23 Февруари, 2024 13:20 4 684 24

Какви нови правила от ЕС може да има при шофьорските книжки! Йонко Иванов пред ФАКТИ

  • йонко иванов-
  • книжка-
  • дрога-
  • ес-
  • промени-
  • полигони-
  • правила-
  • движение по пътищата

Ние нямаме държавна стратегия и мислене по темата за пътна безопасност, казва експертът

Какви нови правила от ЕС може да има при шофьорските книжки! Йонко Иванов пред ФАКТИ - 1
Снимка: Факти.бг/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Шофьор разви 260 км/ч по Околовръстния път на София, а за капак снима "подвига" си и го сподели в социалните мрежи. Мъжът беше задържан, а автомобилът му спрян от движение. Установено беше, че по колата са правени подобрения, които обаче се оказват несертифицирани и незаконни. Ще се върнат ли полигоните, ЕС иска еднакви книжки, как ще карат хората над 65 години… Пред ФАКТИ говори Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.

- Г-н Иванов, 324 км/ч, 260 км/ч… На писта ли обърнахме пътищата в България и какво кара хората съзнателно да нарушават правилата за движение?
- Какво кара хората ли… Безхаберието на държавата по тази тема. Ясно, точно и кратко. Това е. Когато човек има адреналин, той трябва някъде да си го изкара. Подобен въпрос бихте ми задали, че напоследък се хващат все повече водачи след употреба или под въздействието на наркотици. Ние вече и не знаем точната формулировка. И държавата решава, че с увеличаване на санкциите това нещо ще се оправи. А защо не се помисли да се ограничи разпространението на дрога, примерно. Защо на тези хора, на които адреналинът им избива, не им се даде възможност на специално оборудвани за тази цел и обезопасени писти да могат срещу заплащане да изкара този адреналин от себе си. Нещото, което е провокирало тези хора да карат бързо, трябва да се обследва. Но тук проблемът е в това, че не се дава възможност на тези хора, които имат желание да управляват с висока скорост, някъде да показват своите възможности и на техния автомобил. Нямаме добре подготвени и обезопасени писти. Този въпрос е решен в доста европейски държави по този начин, но при нас има само смяна на едни министри, слагат се хора, които нито са в час с тематиката, с която ще се занимават, нито пък питат експертите.

- След всеки по-тежък инцидент говорим за нови санкции и промени в закона. И какво от това…
- Вие сам отговаряте. И какво от това! Свидетели сме на това през последните години. Просто никой не прави диагностика на проблема. То е като при едно заболяване. Вижда се откъде тръгва, а не се лекува постоянно заболяването. Търси се причината на това заболяване, за да бъде ефективно лечението. А ние по темата за пътна безопасност работим от ден за ден. Днес ние живеем в различно време, ако го сравняваме с преди 30 години. Тогава нямаше такива бързи автомобили, нямаше филми „Бързи и яростни“ и тем подобни. Преди 15 години пистата на Божурище беше пусната за такива състезания и за такива хора всяка събота и неделя, за да могат те да отида да карат. Тогава нямаше такива ежедневни случаи, нямаше снимки, нямаше фотоси, нямаше селфита. После стана така, че пистите и летищата се дадоха на разни хора, за да печелят пари. Сега някои ги наричат писти, други полигони… Сега целта е определени хора да печелят. А хората явно имат нужда да „изпуснат парата от тенджерата“ някъде.

- Споменахте полигони. Ще се връщат ли в учебните планове…
- Преди година и половина в редовното правителство дойде един министър, който каза, че ще прави 30 полигона, щеше да прави три моста на река Дунав, два тунела под връх Шипка, щеше да пуска жп линия до Етрополе. Сега имаме министър, който е бивш автомобилен състезател, и каза, че щял да връща полигоните. Ми то и сега има упражнения на полигон. Има ги за „А“, „В“ и „С“ категории. Първите 8 часа кормуване се дават на полигон, но думата в Наредбата е „площадка“. Просто този човек, който е министър в момента, трябваше да знае, че и сега има часове по кормуване. Той е автомобилен състезател, все пак. После се поправи, че на тези полигони – каквито има в Германия, в Австрия, в Италия, ще се надграждат умения. С други думи водачите ще се обучават как да управляват при заледявания, аквапланинг и т.н. Ще кажа, че и сега полигоните се използват, за да се придобият определени категории – и при любителските, и при професионалните. Ние нямаме държавна стратегия и мислене по темата за пътна безопасност. Имаме само санкции и наказания.

