Предвид широкия отзвук, специфичната ситуация и обществения интерес след първия разговор по темата коронавирус, от ФАКТИ се свързахме повторно с доц. Атанас Мангъров, началник на Детската клиника в Инфекциозна болница, София, в която работи от 1983 г. Също така ръководител на Катедрата по инфекциозни болести, паразитология и тропическа медицина на МУ-София. Зададохме му породили се допълнителни въпроси около вируса и мерките срещу разпространението му в България.
- Доц. Мангъров, в предишния разговор казахте, че 70% от населението у нас трябва да преболедува, за да утихне епидемията от коронавирус. Давате за пример Китай. Населението само на град Ухан обаче е над 11 милиона души, а официалните случаи в цял Китай са близо 81 000. Така представени сметките не излизат.
- Официалните случаи. Не са изследвани всички. Другите са го изкарали безсимптомно. Фактът, че нещата затихват, говори за това. От изследваните и доказани случаи отделно имаме едни 80%, които преминават леко през коронавируса. Когато добавим и вече споменатата голяма група хора, която изкарва вируса безсимптомно, смъртността в световен мащаб пада още повече.
- В тази връзка, ако се върнем обратно у нас, трябва да имаме предвид и здравнонеосигурените, които ако не са с тежка симптоматика, едва ли ще отидат сами да се изследват.
- Естествено. За да се придобие точна представа какво се случва, трябва да се правят т.н. сероепидемиологични проучвания. Те установяват нивата на антитела срещу съответния вирус в населението. За момента това може да стане с т.н. бързи тестове, с които се изследват имуноглобулини M и имуноглобулини G. Когато човек има симптоми на каквото и да е инфекциозно заболяване, напр. хепатит, варицела, вариола, коронавирус, морбили или грип, той има имуноглобулини M антитела в началото. Малко по-късно започва да образува и имуноглобулини G антитела. Т.е. тези, които са преболедували ще имат М и G антитела, тези, които са го прекарали отдавна, ще имат само G, a съвсем пресните случаи ще имат М. Това не са данни, които аз сега измислям, има ги в упътванията на тестовете. Тези тестове имат CE европейски сертификат, за който отговарят на определени изисквания. По отношение на имуноглобулин М от 100 случая на коронавирус, те хващат 87, а за имуноглобулин G от 100 хващат 97. По същия начин в момента диагностицираме случаите на морбили. 10 такива теста струват колкото един референтен, каквито се правят в момента. Референтният може да се ползва за потвърждение след евентуален положителен резултат.
В света има различни принципи на действие. В Южна Корея например се направиха над 200 000 проби. Интересно е да се изследва по-задълбочено подходът там. Болните се локализираха, поставиха се под карантина и болестта изглежда овладяна, а смъртните случаи са немного. Докато ние нищо не знаем за реалната ситуация.
Друг пример е този от някои области на Франция. Там спряха да тестват за коронавирус, защото всички проби започнаха да излизат положителни, след като направиха много проби. Констатираха епидемиологичен факт и толкова. Това става всяка година при нас около грипните епидемии. Към края на януари спираме да тестваме, защото всички проби са положителни.
- Леките случаи навсякъде остават вкъщи и няма нужда да задръстват болниците, както призовахте и Вие, и ген. Мутафчийски.
- Леките случаи няма какво да правят в болница. В момента у нас принципно няма нищо по-лесно от това човек да бъде вкаран в болница. Няма нужда обаче. И без това за това заболяване на практика етиологично, дефинитивно лечение няма. Каквото и да приеме човек, в 97% от случаите оздравява.
- Здравната каса откри клинична пътека за лечение на коронавирус.
- В такъв случай се опасявам от нарастване броя на случаите на коронавирус с усложнения. Перфектно документално изпипани. Касова медицина, която няма нищо общо с реалната. У нас, за съжаление, целта е всеки, който мине пред болницата, да го вкараме вътре.
- Преболедувалите създават ли имунитет? Има информации за положителни повторни тестове на заболели в Китай седмици след първоначалните.
- Разбира се, че се създава имунитет. Тестовете дават положителен резултат, защото това е особеност на коронавирусите. При епидемията от САРС през 2002-2003 г. е имало случаи в продължение на повече от 40 дни хората са отделяли вируса с изпражненията. Това е вирус от същата група, който на 80% има същата генетична характеристика. Сега има случаи на положителни тестове, а след три дни отрицателни. Това няма как да стане. Референтните тестове също дават фалшиви резултати понякога. Разбра се за бизнесмен, който веднъж имал негативен резултат, след това позитивен. При тези тестове проблем е технологията на вземане на пробите. Трябва да се бръкне достатъчно дълбоко в носоглътката, за да се вземе секрет. След това пробата да се съхранява на хладно, върху сух лед, докато се пренася. Няма как вчера (бел. ред. - онзи ден) да нямаме нито един положителен тест. Ако се направи сероепидемиологично проучване, ще се види дали към момента действително сме относителен остров на спокойствието.
