7 Октомври, 2020 14:49, обновена 7 Октомври, 2020 15:30 15 077 17

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

  • renault-
  • clio-
  • e-tech-
  • тест-
  • рено

Европа най-накрая има малък хибриден хечбек, който да се противопостави на Honda Jazz и Toyota Yaris

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1 - 1

Французите от Renault твърдо залагат на електрификацията на автомобилите си, но по различен от общоприетия начин. И засега им се получава. Пследното им "творение" е на базата на класическото ново Clio, но представлява един по-особен хибрид. Марката организира първите тестове на тази модификация на родна земя, а наш екип беше на мястото на събитието. Ето и впечатленията ни от новото Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

Понякога маркетинговите претенции на производителите на автомобили излизат извън контрол. Но от Renault се заклеват, че инженерите им са заимствали от екипа на Режията във Формула 1 и новата им кола, макар и градски субкомпактен хечбек, има известна прилика с хибридните подходи във Формулата. Най-вече желанието да изтръгнат максимума от различните източници на енергия. Така в допълнение към бензиновия двигател на Clio (1.6-литров, четирицилиндров с атмосферно пълнене, а не турбо V6 с 850 к.с. от F1!), модификацията E-Tech разполага с два електрически мотора и многорежимна скоростна кутия. Съвременният автомобил от F1 също има подобна трансмисия (наречена "кучешка" заради дългите шеврони на зъбните колела, които могат да понасят бързи и доста бурни смени на предавките) и две електрически вериги (едната оползотворява топлинната енергия, а другата рекуперира кинетична енергия от спирането) за зареждане на батерията и осигуряване на допълнителна мощност.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

Технологията, използвана при Clio E-Tech, има същата цел, като тук се използват два различни по размер електрически мотора, които възстановяват енергията в батерията и същевременно повишават мощността като при болидите от F1, но в случая поставят повече акцент върху горивната ефективност. По-малкият електрически мотор на Clio върши работата на стартер-генератор, като стартира автомобила и изглажда смяната на предавките, докато по-големият електромотор е в състояние да даде още 48 к.с., за да подпомогне задвижването, както и да канализира рекуперираната енергия към 1.2-киловатчасовата батерия. Това е акумулатор с по-малък капацитет, отколкото при новите plug-in хибриди на Renault - Captur и Megane, които следователно имат по-голям чисто електрически пробег. Clio E-Tech може да работи с чисто електрическа мощност на кратки разстояния, но не това е приоритетът тук. Идеята е да се увеличи подаването на въртящ момент и да се намали напрежението на бензиновия двигател, за да се сведе до минимум разходът на гориво. Но стига сме говорили за технологии и спецификации, които са скрити под обвивката на Clio E-Tech. По-важното е как тази кола се държи на пътя.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

Хибридното Clio винаги потегля бързо в електрически режим - предимство на трансмисия без съединител - преди двигателят да зашуми, когато скоростта достигне двуцифрено число. Всеобхватното усещане е за интуитивно и безпроблемно компютърно контролираното шофиране. Просто избирате D и Clio са кара като всеки автомобил с два педала: всичко, от което се нуждаете, е да ускорите и да спрете. Операцията е толкова проста, но е в контраст с графичния дисплей на арматурното табло - триангулация на батерията, електромотори и двигател - като всичко това показва енергийния поток на хиперактивната система. Двигателят може да задвижва колелата чрез скоростната кутия с фиксирано съотношение, след това eлектромоторите се задействат и можете да отпуснете педала на газта и енергията да бъде събрана отново. Винаги има нещо, което се случва в хибридния тракт, но тази сложност обикновено е трудно да се забележи по време на шофиране.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

Можете също така да изберете режим B - или Brake - със селектора на трансмисията, който увеличава нивото на рекупериране на енергия. Този режим имитира усещането в някои чисто електрически автомобили, при което самото повдигане на крака от педала на газта води до драматично забавяне, но при Clio E-Tech това не е така. Отпускането на газта кара колата да се забави малко по-енергично, но това е доста лека разлика. Педалът на газта има отчетливо стъпаловидно усещане, като държи десния крак на ентусиазирани шофьори под контрол, освен ако не бъде натиснат силно докрай. Динамиката на колата е много прилична, макар ускорението да не е толкова осезаемо. Времето за ускорение от 0 до 100 км/ч е 9.9 секунди. Но Clio е наистина градска кола с основен акцент върху разхода на гориво: в градски условия хибридът работи с електрическа помощ в 80% от времето, казват специалистите от Renault.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

Ако все пак искате повече динамика, трябва да използвате бутона My Sense за задействане на спортен режим. Това действие прави десния педал "по-оживен", като двигателят става по-високооборотен и работи в тандем с максимално електрическо усилване. Но това е супермини, а не суперавтомобил: по-удовлетворяващо е шофирането, когато водачът се стреми да запази цифровия измервателен уред в синьо (за регенериране) или в зелено (за еко или електрическо шофиране) и да види как светлината на EV мига и изключва - особено при шофиране по красивите извънградски пътища около Велинград и Юндола, където беше основната част от теста, и знаейки, че вредните ви емисиите са възможно най-ниски. Дори при скорост от 50 до 60 км/ч, все още ще виждате този издайнически знак само за EV да мига от време на време, когато карате плавно и с постоянна скорост.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