- Какво седи в основата на това, че няма ден, в който да не говорим за катастрофи?
- Много неща са в основата, но тук искам да кажа нещо друго за едни български евродепутатчета, които може и да нямат шофьорска книжка… Нека припомня първо нещо. Преди години един депутат, който бе шеф на Комисията по транспорт в парламента, а нямаше книжка, измисли най-голямата тъпотия, въвеждайки абсолютното право на пешеходците на пешеходна пътека. И вече 7 години, откакто това е въведено, ние имаме увеличаващи се пътно-транспортни произшествия по вина на пешеходци на пешеходна пътека. Та тези евродепутатчета сега трябва да знаят, че в момента има три лъча на изменения на директиви на ниво ЕС. Първото е уеднаквяване на критериите за обучение във всички страни от съюза. Това би могло да стане много трудно. Част от това уеднаквяване е да се кара с придружител, както е в немската система. Тази касапница, на която сме свидетели, се дължи на няколко неща. Едното са лошите пътища, лошата маркировка и организация на движение на пътя и най-лошата дисциплина на хората между 18 и 24 години. Но също така тук е важно и отношението на родителите към младите водачи, защото те също стават обучители. Понеже ние в школите учим едно, а после всеки един родител учи на агресивното поведение на пътя, неспазване на правилата и така се заличава нашето обучение в школите.

- В същото време чуваме и как ще има промени в обучението на ниво ЕС?
- Европейската комисия реши, че ще въведе единно обучение, което няма как да се случи. Тук говорим за обучение, което започва на 15, 16 години, с предварително взимане на свидетелство, с каране с придружител и т.н. Друго, което разбуни духовете, е уеднаквяването на шофьорската книжка. И това няма как да се случи. ЕС имаше програма да се намалят жертвите на пътя до 2020-а с 50%. Не стана. Сега се въвежда „визия 0“ до 2050-а. И това няма как да стане. Същата катастрофа ще стане и с електрическите коли. Мода и бум, а сега, когато видим как и къде ще се изхвърлят батериите на тези автомобили, ще почнем да мислим различно. Къде ще се съхраняват тези батерии, как ще се съхраняват.

- Коментират се и кодове, които ще се записват в книжките…
- Обсъждат се ограничения на хората над 65 години да шофират, след като се разпределят по кодове. Вие - като млад човек, трябва да знаете, че тази система с тези кодове я има от много време и кодовете са над 100. Тези кодове ви дават възможността, ако имате кокоша слепота, да имате право да шофирате в определен период от време, ако сте над 80 години и сте в определена група да може да карате в радиус от 30 километра, за да може човекът да си пазарува. У нас има два кода – за автоматик и шофиране с ремарке. Просто никой не се замисля какво предлага, но дайте да увеличаваме наказанията и глобите. Ще въвеждаме психологичен тест!? А този депутат, който го предлага, знае ли, че психотест в ЕС се прави само когато имаме тежко ПТП или карате под въздействие на дрога за втори път! Или над определена възраст ще минаваме на тест през 6 месеца... И тези наши евродепутати, където ги гласуват тези неща безропотно… Затова ние казваме, че е важно да има така нареченото продължаващо обучение. И на всеки 10 години да се минава на опреснителен курс. Сега какво е в Европа. Живееш в Нидерландия, пушиш марихуана, защото там е разрешено, идваш в България, спират те, даваш положителен тест и оставаш без книжка за целия ЕС… Защо е това? Караш под въздействието на или просто в организма ти откриват следи от… Кое от двете е вярното? При алкохола е ясно – под въздействие на. Или друго. Караш в Германия по магистралата, където няма ограничения, правиш клип, пускаш го и в България ти вземат книжката. Защо? От колко време с вас си говорим, че трябва да се промени и учебната документация. От година и половина чакам някакво решение, а в същото време се прокарват лобистки текстове на хора, които никога не са обучавали и един човек. И се крият по кабинетите си като мишки. Ще връщат полигона… Ми то и сега има шофиране на полигон. Въпроси много, а отговори…