- Загатнахте за Кирил Домусчиев. Защо според Вас не е минал по каналния ред и сега цяла частна болница е под карантина заради него?
- Защото е милионер.
- Всички сме равни, но някои са по-равни от другите. Друга тема - някои смятат идеята Ви за по-лек режим и преболедуване на голям брой хора за естествен подбор с негативен отенък. Дадохте за пример Обединеното кралство, но и там мерките се затягат след първоначалния по-либерален режим.
- Не е естествен подбор. Това е, което се случва, независимо от мерките. Ако държавата е тоталитарна, тя може да направи каквото си иска. Може да затвори абсолютно всичко. Но какъв е смисълът от това нещо? Може ли да затвориш цял град - Банско, заради три-четири положителни проби, като никой от тях не умира, не е в тежко състояние. Затваряйки го, се опитват се да направят аналогия с това, което се направи в Милано и околността. Това се нарича стохастично явление. Когато имате едно събитие с определени характеристики, което е дало определен резултат, това не означава, че друго събитие със същите изходни характеристики при същите условия ще даде същия резултат. Т.е. ние не трябва автоматично да правим това, което е направено в Милано и околността. Трябва да се мисли. Нещата не се случват по този начин. Решенията на тези неща не са по севернокорейски маниер.
- Казвате кое е грешно в действията на държавата и подхода към епидемията. Предложете друг подход или решение.
- В момента се прави максималното, даже над максималното. Разумният подход е от медицинска гледна точка да има готовност за тези 5%, които ще се нуждаят от болнично лечение, да има къде да се настаняват. В болници да влизат хора само в животозастрашаващо състояние. Животът да продължи нормално. Ако стоим разкрачени още един или два месеца, трябва да затворим държавата. Трябва да се работи. Хората стоят вкъщи и чакат да се заразят и после да умрат. Още веднъж казвам - това няма да се случи. Това е грипоподобно заболяване. Трябва да пазим възрастните хора и такива с придружаващи заболявания. Затварянето на страната е хубав начин да се гръмнем в крака. Мерките, които се взимат, са свръхреакция. Хората, които решават, мислят, че с тези мерки това, които им се иска ще се случи и ще се ограничи вирусът. Това го правим всяка година с епидемиите от грип. Изолираме децата, правим грипни ваканции, поставяме ваксини, защото има и тази опция, а има и лекарствата Тамифлу и Реленца. И въпреки това януари и февруари се случва епидемия. В САЩ тази година са умрели над двадесет хиляди души от грип. Много повече отколкото от коронавирус.
Взимащите решения в момента се страхуват, че ако се случи това, което стана в Китай и Италия, хората ще си кажат "Ето на, тези нищо не направиха". Най-добрата стратегия от тяхна гледна точка е да се направи максималното и ако нещата затихнат, ще кажат, че са направили максималното и това е дало резултати. Ако пък нещата не затихнат, тогава ще кажат, че са направили максималното, но въпреки това нещата не са затихнали. Стратегия win-win. Чисти са отвсякъде. А ние ще казваме бедни сме, но сме живи. Ако се действа малко по-разумно може да не сме чак толкова бедни.
Знаете ли колко трудно ще бъде на хората впоследствие да се върнат в работен ритъм? Да се затвори страната за такова нещо е безумно. Моята майка е на 98 години, казах ѝ, че няма да я посещавам, защото мога да я заразя, все пак общувам с хора, които са с това заболяване. Тя ми каза "Не, искам да те виждам, защото за това живея". Знае, че няма неминуемо да се зарази. Но тя е запозната, бивш лекар е. Това са неща, които всеки човек трябва да реши сам за себе си. Не може да ни се налага с кого да се виждаме и с кого не. В момента всички са като деца, които лежат под юргана и чакат да дойде Торбалан да ги вземе. Животът трябва да продължава нормално. За такива решения обаче се иска отговорност, която няма кой да поеме. Няма как да затворите света и той нищо да не прави.
- Говорите така, защото не сте част от Националния оперативен щаб за борба с коронавируса ли?
- Когато във Военна болница имат проблем с инфекциозните болести, викат инфекционист, не викат хирург или микробиолог. Всяка работа си има специфика. Няма как аз да консултирам някого как да оперира.
Това, което се случва тук, се наблюдава по целия свят. В САЩ бяха започнали да действат адекватно, но понеже идват избори и обърнаха палачинката. В Обединеното кралство изборите минаха и там се действа по-адекватно. Но има натиск. Просто защото има страх у хората. Пак ще се повторя, това не е особено опасно заболяване. Начинът, по който се действа, е за заболяване, при което има 50-60-70% смъртност. За коронавируса смъртността е под 4% в световен мащаб.
