13 Септември, 2022 11:04 3 211 61

Обрат: нарастващите разходи за електроенергия застрашават бъдещето на електрическите автомобили

  • електромобили-
  • индустрия-
  • енергия-
  • повишаване на цената

Шефове в автомобилната индустрия в Германия казват, че високите разходи оказват влияние върху производството и продажбите на автомобили

Обрат: нарастващите разходи за електроенергия  застрашават бъдещето на електрическите автомобили - 1
Снимка: Shutterstock

Повишаването на цените на електроенергията, както и на разходите за доставки на суровини, хроничният недостиг на части и широко разпространеното намаляване на разполагаемия доход на населението оказват значително влияние върху производството и продажбите на автомобили. Това твърди изданието The Guardian, позовавайки се на актуална информация за случващото се в Германия.

Ако тенденцията продължи, има също така опасения, че ще има косвен ефект върху инвеститорите, които няма да имат стимули да изграждат съоръжения за зареждане, което ще направи електрическите автомобили по-малко привлекателни - защото ще станат по-непрактични за придвижване.

Доскоро притежаването на електрически автомобили набираше все по-голяма привлекателност с нарастването на цената на бензина. Но след неотдавнашното покачване на цените на електроенергията - в Европа с около една трета в сравнение с от преди година - ценовата разлика се е свила значително.

Собствениците на електрически автомобили, независимо дали зареждат колите си у дома или чрез договори с оператори за зареждане, вече усещат покачване на цените от 10% или повече. Очаква се и по-нататъшно покачване на цените, поради факта, че цената на електроенергията е свързана с тази на газа, който става все по-оскъден, след като Русия спря доставките на газ за много страни от Европа.

Allego, един от най-големите оператори на зарядни станции в Германия, повиши цените си в началото на този месец от 43 цента за киловатчас на 47 цента. Експресното зареждане се повиши от 65 на 70 цента за киловатчас, докато най-бързото, така нареченото ултрабързо зареждане, се повиши от 68 цента на 75 цента за киловатчас.

Супермаркети, вериги за домашни любимци и магазини за мебели, които доскоро предлагаха на клиентите безплатно зареждане, докато пазаруват, сега въвеждат такси. Според автомобилния икономист Щефан Брацел това е непосредствена заплаха за индустрията, свързана с производството на електромобили.

„Експлозията на цените на електроенергията може да се окаже сериозна опасност за прехода на превозните средства и трябва да бъдем адски внимателни по отношение на това“, каза той пред германски медии. „Ако електрическите автомобили станат по-скъпи за използване, нарастването на електрическата мобилност е застрашено от колапс, защото едва ли някой ще си купи електрическа кола“, казва още Брацел, който е и основател на Центъра за управление на автомобили (CAM).

Той и други защитници на електрически автомобили сега призовават германското правителство да гарантира, че цената на електроенергията ще остане под цената на бензина, което според тях е от решаващо значение за бъдещето на електрическите автомобили.

„Електрическите автомобили губят чара си“, написа Хелена Уисбърт, директор на базирания в Дуисбург Център за автомобилни изследвания, в неотдавнашен коментар за икономическия всекидневник Handelsblatt.

Държавните субсидии за електрически автомобили ще бъдат намалени наполовина до 4 500 евро от 2023 г., докато купувачите на plug-in хибриди, които в момента получават бонус от 6 750 евро, вече няма да бъдат подпомагани. Общата сума за подпомагане за закупуване на електрифицирани превозни средства трябва да бъде ограничена до 2.5 милиарда евро, достатъчни за покриване на бонуси за само 400 000 електрически коли - по-малко от 1% от колите, движещи се по германските пътища.

Едно предложение, което може да бъде приложено относително бързо, е да се увеличи данъкът върху превозните средства за дизеловите и бензиновите автомобили. В момента електрическите автомобили са с много нисък данък, като също така могат да използват бус ленти и места за паркиране, недостъпни за автомобили с ДВГ. Но това едва ли ще е достатъчно.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Хаха

    4 32 Отговор
    Орбан да мисли как ще плаща борчовете дето натрупа последните години.То е много лесно да се правиш на тигър с чужди пари.Ама идва ред за връщане.
  • 2 Геша

    41 3 Отговор
    Искат да увеличават данъците на колите с ДВГ вместо да действат в посока намаляване цените на тока. Хак им са на европейците такива изнудвачи и зелени талибани. Цялата джендървърхушка трябва да се измете. При това незабавно.