Поставете оценка:
Оценка 4 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бамбука

    28 4 Отговор
    Браво. Кратко и смислено.
  • 2 Тошко

    22 3 Отговор
    Мамините разглезени лапаторници ще направят така, че през 1 километър да има камера и за 2-3 км/ч превишение да плащаме трицифрени суми.
    Затова като го видиш да кара пред теб и да нарушава правилата да движение по пътищата, настигни го и му отвинти главата. И не се притеснявай, за хубаво го правиш. За негово добро, за твое добро и за добро на всички добросъвестни водачи.
  • 3 един приятел ми разказа

    35 1 Отговор
    че летяща джипка убила две момичета в центъра на софия се оказала според компетентите органи без водач.
    Странни работи - дали да му вярвам
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 щъркел

    3 56 Отговор
    Шофьорските книжки трябва да са за лица до 65 годишна възраст. След нея,дрябва да се изземват от шофьорите и шофьорките,които са навършили възрастта. Като гледам,колко дядовци и баби карат коли и едвам паркират и се ориентират трудно на пътя,страх ме хваща!

    Коментиран от #7, #10, #11, #17, #19, #24

  • 6 Име

    9 17 Отговор
    Тъпи, ама много тъпи въпроси! Отговорите не искам да ги коментирам, но каквото въпросите, такива и отговорите. Решението е камери, камери и пак камери. Разбира се и промяна на закона за застраховане и т.н.
  • 7 гост

    42 0 Отговор

    До коментар #5 от "щъркел":

    Като ги навършиш живи и здрави тези години, ще мрънкаш, че не ти дават да си караш колата.
  • 8 Сатана Z

    11 3 Отговор
    Българите имат една поговорка за такива случаи:
    “Не е важно дали си нае—бал някоя ако не се похвалиш
  • 9 горките те

    6 3 Отговор
    тия сега ли разбират че хората карат с такива скорости??? ако е така значи са много ама много ограничени умствено…
  • 10 някой си

    29 0 Отговор

    До коментар #5 от "щъркел":

    значи по твоята логика е по-добре да се дават книжки на 21 или 23 години защото келешите като теб са избили най-много хора в българия..!
  • 11 Циник

    24 0 Отговор

    До коментар #5 от "щъркел":

    Аз пък предлагам хора до 35 години и всички жени да карат само с придружител, а ако може и с катаджия до тях. Повечето са пълни некадърници зад волана.

    Коментиран от #12

  • 12 Пешо

    20 1 Отговор

    До коментар #11 от "Циник":

    Допълвам предложението Ви. До 10 г. след взимане на книжка да се шофира само с придружител. От 10 до 20 г. шофьорски стаж - с придружител катаджия. От 20-30 години стаж - с двама придружители, от които единият да е катаджия, а дригият - висш катаджия). След 30 години стаж да се шофира с двама придружители (катаджии), един медицински лаборант и психолог-специалист по психотестове. След 80 години да се шофира и с парамедик и медицинска сестра. Над 90 години - и с представител на агенция за вечен покой. Така ще има справедливост.
  • 13 Бу Нация

    16 0 Отговор
    Ако нещо идва от ЕС или е простотия или е голяма простотия. Тези съвсем загубиха на къде е сушата.
  • 14 Тираджия