- Здравният министър издаде заповед на обществени места да не се събират повече от двама души.
- Въздушно-капковите инфекции се разпространяват най-добре когато хората са в затворени помещения. Затова през лятото грип няма. Грип има през студените месеци, около празниците, когато всички контактуваме интензивно на закрито и след 2-3 седмици започваме да боледуваме.
- Частни фирми даряват дихателни апарати. Доколко това е нормално и докога здравеопазването ни ще функционира от най-различни дарения, ще оставим за друг разговор. Сега по конкретния належащ случай.
- Да не мислите, че като се купят дихателни апарати и автоматично всеки, който има нужда ще бъде закачен на тях. Не е като да включим нещо в контакта. За да се работи с такива апарати трябва да има висококвалифициран, обучен персонал.
Няма и вирусолози, вече споменах за проблема с правенето на проби по няколко пъти. Тези хора всячески ги подритваха, сега ги слагат на първите редици и чакат да вършат работа.
- Извинете за този въпрос, но изкуствено ли е създаден вирусът и някой атакува ли ни преднамерено?
- Мисля, че не е изкуствено създаден. Това са вируси, които по принцип причиняват заболявания по животните. Понякога по стечение на обстоятелствата могат да преминат върху хората. Случвало се е през 2002-2003, през 2012 г. с Близкоизточния респираторен синдром. Тези вируси нямат способността да живеят в човешката популация. Иначе щяхме да ги познаваме повече.
- В момента навън излизат предимно активни хора, които не са сред типичния профил жертви на този вирус. Има обаче информации, че дори да преживееш вируса, това може да е с цената на белодробни увреждания за цял живот.
- Към момента няма такива данни. Все пак случаите започнаха едва преди два месеца.
- Още няколко страшни думи - смърт от свръхреакция на имунната система при коронавируса.
- Да, но отново засяга възрастни и хора с отслабен имунитет. От коронавирус здрави млади хора не умират. Например при Испанския грип през 1918 г. са умирали млади хора, на 18-20 г. Това се определя от биологията, от характеристиките на всеки вирус. При Близкоизточния коронавирус например смъртността бе над 30%, но за сметка на това беше по-слабо заразен.
-Опасен ли е ибупрофенът при лечение на коронавирус? Първоначално това изглеждаше като фалшива новина, впоследствие френският здравен министър Оливие Веран го обяви съвсем сериозно.
- За да се направи едно такова твърдение, трябва много категорична обосновка. Прекалено рано е за такива изводи.
- Мутацията при коронавируса?
- Възможно е, но какво да направим, да го чакаме да мутира? И през това време стоим под юргана?
- Как стоят нещата с ваксината срещу коронавируса?
- Няма пречка да се направи. Ще се направи много скоро. Проблемът е, че тя трябва да бъде изпитана за ефикасност и безопасност. Върху здрави хора. Има рискове, достатъчно е да се спомене последната ваксина срещу болестта Денга. Беше минала изпитания, но когато започнаха да я произвеждат масово, хората започнаха да боледуват по-тежко и с повече усложнения. И ваксината беше спряна. Искам да кажа, че ще отнеме повече време.
- Благодаря за проявеното спокойствие в разговора. Дано имаме повече поводи за такова занапред.
- Има един принцип, формулиран от сър Уилям Ослър, един от най-големите лекари в модерната медицина. Той е още от 19-и век и гласи: "Медицината винаги успокоява, често пъти облекчава и понякога лекува".
Бел. ред. Ще добавим още една мисъл от Уилям Ослър - "Сапунът, водата и здравият разум са най-добрите дезинфектанти." С разговорите с проф. Мангъров ФАКТИ няма намерение да призовава към своеволия и неспазване на предприетите мерки от държавата към настоящия момент. Смятаме обаче, че в демократични общества в 21-и век, особено по проблеми, засягащи голям брой хора, е важно да бъдат чути различни гледни точки, които евентуално да провокират дебат, за да бъдат взети възможно най-добрите решения.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 CoviD 20
Коментиран от #35, #41, #109, #120
08:02 19.03.2020
2 Лангър мангър
08:02 19.03.2020
3 БАТЕ НЕЦИ
08:05 19.03.2020
4 Анонимен
08:30 19.03.2020
5 Браво
Коментиран от #112
08:33 19.03.2020
6 наблюдател
Коментиран от #49, #119
08:37 19.03.2020
7 ФЕН
Коментиран от #51
08:38 19.03.2020
8 Самата истина,
08:38 19.03.2020
9 петел
Коментиран от #15, #33, #129
08:40 19.03.2020
10 Линейкаджия
08:42 19.03.2020
11 Палко
08:46 19.03.2020
12 гост
08:57 19.03.2020
13 гост
Коментиран от #16
08:57 19.03.2020
14 Диамантената ръка
08:59 19.03.2020
15 Rrrrrrr
До коментар #9 от "петел":
Това напрежение в света се създава изкуствено. И ха се сети кой го създава е каква е ползата за тези, които го създават.Коментиран от #31
08:59 19.03.2020
16 гост
До коментар #13 от "гост":
Зад този щаб стой цял научен център,състоящ се от 4 института ,създаден преди 3-4 години и който център е в непрекъсната 24 часова връзка с центровете от ЕС. Друго интересно ,че тези институти разполагат с последна дума на техниката,по думите на водещ имунолог.Освн това прочети и биографията на професора.Коментиран от #19, #67
09:10 19.03.2020
17 мнение
09:14 19.03.2020
18 Лекар БГ
Публикувате нормални тези на професионалисти.
