще се окаже, че за въвеждането на новата такса смет няма да стигнат цели 10 години. Обяснението е просто. Управляващите смятат, че така таксата ще нарасне за много домакинства, които пък са техни потенциални избиратели. А избори винаги предстоят. Така новото отлагане е за след местните избори през 2023.
Омагьосан кръг
Всъщност, не е задължително таксата да нарасне. Но е сигурно, че новият, по-справедлив принцип ще стимулира хората да бъдат по-пестеливи в „производството” на отпадъци.
Темата с таксата смет, впрочем, в още едно отношение е пряко свързана с островите от боклуци през тази зима. Защото често пъти самите общини произвеждат нерегламентираните сметища. Ето как това бе обяснено лично от министъра на околната среда: „Половината кметове и общински съвети, за да се харесат на гражданите, не вдигат цените за смет. Кметовете, като събират сметта, щото всеки ден чистят, им е скъпо да ги откарат до регионалното депо и да плащат. И започват да се появяват някакви незаконни сметища“.
Така всички солидарно работят за мръсотията наоколо. И цапащите граждани, и властта, която се притеснява да поеме отговорността си. Както с много други неща, така и с боклуците се въртим в омагьосан кръг, от който излизане няма.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дельо Хайдутин
10:03 17.02.2021
2 БАЙ Х@Й ‼
10:04 17.02.2021
3 В Холандия например
10:04 17.02.2021
4 нтвтвнт
Българина е мръсен. Троши, унищожава
10:05 17.02.2021
5 В Холандия например
10:06 17.02.2021
6 БАЙ Х@Й ‼
10:06 17.02.2021
7 Гост
10:09 17.02.2021
8 БАЙ Х@Й ‼
10:10 17.02.2021
9 виновен
10:11 17.02.2021
10 БАЙ Х@Й ‼
10:13 17.02.2021
11 В Холандия например
10:13 17.02.2021
12 калчев
Коментиран от #19, #31
10:14 17.02.2021
13 цапа
10:17 17.02.2021
14 В Холандия например
10:17 17.02.2021
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 В Холандия например
Коментиран от #18
10:20 17.02.2021
17 БАЙ Х@Й ‼
10:22 17.02.2021
18 В Холандия например
До коментар #16 от "В Холандия например":
А долу на автомата има голямо гнездо за цели каси,ако имаш,да не се занимаваш 1 по 1.10:28 17.02.2021
19 БАЙ Х@Й ‼
До коментар #12 от "калчев":
Ти помниш ли времето когато доматите бяха по-евтини от бананите⁉️ Или само са ти разказвали? Защото по онова време имаше много пунктове за изкупуване. И изкупуваха както здра така и счупен стъклен амбалаж. На различни цени естествено. И между другото ТОГАВА пазарувахме с чанти които СЕГА искат да въвеждат ‼Коментиран от #21, #25, #30
10:31 17.02.2021
20 Кой68
Разликата е че едните управляват .
10:34 17.02.2021
21 един от многото
До коментар #19 от "БАЙ Х@Й ‼":
И с този амбалаж и вторични суровини събирани от нас като деца направиха репликата на "Радецки" , който е на вода и до сега! Ха сега откъсни от телефона някое от съвременните деца да събира вторични суровини за нещо или да връща стар амбалаж , мисия невъзможна!10:42 17.02.2021
22 Аз40🏴☠️
10:45 17.02.2021
23 Го4о
10:46 17.02.2021
24 Хо хо хо
10:47 17.02.2021
25 калчев
До коментар #19 от "БАЙ Х@Й ‼":
помня и това,но след 1989г ни калемдосаха/ашладисаха/ на ялово дърво и сега все още чакаме плодовете на демокрацията!10:48 17.02.2021
26 моряка
10:49 17.02.2021
27 Сиган
11:09 17.02.2021
28 Верно ли
11:16 17.02.2021
29 Дядо на 66
Там където съм ловял риба като дете, сега е бунище без риба, гнус ме е да стъпя и ми се реве...