    9 0 Отговор
    В Канада няма задължителни шофьорски курсове, щом си решил листовките ,вземал си изпита по управление на МПС никой не го е грижа как си се подготвил! О и кото шофьори не мисля, че са по лоши от нашите ,, ПОДГОТВЕНИТЕ" дето само напълнили гушите на някакви самозвани инструктори !
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Дедо Пене

    15 1 Отговор
    На 70г. съм, карам с разрешените скорости, а на магистрала включвам круиз-контрол на 138км./ч.Имам изминати над 550хил.км.с 7бр. лични автомобили и слава Богу нито една тежка катастрофа! Сега еврод.ж.ендърите ще ми искат психотест, а аз като техен работодател искам да се подлагат редовно на тест за наркотици!!!
  • 17 Аз съм прост като Бочко

    17 0 Отговор

    До коментар #5 от "щъркел":

    Знаеш ли какво е обратна християнка на пътя, драги ми дух.льо, че от катастрофите е пълно с инвалиди до 40г. Ако искаш може и да направим състезание крос на 100м и понеже съм на 70г. ще имам 5м аванс, защото съм пушач!
    Вчера паркирах джипа на 35годишна госпожа, че ме хвана срам за този, който и е дал книжка в София!
  • 18 Експерт

    5 0 Отговор
    В UK полицаите бяха глобили баба на 92г, че кара в бързата лента с 50км./ч., но никой не смее да и прави психотест!!!
  • 19 ЖАЛКО

    13 1 Отговор

    До коментар #5 от "щъркел":

    много си объркан статистиката сочи че с най много нарушения и друсани са тия до 35 години и с най много присъди и отнемания на книжки! за инфо , на 67г. съм бивш състезател по ски ! обичам да се пързалям по 3-4 часа със скорост 60-70км /на крака/в час поне 3 пъти седмично карам и водни ски лете редовно в НСА още ,книжка имам от 1977 година за професионалист с Д и Е категория нямам и едно нарушение до днес /да чукам на дървената глава/ като пътувам в месеца 3-4 пъти до Нидерландия /Холандия / Утрех -Грьонинген и обратно 6300 км на курс ,месечно 24-25 хил.км. обучавал съм се при Майстора на Спорта по автомобилизъм Владо ИЛИЕВ доцент сега в НСА, цяла една година съм се учил ,а ти си взел книжка за 30 дни това е най големия ВИ проблем и телефоните ВИ като шофирате, както И ЧУВСТВОТО ви за недосегаемост ... !Всички АБСОЛЮТНО без значение на колко са години са трябва ежегодно да минават на психо тест плюс тестове за ДРОГА на всеки 3 месеца/, за бързина ловкост ,координация,сила и кондиция и пред комисия а не пред един член!
    Да всички остаряваме но различно едни като айфеловата кула а други като селски гумен цървул дето не знаят коя им е лява ръка и кой им десен крак! някои на по 25г. нямат никаква двигателна култура/ не са играли и физическо в училище били са освободени/ не могат да клекнат на един крак и са по зле от тия на 65 ама имат книжки което е проблем и срамота за системата ни!
  • 20 Има търговци на Камери, които отдавана

    2 1 Отговор
    са се Сработили с МВР и Прокуратура!! Не случайно искат да закачат и камери едва ли не в Тоалетните!! Има Далавера и за двете страни в Сделката!! Никой не говори колко ще струват тея хиляди камери на Данакоплатците???
  • 21 До 6 Име?? Камери Камери

    2 0 Отговор
    И Пак Камери?? Едни много пари, похарчени в бедната ни държава! И едни Пари, Пари, за тея където доставят и договарят Камерите!! Едни милиони потънали в някой джобове!!
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Бай Митко

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "щъркел":

    Аз съм лице на 73, а ти малък з.а.д.н.и.к и на колкото и да си те слагам в малкия си джоб!!! Когато има възрастови промени докторите трябва реално и индивидуално да преценят тоя дядо или тази баба дали стават за шофиране, а не както е сега 50 кинта и медицинско за космонавт ти дават!!!