21 Октомври, 2021 14:55 10 970 27

Какво влияе най-много върху износването на батерията на електрически автомобил

  • електромобили-
  • зареждане-
  • батерии
Какво влияе най-много върху износването на батерията на електрически автомобил - 1

Загубата на капацитета на батерията в електрически автомобил и съответно намаляването на пробега с едно зареждане е нещо неизбежно и зависи от химичния състав на клетката, честотата на зареждане на батерията и много други фактори. Но има четири основни елемента, които допринасят за износването на батерията в електрически автомобил, а именно бързото зареждане, температурата на околната среда, пробегът на автомобила и времето на производство.

Що се отнася до високоскоростното зареждане, то е опасно не заради самата скорост на зареждане, а заради нагряването на батерията. Това може да причини повреда на вътрешната система на акумулаторния блок, което от своя страна води до намаляване на количеството литиеви йони, които преминават от катода към анода. Иначе, изследванията на Националната лаборатория в Айдахо показват, че степента на износване на батерията е незначителна по време на високоскоростно зареждане.

За тестовете са използвани четири Nissan Leaf от 2012 г., два от които се зареждат от домашно зарядно устройство с мощност 3,3 kW и два от високоскоростни станции с 50 kW DC. Както се оказа, при зареждане от станция за бързо зареждане, износването на батерията след 40 000 мили (64 374 км) е само с 3% повече, отколкото при използване на зареждане от битовата мрежа.

По отношение на температурните условия, както ниските, така и високите температури са вредни за батериите. Ниските забавят скоростта на зареждане, а високите влияят отрицателно върху самия елемент по време на продължителни периоди в горещи условия. Също така, износването на батерията е пряко свързано с циклите на зареждане. Според Tesla, батерията на Model S се износва с около 5% на 25 000 мили (40 234 км).

Но времето влияе най-много върху батерията. Например, първо поколение Nissan Leaf губи около 35% от капацитета на батерията си за осем години. Доказано е обаче, че моделите с батерии с течно охлаждане имат много по-нисък процент на загуба на капацитет.

След всички тези заключения се налага спазването на някои правила. Така, през летните месеци, ако електрическата кола е бездейства дълго време, е по-добре да я оставите свързана към мрежата. В същото време в горещите дни е по-добре да държите кола на батерия без течно охлаждане на сянка, а преди да тръгнете на път, е добре да я „затоплите“ за около 10 минути на слънце, което ще предотврати прегряването на батерия дори в най-горещите дни. Необходимо е също така да се избягва разреждането на батерията с повече от 80-90%.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 bbб

    37 5 Отговор
    а да е завивам с одеяло неискали, тази кола е с повече претенции от жената
  • 2 сектант

    20 5 Отговор
    една батерия на тойота приус мога да ти я сменя сам за около час с правилните инструменти и ще ми струва колкото съм взел клетките от китай. въпроса е защо на много коли ги правят несменяеми
  • 3 Иванчо

    22 11 Отговор
    Много ме забавлява как всички говорят все повече за електроавтомобилите и намаляване броя на колите с ДВГ, но никой дума на казва за това как батериите за електромобилите стигат до заводите, където се произвеждат тия автомобили. С камиони с ДВГ! Също така, никой дума не обелва за това как се снабдяват всички магазини, от които пазаруваме стоки от първа необходимост. Отновно с камиони с ДВГ. Не че ми пречат камионите - напротив. Но, когато се казва А, трябва да се каже и Б.

    Коментиран от #4, #24

  • 4 Ми то се казва

    11 23 Отговор

    До коментар #3 от "Иванчо":

    Европа минава на ток! Ти как мислиш, че от един ден и утре всичко е на ток ли? Не! Поетапно! Колите, вече и камионите, автобусите, фериботи, багери, трактори и т. н.!

    Коментиран от #6, #22

  • 5 оня с магарето

    12 2 Отговор
    колкото повече се използва толкова повече се износва... всичко друго е допълнително...
  • 6 Иванчо

    10 6 Отговор

    До коментар #4 от "Ми то се казва":

    Не казвам, че не е така. Всички сме виждали Тесли, Тойоти и други автомобили на ток, но някой да е виждал камион на ток? :))

    Коментиран от #8

  • 7 ЛЕКСУС ЯВНО СА МНОГО

    11 5 Отговор
    ЗАГУБЕНИ ЩОТО САМО ТЕ ДАВАТ ДЕСЕТ ГОДИШНА ГАРАНЦИЯ НА БАТЕРИЯТА СИ А ДРУГИТЕ ХИЧ......САМО ПРИ ЛЕКСУС ЗАРЯДА Е БАВЕН И С ПЪТИ ПИ НИЗКО НАПРЕЖЕНИЕ ОТ БЪРЗО ЗАРЯДНИТЕ БЕЗГАРАНЦИОННИ ТЯХНИ КОНКУРЕНТ ЗАЩОТО ЛЕСУС ЗНАЯТ ПЕ БЪРИЯТ ЗАРЯД СКЪСЯВА ЖИВОТА НА БАТЕРИЯТА С МНОООООООГО ПОВЕЧЕ ОТ ПЕТ ПРОЦЕНТА...

