Синтетичното гориво се счита за екологична алтернатива на конвенционалния бензин и дизелово гориво, което трябва да позволи на автомобилите с двигатели с вътрешно горене да останат на пътя дълги години напред.
За да бъде възможно най-щадящо околната среда, синтетичното гориво трябва да се произвежда от уловен CO2, за да се компенсират емисиите, създадени от неговото производство и разпространение. Петролното лоби обаче се бори за облекчаване на екологичните изисквания в Европейския съюз.
Според настоящите разпоредби на ЕС само синтетични горива, които са 100 процента въглеродно неутрални, могат да се използват от обществеността. Петролната индустрия обаче иска да смекчи това правило, а европейският мозъчен тръст Transport&Environment твърди, че ако индустрията постигне своето, колите със синтетично гориво ще отделят пет пъти повече CO2 от електрическите автомобили.
Петролната индустрия настоява за нови правила, които ще позволят използването на синтетични горива, които са 70 процента по-чисти от бензина и дизела. Ако този закон бъде приет, превозните средства, работещи със синтетично гориво, ще могат да отделят 61 грама CO2 еквивалент на километър през 2035 г.
За сравнение, през 2035 г. електрически автомобил ще отделя само 13 грама CO2 на километър. В допълнение към въглеродния диоксид, превозните средства със синтетично гориво също замърсяват въздуха с NO2. Освен това те отделят толкова NOx, колкото и двигателите с изкопаеми горива.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Дрън дрън
10:33 15.10.2023
3 Защо се мълчи
Коментиран от #5, #37
10:34 15.10.2023
4 Ей скъперник
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Луд умора няма че и ти.10:35 15.10.2023
5 Мхм
До коментар #3 от "Защо се мълчи":
А ти знаеш ли че 100 коня дизелов двг е мъртвец знаеш ли още колко азотнимоксиди и прахови частици отделя които електричката НЕ отделяКоментиран от #6, #20, #21, #23, #25, #49, #53
10:38 15.10.2023
6 факуса
До коментар #5 от "Мхм":
а ти знаеш ли,че за тон литий се използва милион литра ЧИСТА вода,която после не става за нищо,и се добива от деца,ама нали не е твоето можеКоментиран от #7, #8, #9
10:44 15.10.2023
7 Мхм
До коментар #6 от "факуса":
А ти знаеш ли че от барел петрол се произвеждат повеченлитри бензин от дизел.Сиреч за чии хой ми е тоя дизел най тапуто гориво абдолютно безсмислено.Коментиран от #10
10:59 15.10.2023
8 Мхм
До коментар #6 от "факуса":
А ти знаеш ли че при добива на петрол се отделят 3 милиона литра чиста вода която после не става за нищо11:00 15.10.2023
9 А ти знаеш ли
До коментар #6 от "факуса":
Че от един тон Литий се произвеждат около 150 батерии?Тоест за една батерия на електромобил се изразходва 7 кубика вода. Горе-долу колкото харчиш на година в тоалетната на панелката, а веднъж добит този литий се ползва десетки години преди отново да бъде рециклиран за да се ползва още десетки години и така нататък.
Коментиран от #11, #28
11:04 15.10.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Иситната
До коментар #9 от "А ти знаеш ли":
Първо това са глупости , после А ТИ ЗНАЕШ ЛИ как се рециклира това чудо ? Не е точно като да го измиеш от чешмата в ПАНЕЛКАТАКоментиран от #15
11:06 15.10.2023
12 Мхм
До коментар #10 от "Истината":
Ти си тапака аз петрохимик аре не ми обяснявяй кое кво.Никакъв смисъл няма в производството на дизел безсмислено гориво.Коментиран от #60
11:11 15.10.2023
13 А кой ще плаща
Провалът на водородните автомобили беше заради скъпия водород, който излиза два пъти по-скъпо отколкото да караш на бензин. Дали ще има желаещи за 50 пъти по-скъпо синтетично гориво, за да се спаси ДВГ.
Коментиран от #29
11:15 15.10.2023
14 Нямат шанс
От синтетичните горива се нуждаят най-вече бедните шофьори, които не могат да си позволят електромобил или дори и по нов от 10-годишен автомобил с ДВГ. Дали някой от вас очаква че тези хора ще спонсорират навлизането на синтетични гори ваза 100 лв за литър?
Синтетичните горива ще си останат екзотични горива за екзотични автомобили като ferrari lamborghini и някое друго porsche, за хора готови да платят цената за удоволствието от шофирането.
Коментиран от #18, #58
11:17 15.10.2023
15 Истината лъже
До коментар #11 от "Иситната":
"Първо това са глупости"Кое са глупости? Че за една батерия са нужни 7 кг литий, а следователно от един тон се произвеждат около 150 батерии?
Или това, че ако разделиш един милион литра на 150, не се получава 7 кубика вода на автомобил?
Или че като разделиш тези седем кубика на 365 дни не се получава 20 л вода на ден?
Виждаш ли колко лесно ви манипулират за вредата от електромобилите и ви обясняват колко е безвредно да дишате азотни окиси и въглероден окис, които са толкова силни отрови че ако двигател работи няколко минути в затворен гараж умираш. Говорят ви само за безвредния въглероден диоксид.
Коментиран от #74
11:25 15.10.2023
16 ДрайвингПлежър
Това са пълни глупости и който го твърди е просто шарлатанин!!! В момента средно за Европа при производството на 1 кВч енергия се отделят 300 грама въглеродни емисии при 20 кВч на 100 за електрически автомобил това са 60 гр/км
Коментиран от #19
11:30 15.10.2023
17 Не знаех
Това за първи път го чувам, въпреки че съм слушал какви ли не откровени лъжи за производството на батерии. Може ли източникът на информация за да науча и аз някоя мръсна новина за електромобилите?
