5 Февруари, 2023 07:57 1 821 22

Доц. Олег Чолаков: 10 медицински хеликоптера ни трябват за 6 бази на системата HEMS

  • доцент олег чолаков-
  • хеликоптери-
  • медицина-
  • здравеопазване

Готови кадри нямаме нито един, заяви  ръководителят на Отделението по жлъчно-чернодробна и панкреатична хирургия на Университетска болница "Лозенец"

Доц. Олег Чолаков: 10 медицински хеликоптера ни трябват за 6 бази на системата HEMS - 1
Снимка: lozenetz-hospital.bg

"Липсата на финансиране на дейността е основната причина до момента да нямаме изградена система HEMS", каза за БНР доц. Олег Чолаков, ръководител на Отделението по жлъчно-чернодробна и панкреатична хирургия на Университетска болница "Лозенец".

"Въпросът за медицинската помощ по въздуха е много дълга тема. От много дълги години тя е втората ми кауза в живота. Така както работя в хирургията, така много дълги години се занимавах със ситемата HEMS. Когато ни приемаха в ЕС през 2007 година и ни питаха в предприсъединитилния период имаме ли такава система - ние казахме съвсем смело, че имаме, а ние нямахме, и все още нямаме...

Още когато Кристалина Георгиева беше еврокомисар, ние като членове на Международната асоциация на планинското спасяване, аз бях активен член там в медицинската комисия, написахме писмо до нея и Бойко Борисов, че имаме ясна готовност да направим необходимото да се помогне на нашата държава тази система да се случи, но нищо не последва, както виждате..", каза още доц. Чолаков.

По думите на доц. Чолаков има една голяма заблуда - планиското спасяване не е система HEMS. Има и заблуда, че тези хеликоптери навсякъде са държавни, а те са частни, само в Румъния са държавни, уточни хирургът. Според него там където е била държавна системата, доказано не работят по най-дория възможен начин, освен Румъния.

У нас нито един крупен бизнесмен, който имаше хеликоптер, не се зае с тази система, а продаде машините си, защото никой не финансира дейността на ситемата HEMS у нас, подчерта доц. Чолаков.

"Държавата обаче трябва да създаде условия за системата HEMS.

HEMS на първо място представлява законодателство за извършване на дейността. Ние такова нямаме, имаме закони за въздухоплаване, включително и за хеликоптери, които в момента правят невъзможно извършване на дейността HEMS.

Второ - HEMS - това са машини с технически изисквания според Директивата на ЕК от 2008 г. На територията на ЕС според директивата такава дейност могат да извършват от 2014 г. две машини само - Еврокоптер 135 и Бел 129, до 2008 година болшинството от машините за HEMS бяха италианските - Аугуста 109, заради директивата всички, вкл.в България биват продадени...Но тази фирма междувременно направи нов хеликоптер, който отговоря на директивата.

Трето място - това са местата, където трябва да кацнат хеликоптерите - нова са т.нар. хелипортовете. Той трябва да кацне в болница. Има три времеви норматива, касаещи HEMS.

- времето от подаване на сигнала до излитане на хеликоптера - 5 минути

-времето за достигане на хеликоптера до пострадалия - 20 минути

-нов времеви норматив - от кацане на хеликоптера в болнцата до постъпване на пострадали в шокова зала - 3 минути", поясни още доц. Чолаков.

По думите му у нас нито една от същестуващите хеликоптерни площадки не е сертифицирана, защото няма законодателство за системата.

"Нито един от хеликоптелите у нас не отговарят на евродирективата, а пилотите ни нямат необходимите 2000 часа за управление на спасителен хеликоптер. У нас военните ни пилоти се пенсионират с 500 часа...

Един летателен час струва 2000 - 3000 евро, това значи че една спасителна акция за час ще струва няколко хиляди лева.

Готови кадри нямаме нито един. Но все пак имаме такива, които могат да се обучат, независимо, че кадрите ни летят в чужбина.

Лекар, който да лети на такъв хеликоптер, също нямаме в момента. Той трябва да може да лети на такъв хеликоптер, да бъде спешен медик, да е бъде физически силен и с технически умения, защото ще му се налага да се спуска от въже, да слезе на терен във всякави условия.

Това е може би най-готова ни част по отношение на система HEMS, защото в Планиската спасителна служба има няколко такива годни и подготвени лекари. Освен лекар на системата има и един спасител, който обиконовени е парамедик. Трябва да има и втори пилот.