    Коментиран от #23

  • 3 Геша

    25 2 Отговор
    Искат да увеличават данъците на колите с ДВГ вместо да действат в посока намаляване цените на тока. Хак им са на европейците такива изнудвачи и зелени талибани. Цялата джендървърхушка трябва да се измете. При това незабавно.
  • 4 Дааа

    48 2 Отговор
    Нещо не разбирам,карат те да седиш на студено да не се къпеш да пестиш ток,и в същото време искат да си купуваш ел кола????
  • 5 Съдията Дред

    35 1 Отговор
    Чета, в Кауфланд спряло безплатното зареждане, вече се зареждало на цена 80 ст. за квч. Правя сметка - електрокарите харчат поне 18 квм/100 км по каталог. Приемаме го за истина. Това са 16.40 лв. за 100 км. Моя дизел харчи до 4 на сто, по скъпите цени сега е 13 лева на 100 км. В Германия средната цена е 70 евроцента за квч. Ще кажете , можете да зареждате в къщи. Аз имам гараж , и ако имам електрокар, ще я зареждам на нощна, докато още не са я махнали. А вие имате ли гараж, и въобще знаете ли колко хора имат ? Да не стане като в Русия, кабел от 7-ия етаж до Нисан Лийф?

    Коментиран от #8

  • 6 Браво

    36 1 Отговор
    Те едни по умни хора са изчислили че ако сегашният автопарк в Европа бъде подменен с електомобили ще трябва да се увеличи производството 5 пъти.... Ама никой него смята това .... А разходите за производството и преработка на ел. батериите и екологичните проблеми който никой него интересува защото матеряла се произвежда извън EU , атам мяма екологични изисквания...
  • 7 Нашийник

    11 2 Отговор
    Ти да видиш...
  • 8 БКП

    18 2 Отговор

    До коментар #5 от "Съдията Дред":

    Така е баце, убавите неща не са за всеки.И аз имам парно, ама съм го затапил и разнасям дърва нагоре по етажите!
  • 9 Мамул

    7 2 Отговор
    Електромобилите( на батерии) имат бъдеще само при намалено население на земята, около милиард! И при деиндустриализация. Иначе ако се използва свободна енергия е съвсем друго.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 геноцид

    25 1 Отговор
    Първо беше , ще ви субсидираме да си купите нов електромобил , безплатно зареждане , безплатно паркиране и ниски данъци ( ако съм пропуснал нещо ме извинете ) ! И сега леко полеко започнаха , намаляваме ви субсидията , спираме ви безплатното зареждане , вдигаме ви цената на тока ! Очаквайте в близко бъдеще и махаме ви безплатното паркиране и нови по хубави данъци , че то как иначе да ви вземем паричките !

    Коментиран от #17, #43

  • 13 Турбо

    20 2 Отговор
    Нашият врачок тесльо,предсказа отрицателни цени на електроенергията.

    Коментиран от #15, #18

  • 14 един от многото

    17 1 Отговор
    Ха , добър ден сватя!
  • 15 Ти кога ли си разбрал нещо

    5 18 Отговор

    До коментар #13 от "Турбо":

    Поне 100 пъти съм повторил че високите цени на тока са на бързия път към преминаването към зелена енергия и съответно към отрицателни цени на тока когато пък на слънце или духа много вятър, което неминуемо води и до високи цени на тока, когато не духа и не пече, което пък е най-прекия път към батериите за съхранение на енергия, защото както производството така и съхранението на ток става много печеливш бизнес и всички ще тръгнат да инвестират там.