11:30 15.10.2023
18 ДрайвингПлежър
До коментар #14 от "Нямат шанс":
Виж как си противоречиш, уж богатите били за електромобилите заради конете, а казваш синтетиката щяла да е за Ламборгини и Ферари - демек бедните ще си купуват Ламбота ли?Има само 1 причина електрификацията да върви и тя е политическа!
Коментиран от #22
11:33 15.10.2023
19 В момента не е 2035
До коментар #16 от "ДрайвингПлежър":
"За сравнение, през 2035 г. електрически автомобил ще отделя само 13 грама CO2 на километър.В МОМЕНТА средно за Европа са ...60 гр/км"
Но пък ако искаш още в момента може да зареждаш с 0 грама въглеродни емисии, като си избереш доставчикът на енергия да ти доставя само зелен ток, като си избереш зелената тарифа. Имаш тази възможност дори в България.
Коментиран от #24
11:35 15.10.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Няма противоречие
До коментар #18 от "ДрайвингПлежър":
Богатите могат да карат каквото си пожелаят, а бедните каквото могат да си позволят.Да не мислиш че и на тях не им се карат автомобили които харчат 30 лв за 1000 км, които да заредят на два пъти, вместо за 300 лв но с удобството да ги заредят наведнъж и да не спират 10 минути до морето и обратно?
11:38 15.10.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Пилотът Гошу
До коментар #19 от "В момента не е 2035":
Мхм, точно нула информация имаш и ти, и всички мошеници от ЩЕ-партията, колко мръсен ще е токът през 2035 .... Политически дрънканици.11:40 15.10.2023
25 ДрайвингПлежър
До коментар #5 от "Мхм":
Другарю електрик. Дефинирай моля те "мъртвец" - 100 коня дизеларка е 1.3-1.6 мотор с 250+ Нютона тяга. ДОСТАТЪЧНО за ежедневието и за поне 80% от шофьорите.Преди няма и седмица докато ми обслужваха колата ми дадоха заместваща атмосферна малолитражка с 90 коня и 100 тина и 20 нютона - 200 км и навъртях за няколко часа докато си взема моята. Всичко над 100 коня е хубаво, но си е в графа лукс!
----
Следваща точка
Като ще си играем на играта знаеш ли!
Знаеш ли, че добива на Никел е най- въглеродно интензивната минна дейност?
А заеш ли, че на 2ро място по отделяне на въглерод при добив от минно дело е медта?
Просто да го добавим към вече споменатото разхищение на водни ресурси.
11:42 15.10.2023
26 До токът опря
Е точно това не трябваше да го казваш, защото за производство на синтетично гориво за 100 км е необходима, 40 пъти повече енергия, отколкото за електромобил да ги измине. Още от тук започваме с 40 пъти по скъп транспорт, а още не сме добавили строежът на заводи за събиране на въглероден диоксид други заводи за производство на водород и трети заводи които да ги сглобят в синтетично гориво, както и годишните разходи за персонал и консумативи.
За да влезем в контекст, ако 3 милиона автомобила с ДВГ в България минат изцяло на ток, няма да е необходимо увеличаване на производството а само намаляване на износа наполовина.
Ако минат на синтетично гориво, само производството му ще се нуждае от 10 пъти повече енергия от цялата консумация на България.
Коментиран от #31
11:45 15.10.2023
27 зле
що!!
зле!!!
11:48 15.10.2023
28 ДрайвингПлежър
До коментар #9 от "А ти знаеш ли":
"От 1 тон литий се произвеждат 150 батерии"ако в една литиево-йонна батерия лития е има няма 7 кг може би ще споделиш останалите 493 кг от какво са :) Май са малко по-неприятни неща дори и от лития :D
Коментиран от #30
11:50 15.10.2023
29 ДрайвингПлежър
До коментар #13 от "А кой ще плаща":
Не знам от къде черпиш тия шокиращи цени по 100 лева литър и т.н. Имаше един британец, който продаде една туба само на някаква подобна цена, но както завода на Порше, така и финансираната от Бил Гейтс компания (бяга ми името и в момента) говорят за цена на синтетичното гориво съпоставима с днешните цени на колонка около 1 долар - долар и 50. При масово производство цените винаги падатКоментиран от #32
11:54 15.10.2023
30 Отговарям каквото питат
До коментар #28 от "ДрайвингПлежър":
Нали проблемът му беше седемте кубика вода за производство на един електромобил? При останалите материали е горе-долу същото.И сега въпросът е, дали е по-голям проблем замърсяването в мъртвите пустини на Чили, където е най-голямото производство на литий и работят хора които са запознати с вредата и са отишли по собствен избор или е по-вредно замърсяването на въздуха на милионни градове в които живее 70% от населението независимо по свой избор или не?
Не знам дали ще е отречеш че всяка една човешка дейност е замърсяваща така или иначе! Въпросът е да изберем по-малкото и или по-малко вредно замърсяване. Фотоволтаиците които уж произвеждат чиста енергия и те замърсяват при производството, но само еднократно за 25 години и на избрано конкретно място.
