38 барела е петролният еквивалент на хектар царевица, ако се преработи в биоетанол. От хектар царевица в САЩ се получават 3800 литра биоетанол, който се добавя към бензина в съотношение 10%. И на тази смес - бензин Е10 - там карат почти всички бензинови коли.
Бразилия е световен лидер в използването на биоетанол за транспорт. Около 20% от автомобилното гориво в тази страна е биоетанол, произведен от захарна тръстика. В САЩ биоетанол се прави от царевица. А делът му в баланса на автомобилното гориво е 5%. В бъдеще Администрацията за енергийна информация на САЩ (EIA) прогнозира постепенно и стабилно нарастване на потреблението на биогорива със запазване на преобладаващия дял на биоетанола.
И в двете страни пътят към настоящите нива на използване на „зелено“ гориво обаче не беше бърз. Бразилия започна своето производство на биоетанол още през 70-те години на миналия век. А основният мотив бе е поскъпването на петрола.
В САЩ биоетанолът беше широко възприет в началото на века. И това беше комплексно решение, което трябваше да реши проблемите не само със скока на цените на петрола, но и проблемите на околната среда. Освен това използването на биоетанол допринесе за диверсификацията на енергийните източници.
Петролното лоби и руската следа
Сега, в Украйна периодично се засяга темата за производството на биоетанол като автомобилно гориво. Но това все още са несистемни движения, свързани със схеми, много подобни на корупционните. В обществото се изгради мнение, че това е някаква екологична глупост, зад която стоят "зелени" хора от Европа.
Интересно е, че в Русия по време на дискусии на експертно ниво, рисковете от изчерпване на храната за бедните страни бяха посочени като основен недостатък. Така беше даден пример, че „за да напълните 25 галона етанол (95 литра) в резервоар на кола, ви трябват 450 фунта царевица (204 кг), което по отношение на калориите (според руските изчисления) е достатъчно, за да изхрани един човек за една година“. На руснаците беше казано и, че етанолът разваля двигателите.
Десетилетията на използване на биоетанол в САЩ и Бразилия обаче доказват, че техническите предизвикателства при използването на биоетанол са преувеличени. Тоест, в случай на използване на гориво с 10% алкохол, те не влияят на двигателите с вътрешно горене. А що се отнася до гладните в Африка, руският терор в Черно море и украинските пристанища доказва, че самата Русия сега стимулира това явление. Следователно остава да се разбере икономическата осъществимост на производството и използването на биоетанол.
В момента акцизните ставки за обикновения бензин и бензина с добавка на биоетанол в са еднакви. Тоест установен е пазарен паритет, който не позволява на веригите бензиностанции да се занимават с "машинации". Или, както казват експертите, "арбитраж" - когато на клиентите се продава бензин на редовни цени, без "алкохолна" или екологична отстъпка.
Но в същото време в официалния счетоводен отдел горивото се отписва като "алкохол" (ако за такова гориво се прилагат данъчни облекчения). Въпреки че опитът на САЩ доказва, че пълното използване на бензин Е10, когато всички горива на пазара съдържат биоетанол, също решава проблема с "арбитража".
В момента фермерите имат няколко милиона тона непродадена царевица от предишната реколта. Тази година царевицата също е на добри нива. Но поради спада на пазарните цени на царевицата, тя носи загуби на фермерите. В крайна сметка нейната себестойност, според последните изчисления на UKAB (Украински клуб на аграрния бизнес), е 165 долара за тон, а цената е 125 долара.
От друга страна, дори при сегашните пазарни условия, царевицата като суровина за гориво е много по-изгодна от петрола. Според компанията UTC, която се занимава с проектиране и производство на биотехнологични инсталации, добивът на биоетанол е 400 литра на тон царевица.
При среден добив на царевица от 9.5 тона "горивният" капацитет на декар е 3800 литра. Като вземем предвид, че средната европейска петролна рафинерия има производителност от около 100 литра бензин от барел петрол, получаваме текущата цена на барел "царевица" от Украйна.
При сегашната цена на царевицата, цената на царевичния аналог на маслото, т.е. суровината за биоетанол, е 40 долара за барел. Това е 2.3 пъти по-евтино от пазарните котировки на петрола. В началото на септември цената на петрола сорт Брент бе около 90 долара за барел. С очертаващия се недостиг на петрол, цифрите ще растат още повече в полза на царевицата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Гост
10:37 18.09.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Некой си
1. Етанолът разгражда голяма част от полимерните уплътнения, които се използват в автомобилната индустрия. Дори и на новите автомобили, които ужким са предвидени да работят с биодобавка.
2. Етанолът предизвиква корозия по металните елементи, особено алуминиевите сплави, които са в контакт с горивото.
3. Етанолът в горивото, при продължителен престой, предизвиква образуване на лепкава и гъста като желе маса, която запушва инжектори, жигльори и клапани в горивната система на автомобила.
В САЩ, поради тази причина и въпреки че първи въведоха етанола като добавка, продължават да продават бензин без етанол!!!
10:48 18.09.2023
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Шинел/бг
10:52 18.09.2023
9 гост
Коментиран от #13, #17, #30
10:54 18.09.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 гост
До коментар #9 от "гост":
Само факта , че за петрола потребяван ВСЯКА ГОДИНА на планетата са били нужни между 1 и 2 МИЛИОНА години да го "произведе" , а ние го изгаряме за година е достатъчен да си представим каква енергия и ресурси са нужни за да го "произведе" човечеството за само една година !!!11:08 18.09.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Гост
До коментар #9 от "гост":
Електродвигателя не целия електромобил.Кпд на електромобила е под 70%.Коментиран от #23
11:19 18.09.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Тост
До коментар #20 от "Да ти кажа..":
Този път ми падна пердето просто...11:34 18.09.2023
23 гост
До коментар #17 от "Гост":
Дори да беше така , макар че не е вярно , пак е поне три пъти повече от умряло кюмбе , което и 20 процента няма да върже , колкото и да ти се ще !! А при електромобила за твой ужас НЯМА трансмисия , така че няма къде да загуби 20 - 30 процента от електромотора до колелата , да не говорим ,че вече има мотори директно на колелата !Коментиран от #27
12:03 18.09.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 гост
Коментиран от #26
12:22 18.09.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Гост
До коментар #23 от "гост":
Кпд на трансмисията е 95% тлупи тесларев.Поздрави на Грета.Коментиран от #29
20:25 18.09.2023
28 БгТопИдиот🇧🇬
07:48 19.09.2023
29 гост
До коментар #27 от "Гост":
Мечтай си , не ми пречиш ! Само не си мисли , че някой ти се връзва , дори дружките ти , хаххахха !!10:51 19.09.2023
30 САП
До коментар #9 от "гост":
Да КПД на електро двигателя е над 90%, но като цяло сметката ти е без кръчмар.Проблема е в веригата за производство и доставка на електро енергия. Там от мината за въглища докато ти докарат до теб 1 kW отиват около 2 kW или от 3 kW ти ползваш 1kW.
Кратката верига слънчевите панели, инверторите, батериите също имат свое КПД. Затова такава система не надхвърля 80% КПД.
За екологичните щети от производството на електромобили не ми се говори. На практика повечето електрички не успяват да откупят нанесените щети на природата.
Основната причина са батериите. Трябва да ги смениш преди да се изплатят нанесените щети.
Докато не се направи сериозен пробив при тях няма да се реши проблема.
12:14 29.09.2023