По време на смесения 138-километров тестов маршрут с няколко изблика на спортен режим Clio E-Tech отчете разход около 4 на 100 и консумира средно 2.8 кВтч електроенергия, показвайки способност да възстановява около пет пъти капацитета на своята 1.2-киловатчасова батерия. Освен че се кара по-приятно и икономично от стандартното Clio, версията E-Tech предлага същия комфорт в салона. На задните седалки има прилично пространство, а обемът на багажника е 300 литра спрямо 391 литра при стандартното Clio, като по-малкото пространство е за да се побере акумулаторният пакет на хибрида. Иначе всичко друго е идентично с изключение на светлосинята облицовка около селектора на трансмисията и вентилационните отвори на таблото, което е т.нар. хибриден мотив на дизайна E-Tech.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1

Цената на Clio E-tech ще варира у нас от 36 000 до 40 000 лв. в зависимост от оборудването, което е повече от тази на стандартно ново Clio, но пък след теста, който направихме, можем да кажем, че си заслужава. Хибридното Clio се кара по-приятно и е значително по-икономично. Като цяло първият хибрид на Renault Clio представлява една модерна малка кола. Всичко това, което ви разказахме за Ф1 технологията може да звучи малко прекалено, но шофирането е толкова интуитивно, че дори и най-големият технофоб би трябвало да го намери за такова. Освен това в нито един момент няма да усетите дефицит на въртящ момент на двигателя. Помислете за хибрида E-Tech като за Pepsi Max - същият вкус, но по-полезен продукт в дългосрочен план.

Тествахме Renault Clio E-Tech - една субкомпактна кола с технологии от Формула 1


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 18 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марио

    44 7 Отговор
    Много добре звучи написаното. наистина една модерна кола за млади хора, но с добри доходи.

    Коментиран от #11, #13

  • 2 Фернандо Алонсо

    31 4 Отговор
    Браво
  • 3 ха ха

    9 48 Отговор
    Koe му е Формула-1 то? Те едвам вървят по магистралите с по 100 км тия брички.
    Хич не ги усещам даже..

    Коментиран от #4, #6, #10

  • 4 Игнатов

    34 8 Отговор

    До коментар #3 от "ха ха":

    Прочети статията и тогава се изказвай. Аман от неуки лаици като теб. Материалът е много добре написан и ако имаш малко акъл, ще разбереш за каква кола става дума.
  • 5 Край

    45 13 Отговор
    Французите са две обиколки преди германците в ел. колите.
    За американци и китайци и японци не говорим.
    Немеца вече не ги и вижда.
    Ма иначе - 500 к.с. дизел с турбина и големи бурии отзад с махагон и кожа. Това беше ценност в 20 век.

    Коментиран от #9

  • 6 А бе ръб

    26 5 Отговор

    До коментар #3 от "ха ха":

    С голф 2 да не се обаждате от коневръза
  • 7 batkata

    18 3 Отговор
    А сега и ако добавят към екстрите цена за БЪЛГАРИ ще е отлично, защото тази посочена в статията идва малко повече. Модела ми допадна
  • 8 Хкллйх

    30 7 Отговор
    На майка ми Модуса 110к.с. дава 4.8 смесено. Dci, 6ск. И стува 2000€. Туй, ако му се бъгне нещо в Тутракан, кой точно майстор ще го поправи?
  • 9 Мангалцедес

    13 6 Отговор

    До коментар #5 от "Край":

    По-точно от това едва ли може да се каже.Въпроса е че българина е с ценноситите на 20-ти век.И после се чуди що Запада не го разбира.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Търпин

    4 1 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    Прав си колега.
  • 12 гост

    3 1 Отговор
    Искам да се извиня на всички които умишлено опитвах да убедя,че Тесла и Мъск са най-великите.бях жестоко подведен от техните драсканици в разни списания които нямаше как да проверя.ИЗВИНЯВАМ СЕ НА ВСИЧКИ КОИТО МИ КАЗВАХА ИСТИНАТА,а аз мислех че ме лъжат,искам поименно да се извиня на всеки опитвал да ми отвори очите че не съм бил прав...посипвам си главата с пепел,моля за прошка и отново да бъда във вашите редици.нека се знае от тук нататък че ако има нещо в подкрепа на Мъск и Тесла подписано с някой от безбройните ми никове е долна ЛЪЖА И НЕ Е ПИСАНА ОТ МЕН.Благодаря на всички помогнали ми да се отворят очите за истината...ваш гост.
  • 13 номад

    7 0 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    по света лизингите са доста приемливи верно убиват те с застраховки но ако не си рацер е ок тука лизинг е дране до кокъл такса това такса онова само таксите на год са 1500лв
  • 14 Админ

    6 3 Отговор
    Машинката е много добра,заслужава си.
  • 15 nme

    0 0 Отговор
    Спомням си, че видях колите да минават по шосето пред нас - гр. Костенец, ул. Цариградско шосе (-:
  • 16 Reptile

    4 1 Отговор
    40 000 за "мъртвец"?! Ами за този 1.5 литра на 100 км, ако си вземеш аналога Дачиа за под половината пари ... се пита, кога се избиват 25 000 със 3 лв на 100 спестяване?! Лелеее, към милион км отива работата...
    Все още и хибрида и пълната електричка са набутване, очаква се с реклама и разни стимули да финансираме от потребителският джоб развитието на частни компании.
    Е, това не е толкова лошо, защото не ни карат на сила да си го купим... Samsung стана огромна фирма точно по този начин, чрез държавни протекции и купуваш, то в началото беше 100% боклук, но корейците го купуваха... за да се развие до днешните нива!
    Тааа, който има повечко пари, моля да не се стиска, а да си избере фирма, в която да инвестира, купувайки електричка... :)
  • 17 непознат

    1 0 Отговор
    Хубава кола ,за хора с добри доходи..Кой не иска да кара нов хибрид?Но всичко е до възможности.Прекрасен автомобил.Но за държава където 50-60% са работещи бедни остава едно ,да се радваме на 20 год.коли.