Коментиран от #34, #35
12:00 15.10.2023
31 ДрайвингПлежър
До коментар #26 от "До токът опря":
Явно не си запознат с идеята на синтетичното гориво - неговата цел освен чист транспорт - всъщност единствената алтернатива, която теоретично добавя 0 емисии, защото само върти съществуващите, е да бъде "склад" за излишната енергия произвеждана от ВЕИ.Обръщайки се към България имаме подадени заявления за над 30 ГВ ФЕЦ - дори ако само половината се построят ще има огромни излишъци, които могат да се ползват за производство на ЧИСТО гориво. Гориво, което прави дори и най-старяи явтомобил на пътя екологичен - нещо, което ако трябва да постигаш с електрификация ще ти отнеме 50 години
Коментиран от #33
12:02 15.10.2023
32 За същото говоря
До коментар #29 от "ДрайвингПлежър":
Единственото произведено количество в Чили е на цена 50 евро за литър въпреки обещанията. И аз бях шокиран да го науча преди около седмица и ми се струваше, че някой преувеличава като тебе за да се прави на интересен, но се оказа истина.Потърси актуална цена за вече произведено синтетично гориво А не обещания за цени и това е единствената цена, която ще намериш. Всичко останало са лабораторни разработки и обещания за да излъжат някой да инвестира в тази губища технология.
Ако намериш друга информация, давай я?
12:04 15.10.2023
33 Ами да смятаме
До коментар #31 от "ДрайвингПлежър":
Първо защо смяташ че някой ще построи мощности на които половината от произведеното ще е излишък? Ама да предположим че има толкова глупави бизнесмени да хвърлят милиарди за да подаряват 50% от излишната енергия безплатно.За един литър синтетично гориво са необходими 100 киловатчаса. Колко синтетично гориво ще може да бъде произведено с излишъка и за колко автомобила ще стигне?
Коментиран от #36, #81
12:09 15.10.2023
34 ДрайвингПлежър
До коментар #30 от "Отговарям каквото питат":
Свъщност говорейки за замъсяване и двамата си чешем езиците с това кое замърсява повече. Така е, всяка дейност замърсява. Основната идея на електрификацията обаче не е намаляване на вредните газове в градовете, а намаляване на глобалните вредни емисии - което просто не е вярно, че ще стане защото ДВГ и ЕЛ са в някакъв относителен паритет. Що касае градовете вече има някакъв консенсус, че ФПЧ, които затрудняват дишането са всъщност от гумите на автомобилите, а не от ауспуха и там където ДВГ добавя с излизащото през ауспуха ЕЛ наваксва с повече изтъркана гума заради теглото.За да въведеш ЕЛ ти трябва инфраструктура, която е също въглеродно интензивна да се прави. ДВГ ще го зареждаш със синтетика от същите колонки от които и сега го правиш
12:16 15.10.2023
35 ДрайвингПлежър
До коментар #30 от "Отговарям каквото питат":
А що касае фотоволтаиците... ами пропускаш една много ама много основна стъпка - края на живота им!!!Това касае както фотоволтаика, така и батериите. За това те питах и останалите 497 кг в батерията от какво са. А солидна част от тях са всъщност един токсичен коктейл от химикали.
Да рециклират! И батериите, и панелите... НО!!! Има едно голямо и мръсно НО!
Човечеството никога не е постигало 100% рециклиране на нито един от материалите, даже и златото не постига 100%, а ти го очакваш за милиарди батерии и милиарди панели?!!!
Дори Европейската комисия с нейните "строги изисквания" предвижда 80% събираемост и от тези 80% други 80 да се рециклират - демек на всеки 1 тон ТОКСИЧЕН ОТПАДЪК ние ще рециклираме към 650 кг, но други 350 кг отрови ще останат да замърсяват водите и почивите - пак ли ще ми говориш за ползи и колко е вреден ауспуха на конвенционалния автомобил? Айде моля!!!
Аз не отричам че ЕЛ има своето място в транспортната структура - но минаването на 100% не е дори и глупост, а престъпление
12:23 15.10.2023
36 ДрайвингПлежър
До коментар #33 от "Ами да смятаме":
Ами да смятаме. Имаш нящо като 40 000 заявления подадени за 33 ГВ мощности, явно има мераклии :DХората по същество са глупави, гарантирам, че при 39 000 от тези 40 никой не е помислил, че ще има свръхпредлагане и нулеви цени, може би и отрицателни щото претоварват мрежата.
Един дом се нуждае от 3-5 кВ - масово подават заявления за по 30 кВ инсталации - ето ти излишък
Една добре проектирана фирмена инсталация ще покрива по-голяма част от нужното при минимално слънцегреене зимата - тоест лятото ще отделя 3 може би 4 пъти повече.
А и синтетиката ще бъде някакъв процент от общото гориво, а не чиста.
Коментиран от #38
12:34 15.10.2023
37 Гньооо, Ганьоо...
До коментар #3 от "Защо се мълчи":
"За Производството на една батерия, се отделя в атмосферата въглероден двуокис, колкото отделя 100 коня дизелов двигател изминал 200 000 км!"А за самото производство на това гориво не се ли отделя ЦО2 ? Ами другите "консумативи" като маслата? Ами тяхното производство? Ами след това рециклирането им ? Не ставайте смешни.
12:44 15.10.2023
38 Нищо не сметна
До коментар #36 от "ДрайвингПлежър":
Само празни приказки, А нищо на среща. Попитах те колко литра синтетично гориво може да се произведе с излишъка на енергия и за колко автомобила ще стигне? Говори с цифри, а не с празни приказки?Хайде ще ти помогна. 15 GW фотоволтаици произвеждат годишно около 20TWh
А глупаците бързо свършват. При нулевите цени още в днешни дни, вече има отдръпване от инвестициите във фотоволтаици и те се пренасочват към батерии и вятър.