11:18 17.02.2021
30 Верно ли
До коментар #19 от "БАЙ Х@Й ‼":
Хахах, даааа. А мрежичките бяха много яки, ама отдавна не съм виждал някой да пазарува с такава.11:18 17.02.2021
31 Gost
До коментар #12 от "калчев":
Грешиш Калчев, грешиш! Проблема датира от векове! Българина винаги е изхвърлял боклука през оградата си, защото там е “тяхно”! Там е турско, там владеят други! Там не е негово! За разлика от по-древни времена, където нашите предци са наричали местата извън територията им на обитаване с думичката Природа! Демек: при рода. Нещо, което е до рода ти, близко до мястото дето обитава рода ти. И са я пазили като рода си, защото от нея са се изхранвали. Имали са й почитта! Сега, в технологичната ера тези понятия са в историята, както и чистотста около нас.11:20 17.02.2021
32 Генерал 🇧🇬
Публикувано във факти.бг: "Българинът цапа, затова е толкова мръсно."
Знаете ли какво ще се случи с медията публикувала подобно, но за друг етнос?
например:
"Циганинът цапа, затова е толкова мръсно."
"Евреинът цапа, затова е толкова мръсно."
Защо антибългарски изказвания се толерират в цяла Европа, а антисемитските и антициганските забранени?
11:28 17.02.2021
33 ттт
За какви торби става въпрос? За потребителски стоки си имам в багажника няколко здрави платнени торби и пренасям стоката от търговските колички в тях. Торбичка кога съм купувал за последно не помня. Що се отнася до торбите за боклуци, те са по-тънки и слаби и от онези безплатни торбички, в които се супуват плодовете и зеленчуците в големите търговски вериги, така, че използвам тях. Данък смет трябва да е на база постоянно живеещи, не върху оценката на имота.
А за да не се мърси единственото средство са глобите. Но общините трябва да имат волята да ги налагат и събират. Но най-замърсяващите са и най-гласуващи и най-защитавани от разни фондации, та държавата и общините не искат да си развалят отношенията с тях.
11:32 17.02.2021
34 Алфа Вълкът
11:37 17.02.2021
35 стоян георгиев
Коментиран от #37
11:58 17.02.2021
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 От Шумен
До коментар #35 от "стоян георгиев":
А нпо правилата дали стоят над германските закони?Защото тук са над българските закони. Свидетел съм как на не регламентирано сметище хващат българин с ван да изхвърля отпадъци-следва яка глоба, която няма как да не плати. Повече този българин не съм го видял да стъпи там. На същото сметище хващат циганин с каруца пълна с боклуци- не му пишат глоба, защото няма документи, нито регистрация на превозното средство. Задържат му каруцата, а циганина вади телефона и звъни, след два часа идва адвокат от нпо-то, дава на съставящия глоби визитката си, и си тръгват с циганина и каруцата, заедно.
След време гледам същият циганин там,пак изхвърля боклуци и никой не го закача.
Ако в една държава няма еднакви закони за всички, тази държава я пиши бегала.
Коментиран от #45
13:12 17.02.2021
38 Чичо
17:44 17.02.2021
39 Ран Ът
18:08 17.02.2021
40 Чичо
18:52 17.02.2021
41 Чичо
18:54 17.02.2021
42 Димитър
Коментиран от #43, #44
19:01 17.02.2021
43 Чичо
До коментар #42 от "Димитър":
Щом си сигнализирал, ще дойдат от чистотата и ще почистят - работа да има :)19:09 17.02.2021
44 Йо Несбьо
До коментар #42 от "Димитър":
Прибирам се в България след 15 години в чужбина януари 2020. Стоях 5 дни при нашите. Трябва да кажа, че такава мърсотия по улиците не бях виждал дори в ромските гета в Чехия. Всичко разкопано, безброй боклуци, хартии, цигари, найлони и над всичко това - прах, ама с тонове! Вратата на входа разбита от десетилетия, напоследък само се заключва. Пощенските кутии ги потрошиха преди 20 години 3-4 хлапета тогава от входа, така си и стоят и поставен един стол с кошница да се пускат писмата от раздавача от пощата. Извинете ме, за такова жилище в Чехия ще ви броят 10-20 000 лева в голям град с роми, в Пловдив ще му искат €60,000. На какво?! И нашите се прехласнали като половин България по турските сериали... Направо ставайте турски вилает и да не губим време излишно!19:33 17.02.2021
45 стоян георгиев
До коментар #37 от "От Шумен":
то еи с тия моабети го докарахме до тук.българиня изряден ,много го глобяват и то незаслужено и хоп идва циганина звъни по телефона и адвокатите се надпреварват да го спасяват!ти сигурно мислиш че том и джери са истински котка и мишка ,а дрогар?я иди в циганската махала да ги видиш как са се спасили без канализация ,без течаща вода и в картонени колиби дето няма да си гледаш кучето.еи така са се спасили!а и гледам българите как не хвърлят.я спри където искаш по пътищата на българия и гледаи на отбивките кво е.виж кво е пред блоковете .виж тия дето пушат ,тия с кучетата ,виж тия с кафетата и т.н. дето не си ги видял до сега.и наи-лесното е точо с тия празни моабети как циганите са виновни!те че хвърлят е безспорно,но гледат от нас,а тия с адвокатите и циганите даже и не ми ги разправяи!Коментиран от #46
21:34 17.02.2021
46 От Шумен
До коментар #45 от "стоян георгиев":
Какви са тия неща, защо си измисляш и ми слагаш думи които не съм казал?Никъде не съм писал, че бългагарите не мърсят, напротив.