Според доц. Чолаков, който е участвал в написването на цялостна концепция за системата HEMS, са ни нужни 10 хеликоптера и 6 бази на системата HEMS в България, за да могат да се спазват тези времеви показатели на системата. По думите му твърде дълго сме чакали да се развие добре системата за спешната помощ у нас, без резултат...

Доц. Чолаков уточни, че един нов Еврокоп 135 хеликоптер струва 6 милиона евро. Цената на МЗ е зададена двойно, смята той.

"Не можем да кажем кое по- скъпо - защото не е изчислена цената на човешкия живот. А колко хеликоптера ще ни трябват на година, за колко случаи годишно - няма такава статистика. Може да са 500 случая. Няма направена статистика колко хора са инвалидизирани, вследствие на неоказана навреме помощ - не занем", посочи лекарят.

"Времето за оказване на помощ е решаващо в спешната медицина, но аз съм тотален песимист кога ще стане у нас и дали ще стане системата HEMS у нас, завърши доц. Олег Чолаков, ръководител на Отделението по жлъчно-чернодробна и панкреатична хирургияна Университетска болница "Лозенец.

Доц. Олег Чолаков от 2013 г. - понастоящем е съучредител и организационен секретар на Българското дружество по Спешна медицина, от 2012 г. -понастоящем – съучредител и президент на Българското дружество по Планинска медицина, от 2009-2012 г. – председател на ПСС при БЧК, от 2003-2009 г. - председател на медицинската комисия на ПСС при БЧК, от 2010-2011 г. – член на НС на БЧК.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ПАРИ

    10 0 Отговор
    САМО ЗА ИЗБОРИ И ВЛАСТ ИМА $$$$$
  • 2 Всичката Мара

    8 7 Отговор
    Втасала ,че не един ,а 6 хеликоптери са нужни!
  • 3 Бай Митко

    12 3 Отговор
    Мед.хеликоптери? За тях питайте 240-те дето топлят креслата в НС и не правят нищо за тази държава! Поне им подложете по дузина яйца, че барем пилета излюпят! Нали имаме рисунки на Ф16!
    Хубав ден на всички Ви!

    Коментиран от #21, #22

  • 4 Демократ

    9 6 Отговор
    Всичко е срамно за България, завладяна от мафия навсякъде. Вместо да сме водеща страна на Балканите, заради комунистическата мафия сме най-мизерната.Единствена страна без медицински хеликоптери, те струват по-малко от колите и охраната на управляващите. Само това е достатъчно доказателство, че няма управление,което да се интересува за българите в България. Мизерията на народа се осигурява от тях, а ние сме виновни,че ги търпим.

    Коментиран от #14

  • 5 Гориил

    5 5 Отговор
    България няма да получи хеликоптери, докато либералите и десните нямат мнозинство в парламента. Това е един вид мъчение на несъгласните и непокорните.Англосаксонците не прощават бунт на кораб.

    Коментиран от #8

  • 6 Вертолет

    9 3 Отговор
    Десет хеликоптера? У нас няма мярка за нищо. Това означава на всеки 100 км. Този доцент с концепцията мисли ли за осигуряване, пилоти, технически състав, обслужване, администрация и какво ли не още. И по колко пъти в годината ще литне всеки един хеликоптер за случаи, при които е невъзможно транспортирането с линейка?

    Коментиран от #10

  • 7 хихи®

    6 2 Отговор
    Откога разправям че темите "Медицински хеликоптери" и "Национална детска болница" са Предизборна дъвка за електората!!! А доктора го е обяснил научно защо първата е!?! Предполагам, че и за втората тема ще напише подбно!!
  • 8 хихи®

    6 0 Отговор

    До коментар #5 от "Гориил":

    1978г. без десни в България!!!
    В малък град на стадиона при нужда кацаше хеликоптер и траспортираше нуждаещ се от такава помощ...

    Коментиран от #11, #12

  • 9 А ти ,

    8 1 Отговор
    докторе , при управлението (грабенето на милиарди) на банкянската тайфа" , къде беше ? Сега се сетил ?!
  • 10 Абе въпросът

    6 0 Отговор

    До коментар #6 от "Вертолет":

    Е да се чешат езиците ! Интересно защо никой от коментиращите не повдига въпроса пострадалите в планината как ще заплащат услугата ,че то сега е под въпрос как стои въпроса със заплащането на обикновената услуга или и спасяването с хеликоптер ще мине към здравните осигуровки.
  • 11 Гориил

    2 1 Отговор

    До коментар #8 от "хихи®":

    А колко хеликоптера произвежда българската авиационна индустрия?
  • 12 Бай Митко

    4 1 Отговор

    До коментар #8 от "хихи®":

    Така си беше, но имаше държава и то каква!