Коментиран от #59
12:45 15.10.2023
39 Васил
12:46 15.10.2023
40 Чисто мръсно
Пак празни приказки и никакви цифри. А цифрите са че официално 400 хиляди човека годишно умират заради замърсен въздух само в Европа. Неофициално са повече. Смяташ ли че това е с еднакъв паритет със замърсяването в чилийската пустиня?
И все пропускаш, че дори и в Китай са изчислили, че увеличаването на въглищните мощности ще е до 2026 година, докато успеят да произведат достатъчно източници на възобновяема енергия с помощта на скъпа и мръсна въглищна енергия, а после мръсната и скъпа енергия ще намалява по пазарни принципи. Защото е скъпа, а не защото е мръсна. Така ще намаля и въглеродния отпечатък за производство на батерии.
Коментиран от #41
12:52 15.10.2023
41 ДрайвингПлежър
До коментар #40 от "Чисто мръсно":
Очаква се до 2050та година въглищните мощности да се увеличават, а не да намаляват - ще зареждаш "чистия" електромобил с още по-чист ток от кюмур!Цената на синтетиката В МОМЕНТА е 40тина долара, ОТ ПИЛОТНАТА фабрика, очакванията сегашните 130 ХИЛЯДИ литра от 26та година да станат 55 МИЛИОНА, а до 2030 500 милиона - и цените на батериите бяха по 300 долара кВ в началото с масовото производство и новите разработки паднаха. Първо ходиш, после тичаш
Коментиран от #42, #43, #46
12:59 15.10.2023
42 Да се върнем на енергията
До коментар #41 от "ДрайвингПлежър":
Откъде ще дойде тази енергия? Колко литра можеш да произведеш с излишните 10 тераватчаса, ако инвеститорите които са инвестирали 20 милиарда лева за да ги произведат са толкова глупави че да ги подарят абсолютно безвъзмездно на производителите на синтетични горива?Ако политиците са наистина толкова глупави и подкрепят подобна глупост. Наистина ще останем без ток И на свещи за да може някой скъсаняк да си кара 30-годишния автомобил с ДВГ. Даже както казваш заради синтетичните горива ще трябва да се изградят поне 8 пъти повече централи с мощността на ТЕЦ Марица Изток две и да се засеят поне половината от плодородните земи с фотоволтаици. Затова не искаш да кажеш очевидното и не смяташ, защото ще лъсне абсурда!
За колко автомобила ще стигнат 10 тераватчаса?
13:10 15.10.2023
43 И един мармот завива шоколада в станиол
До коментар #41 от "ДрайвингПлежър":
"Цената на синтетиката В МОМЕНТА е 40тина долара, ОТ ПИЛОТНАТА фабрика, очакванията сегашните 130 ХИЛЯДИ литра от 26та година да станат 55 МИЛИОНА, а до 2030 500 милиона"Ти наистина ли вярваш в дядо Коледа? Я дай източника на информация за тези цифри, че единственото което ми се вярва от тях е 40 долара за литър при 50 евро преди 7 месеца. Кой би купил 130 000 l на 40 долара и за какво са му? 130 000 литра щяха да произведат миналата година по 10 долара, но само на приказки. И не спазиха нито количеството нито цената и лъсна истината и за останалите проекти с техните обещания за милиони литри на ниска цена. Няма как от скъп водород да произвеждаш евтино синтетично гориво. Ако имаше евтин водород вече щяха да се карат водородни автомобили защото са много по-добри от електрическите.
13:19 15.10.2023
44 Масово производство?
Цените бяха и 1 300 долара за киловатчас, Но въпреки това имаше приложения, за които батериите бяха рентабилни, заради бързото им зареждане.
И така стъпка по стъпка, започнаха да се подобряват.
Но не цените ги направиха използваеми, а подобряването. Дори ако цените на батериите преди 15 години бяха 10 пъти по-ниски 130 долара, вместо днешните 150, пак нямаше да стават за електромобили, защото се зареждаха сравнително бавно и имаха само 300 цикъла живот. Сегашните достигат до 4000 реални цикъла от 8 000 на теория. Дори при съсипващи бързи зареждания и не спазване на никакви топлинни режими, батериите на телефоните изкарват по над 3 години, което са над хиляда зареждания. Първите ми телефони не изкарваха повече от две години с по едно зареждане на седмица.
За да извървят стъпките, кои смяташ че ще се потребителите на първите синтетични горива за 40 долара и смяташ ли, че ще имат някакво подобрение във времето?
13:29 15.10.2023
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Защо избяга
До коментар #41 от "ДрайвингПлежър":
Тези цифри май си ги измисли, но нали говориш за днес и за реалността, ще ги приема на сляпа вяра И ще направим мисловен експеримент.Производството на тези 130 000 литра при себестойност 40 долара е струвало 5,2 милиона долара за да се "съхранят" 1 300 000kWh от произведени 13 000 000 kWh и с тях 130 автомобила да изминат по 13 000 км.
Ако с тези пари бяха закупени 4 батерии Tesla megapack с капацитет 4 MWh, можеше да съхраняват всеки ден 16MWh енергия само с по едно зареждане общо 5 840 MWh за годината от произведени 6500MWh .
Както виждаш от два пъти повече произведена енергия синтетичното гориво съхранява четири пъти по-малко енергия.
Един електромобил се нуждае от 2,6 MWh тоест тази енергия ще стигне за годишното потребление на 2240 електромобила. Тоест от два пъти повече изразходвана енергия, синтетичното гориво ще спести 17 пъти по-малко емисии.
А от същото количество енергия батериите ще спестят 35 пъти повече въглеродни емисии, отколкото автомобил с ДВГ задвижван със синтетично гориво.