Прекалено ясно съм писал за двоен стандарт, за двойни закони, но не ти оттърва, защото може би си на добра заплатка в някое нпо.
И какво е това дрогар, ти ако си дрогиран, аз никога не съм взимал дрога.
Коментиран от #47, #50
22:07 17.02.2021
47 стоян георгиев
До коментар #46 от "От Шумен":
има двоен стандарт вярно.нарича се расизъм и е силно разпространен у нас.основно се потдържа с мантри на такива като теб.за циганите дето са виновни за всичко и на които държавата и сорос помагат за да са такива.демек пълни глупости.циганите са винаги обвинявани у нас и никакви нпо та и адвокати не ги спасяват.лежат за кокошки в пандиза с години.мизерстват като африканци и няма ни на кои да се оплачат ни на кои да кажат.тва е истината за тях.живеят поне с половината на доходите на българите с много по-малък достъп до медицински грижи,ток,вода,образование и т.н. и са виновни за всичко.сега са виновни и за мръсотията нали дрогар?та циганите са наше лошо копие,те се учат от нас ,както го правят в германия или гърция гледаики местните.иди виж циганите в гърция или в испания и ги сравни с нашите.Коментиран от #48
10:43 18.02.2021
48 От Шумен
До коментар #47 от "стоян георгиев":
Лелеее, аз ти приказвам за двоен стандарт при законите, а ти ми го обръщаш и обвиняваш в расизъм. Самия ти си пример за неуредицата и мръсотията в България, с това, като защитаваш тълкуването на законите спрямо етноса. Всички сме български граждани в тая страна, и няма ли еднакви закони за всички, управия няма да има.Явно си на хранилка в някое нпо.Дай ми пример в страна в западна Европа за отделно тълкуване на законите спрямо етнос, както е в България?
Коментиран от #49
12:01 18.02.2021
49 стоян георгиев
До коментар #48 от "От Шумен":
в българия няма тълкуване на законите в полза на циганите.тва е смешно та жалко.напротив масовите клиенти на затворите са цигани.тва дето го твърдиш че циганите може да хвърлят ,щото викнали адвокат и не плащали глоби е лъжа.дотук конкретен ли съм?циганите цапат подобно на българите и поради тоталната безотговорност на държавата и обществото по темата.ако има мерки те биха обхванали циганите много по-строго предвид че са неграмотни ,не си знаят правата и не познават законите,а и щото от проверяващите органи струи ~любов~ към тях!сега за хвърляне на боклук наказанията са символични и никои не ги понася.тва дето си писал измества фокуса от реалността на проблема.така постъпват обикновенно хора които не искат въпросния да бъде решен.именно за това и ти отговорих.Коментиран от #51, #52
16:28 18.02.2021
50 ТОЧКАТА
До коментар #46 от "От Шумен":
ТИ СИ ПРАВ...Вместо РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ трябва да пише НПОбългария!!!!!!А оня стоян ...на герги сина де!!!!!си баш НПО....Коментиран от #53
19:43 18.02.2021
51 От Шумен
До коментар #49 от "стоян георгиев":
Няма тълкуване на законите в полза на циганите ли? нпо-шник на кой свят живееш?Кой строи където му хареса, кой краде ток, вода, не се плащат никакви данъци, никакви такси и глоби, даже да е смешно в България да се мисли за това. Не може да се женят на 12, да раждат на 13 и това да се приема за нормално - има закон по въпроса. Не може да се продават булки като кози, например - има закон по въпроса. Не може цялата система на социални помощи да е изкривена така, че по етнически принцип едни( циганите) само да получават.Европа го налага ( не без план и умисъл) и т.н...
