21 Март, 2019 11:59 48 297 36

Какво е хидроудар на двигателя и как да го избегнем?

  • съвети-
  • двигател-
  • хидроудар
Какво е хидроудар на двигателя и как да го избегнем? - 1

Знаете ли, че ранните пролетни дъждове могат да са причина за скъпоструващ ремонт на вашия автомобил. Става дума за т.нар. хидроудар, вследствие на който двигателят ви може тотално да сдаде багажа. Какво представлява понятието хидроудар на мотора и как да го избегнем, ще ви разкажем сега.

Хидроударът може да се получи, когато преминете през локва на пътя с по-висока скорост. Невинната забава от нашето детство обаче е опасна, когато си "играем" с автомобил. Освен, че може да доведе до аквапланинг, двигателят може да замре завинаги. За начало - малко теория.

Когато водачът премине през локва има опасност водата, която се вдига нагоре да попадне в автомобили с по-нискоразположен въздушен филтър, а оттам тя отива директно в цилиндъра. Буталото, което в този момент, по команда от педала на газта, се движи със скорост от 6 000 об/мин се сблъсква с водата, която както знаем от уроците по физика, не се свива.

Ако водата е повече пространството над буталото може да се напълни така, че да не му позволи да продължи своя ход. Тогава цялата енергия се пренася върху мотовилката. Всичко това може да доведе до скъсване на ангренажния ремък или верига, като може да пострада дори и масивният колянов вал.

А всички знаем, какво може да последва от скъсан ангренаж. Дори и в двигателя да попадне по-малко количество вода и от това да не пострадат бутала, мотовилки и ангренаж, водата в цилиндъра образува емулсия и последващо отлагане на масло, което в по-дългосрочен план също е вредно за агрегата.

Описаният случай не е толкова често срещан, но трябва да знаете, че не сте застраховани от хидроудар. Нашият съвет е да бъдете внимателни и да не преминавате с голяма скорост през локвите на пътя.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Балев

    30 31 Отговор
    Не бях се замислял. Аз смятах, че от студената вода, както се кривят дискове, така може да су пукне горещият двигател, но явно съм се лъгал. Интересна статия. Поздравления.

    Коментиран от #32

  • 2 Хееее

    9 38 Отговор
    Дрън,дрън
  • 3 минаващ

    19 51 Отговор
    Не съм чул никога на някой да му се е случило подобно нещо. Ама с новите боклуци, които бълват, май ни подготвят и за такива случки...

    Коментиран от #26, #28, #30

  • 4 Мислители

    17 22 Отговор
    Това размишление е направено в стил "Самолетни катастрофи" ... всички караме автомобил, но за да се случат нещата от описанието сигурно 1 / 1000 000 случай може всичко да се развие в точно тази последователност. Та да ... ако се случи - възможно е :) Иначе за практиката е възможно да ти се спукат и 4-те гуми наведнъж и да се движиш с 200 км ... горе долу и вероятността за това е същата. Спрете да пишете частни случай - мислете хора.

    Коментиран от #27

  • 5 Прост

    49 13 Отговор
    Та.... Кое бутало се движи с 6000 оборота в минута? Не, че не се търкалям на земята от смях. Достатъчно е да попадне малко вода, което да повиши компресията до ниво, на което биелата (не комунистическия израз "мотовилка") просто не може да издържи.

    Коментиран от #8, #11, #19

  • 6 Трънчев

    44 6 Отговор
    1-во: има едни неща, наречени подкалници. Те пазят от такива пръски. 2-ро: въздушният филтър може да се напълни при дълбоко газене. Затова на джиповете са изведени като комини отстрани. 3-то: най-опасното при минаване през широка локва е аквапланингът.
  • 7 куку руку ку