Коментиран от #64
14:29 15.10.2023
47 Янков
Коментиран от #48
15:03 15.10.2023
48 Кои ресурси
До коментар #47 от "Янков":
Дай нещо по конкретно? За разлика от течните горива които се произвеждат предимно от петрол, то батериите могат да се произвеждат от голям набор от материали. Както виждаш заради детския Труд само за две-три години кобалтът беше премахнат от батериите почти напълно. Желязофосфатните батерии които използват Тесла за произвежданите в Китай автомобили почти не използват редки метали. Китайците вече започнаха да заместват лития с натрий и започнаха серийно производство на батерии и електромобили с натриево йонни батерии. Кой материал казваш, че ще свърши?Toyota вече разработват серийното производство на твърдотелни батерии за 1500 км пробег с 10 минути на зареждане. Също не използват редки метали и казват че при масово производство електромобилите ще струват по-евтино от corolla.
Store dot разработват подобна батерия с много висока плътност, 550 гр за киловатчас. Тоест съвременна 550 кг батерия ще има капацитет 1000 киловатчаса и ще може да изминава 5 000 км с едно зареждане. Я пак да ми споменете предимствата на ДВГ пред тази технология, която е обещана преди 2030 но нека е само на половина изпълнена през 2035?
Коментиран от #56
15:23 15.10.2023
49 електрокар
До коментар #5 от "Мхм":
Това са електрическите коли,може с оловен акумолатор или литиев.Това се нарича вътрешно заводски транспорт,България беше най-добрия производител на акумолатори ,справка електрокарен завод ,,6-септември" и акумолаторния завод в Пазарджик.Дизела се използва в строителството и селското стопанство поради по-ниска температура на възпламеняване,бензина в урбанизирани територии без разстителност,защото има по-висока пламна температура.Ако спрат войните и не се произвеждат дизелови бойни машини за учение,ще се намали използването на нефт,автобусите също замърсяват,пътувайте с влак с електролокомотив иначе всяко удоволствие се заплаща,няма евтино.15:24 15.10.2023
50 1111
Коментиран от #51
15:33 15.10.2023
51 Колко пъти трябва да ви се повтаря
До коментар #50 от "1111":
Като идеш в магазина, обикновено под 1% са биохрани, но това не ти пречи да отидеш да си напазаруваш 100% биохрани, а над 90% от клиентите никога да не си купят биохрана.Точно така е и с тока. На някой не им пука дали тока който ползват е от въглища, но на тебе ако ти пука подписваш договор с доставчика да ти продава само и единствено зелен ток и никакъв друг и той ти продава такъв и дори сертификат може да ти издаде ако е необходимо точно къде и от кого е закупен тока.
Ако всички клиенти в магазина си купуват биохрани, собственика няма да има избор и ще трябва да зарежда само такива. Същото е и с тока. Ако всички искат зелен ток, няма да има кой да купи въглищния и всичко е точно.
Но пазара сам ще реши този проблем, защото никой не иска зелен ток, но всички искаме евтин, а зеленият ток вече е най-евтин и с въглищата е свършено в момента в който им спрат субсидиите. Малко по-малко ще остане да ги ползваме само зимно време. Както сега се палят печките само зимно време.
Коментиран от #52, #55, #57
15:49 15.10.2023
52 Зелена тиква
До коментар #51 от "Колко пъти трябва да ви се повтаря":
Евтин дръжки .200 лв . Мегавата .
Ходи и виж фактурите , колко пъти да ти повтарям .
Коментиран от #54
15:54 15.10.2023
53 Зелен кекс
До коментар #5 от "Мхм":
Така е , като са ти изкормиликатализатора .
15:56 15.10.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Карлуково
До коментар #51 от "Колко пъти трябва да ви се повтаря":
Зелен ток?! Куку-руку; т.н. ток си има характеристики, но цвета не е сред тях. Модните ЛГБТ, как да си поръчат розов ток на лилави точки и жълти ишки?16:50 15.10.2023
56 К'во пиеш?
До коментар #48 от "Кои ресурси":
Тилифонъ ми, съ зарьеждъ 4-5 часа за да има за оставащите до 24. Тая кола ... 10 мин. зареждане за ден-два каране по магистрала или на градско седмица-две?!?!?!17:00 15.10.2023
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 хахахахахаха
До коментар #14 от "Нямат шанс":
ще плащат пак - такси гуми заради теглото на ел кенефа - високи цени за зареждане - по същия начин ще ги набутат - всеки що лобира за ток си го вкарва самКоментиран от #61
17:12 15.10.2023
59 Сметалото
До коментар #38 от "Нищо не сметна":
Знаеш ли къде се погребват перките от ветрогенераторите за по-ефтино? Знаеш, нали!Коментиран от #63
17:44 15.10.2023
60 Мнение
До коментар #12 от "Мхм":
Пич, в тиквата си по-зле и от Тиквата, а той завалията едвам връзва смислен разговор!Казваш - никакъв смисъл нямало от производството на дизела???
Нека видим къде се ползва:
- Тежкотоварният транспорт
- Корабоплаването
- Железниците
- Минната индустрия (вкл и от машините добиващи кобалт и др елементи, за т.нар литиево-йонни батерии)
- Земеделието
И мн др
Сиреч, цялото ти модерно съществуване е благодарение на машините ползващи дизел!!!!
Редно е жълтопаветниците да бъдат ограничени от достъп до интернет! Лесно ще ги познаете по "логиката" (по-скоро липсата на такава) в разсъжденията!