    Коментиран от #17

  • 13 Хе хе

    3 4 Отговор
    Тоя спешно да иде да се прегледа.
  • 14 ЛиБеРаст

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "Демократ":

    За вашингтонският консенсус, слушал ли си? Срещу правото да станат собственици, капиталисти, "комунистите" ПРЕДАДОХА държавите си на САЩ и ги направиха компрадорски колонии. И "демокрацията" е лявата идеология на финансовият капитал.

    Коментиран от #20

  • 15 Не 20 а 200 хеликоптера

    4 3 Отговор
    Тук нямаме хляб да ядем, а тоя иска хеликоптери за да спасява авантюристи! Какво по хубаво да умреш в прегръдките на тази която обичаш.... планината?
  • 16 приоритети

    3 0 Отговор
    Системата я няма, и няма да я има! Защото политиците ни имат други приоритети! Те искат да се покажат пред господарите, затова сключват договори за милиарди за самолети, за ядрено гориво, за нови реактори....За Медицинска помощ в България, няма! Ще събираме капачки и СМС-и за хеликоптери, както правим за болните български деца! И на това му викат "демокрация"!
  • 17 хихи®

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "Бай Митко":

    Не бих обобщил "Държава"!?
    Инетерусва ме алгоритъма по който е долитал!? Представяте ли си "Утре имаме 6 хеликоптера с персонал" Всяка амбициозна майка със сополиво хлапе, ще иска транспорт до Националната детска болница(за която няма алгоритъм кои случаи да поема и как ще се финансира)!!! Хеликоптерите няма да стигнат! Продажните медии ще вдигнат аларма до небето "Хеликоптер не пристигнал за сополиво хлапе. То вдигнало температура и получило гърч"
    Затова трябва да имаме "Национални цели в здравеопазването" Например Повишаване на средната продължителност на живота с 3 години за следващите 10 години. "Намаляване на детската смъртност с 1-2-3%" за за 5-10г. Намаляване смъртноста от инсулти/инфаркти с Х% за 5-10 години. Вместо национална детска болница поне в 6 областни центъра с медицински университети трябва да се създадат Центрове за решаване на сложни случаи!!
    За да няма "Предизборни дъвки за електората" трябва имаме национални цели за 10-20 години още в Правоохрана и правен ред, Военна/отбранителна доктрина....
  • 18 Факман

    0 0 Отговор
    Пунта Мара то няма линейки с пълно оборудване и фелдшери за тях.Който не е в системата не знае колко е плачевно положението.Няма линейки ,а тези които има шофьорите са 60+ години,а медицинския персонал е от пенсионери ,няма нови кадри.Линейките също са по на 15 20 години и нямат оборудване.
  • 19 Фиу, фиу, фиу...

    1 0 Отговор
    Колко време трябва да мине, че да узреем за реалистично мислене? Абе, настоявайте първо за един вертолет, експлоатирайте го, най малко една година, вижте с какви проблеми ще се сблъскате и какви разходи трябва да се предвидят, и чак тогава уточнявайте бройката! А вие, направо 10 вертолета! Ами пари от къде?
  • 20 Демократ

    2 2 Отговор

    До коментар #14 от "ЛиБеРаст":

    Добре са ти промили мозъка, защото само човек без гънки може да пише подобни глупости. Какво ли ще отговориш, ако ти се зададе въпрос, за чиито отговор няма копче в латерната, наречена твоя глава?
  • 21 ПРИПОМНЯНЕ

    2 1 Отговор

    До коментар #3 от "Бай Митко":

    ... още в края на 70те години на 20 век у нас се използваха военни хеликоптери при нужда, както в планината така и в населените места, без никакви глупави бюрократични формалности като HEMS! Военните никога, повтарям никога, не отказваха хеликоптер. Във вътрешния двор на Пирогов имаше хеликоптерна площадка, която сега е служебен паркинг....Това "интервю" за медицински хеликоптери вони на жалба за КОМИСИОННИ та се не трае....
  • 22 И пилета

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "Бай Митко":

    няма да излюпят. Стават за кафе, напускат залата когато не им е изгодно, не идват редовно на работа. Нищо не става от тях, една кокошка върши повече работа.