Има и една др.медия,която е позитивна и усмихната. БГ Радио. Стига с наказанията.
Стига с ПР-ът.
Късмет,крепко здраве и усмивка заслужаваме всички.
Коментиран от #72
09:16 19.03.2020
19 гост
До коментар #16 от "гост":
Пич...не ме разсмивай, щото нещата са трагични...ясно е че си от вътрешните, т.е-медик, само че с тези неадекватни действия и 100 научни катедри да са им зад гърба, все тая...Парата, парата брате играе и властимащите ще напълнят здраво джобчетата...а народа...бе него вълците го яли. Как ще обясниш изявленията на същия тоя Мутафчийски че всичко е наред, няма никава опасност и като стана дума за едни много милиарди от СБ изведнаж нещата се обърнаха на 180 градуса, намериха и заразени, че и да умират почнаха...слушай, пич...не съм медик, понятие си нямам от тая работа и не се страхувам да го призная. Само че съм на възраст, дето отдавна спрях да ям доматите с коловете...Да, и още нещо- пиша ти от държава, където наистина се взимат мерки, но не как да се крадат пари....със здраве си остани и дано не влезеш в статистиките на Мутафчиев.09:27 19.03.2020
20 незнайко
09:28 19.03.2020
21 льолю
09:36 19.03.2020
22 Другия с коня
Коментиран от #25
09:40 19.03.2020
23 мани мани
Коментиран от #80, #84
09:44 19.03.2020
24 гост
Червена подлога, с партиино назначение.
Цялото интервю засягащо вируса , са общи приказки .
Вирусология не се учи в благоевград. Но пък партията е изкарала троловете на първа линия
Коментиран от #37
09:49 19.03.2020
25 Ха ха ха ха ха
До коментар #22 от "Другия с коня":
Какви лекараста за вирусни инфекции? Че за 99% от вирусните инфекции няма медикаменти, както и ваксини. Организма сам се преборва с тях. Така, че и ваксина да измислят специално за тази вирусна инфекция, колко хора мислиш, че се ваксинират изобщо? По-малко от 50% от населението е склонно да използва ваксина.Коментиран от #96
09:50 19.03.2020
26 Браво на доцента
Коментиран от #30, #57
09:50 19.03.2020
27 одъртял комсомолец
Коментиран от #32
09:51 19.03.2020
28 Behemoth
10:09 19.03.2020
29 Лейка
Коментиран от #139
10:19 19.03.2020
30 Какъв Благоевград
До коментар #26 от "Браво на доцента":
Те гони? Чете ли му биографията, на Мангъров? В Пловдив е завършил! Прочети я!10:21 19.03.2020
31 петел
До коментар #15 от "Rrrrrrr":
ааааа добре, че си ти да ми отвориш очитеКоментиран от #40
10:26 19.03.2020
32 Спасението
До коментар #27 от "одъртял комсомолец":
Е в науката Хигиена! Проветряване и дезинфекция. Ваксините понякога убиват ...10:33 19.03.2020
33 Главата не е за украса
До коментар #9 от "петел":
Хора, не се връзвайте на писанията на този скотски мозък. Първо: След Япония Италия е с най-възрастно население. Второ: По официални данни от всички починали 70% са НАД 80 ГОДИШНИ. 30% СА НАД 70 ГОДИШНИ. Истината е, че тях и с листо да ги пипнеш, особено ако са прекарали или имат придружаващо заболяване, а огромната част от тях имат, и са пътници. С две думи. Не бъдете оФце!10:34 19.03.2020
34 КуКуВид-75
Хвала!Познавам го индиректно от инфекциозна болница-една от най-добрите болници в София след Пирогов.
Успехи и крепко здраве му пожелавам.
10:39 19.03.2020
35 Грешиш
До коментар #1 от "CoviD 20":
Не е милионер. Изобщо не е милионер. Кирил Домусчиев е милиардер!Коментиран от #36, #91
10:44 19.03.2020
36 Сойка Присмехулка
До коментар #35 от "Грешиш":
Милиардер, застанал от правилната страна.10:45 19.03.2020
37 Лайньо
До коментар #24 от "гост":
като не знаеш нищо, не бълвай простотии.Аман от идиоти, заради такива сме на тоя хал.10:48 19.03.2020
38 До феновете на Кухия бостански плод
10:52 19.03.2020
39 Христо
А като гледам някои от коментиращите ,,мале, мале", самите никога няма да разберат колко са зле и ,,сдухани". Ужас, мъчно ми е за тях. Обречени да бъдат вечно държани настрани. Това ги чака.