Коментиран от #90
17:46 15.10.2023
61 Чакай да видим
До коментар #58 от "хахахахахаха":
Как точно ще обложат с данък токът който си го произвеждаш сам на покрива на дума или фирмата? Единствено им остава да ни облагат с данъци за теглото. Тогава автомобилите с ДВГ само след няколко години ще плащат по-големи данъци за фини прахови частици, разрушаване на пътищата и каквото се сетиш, защото при 550 гр за киловатчас, 100 киловатчаса батерия ще тежи 55 кг , колкото тежи пълен резервоар, Но всичко останало пред електромобила е по-леко.17:49 15.10.2023
62 СМОГ
17:51 15.10.2023
63 Така е
До коментар #59 от "Сметалото":
Перките се погребват, където се погребват и хората и след погребването не вредят. Погребват се веднъж на 20-30 години, ако не се раздробят до нещо друго полезно.За разлика от отровите които ежедневно излизат от ауспуха и ги дишат всички деца в големите градове. От перки умират стотици птици на година а от мръсния въздух 400 000 човека на година.
Много държа да ми отговориш кое според тебе е по-малкото зло? Няма човешка дейност която да е на замърсява, включително храненето и дишането. Но с отпадъците от храната се справяме като не ги изхвърляме на улицата по която вървим а отиват на място за отпадъци, точно както замърсяването при производството на перки и батерии става на местата за замърсяване, за да остане чист хабитата на човека.
Коментиран от #87
17:53 15.10.2023
64 Мнение
До коментар #46 от "Защо избяга":
Голяма философия, големо нещо?!Въпроси:
- Колко % от тези съвременни батерии от електрички се рециклират?
- Колко ел автомобили втора ръка има продадени през 2022?
- Колко слънчеви/с вятър часове имаше там където живееш през 2022?
- Колко % от фото панелите бяха рециклирани през 2022?
- Кое е основното гориво към днешна дата, от което се произвежда ел енергия в световния енергиен микс?
Дай отговори на тия въпроси и после ще си говорим за съвременните електрички!
Коментиран от #65, #66, #67, #68
17:58 15.10.2023
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Какъв е смисълът
До коментар #64 от "Мнение":
Първо ми кажи в контекст да ти отговоря защото не схващам логиката?Как тези въпроси ще помогнат в отговорът дали синтетиката или батериите са бъдещето? Ти за колко рециклирано синтетично гориво си чувал? Защото аз доколкото знам след като веднъж бъдат изгорени тези 130 хиляди литра по 42 долара, ще са напълно изгорени веднъж завинаги 5,2 милиона долара и от тях ще остане само въглероден диоксид и тонове отровни окиси които да тровят населението.
Коментиран от #72
18:11 15.10.2023
68 Какъв е смисълът
До коментар #64 от "Мнение":
Фотоволтаиците, батериите и електромобилите не замърсяват при движение и само гаранцията на батерията е 10 години, а след това заради ценните материали в нея със 100% сигурност ще бъде рециклирана. Това са тонове ценни материали на едно място и никой не е лyд да изхвърлим милиони .Коментиран от #73
18:12 15.10.2023
69 Какъв е смисълът
Очевидно заради думичката лyд в мнението беше изтрито няколко пъти автоматично
18:13 15.10.2023
70 ТРЕНД
Коментиран от #71
18:14 15.10.2023
71 Не е мода
До коментар #70 от "ТРЕНД":
Казва му се прагматизъм. В повечето случаи при избор на автомобил шофьорите избират прагматично а не емоционално автомобила сиА електромобилите се купуват Не защото са екологични или модерни, а защото доставят по-голямо удоволствие на по-ниска цена.
А нещата които си написал дори и в сферата на мечтите не могат да влязат. След 15 години ще е започнала замяната на ДВГ но тя ще продължи минимум 50 години, преди наистина ДВГ да бъде изоставен
18:22 15.10.2023
72 Мнение
До коментар #67 от "Какъв е смисълът":
Е как какъв е контекстът?Ами нали основната причина за съвременните електрички (таблети на колела, захранвани от последователно свързани батерии от gsm-и) е ЕКО частта?!
Нали всички производства, плюс транспорт биват ограничавани заради замърсяването от конвенционалните горива?!
За да разберем кое е бъдещето трябва първо да минем през криза, такава, че оная от 2008 ще ни се стори като празник!
Когато процесите по установяване на новия световен ред приключат, едва тогава могат да се търсят наистина чисти алтернативни източници на енергия!
До тогава дупе да ни е яко, защото нито синтетичните горива (в този им вид) са бъдещето, нито пък електричките на фотоволтаични панели!
18:24 15.10.2023
73 Мнение
До коментар #68 от "Какъв е смисълът":
Не философствай като Хек.мян пред журналисти за местните избори!Дай конкретни примери!!!
Колко % от произведените литиево-йонни батерии и фотопанели бяха рециклирани през 2022???
Какъв е капацитетът на литиевите батерии след 10г???
Коментиран от #75
18:28 15.10.2023
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Отговарям
До коментар #73 от "Мнение":
През 2023 година, основният проблем на рециклиращите предприятия е, че няма достатъчно батерии да им запълнят капацитета и започват да работят на загуба защото има повече рециклиращи предприятия, отколкото материали за рециклиране.Тоест рециклирано е всичко що може да се рециклира.
През това време се строят нови рециклиращи предприятия и се очакват масови фалити.
Рециклирането в момента е много по-изгодно, отколкото копаенето на нови материали, защото рециклирането е енергоемко а енергията е евтина, а материалите на борсите спекулативно скъпи заради недостига.