Коментиран от #54
07:28 19.02.2021
52 От Шумен
До коментар #49 от "стоян георгиев":
Давам конкретен пример, информацията като новина е още в нета:"Осъдиха 28-годишен за секс със седмокласничка, въпреки че 28-годишният Валери Тодоров не е употребил насилие, а освен това 13 годишната ученичка не е била девствена, когато му се отдала..."
"Като гледам по новините, че 13-годишни раждат, а никой не търси наказателна отговорност на бащите, оставам с впечатление, че и Валери ако беше от малцинствата, нямаше да се стигне до съд, коментира адвокатът на подсъдимия Стефан Левашки"
Тези от малцинствата не стигат до съд, въпреки, че раждат на 12-13 години.Защо???
Това не е ли ДВОЕН СТАНДАРТ?!
Можеш ли да ми дадеш конкретен пример за двоен стандарт с чистия бял смотан българин?
Наясно ли си, че с тия пари от нпо-то които вземате за жалкото си съществуване,попиляхте страната. И в същото време не правите добро на циганите, напротив, сегрегирате ги с цел да не ви секнат грантовете. Такива като тебе превърнаха България в кочина за материална облага. Предизвиквате мерзост.
Коментиран от #55
07:30 19.02.2021
53 стоян георгиев
До коментар #50 от "ТОЧКАТА":
така е дрогар,като няма кво да кажеш е така.нпо то е виновно и за тва че си хвърляш болкука от прозореца или от колата.нпо то е виновно че сме задръстени с болкуци и страната ни е кочина.и накрая съм виновен за щото не се връзвам на смехориите ви!15:50 19.02.2021
54 стоян георгиев
До коментар #51 от "От Шумен":
само те ли крадат ток бе дрогар?или само те извършват кражби у нас.циганите крадат кокошки ,българите банки и спестяванията на поколения.цигани ли са борисов или банев ,а?или останалите в палрамента?циганите просто гледат от нас и повтарят до колкото могат.нашите едно тези в румъния друго в германия трето и затова нашите са такива квито са.другото дето си писал са щуротии точно като от том и джери.квато ни е държавата такива са ни и циганите.ти хвърляш боклука в реката и кво чакаш да направи сред деб асан?да иде до кофата и да го хвърли там?Коментиран от #56
15:55 19.02.2021
55 стоян георгиев
До коментар #52 от "От Шумен":
примера ти същия.малолетните цигани дето се женят няат нищо общо със ситуацията на секс между 13 годишна и 28.освен това цялата ситуация няма връзка със статията.едно е двама души да се женят като са непълнолетни ,но това става с одобрението на семеиствата им съвсем друго е родител да пусне жалба срещу пълнолетен мъж чукащ 13 годишната му дъщеря.ама явно капацитета ти е нисък та няма и кво да се хабя да ти обяснявам.та така е дрогар.нпо тата са виновни ти да си хвърляш боклука в реката ,а циганите се обаждат по телегфона идва един адвокат и ги оправя.та качваи се на самальота и тръгваи за русия!квото и да ти обяснявам ти няма да го разбереш!16:02 19.02.2021
56 От Шумен
До коментар #54 от "стоян георгиев":
Много добре съм обяснил за двойния стандарт при законите, но се правиш като всеки нпо-шник на ударен.И българина цапа, краде и педофилства, но (за разлика от циганина),когато българина е задържан за престъпление, то той бива съден.
Не ти ли е неудобно, че съсипваш=те България? С тия мизерна облага от грантове какво ще направиш, освен да вредиш и на цигани и на българи.
Отново, искам да ми дадеш конкретен пример с българи за двоен стандарт при законите?
Иначе изобщо недей да ми пишеш заучени нпо фрази.
Коментиран от #58
16:36 19.02.2021
57 Защо
19:12 19.02.2021
58 Този коментар е премахнат от модератор.