7 Март, 2021 11:30 22 271 26

Трябва ли да се сменя маслото на автоматик, вариатор, "робот"?

  • скоростна кутия-
  • автоматична трансмисия-
  • вариаторна трансмисия-
  • роботизирана трансмисия-
  • масло-
  • съвети

Съвременните автоматични трансмисии се считат за необслужваеми, но за продължителна работа на тези скоростни кутии трябва редовно да сменяте маслото, като вземете предвид редица нюанси

Трябва ли да се сменя маслото на автоматик, вариатор, "робот"? - 1
Снимки: Shutterstock

Повечето съвременни автоматични трансмисии се считат за необслужвани от производителите, но в някои случаи все още се изисква смяна на маслото. А за кутии на по-стари автомобили такава процедура е пряко предвидена в наръчника да поддръжката им. Процедурата за смяна на маслото в кутията е по-сложна, отколкото в двигателя и зависи от вида на агрегата.

Стари и нови: каква е разликата

По правило течности на минерална основа се сипваха в автоматични трансмисии на доста стари автомобили, и маслото трябваше да се сменя на интервали от 30–45 хиляди километра. Съвременните кутии използват синтетични масла с дълъг експлоатационен живот, така че днес производителите препоръчват или да сменя маслото много по-рядко, например на всеки 60 или 120 хиляди км, или изобщо не предвиждат рутинна смяна на маслото в автоматичната трансмисия за целия експлоатационен живот на автомобила.

Като цяло можем да приемем, че с очакван експлоатационен живот от около десет години, пробегът на автомобила преди основен ремонт ще бъде най-малко 150-200 хиляди километра. За да се избегнат разходите за скъпи ремонти при автоматиците, експертите все пак препоръчват периодична смяна на маслото, дори в "необслужваеми" кутии, особено предвид факта, че има техническа възможност за подмяна на всички такива агрегати. За съвременните кутии се препоръчва първите две замени да се правят на всеки 60 хиляди километра, а след 120 хиляди километра пробег - да се намали интервалът до 30-40 хиляди километра.

Трябва ли да се сменя маслото на автоматик, вариатор, "робот"?

Защо изобщо да сменяте маслото в трансмисията

Във всяка кутия има триещи се части, които постепенно се износват и замърсяват маслото. Частиците метал се улавят от специални магнитни филтри в корпуса на редуктора, но с течение на времето някои отломки могат да запушат филтър, маслени канали или да доведат до повреди в механизмите за управление. Налягането на маслото спада, работата на скоростната кутия се влошава, а механичните части се разрушават.

Динамичното шофиране, шофирането в задръствания, тегленето на ремарке или шофирането извън пътя създават още повече стрес върху трансмисията, което води до ускорено износване. Смяната на маслото при такива условия ви позволява да почистите уреда отвътре и да удължите експлоатационния му живот, поради което при големи натоварвания е необходимо да го сменяте още по-често. И накрая, силно се препоръчва да смените маслото при покупка на употребяван автомобил, тъй като не е известно при какви условия и как е обслужвана трансмисията преди това.

Пълна и частична подмяна: как да го направите правилно

Има два метода за смяна на маслото в автоматичните трансмисии. Първият е метод за частична подмяна, когато течността се отстранява само от картера през изпускателната пробка, но в същото време около една трета от старото масло остава в недрата на устройството. Това е превантивна мярка, която ви позволява само да актуализирате течността, но дори при този метод е силно препоръчително да премахнете картера и да почистите или замените магнитния филтър. При автомобили с голям пробег се препоръчва да повторите процедурата, за да увеличите дела на свежата течност в кутията и да отстраните металните остатъци.

Вторият метод е пълна подмяна с промиване на уреда, което се извършва с помощта на специална инсталация. Течността се изкарва от трансмисията под налягане, докато двигателят работи. Този метод е по-скъп и изисква от 10 до 20 литра масло, но почти гарантира цялостно почистване на кутията от гореописаните частици.

Трябва ли да се сменя маслото на автоматик, вариатор, "робот"?

Възможно ли е да се "убие" автоматичната скоростна кутия с ново масло

Вероятността за разваляне на трансмисията наистина съществува, но ние говорим за работещи агрегати с голям пробег от около 200 хил. км, в които маслото не е сменяно отдавна. В такива кутии ново масло с добри детергентни свойства бързо измива всички замърсявания от износващи се части, но също така може бързо да ги прехвърли на по-тясно място и да запуши маслените канали. Резултатът може да бъде катастрофален.

Друг проблем може да бъде свързан с функцията на електрониката. Когато комплектите на скоростната кутия се износят, електрониката постепенно повишава налягането на маслото и след измиване на агрегата и смяна на течността, налягането в автоматичната скоростна кутия може да е твърде високо, което води до бързи повреди на основни части. Ето защо след пълна смяна на маслото е наложително да нулирате електрониката на кутията, като се свържете с контролния блок.