    34 2 Отговор
    Публикувано във факти.бг: "Тогава цялата енергия се пренася върху мотовилката. Всичко това може да доведе до скъсване на ангренажния ремък или верига," чул ама недочул. Ремък или верига са най-малко страдащите елементи. Хидроудар е ефект на рязко блокиране на двигател поради влязла вода в цилиндър, защото водата е несвиваема. Ефектите са: от просто угаснал двигател, до скъсан колянов вал. И от хидроудар най-често страдат дизелите, защото засмукването на въздух е много по-силно отколкото при бензина. Пробвай да запушиш с ръка входа на фълтърната кутия при бензинов и при дизелов двигател и ще разбереш за какво иде реч. И хидроудар може да се получи и без високи скорости и "повдигане вода от локви", достатъчно е при дизел само да се откачи от мястото си "шнорхела" и да замуче като прахосмукачка водата от локвата. Лично проверявано, щетите, за късмет, бяха само угаснал двигател.
  • 8 pun4o

    55 4 Отговор

    До коментар #5 от "Прост":

    В българската техническа терминология е възприето понятието "коляно-мотовилков механизъм", а не коляно -биелен ... Не търси във всичко политика!
  • 9 Чукче

    26 0 Отговор
    Статията е вярна, може да се случи, не е задължително, но е напълно възможно.
  • 10 до шибаняците от Гроб

    17 3 Отговор
    Ами то дупка до дупка,как няма да има локви....идиотска д-ва
  • 11 куку руку ку

    21 3 Отговор

    До коментар #5 от "Прост":

    И кое е "комунистическото" на мотовилката? Ти как казваш, коляно-мотовилков възел, или коляно-биелен?
  • 12 Гост

    39 3 Отговор
    Вода рядко може да влезе през филтъра, защото геометрията на тръбите не го позволява, освен ако не потопиш филтъра под вода и трябва общо взето доста да се потрудиш. Но виж да вкараш вода чрез горивото е лесна работа, даже ще си я платиш на цената на литър А95. Пичове, буталото извършва линейно движение(възвратно-постъпателно). Скоростта му не се измерва чрез обороти в минута, а метри в секунда. Отделно скорост и ъглова скорост са две различни понятия. Ъгловата скорост измерва времето за пълен оборот около ос и обикновено приема стойност обороти в минута. Тази величина е по-подходяща за коляновия вал например, но не и за буталото.
  • 13 бббббб

    16 1 Отговор
    Много не вярват ,ама има една улица в квартала ,ная която половината шахни са заушени,а други затапени с положения асфалт.При поройни дъждове нивото на водата достига около 50-60см. на места.Преди години специалисти с различни коли решаваха ,че може да минат по улицата и то не бавно,а бързо.Бяха се скапали 2-3 коли основно дизели.Тръгнаха си на рапатраци.От тогава се знае и никой не рискува.
  • 14 Реалист

    2 15 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Когато водачът премине през локва има опасност водата, която се вдига нагоре да попадне в автомобили с по-нискоразположен въздушен филтър, а оттам тя отива директно в цилиндъра. ...
    E как ще стане това, като имам подкартерна защита? Водата няма как да мине през нея и да попадне в двигателя...
  • 15 ААА

    13 3 Отговор
    Обикновено окривява биелите на дизела. сутрин студена, започва да пали трудно със светъл пушек , и шум, а като загрее , може и да изчезне , зависи от степента на поражение. Виждал съм и бус със сцепен блок. Обикновено се получава когато в дълбока локва , колега- олигофрен се движи бързо срещу теб , вдига висока вълна , която стига до филтърната кутия , и го потопява. За това колеги със джипки , си монтират "шнорхели " на нивото на покрива.
  • 16 Driving pleasure

    7 11 Отговор
    Занемях как от водните пръски ще ми влезе вода в цилинъра... тия пръски вода ще трябва да направят около 10 остри завоя и да се изкачват все по-нагоре, противно на всички физични закони преди да влезе вода в цилиндъра. Дори по някакви неведоми пътища да навлезе вода ъв въздушните канали тя ще остане само като влага във филтъра - за да продължи нататък трябва да си потопил колата и водата да прелива над нивото му.