10:55 19.03.2020
40 Rrrrrrr
До коментар #31 от "петел":
А като са ти отворени, защо пишеш тогава небивалици?10:58 19.03.2020
41 Червеният петел
До коментар #1 от "CoviD 20":
Не мога да разбера кои и защо дава трубуна на някакви фигури като тоя доцент някои си неизвестен на които и да било - като ти платят е лесно да расправяш врели некипели на хората , ма ако вдигнат карантината и хората започнат поголовно да измират , щото и лекарите масово напуснаха докато отмине епидемията , тестове няма , лекарства няма - тогава тоя ша се покрие на малдивите заедно с тия на които са фирмите в които работим и никои няма да го чуе и види повечеКоментиран от #42
10:58 19.03.2020
42 Лайньо
До коментар #41 от "Червеният петел":
а на теб ли да дават трибуна? Ти какъв си? Професор по вирусология ли?11:02 19.03.2020
43 знайко
Коментиран от #124
11:05 19.03.2020
44 гост
11:26 19.03.2020
45 Фердинанд сакс кобур гота
11:38 19.03.2020
46 COVID 19
O Одиране на кожи и осиране от преяждане
V Вервайте
I Има лек
D Дали, а дано
19 - (хващате го за 1 ден, на 9 сте болни и ако не умрете до19, сте оздравяли и имунизирани)
11:42 19.03.2020
47 гост
Една новина понагоре - армията изнася трупове- 456 жертви за денонощие, а тоя червен трол го пускат по медиите
Коментиран от #60, #150
11:51 19.03.2020
48 Гост
С купено титла от благоевградския , не може да си доцент
Коментиран от #69
11:53 19.03.2020
49 Бай Вуй
До коментар #6 от "наблюдател":
Тя и професор Радка Аргирова ги обясни нещата,ама тях кой ги слуша.Те не са от ,,щаба,, съставен от всичко друго, но не и от вирусолози. Ангел Кунчев е човека,ама нещо не се чува напоследък,явно е на терен някъде.И тоя генерал да вземе да облече една престилка,стига е ходил като на парада за 3 март.12:10 19.03.2020
50 Акълчо
12:27 19.03.2020
51 някои
До коментар #7 от "ФЕН":
На Венци паниката му е казано да сее паника той човека като го гледам се състари за няколко дена.Когато светията ти казва играи ,играеш .Когато ти казва моли се и целуваи ръка молиш се и целуваш ръка.Това е истината.Мислете като отмине вируса да потърсим справедливи отговори на нашите въпроси.Спазваите правилата и се пазете .Живота продължава с нас или без нас.12:36 19.03.2020
52 Мдаа
Коментиран от #53
12:40 19.03.2020
53 Прав е
До коментар #52 от "Мдаа":
Напротив . Много е прав . Каквото и да правиш ще се разпространи вируса . В момента може би има поне 700-800 вирусоносители . Не се изследват поголовно .Бързи тестове с до 97% достоверност и ако трябва чак тогава при положителна проба другия тест. Много коректни представя картината . Просто трябва с информирано съгласие да се изпробват предлаганите лекарства за лечение и нещата няма да са така плашещи13:00 19.03.2020
54 ДаДа
13:02 19.03.2020
55 Тодор Живков
13:12 19.03.2020
56 пешо
Коментиран от #58
13:29 19.03.2020
57 Po-znaesht
До коментар #26 от "Браво на доцента":
В благоевградския университет няма медицина като специалност,Профан недоучил!!Не се хващай за измислени факти,а по-добре ме хвани за!!! И ДЕЙСТВАЙ ВЪЗВРАТНО-ПОСТЪПАТЕЛНО...Коментиран от #59
13:36 19.03.2020
58 Смешко
До коментар #56 от "пешо":
и да го хване вируса,има 97% вероятност, че ще се излекува...а теб ако те хване рак, колко процента е вероятността да оживееш?13:38 19.03.2020
59 Муйо
До коментар #57 от "Po-znaesht":
вероятно си зле с географията Пловдив не е Благоевград.13:39 19.03.2020
60 Друг гост
До коментар #47 от "гост":
а някой каза ли ти на колко са години тия починали и дали пък не са имали други, по-сериозни заболявания? Със сигурност днес в Италия са умрели повече хора от други болести, ама нали трябва да се всява паника...Коментиран от #68, #130
13:41 19.03.2020
61 Гостенин
13:58 19.03.2020
62 Вуте
Коментиран от #66
13:59 19.03.2020
63 Elena
И да, най-добрата ваксина срещу вируса - изхвърлете си телевизора през прозореца!