    Коментиран от #9, #10

  • 8 Да да

    4 12 Отговор

    До коментар #6 от "Иванчо":

    Виждал съм. Но у нас не се използват, защото са по-скъпи! В Норвегия се ползват, виж тестове от Бьорн Ниланд! И автобуси имат и камиони и фериботи на ток!
  • 9 Komapak

    6 2 Отговор

    До коментар #7 от "ЛЕКСУС ЯВНО СА МНОГО":

    Взе ми думата от устата. Тези 5% разлика с бързи и бавни зарядни да я обясняват на хора които грам понятие си нямат от електричество и капацитет. То ако се поразходиш по селата още се спори има ли перпетум мобиле или не😄
  • 10 Аха

    2 3 Отговор

    До коментар #7 от "ЛЕКСУС ЯВНО СА МНОГО":

    И какво е напрежението при Лексус? Айде да кажеш, че те гледам си по-умен?
  • 11 Пак ли половината новина?

    1 5 Отговор
    И то удобната половина. Най фрапантния пример е това, копирано от друга медия. "Tesla обяви официално, че Model S при 40 000 км пробег батерия губи около 5%. Още толкова ще бъдат загубени и при достигане на пробег от 200 000 км. "

    Коментиран от #13, #14, #16, #26

  • 12 DrivingPleasure

    5 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Според Tesla, батерията на Model S се износва с около 5% на 25 000 мили (40 234 км)
    ----------------
    След 200-250 к - тоталка! Честито!
  • 13 Гост

    8 3 Отговор

    До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":

    При пробег 200 000 км батерията е за смяна.Изтече ли гаранцията на батерията и ще се бръкнеш дълбоко в джоба.
  • 14 DrivingPleasure

    3 2 Отговор

    До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":

    А защо си мислиш, че в другата статия са цитирали правилно? Защото е по-удобно да е така ли? Деградацията е постоянен процес, тя няма как да спре при 40 к и после изведнъж да скочи. Кривата на деградацията не може да бъде стръман после равна после пак стръмна надолу - тя е наклонена плоскост.
    Това всъщност се подкрепя от доста примерки за "милионници" на Тесла, при които на около 200-300 к батериите са сменяни. Така че - с електрификацията греда ;)

    Коментиран от #15

  • 15 Давай де!

    2 3 Отговор

    До коментар #14 от "DrivingPleasure":

    Цитирай от някъде за тези милионници, да не цитирам аз, че доколкото си спомням на половин милион километра са му РЕМОНТИРАЛИ батерията, като докато е траел ремонта за няколко седмици са му дали оборот на батерия, след което са му върнали вече ремонтираната, на която до миналата Нова година беше навъртял от 700 хиляди километра, а вече може да наближават милион. И това са старите най скапани батерии. Двигателите са сменени с нови за разлика от батериите като последният е сменен преди милион километра, а първите 200 хиляди километра са сменени три двигателя.

    Ако не си съгласен с нещо от написаното, цитирай от някъде точните данни, но недей да коментираш само със собствени разсъждения, без нито един факт, че този процес не ти се отдава.

    Коментиран от #17

  • 16 Turbo

    7 5 Отговор

    До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":

    Изтече ли гаранцията на батерията и се приготви да се охарчиш яко.Първо трябва да си купиш нова батерия,второ трябва да платиш за рециклиране на старата.За скъпия ток да не говорим.Много изгодно излиза електромобила,няма спор.
  • 17 DrivingPleasure

    4 4 Отговор

    До коментар #15 от "Давай де!":

    Германецът Хансйорг Хеминген измина 1 милион километра на Tesla Model S с две подмени на акумулаторния блок и три замени на двигателя... от друг сайт е и не мога да дам линк, ще го изтрият (червеничките булви с правилата отдолу)

    Можеш да го потърсиш по име. Имаше и американци с подобни смени - потърси. Но забележи ТРИ от "вечните" електромотори са фира, освен батериите ;)

    Коментиран от #18

  • 18 Нещо ново не казваш

    1 2 Отговор

    До коментар #17 от "DrivingPleasure":

    Повтаряш ми думите. Хайде сега кажи на колко километра са сменяни и колко километра са изминати с последните? В момента този автомобил на колко километра е и има ли нови ремонти?