    Коментиран от #18, #20, #24, #29

  • 17 ИВАН

    18 4 Отговор
    Тука един, толкова лапнал по западните езици, и такава злоба по комунизма, та чак предпочита чуждици - не ще мотовилка, иска биела
  • 18 куку руку ку

    12 0 Отговор

    До коментар #16 от "Driving pleasure":

    Бай против уроки, да не ти се случва дизеляк да ти засмуче вода...
  • 19 Мартин

    14 0 Отговор

    До коментар #5 от "Прост":

    Отговарящ изцяло на ника си. А статийката е абсолютно вярна, но ти недей да вярваш, карай смело в локвите - ще прокопсаш, тъй да знаеш. Дървен философ.
  • 20 Язе

    2 4 Отговор

    До коментар #16 от "Driving pleasure":

    Освен завои,най-често има и интеркулер.
  • 21 Завеждащ 2 хирургия д-р. Т.о.ш.и.б.и.я.н

    2 4 Отговор
    Глупости
  • 22 Офроудър

    8 2 Отговор
    Шнорхелите ги слагаме за красота.
  • 23 ААА

    3 0 Отговор
    В тубата има един канал за един швед живеещ в щатите. Той си беше взел AMG C-65. На него му се случи точно това.
  • 24 Random

    1 2 Отговор

    До коментар #16 от "Driving pleasure":

    Принципно двигателя ги засмуква, та това колко завоя има хич не ги интересува. Но пък филтъра ще попие малките пръски, освен ако не излееш една чаша с вода няма да имаш проблеми
  • 25 Кок4о

    14 0 Отговор
    Така като ви чета коментарите на повечето направо ме изумявате, нямало как да стане, пък и един имал подкартерна защита, друг пък говори за ъглови скорости, трети казва че през филтъра било невъзможно. Просто влиза вода през всмукателя и мача приключва. За едни само ще изгасне, за други биелата ще се осуче, за трети ще се покаже през блока. Виждал съм всички варианти. И на мен лично ми се е случвало да карана с 20 и педя вода движеща се като река, така се качи горе до всмукателя който е над емблемата на колата, че я засмука мотора и угасна.
  • 26 comment

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "минаващ":

    Приятел с Цитрон Ксара Пикасо HDI преживя такъв филм. Сгъната биела. За щастие нямаше поражения по колянов и разпределителен вал, както и по блока на ДВГ.
  • 27 Явор

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Мислители":

    Много бъркаш бил свидетел на това.
  • 28 Дачия логан

    7 0 Отговор

    До коментар #3 от "минаващ":

    Аз пък бях свидетел на един приятел с форд фокус дизел се наложи да си купува друг двигател
  • 29 Дачия логан

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "Driving pleasure":

    В грешка си колега случва се дори със 10км/ч в неголяма локвичка
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 ЕКСПЕРТА

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Балев":

    ТОВА НЕ Е ХИДРОУДАР. ХИДРОУДАРА СЕ ПОЛУЧАВА КОГАТО ПРЕМИНЕТЕ ПРЕЗ ГОЛЯМА ВОДА , ПРИ КОЕТО ОБОРОТИТЕ РЯЗКО СКАЧАТ.НЕ Е НУЖНО ДА ВЛИЗА ВОДА ВЪВ ФИЛТЪРА ЗА ДА ТЕ УДАРИ ХИДРОТО.ХАХАХАХА
  • 33 professor

    1 0 Отговор
    На пук на всички професори тук ще ви кажа че аз съм претърпяла такова нещо на моята - имаше много голям дъжд много голяма вода 10 коли, аз бях 11-а но не можах да премина. Колата изгасна, пробвах да я запаля, което беше грешка и след това се установи, че е влязла вода в двигателя и имаше изкривени биели. 1500 лв.
  • 34 Играча

    0 3 Отговор
    Не съм чул на накой да му се е случвало , като цяло въздуховодите и интейка са така измислени че е почти невъзможно да се случи.Освен при някои тъпо измислени коли като френските или новите немски кочини след 2010та
  • 35 Azzzzzzzz

    0 1 Отговор
    По-голяма глупост отдавна не бях чел! Я измислете и една статия за връщане на вода през ауспуха и нещо друго още по-тъпо. И не използвайте израза "както всички много добре знаем". Първо-вие не сте "всички" и после-има хора които знаят, но явно вие не сте от тях!
  • 36 Аз поне

    0 0 Отговор
    при 3000 оборота на шеста предавка карам със 140 км/час. Ако буталото ми се движи с 6000 оборота (според автора) то аз ураганствам с едни 280 км/час. Трепери, земьо!