14:06 19.03.2020
64 Ввв
14:11 19.03.2020
65 ПЕНКО
14:25 19.03.2020
66 Бай Вуй
До коментар #62 от "Вуте":
Ама личи ти че си ПРОСТ ШОПСКИ ЦЪРВУЛ В кое инфекциозно да ходи бе,миризливецо? Той е началник на инфекциозно отделение, ама ти си кух като тиква -цигулка.Коментиран от #83
14:29 19.03.2020
67 Кукуригу
До коментар #16 от "гост":
Ти туй по кой научно-фантастичен канал си го гледал?4 института?постоянна връзка с ЕС!?Че и от 3-4 години!Коментиран от #71
14:36 19.03.2020
68 Дедо
До коментар #60 от "Друг гост":
Да е жив и здрав Слави Ангелов и бързо да се оправя щото ако беше умрял със сигурност щеше да е от корона вирус!14:39 19.03.2020
69 Кукуригу
До коментар #48 от "Гост":
То затуй всеки ден слушаме заупокойните молитви от Генерал Годжи!Тя неговата титла е още по-заслужена!14:42 19.03.2020
70 Конспирация
Проблемът както винаги не е във вируса, а в това защо се взимат такива крайни мерки. По-долу вижте отговора:
Прави ли ви впечатление, че се затварят производства, затварят се бизнеси, самолетите спират да летят, затварят се цели държави? Какво обаче не се затваря?
Не се затварят супермаркети, аптеки и бензиностанции. Не се затварят обаче и стоковите и фондовите международни борси! Защо?
Много е просто - докато всички ние сме в паника от взетите драконовски мерки около нас, ние не обръщаме внимание на промените на финансовите пазари и те въобще не ни интересуват, което е и целта на тези които в момента играят с тях. А играта е сериозна. Индексите губят стойности, акциите падат и в един момент нови собственици ще влезнат в много бизнеси. Дори и тук се предлага ББР да влиза дялово в бизнеси!
Не е ли нормално, след като никой не може да се движи свободно, така и котировките да се замразят докато се махне карантината?
Никой от вас не мисли по този въпрос, а и нашите управници са както винаги разфокусирани.
Айде и до следващата криза, която изглежда ще е скоро...
Коментиран от #78
15:21 19.03.2020
71 гост
До коментар #67 от "Кукуригу":
Не, гледах го при Слави Трифонов,съвсем случайно докато изчаквах да свършат рекламите. Доц.Чорбанов се казва човека,имунолог.Слави правеше същите невярващи физиономии.15:26 19.03.2020
72 Горо
До коментар #18 от "Лекар БГ":
Напълно споделям оценката за БГ радио, че то е усмихнато и позитивно!Но това се дължи първо на факта, че то е ръководено от широко скроен човек като Наско Генов!
Господ здраве да му дава!
15:31 19.03.2020
73 Грую
Коментиран от #79
15:37 19.03.2020
74 Гешев
15:46 19.03.2020
75 Лекар
Четете интервютата му вместо да
търпите и позволявате да издевателстват
над личността ви!Това безумие не трябва да продължи!Противоепидемичен мерки да но в границите на разумното. Паниката и страха не помагат!
Адмирации доц.Мангъров!
15:49 19.03.2020
76 аз днес
15:57 19.03.2020
77 sgfvsrg
16:03 19.03.2020
78 ижеажг
До коментар #70 от "Конспирация":
Теб някой ти пречи да залагаш на борсата или кво?16:07 19.03.2020
79 ажао
До коментар #73 от "Грую":
Като вземеш да се тръшкаш пак си кажи мнението по въпроса.16:10 19.03.2020
80 Тъпак
До коментар #23 от "мани мани":
Ник нейма ми се отнася за теб " академико".16:12 19.03.2020
81 ани
16:13 19.03.2020
82 успех
по леко и от Том Ханкс
като настинка
само хрема за 1 ден
без кашлица
и сега в топ форма
паниката ще Ви разболее
бъдете здрави
успех на разумните
тях акъла няма кой да им вземе
16:22 19.03.2020
83 Вуйчо ти
До коментар #66 от "Бай Вуй":
Самият Мангъров казва, че децата даже и не усещат рируса. Неговото инфекциозно е за други инфекции, драги ми мъдурко. От студентската общност на Факултето и другите крайградски поселища. Да иде да го каже и на тези "шопи"в Милано, че вчера пак са "изписали" 475 души...16:28 19.03.2020
84 прост
До коментар #23 от "мани мани":
Доцент не е титла ,а длъжност.16:32 19.03.2020
85 Иван
16:38 19.03.2020
86 Маскарад
17:06 19.03.2020
87 86 Маскарад
17:07 19.03.2020
88 бургазлия
Коментиран от #103
17:25 19.03.2020
89 Хахаха
17:31 19.03.2020
90 Гост
17:37 19.03.2020
91 Гешо Опегето
До коментар #35 от "Грешиш":
Точно така! Прав си ! И то Кредитен!17:40 19.03.2020
92 no name no face no number
17:58 19.03.2020
93 Гост
Коментиран от #99
18:36 19.03.2020
94 Факти
18:40 19.03.2020
95 А БЕ
19:05 19.03.2020
96 Инженер
До коментар #25 от "Ха ха ха ха ха":
Има антивирусни пеепарати и ги използват тва че в бг няма нищо не означаяа да се правят генерални заключения.19:10 19.03.2020
97 Факт
Здравният министър издаде заповед на обществени места да не се събират повече от двама души.