На фона на този недостиг, Tesla най-накрая изпълни обещанието си за модел 3 на 35 000 като дори падна под тази цена. Нещо което не успя да направи през 2017, когато цените на материалите бяха рекордно ниски, енергията още по-евтина и заплатите по-ниски.
Сещаш ли се като паднат цените на материалите и батериите, колко още ще паднат цените на електромобилите? А още днес вече е по-изгодно отколкото да карат toyota corolla в Щатите в рамките на три години.
Коментиран от #79
19:07 15.10.2023
76 Кризата
На това му се казва устойчиво решение.
19:10 15.10.2023
77 Изключително глупав въпрос
Това е като въпроса Колко километра ще мине едно ферари за 10 години или за колко години човек ще 200 л уиски?
Животът на батерията не се мери в години, а в цикли. Гаранцията се дава обикновено за запазване на 80% от капацитета.
Коментиран от #80
19:13 15.10.2023
78 Тъпизъм
Само тъпи статии в него.
20:13 15.10.2023
79 Мнение
До коментар #75 от "Отговарям":
Баце очеизвадно говориш врели некипели!Надявам се да не изтрият поста ми понеже съдържа текст на английски език, но нека все пак да пробвам:
"In 2020, approximately 550,000 EV batteries reached the end of their lives, and it is estimated that approximately 150 million more batteries will be generated by 2035. The global recycling rate of electric vehicle batteries is currently approximately 5%"
Няма нищо еко в съвременните литиево-йонни батерии!
Само добитъкът не може да го прогледне!
Коментиран от #82
20:50 15.10.2023
80 Мнение
До коментар #77 от "Изключително глупав въпрос":
Хахаха, и след това философско излияние, колко км минава едно ферари след 10г? И каква е разликата между 10 бр от същия модел? Сигурно разликата ще да е повече от 50%, а? :DТа и за съвременните електрички!
Колко минава една и съща ел кола, произвеждана в милиони бройки??? Сигурно разликата в пробега ще да е фрапантно голяма, та средна стойност за модел е фантастично понятие?! :D
Все повече се убеждавам, че хората защитаващи съвременните електрички, или нямат никой на втория етаж, или имат някаква изгода от тоя бизнес!
21:03 15.10.2023
81 Неграмотник
До коментар #33 от "Ами да смятаме":
Направи разлика между киловат и киловат час!Коментиран от #83
22:01 15.10.2023
82 Още врели не кипели но на български
До коментар #79 от "Мнение":
Следващият глобален недостиг ще бъде на батерии за рециклиранеДо 2025 може да има 3 пъти повече капацитет за рециклиране, отколкото суровини за заводите, а до тогава някои от тях ще трябва да се борят за оцеляването си.
1 септември 2022
Рециклиращите фирми за батерии за електромобили нямат какво да рециклират
Инвестициите в технологиите и капацитета за рециклиране на батерии не са пълна загуба, но ще са необходими батерии - и рециклиращите предприятия трябва да започнат да планират как да се сдобият с тях
19:32 | 28 февруари 2023
Коментиран от #86
22:13 15.10.2023
83 Разлика има, но грешка няма!
До коментар #81 от "Неграмотник":
"Направи разлика между киловат и киловат час!"А ти направи разлика между мощност и енергия. Един литър гориво има 10 киловатчаса енергия, А за производството му са необходими 100 киловатачаса, точно както съм написал в мнението, което коментираш
"да предположим че има толкова глупави бизнесмени да хвърлят милиарди за да подаряват 50% от излишната енергия безплатно.
За един литър синтетично гориво са необходими 100 КИЛОВАТЧАСА. Колко синтетично гориво ще може да бъде произведено с излишъка и за колко автомобила ще стигне?"
Отговорът, който така и не получих е, дори половината от произведените 20TWh да е излишък за изхвърляне, който бизнесмените са готови безвъзмездно да подарят на предприятията за синтетични горива, от 10TWh електрическа енергия може да се произведе 100 милиона литра синтетично гориво.
22:28 15.10.2023
84 Ток срещу бензин
А това ще се случи, припомням само ако някой е подарил 10 ТWh безплатна електрическа енергия за производството на горивото.
Ако случайно някой се съгласи да построи фабриките за синтетично гориво напълно безплатно и да намери работници, които да работят без заплата, както и доставчик който да им доставя консумативите, като например тонове иридий, който е по-рядък и много по-скъп от златото и произвежда синтетичното гориво абсолютно безплатно с безплатния ток, то само при плащане на такса пренос от 6ст/квч цената пада на 6 лв за литър без ДДС, без транспорт и съхранение и без надценка за търговеца. И без акциз разбира се!
Тогава 13 000 км ще струват само 6000 лв на година!
Ако този ток бъде подарен на зарядни станции, които да си сложат 10 стотинки печалба плюс такса пренос ще станат 20 стотинки/kWh с ДДС - 520 лв на автомобил, но автомобилите няма да са 100 хиляди, а 4 милиона! Зарядните станции ще спечелят 1 милиард, държавата 320 милиона от данъци, ЕРП 600 милиона.
Тока май има повече смисъл?
За сравнение към момента автомобил с ДВГ и гориво 3 лв за литър, плаща 3 000 на година за гориво за 13 000 км.
22:51 15.10.2023
85 И да ви светна
07:31 16.10.2023
86 Мнение
До коментар #82 от "Още врели не кипели но на български":
Сам го казваш, че са врели некипели!Тия от "блюмб.рг" говорят за в бъдеще предполагаемо (уж, евентуално, може би, очаква се...), доста напомнят на управляващите в момента, спуснати от посолството антибългари, които първо затварят тецовете с 27000 пряко свързани работници, а после евентуално ще помислим къде да им търсим работни места!!! Евентуално!