    Коментиран от #19

  • 19 Дизела

    2 3 Отговор

    До коментар #18 от "Нещо ново не казваш":

    Да ти напомня ли, пробега на Кадито ми е над 600 х.км сменял съм само консумативи.Имам колеги с пробег над милион км без ремонт на двигателя.

    Коментиран от #20

  • 20 Мини още толкова

    1 6 Отговор

    До коментар #19 от "Дизела":

    И пак ще говорим. Преди десетина месеца онази Тесла беше минала 1,3 милиона километра. Скоро очаквайте световен рекорд с един милион мили. А зареждането на тази Тесла е безплатно за цял живот, тоест предимно се зарежда безплатно на бързи зарядни станции които "скапват батерията"според вас.

    Коментиран от #27

  • 21 Хорхе

    10 1 Отговор
    Пичове, кой ще ги кара тия електрички 200-250 к км.? А, да, нов внос у Бг. Казвам го с огромно съжаление. Иначе новата киа на ток изглежда супер, но 100 бона са си 100 бона. Електриката е на цената на премиумите, а това за нашите стандарти е пагубно. Ще ги гледаме електричките, както сега белим белтъци по S класи, 7ми серии и тн.
  • 22 Дедо

    4 1 Отговор

    До коментар #4 от "Ми то се казва":

    Ма нещо тока го няма!И един евтин!Преди няколко дни четох че в Швейцария поради недостиг щели да спират ескалатори,климатици и отопление на басейни а нашия ток от "свободния пазар"като го изнесат май скоро ще е с режим и то за който може да си го плати!

    Коментиран от #23

  • 23 Не се притеснявай дедовото

    0 4 Отговор

    До коментар #22 от "Дедо":

    Тъкмо наскоро излезе проучване, че е много по-евтино да се инсталират умишлено презапасени възобновяеми мощности, отколкото енергията от тях да се транспортира от другия край на света или да се съхранява дългосрочно във водород. Тогава като пекне слънчице или духне ветрец, ще се къпем в безплатна енергия, която ще се чудим какво да правим. Пак ще има високи цени на тока като сега, че дори и по-високи, но това ще е за изключително кратки периоди и средната цена на тока за цялата година ще е много по-ниска от сегашната.

    Докато работи онзи реактор в небето наречен слънце, ще може да ползваме безплатната му енергия срещу скромна инвестиция.
  • 24 Макси

    2 2 Отговор

    До коментар #3 от "Иванчо":

    Че частите за ДВГ се матеализират от нищото ли в заводите? Все още не бих си купил електричка, но това е пътя. И някой като седне да разсъждава колко било струвало производството на електромобил... Всяка година някаква група хора са решили, че ще си купят "някакъв" нов автомобил, който ще бъде произведен и ако не е електрически, то той ще е конвенционален, за чието производство също отиват същия на брой материали за калници, стъкла и т.н., енергия, не е голяма разликата, но в дългосрочен план този път наистина би бил по екологичен за планетата, която ние трябва да си я пазим чиста, с разум, а не да разчитаме че е даденост или че извънземните ще ни изсмукват боклука!
  • 25 Българин

    6 1 Отговор
    електрокола с заплата от 1000лв- няма да стане.Карайте си каквото имате и живейте спокойно, да има храна и топло през зимата, а елктромобилите оставете на глезените западняци.
  • 26 Горе долу

    2 2 Отговор

    До коментар #11 от "Пак ли половината новина?":

    Тоест при нас ще дойде нов внос с капацитет паднал под 50% . При нас се внасят нормално автомобили на половин милион километра с върнат километраж.
  • 27 нещо такова

    2 2 Отговор

    До коментар #20 от "Мини още толкова":

    Остави сега рекламните материали . Да ти цитирам думи от живи хора , които живеят в Норвегия , и са си закупили нов електромобил-хибрид. Никога не са успявали да достигнат обещаните километри на батерията , дори в спартански режим . А ако жената е в колата , както се шегува човека , пробега буквално се срива . Място за зареждане в централната част почти не се намира , и струва ужасно скъпо . Когато батерията се изтощи , се включва ДВГ-то , и започва да гори като змей , защото трябва да произведе отново енергията за зареждането на батерията , и вместо икономия , напротив натрупва загуби. Но нямаме избор , казва човека , иначе не ни разрешават да отидем към централната част на града , да си купуваме хранителни продукти.