Трябва ли да сменя маслото във вариатора

Устройството и принципът на действие на т.нар. безстепенна трансмисия се различават от класическата хидромеханична автоматична трансмисия, но изискванията за качество и чистота на маслото във вариаторите са още по-високи. Маслото във вариаторите също участва в процеса на предаване на въртящия момент. Мръсното масло може да запуши елементите на редуктора със субпродукти от износването, налягането ще падне, ремъкът ще остане без смазване и бързо ще повреди ролките.

Производителите препоръчват смяна на течността по време на рутинна поддръжка на всеки 60-80 хиляди километра, а специализираните експерти предлагат това да се прави един и половина пъти по-често. Процедурата е малко по-опростена и не изисква специално оборудване: трябва да развиете дренажния щепсел, да източите основната част на маслото, след това да развиете дренажа, след това масления съд на кутията, източвате остатъците, почиствате или сменяте филтрите.

Трябва ли да се сменя маслото на автоматик, вариатор, "робот"?

Какво да правим с роботизирана кутия

Устройството „робот“ е още по-просто. Кутиите с един съединител се обслужват съгласно механичните правила, но трансмисиите с два съединителя могат да имат свои собствени нюанси. Така че "роботите" със съединители в маслена баня са по-взискателни към качеството на маслото, тъй като течността не само осигурява смазване и охлаждане на дисковете, но и циркулира чрез хидравлична маслена помпа, която се заменя с електрическа в кутиите със сухи съединители. Освен това остатъците от износването на съединителя замърсяват маслото по-бързо.

Собствени разпоредби, например, Volkswagen не предписва смяна на маслото в кутията, но експертите препоръчват смяната на маслото в "роботите" на VW поне толкова често, колкото при механичните скоростни кутии. В случай на "сухи" съединители, интервалът за смяна може да бъде до 80 хиляди км, а за "мокър" - 60 хиляди километра. Процесът на подмяна не се различава от този при механичната скоростна кутия, но при вариантите с "мокър" съединител има нюанс: различни течности се изливат в кутията и механизма за мехатроника, така че процесът логично е разделен на две еднакви части. Не се изисква обаче разглобяване на самата кутия.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост

    54 1 Отговор
    така е , но много сервизи (дори официални) нямат нужната техника за смяната ,често и майстори нямат нужното обучение и си оставят ръцете ... и вместо за добро ти създават грижи за хиляди левове

    Коментиран от #5

  • 2 чичака

    36 3 Отговор
    не,караш докат грухне,отиваш у сервизо 10бона за нова и пак докат грухне и така докат ти доде акъло

    Коментиран от #22

  • 3 jap

    32 14 Отговор
    У нас голяма част от автопарка е съставена от ''милионници'' така,че дали ще им се сменя маслото или няма особено значение.
  • 4 хъхъ

    45 1 Отговор
    Lifetime Oil - голяма заблуда. Да, действително е до края на живота на трансмисията, който обаче ще настъпи значително по-рано, ако не се сменя маслото.

    Коментиран от #6

  • 5 борчо

    21 1 Отговор

    До коментар #1 от "гост":

    Остави, те повечето майстори още допускат елементарни грешки при смяна на ремък на двигател...наскоро в един сервиз така ми прецакаха вървежа с неправилна центровка, иначе написали на табелата "Компютърна диагностика, ремонт на двигатели"....наложи се с четене по форумите да оправям нещата сам..
  • 6 kkk

    23 1 Отговор

    До коментар #4 от "хъхъ":

    Lifetime се разбира много грешно от хората- маслото верно може да не се сменя през целият живот на кутията, но "дребната" подробност е, че този "цял живот" на кутията според производителе е около 250-300 000км.

    Но има напредък и в последно време в сервизното обслужване е предвидена и смяна на маслото в автоматика. И не, не е защото мислят за клиента- просто това е още 1 начин да ви вземат едни хубави пари. А какво скъпо нещо да се прецака по колата след 250-300 000км. вече има в изобилие- свиквайте с идеята, че занапред или ще карате нови коли, или ще правите безумно скъпи ремонти

    Коментиран от #19

  • 7 Коментара

    27 2 Отговор
    Много хубава и подробна статия. Дано повечко хора я прочетат и разберат. Един съвет към каращите коли с S Tronic. Когато обслужвате кутията сменяйте и двата вида масло заедно с филтрите, след 120х. км, смяна на 40 до 50х км както е описано в статията. Ако ви е скъпо - сменете колата!
  • 8 Альоша

    4 34 Отговор
    Пълни глупости. Взети от стари руски статии
  • 9 МП4

    8 7 Отговор
    Не се сменя , а се опреснява, опресняването е задължително за автоматиците!
  • 10 111

    7 9 Отговор
    Преди десетина години AUTO BILD писа за автомобил, изминал над 1 000 000 километра, на който автоматичната скоростна кутия (хидро трансформатор) работила перфектно, без някога да ѝ е сменяно маслото.
    Въздържам се да спомена марката на автомобила, защото може да се приеме за реклама.
  • 11 Toko