Когато погледнем цифрите към момента:
Общо рециклирани батерии от ел автомобили в световен мащаб - едва 5%???!!!
В тая връзка кажи колко фотоволтаични панели са рециклирани напр към 2022???
Коментиран от #88
09:20 16.10.2023
87 Зло, ама за кого
До коментар #63 от "Така е":
Живите хора и животни станаха голям проблем ... който "еколозите" се опитват да решат. Колкото до споменатите деца, струва ми се, че откакто се използват изкопаеми горива, населението на земята си расте и расте?Коментиран от #89
09:30 16.10.2023
88 Какво рециклиране?
До коментар #86 от "Мнение":
Ще ми кажеш ли къде отиват батериите от електромобилите? Ако не знаеш провери в eBay на какви луди цени ги продават втора употреба? Дори да паднат на 80%, все още стават за съхранение на енергия поне десетина години.А ако ме питаш къде съм си рециклирал фотоволтаиците които купих преди четири години, отговорът е че ще мисля след 30 години. Първите масово инсталирани преди 10 години, ще мислят по-скоро - само след 20 години.
А тези които решиха да заменят 10-годишните си панели с по-ефективни ги рециклираха по българските покриви. Масово се внасят фотоволтаици втора употреба..
Я дай този източник който казва за само 5% рециклирани батерии, да видим дали става въпрос за батерии от електромобили или всякакви батерии?
Аз ти дадох източник на моята информация така че очаквам същото от тебе. Както виждаш сега споменати конкретни заводи, които нямат материали за да работят.
Но основният въпрос е ще спаси ли синтетичното гориво ДВГ? Другото е опит за смяна на темата!
Има ли шанс синтетичното гориво пред батерията това е подвъпроса? Моя отговор е твърдо не, а твоя?
Коментиран от #97, #98
09:40 16.10.2023
89 Не си прав
До коментар #87 от "Зло, ама за кого":
Хората се увеличиха но животните понамаляха доста! Горите и те изчезват.09:42 16.10.2023
90 Торанага
До коментар #60 от "Мнение":
Да, той едни в Англя се беше изцепил кога стачкувайа камионджиите, за какво им биле тез камиони никакв полза от тях нямало. Като го питаха с какво ще носят телешкото каза ,че то се вземало от магазина .09:57 16.10.2023
91 Германски експерт
Сега и за гориво... Какво естествено остана на този свят?
Коментиран от #100
10:25 16.10.2023
92 Путин
Коментиран от #99
10:43 16.10.2023
93 Дедо Пене
Коментиран от #96
10:43 16.10.2023
94 Найден
10:48 16.10.2023
95 Найден
10:50 16.10.2023
96 истина ти казвам
До коментар #93 от "Дедо Пене":
Тоя човек не беше засмукан не от СССР а от Австралия! Те му осигуриха лаборатория и дълги години работи там. Там и почина.Какво е разработил и до ден днешен не се знае!13:08 16.10.2023
97 Мнение
До коментар #88 от "Какво рециклиране?":
Отговорът бил, "ще мисля след 30г..."???Наистина ли това ти е отговора???
Помниш ли какво стана с опаковките от пластмаса за еднократна употреба, за които също щяха първо да ги рециклират ("бореха" се кой да го прави), а сега има остров от пластмаса в океана (с р-рите на голям американски щат), който е в следствие на действие, за което "ще мислим след 30г"???!!!
Като се твърди нещо (еко, чисто, полезно) трябва да се мисли в дългосрочен план, а не "после ще му мисля"!!!
Това е и причината да се търси отчет за всички приходи от акцизи, за какво се ползват, но уви в България мафията управлява, под патронажа на посолството!!!
Как мислиш, не трябва ли да има планета с добри условия за живот, и след като си идеш от тоя свят???
Или такива като теб не сте мислили за наследници, или за дългосрочен план???!!!
13:43 16.10.2023
98 Мнение
До коментар #88 от "Какво рециклиране?":
Относно източника, копираш текста и търсиш!Нищо не си ми дал, потърсих по този начин, щото тук линковете са забранени (освен свързаните с факти)!
Нищо няма да спаси синтетичното гориво, щото както се видя всичко се прави с цел замазване очите на оФчиците, докато едни милиардери станаха трилионери! И не, не е отклонение от темата, защото именно глобалното затопляне и замърсяване бе първопричината глобалистите да обявят уж "въглеродно неутрална" енергетика и автомобилна индустрия, нищо че нямат с какво да ги заместят към днешна дата!!! Важното е примката да се затяга!
Бъдещето е това в което обикновените хора по света са обединени и ЗАЕДНО търсят решение за всичко, което засяга, както бъдещето на човечеството, така и на природата!
Не може глобалягите да забраняват свободното придвижване, докато хора като Джеф Безос си ходят на екскурзия до йоносферата, замърсявайки в индустриални р-ри!
Докато тая система, управлявана чрез безконтролно печатане на зелена тоалетна хартия, не бъде премахната, нито ще се мислят нови технологии в полза на хората, нито ще бъдат еко!!!
13:54 16.10.2023
99 Карлуково
До коментар #92 от "Путин":
Посочил е пътечката. Нищо не е дал, отнели са му го!!! Сто години след него, още се полагат кабели.19:35 17.10.2023
100 Знаещ
До коментар #91 от "Германски експерт":
Просто тията19:36 17.10.2023
101 Име
16:02 15.03.2024