15 Декември, 2021 16:52 18 518 8

Знаете ли какво е Robson Drive и защо е необходимо такова странно устройство между колелата на камион

  • медведка-
  • robson drive-
  • камиони

Между колелата на някои камиони можете да видите доста странно метално устройство, което прилича или на малко колело, или на барабан, или дори на някакъв вид предавка. За какво е и какви функции изпълнява?

Знаете ли какво е Robson Drive и защо е необходимо такова странно устройство между колелата на камион - 1

„Медведка“ е русизъм, който се е наложил и у нас. Това в случая не е зловещо насекомо или руската противоподводна ракетна система RPK-9, а жаргонно название за много необичайното задвижване на колелата. Научно се нарича задвижване "Робсън" и представлява стоманен зъбен барабан.

Правилно странното нещо от снимките се нарича Robson Drive. Може да се срещне главно при камиони, които използват формулата на колелата само със средната задвижваща ос. Такова на пръв поглед „странно“ техническо решение се интегрира от производителите на камиони, за да ги направят по-евтини.

Знаете ли какво е Robson Drive и защо е необходимо такова странно устройство между колелата на камион

Проблемът се крие във факта, че камионите само със средна задвижваща ос значително губят от своята проходимост. На първо място, разликата е осезаема извън пътя. Проблеми с камиона обаче могат да се появят на "цивилизован" път, например през зимата при наличието на сняг.

И тук днешният ни герой идва на помощ на тези по-евтини камиони. - Задвижването на Робсън се монтира по едно от всяка страна на машината. Всичко, което прави специалното колело, е да прехвърля въртящия момент от задвижващото колело към свободно въртящото се. Така шофирането в трудни условия се подобрява забележимо.

Знаете ли какво е Robson Drive и защо е необходимо такова странно устройство между колелата на камион

Грешка е обаче да се мисли, че задвижването на Робсън е проектирано специално за бюджетни камиони. Всъщност първоначално има военно приложение, с цел да се увеличат способността за преминаване на армейските камиони и превозните средства през всички терени. Дълго време това задвижване се използва само в армията, както и в областта на спасителната, научно-проучвателната и геоложката работа.

Това устройство не е получило наистина широко разпространение сред "цивилните" камиони по простата причина, че те не се нуждаят от него. В по-голямата си част търговските камиони са оборудвани с блокажи на диференциала и осите, изпълняващи по същество същите функции.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мунчо юмручето

    9 16 Отговор
    Има камиони за трудно достъпни места и за далечни разстояния които се движат по магистрали за тях трябва чиста магистрала а калища и глупости нали затова хората си плащат за да се движат и които я управлява тая магистрала е длъжен да я чисти
  • 2 Мунчо юмручето

    5 13 Отговор
    Има камиони за трудно достъпни места и за далечни разстояния които се движат по магистрали за тях трябва чиста магистрала а калища и глупости нали затова хората си плащат за да се движат и които я управлява тая магистрала е длъжен да я чисти
  • 3 Знайко

    27 4 Отговор
    Освен поевтиняване също има икономия на гориво, още един задвижващ мост би увеличил загубите в трансмисията и разхода на гориво.
  • 4 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    23 7 Отговор
    Нещо не ми се връзва - това колело се зацепва с външната повърхност на гумите, демек с грайфера. Тук я няма идеалната геометрия на зъбното зацепване, както е при истинските зъбчатки. Няма ли да доведе до вибрации и до преждевременно износване на гумите?

    Коментиран от #6

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 МислиДе

    18 4 Отговор

    До коментар #4 от "4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣":

    Мисли де - като имаш 10 тона отгоре, какви вибрации ще усетиш и къде. Просто гумата ще се огъва и няма да усещаш вибрацията. Не случайно с гума се обират и вибрации. Мислете преди да питате неща, които са очевадни и за дете 6-ти клас. А за износването, никой не е казал, дали това колело не е на винт и просто да го спускаш когато ти е необходимо и после пак да го вдигаш нагоре с винта, защото лятото не ти трябва толкова, ако не прекосяваш реки де )

    Коментиран от #7

  • 7 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣

    31 1 Отговор

    До коментар #6 от "МислиДе":

    Аз в 6 клас се занимавах с редукторчета, електродвигателчета, перки на моторни лодки - играчки де. Е, не станах механик, но ми е интересно. Това допълнително колело е метално и вероятно не е предназначено за постоянно използване и при високи скорости, защото ще нарани грайфера на гумите. Вероятно се спуска с хидравлика, само когато е необходимо да излезеш от снега или от кално място.
  • 8 Според мен

    1 4 Отговор
    Това устройство е за изчистване на гумите при кални терени.