- Въздушно-капковите инфекции се разпространяват най-добре когато хората са в затворени помещения. Затова през лятото грип няма. Грип има през студените месеци, около празниците, когато всички контактуваме интензивно на закрито и след 2-3 седмици започваме да боледуваме.
19:27 19.03.2020
98 Гостът
19:45 19.03.2020
99 Да се смееш ли да ревеш ли
До коментар #93 от "Гост":
Вече може 30-40% от сънародниците ни да са изкарали короната без да са разбрали. Но управляващите ще спират грипа с жандармерия и полиция. Пилеят парите а ние се крием и си мием ръцете.19:51 19.03.2020
100 sts
Коментиран от #122
19:55 19.03.2020
101 Edin
Коментиран от #102
19:57 19.03.2020
102 Мислещ
До коментар #101 от "Edin":
И да му вярваш, и да не му вярващ, няма да избегнеш вируса защото си се затворил за седмица-две. Той ще те чака и няма просто да изчезне.Освен това долавям смрад на клевета, може би даже платен пост.
Коментиран от #104
20:04 19.03.2020
103 Его
До коментар #88 от "бургазлия":
Ще те лекува срещу 200 лв, толкова му е тарифата на безкористния доцент..20:06 19.03.2020
104 Edin
До коментар #102 от "Мислещ":
Кое точно е клеветата, че продава ваксини ли....провери си го...то е всеизвестноКоментиран от #105
20:09 19.03.2020
105 Мислещ
До коментар #104 от "Edin":
За "светената вода", примерно.Но какъвто и да е той, аз пак питам как си мисли някой да избегне такъв вирус със затваряне вкъщи? Освен ако не смята никога повече да не си показва носа.
Коментиран от #108
20:21 19.03.2020
106 Антони Лазаров
20:24 19.03.2020
107 Edin
20:27 19.03.2020
108 Edin
До коментар #105 от "Мислещ":
А за светената вода може да прочетеш мнения на майки, чиито деца е лекувал в БГ мама20:29 19.03.2020
109 пералня
До коментар #1 от "CoviD 20":
Той пере откраднатите от герб милиарди20:38 19.03.2020
110 прочетете
21:32 19.03.2020
111 000
21:53 19.03.2020
112 Спрете да цъкате
До коментар #5 от "Браво":
на режисирани коментари ( и не ме трийте - ще ви пусна в нета)!!!2222:04 19.03.2020
113 ТОЧКАТА
22:05 19.03.2020
114 Човек
22:45 19.03.2020
115 китаиче
23:20 19.03.2020
116 бос
23:25 19.03.2020
117 guest
23:26 19.03.2020
118 guest
23:33 19.03.2020
119 Опа
До коментар #6 от "наблюдател":
И двамата бегом за Италия и ги питайте от глад ли умират.23:33 19.03.2020
120 До коментар 1
До коментар #1 от "CoviD 20":
Ами и Мангъров е милионер.Я си запиши час при него да видиш след колко време ще те приеме и колко струва всяка минута на прегледа?Защо не участва пробно в борбата с коронавируса щом е толкова запознат?В другите държави негови колеги го правят и не само сега.23:56 19.03.2020
121 Ганьос
00:04 20.03.2020
122 Дали
До коментар #100 от "sts":
Защото лекарите и журналистите които изчезнаха в Китай казваха обратното на това,което Мангъра казва.На Мангъра само тарифата му е голяма иначе.Заради такива като него по неясни причини изградили си имена от соца и си определят една висока цена бягат младите лекари в чужбина.Те просто не им позволяват да се реализират.А младите имат желание да се докажат и се интересуват постоянно от новостите в леченията.Тоя само защото е на възраст и име от Живково време и висока тарифа ходят при него.Научетежсе най-накрая,че не винаги скъпото е оригинал,а по-евтино то менте.00:05 20.03.2020
123 flagumdei
00:14 20.03.2020
124 До 43
До коментар #43 от "знайко":
Явно е много гневен,че не е в щаба,но защо го изкарва на глупаците които ще му повярват и ще хукнат на вън.Създава хаос.Колко ли пари са му се изплъзнали покрай ръцете като не му се е дали място в щаба?Може и да няма за сега опасност,смъртност,но трябва да сме наясно с броя на лекуващите и местата в болниците.Увелучили се бройката,излезели извън контрол,няма да има нито кой,нито къде да приемат.Хора осъзнайте,че скороста на заразяване е висока-много заразени,малко излекувани.00:19 20.03.2020
125 Ганьос