    14 4 Отговор
    Общо взето този въпрос ми свучи така както ми звучи - трябва ли да сменям водата на рибките .... Ми а познайте
  • 12 Дедо Пене

    6 12 Отговор
    ИМАХ ПАСАТ 90г. 2000см2/16v,КУПЕН НОВ В ГФР И В БЪЛГАРИЯ НА 200хил.км. ИСКАХ В СЕРВИЗ ДА МИ СМЕНЯТ МАСЛОТО В СКОРОСТНАТА КУТИЯ НО ТЕ ОТКАЗАХА И СЪМ БЛАГОДАРЕН, ЗАЩОТО ГО ПРОДАДОХ НА 280хил.км. БЕЗ ПРОБЛЕМИ И КЛИЕНТЪТ МИ Е ПРИЯТЕЛ, КОЙТО ПРОДЪЛЖАВА ДА ГО ПОЛЗВА С ОЩЕ 100хил.км.
  • 13 перничанин

    10 13 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Процесът на подмяна не се различава от този при механичната скоростна кутия"
    Честно да ви кажа не познавам човек сменял масло в механична скоростна кутия, ако не е имал някакъв проблем.

    Коментиран от #15

  • 14 Тост

    11 1 Отговор
    На майстора в ръкава влиза най-много масло.
  • 15 аз познавам

    6 2 Отговор

    До коментар #13 от "перничанин":

    Сменял съм на Лада, на Гоуф 2, на Гоуф 3, на Ситроен и съм нямал грижи.
  • 16 0000

    12 2 Отговор
    Батко последния абзац не си превел вярно.мокрото DSG е с общо мазане,а това със сухите съединители е с отделни картери за мехатроника и зъбните предавки и съответно с различни масла.ясно е ,че хабер си нямаш от коли,ама поне преводача ползвай
  • 17 ХС 60

    9 1 Отговор
    Статията е интересна и вярна. Грижата за трансмисията, редовната смяна на маслото и правилното обслужване е изключително важно. Автоматичните кутии на 60 000км. промивка и пълна смяна с оригинално масло. Вярно, скъпо е ... ама е задължително. Иначе разни "експерти" я сменили я не, сложили някакво масло и после.... ами на счупи се. Бъдете здрави
  • 18 оня с коня

    2 17 Отговор
    Купете си БМВ с Ръчна Скор. кутия като Мене и няма да имате Никакви проблеми.Другият Вариант е да смените Автомата с Ръчка на Колата си!
  • 19 Хахаха

    4 19 Отговор

    До коментар #6 от "kkk":

    За напред ел коли приятелю слабоумен. Там няма какво механично да се строши. А ти си сменяй маслата и замърсявай почвите с маслени напоени стари филтри. После не се чуди защо децата ти имат рак на 35 години

    Коментиран от #20

  • 20 Хохохохо

    20 2 Отговор

    До коментар #19 от "Хахаха":

    Хохохо, хехехе, хахаха... има парадокс с електричките. Една електричка, замърсява само със производството си колкото едно ново Ауди 2.0 дизел докато направи 150хил км включтително и изразходваното гориво. Темата е дълга... и много невежи се изказват неподготвени :D
  • 21 хихихихихи

    2 0 Отговор
    Ще видим също така, до 2030г какво ще се случи.
  • 22 777

    4 4 Отговор

    До коментар #2 от "чичака":

    Чичак, ти като искаш си сменяй маслото по два пъти на година. За няколко години ще си дал ненужно пари, колкото струва цяла скоростна кутия.
  • 23 Шишо

    7 0 Отговор
    ZF над 300 000 км все още не дава признаци за неизправност. Колата май ще бъде сменена преди маслото на кутията.
  • 24 hhh

    7 1 Отговор
    Сменете си маслото с машина и ще видите разликата. Всичко друго е шега работа и проформа. Все едно да си потен и вместо душ да си сложиш парфюм...
  • 25 Селянин

    1 0 Отговор
    Сменяте масло само в МиД ауто. гр. Варна. Истински професионалисти и цените им са нормални. Не се довррявайте на разни измислени майстори.
  • 26 сенко

    1 0 Отговор
    Наскоро мой познаt ми каза ,че автoматичната скоростна кутия на VW който е бил на 94.000 км е отказал на първа върви и след време изключвал. Отишъл б сервиза трябвало да се смени електронният блок който управлявал скоростната кутия и -не помня точно- ми каза и нещо от скоросtната кутия. Ремонтът щял да му струва 2.350 (двехилядитристапедесет) Евро. Попитах го да не са го излъгали провери в друг сервиз . Каза ми ,че е ходил на 3 места искат приблизително толкова. Въпреки до сега редовно е ходил в сервиза на VW който е официален , ми каза ---- знам там е много по скъпо от обикновените.