Коментиран от #127, #141
00:22 20.03.2020
126 9/11
01:50 20.03.2020
127 gpub
До коментар #125 от "Ганьос":
Коя истина разбра? Истината е вируса се придава бързо и лесно. Истината ,че някой може да не разберат, че са го изкарали но някой ще умрат .И ако бройката на усложнените се увеличи няма достатъчно лекари и места за да бъдат лекувани .Мангъра ще си вдигне тарифата .Тоя освен вируса пари друго у главата му не се върти. Защо не помага както другите като е много в час? Интервюта и критики все едно докладва колега по живково време.02:22 20.03.2020
128 Гост
05:43 20.03.2020
129 Гост
До коментар #9 от "петел":
Психосан петел, къде прочете как доцента изтъква, че няма проблем относно короновируса?05:47 20.03.2020
130 Иван
До коментар #60 от "Друг гост":
Италия е с най-висок процент възрастно население в ЕС. От там и голямата смъртност. За съжаление умират предимно хора, които имат и без това по няколко други болести. Много от тях естествено биха завършили земния си път и без помощта на короновируса.05:53 20.03.2020
131 Зайко Байко многознайко
05:56 20.03.2020
132 Recycle bin
В Ухам епидемията затихвала защото 80% я били изкарали, което в техния случай е 8 млн. А може ли 8 млн да изкарат грип за има няма месеца?
После той твърди че смъртността е 3-4%, но ако 8 млн са го изкарали значи е много по ниска.
Сам си противоречи.
А твърдението, че това което се случва в Италия е стечение на обстоятелствата, не ми звучи експертно.
Може да е компетентен и за някои неща е прав, но като цяло ми звучи като недоволен, че е не е включен във въпросния щаб и затова критикува всяко негово решение.
07:30 20.03.2020
133 Dr Ayoubi
Коментиран от #147
07:55 20.03.2020
134 Сянка
07:55 20.03.2020
135 Не на паниката
Към днешна дата: 245 000 болни, 10 000 починали, 87 000 оздравели.
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
И пак - вземете малко книжки за управление на масите - току виж сте разбрали как ви правят на маймуни. А по темата - ако на Мангъров не вярвам, който е сред водещите специалисти в областта, не виждам на кого да вярвам. Ако ще жена ви е бременна, на УНГ ли ще ходите или при гинеколог...
11:46 20.03.2020
136 Дария
13:59 20.03.2020
137 Лекар
Коментиран от #142
19:29 20.03.2020
138 Абра Кадабра
22:48 20.03.2020
139 Axa
До коментар #29 от "Лейка":
Куха лейка23:53 20.03.2020
140 2020
13:21 21.03.2020
141 На тоя
До коментар #125 от "Ганьос":
освен глупости в главата друго не му се върти.Газ пикае,че не е в щаба.А пък като не ти харесва сайта чети"фактор" да речем-там сте си лика-прилика.17:11 21.03.2020
142 ManafMuncho
До коментар #137 от "Лекар":
Не виждам никаква логика в действията на щаба, на база на какво решиха ,че мерките не са достатъчни преид да са минали поне 10 дни от досегашните ? Колкото до ченгетата не съм ги виждал да работят, сега може да се опитват да крънкат пари от майките с деца, къде се разхождаме така ...02:33 22.03.2020
143 Пирамида
07:36 22.03.2020
144 някаква си там
12:45 22.03.2020
145 Д.-р Х
14:53 22.03.2020
146 Dr Ayoubi
19:19 22.03.2020
147 Nick
До коментар #133 от "Dr Ayoubi":
"Да се затвори страната за такова нещо е безумно."-Само за това изявление биха го арестували в Китай и обесили!Показва че е чувал и за статистика без да може да смята! Да вземем 3 мил. българи да преболедуват но с експоненциално начално развитие и половината от 4% (2%) смъртност прави 60 хил. починали за 2-3 месеца. Кой е съгласен да пробва? UK- вече е на друго мнение май?
21:24 23.03.2020
148 Мангъров Мангъров
Да вземе да спре да дрънка за неща от който не разбира ,може да е инфекционист но това не го прави експерт по корона вирус,такива все още няма в момента се обучават.
04:31 30.03.2020
149 Някой си
01:11 05.04.2020
150 Някой
До коментар #47 от "гост":
Ти тия трупове видя ли ги?11:54 12.04.2020
151 Иванов
21:31 27.05.2020