    Колко пъти да ви се повтаря, че е невъзможно да се задържат за дълго високите цени на тока, за разлика от високите цени на горивата, които се качват с левче при спадане на цените на нефта с 40% против всякаква пазарна логика, само защото господарите така са решили.

    Коментиран от #19, #20

  • 16 Гост

    15 1 Отговор
    Това е невъзможно. Тесльо каза, че токът ще поевтинява и да си купуваме електромобили. Но пък също каза, че щял да поскъпва и да си слагаме фотоволтаици. И той не знае какво говори, но това не му пречи да се напъва.

    Коментиран от #27, #36

  • 17 Гост

    18 1 Отговор

    До коментар #12 от "геноцид":

    антиелектриците отдавна ги прогнозираха тези последици, но електриците продължават да не са съгласни, дори когато действителността им залепя звучен шамар.
  • 18 Гост

    9 1 Отговор

    До коментар #13 от "Турбо":

    Той предсказа и поскъпване на електроенергията, заради което трябвало незабавно всички да си сложат по 35 панела на покривите, а той дори имал и върху краставиците.
  • 19 Гост

    14 3 Отговор

    До коментар #15 от "Ти кога ли си разбрал нещо":

    хахахаххаа поскъпването било най-бързият път към поевтиняването хахахахаха. Ей, момче, да не си ги объркал с тик-так? Не ти действат нещо.
  • 20 Гост

    12 3 Отговор

    До коментар #15 от "Ти кога ли си разбрал нещо":

    Да те открехна, залу пен. Господарите могат да правят това с всякакви енергии, суровини, стоки и услуги. С всичко могат да правят така. Много пъти те предупреждаваха хората точно за това, но ти отказа да слушаш и упорито отричаше. Сега те се оказаха прави, ти за пореден път си зяпнал, но както винаги не си онемял, а още по-нагъл и досаден.

    Коментиран от #21, #25

  • 21 Абсолютно!

    8 0 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    А се има за някакъв невиждан визионер и пионер - видиш ли как никой от нас не може да го разбере....
    А не се знае дали има и 10 хил. км да е изминал зад гържа си...
    На такива им се вика двени професори!!!
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 г-н Мъск

    3 10 Отговор

    До коментар #2 от "Геша":

    Всяко МПС с гърне трябва да се претопи. При това още вчера! Само ЕС харчи за петрол близо един трилион евро годишно. Инвестирайте ги в автономни зарядни хъбове като този и спрете да мрънкате! Твърде е женско

    Коментиран от #24

  • 24 Мъскова

    6 3 Отговор

    До коментар #23 от "г-н Мъск":

    Стига полюции и мокри сънища...по-скоро вашето е прекалено "дамско" пищене, в желанието някой да ви обърне внимание....

    Коментиран от #26

  • 25 ТУЗАРА

    3 7 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Твоите господари - да.
    Моите са АТОМ (Tokamak реактори за ядрен синтез, HTS свръхпроводящи магнити, мегаватови джиротрони), СЛЪНЦЕ, ВОДА, ГЕОТЕРМАЛИ, ВЯТЪР. НЕОГРАНИЧЕНА ЕНЕРГИЯ И БЕЗПЛАТЕН ТРАНСПОРТ. ЧИСТИ ГРАДОВЕ, ЗДРАВЕ И БОГАТСТВО - това са моите богове.
    Служи и се кланяй на болести, бедност и мръсотия :)
  • 26 г-н Мъск

    4 7 Отговор

    До коментар #24 от "Мъскова":

    Да, жена! Виете като обрани гъркини и си късате ризите, че ви спират пушещите тенекии и обикаляте като цветарки да ревете под всяка статия за колите второ поколение. И освен чупки в кръста само повтаряте колко не било евтино - стотинкаджийски цървуланковски номера!

    Никой не се ражда със седалка на здника! Като нямаш пари да караш кола с НУЛЕВИ ПРЕКИ емисии - перона!
  • 27 И ти ли не разбра?

    2 5 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    "Тесльо каза, че токът ще поевтинява и да си купуваме електромобили. Но пък също каза, че щял да поскъпва и да си слагаме фотоволтаици. И той не знае какво говори, но това не му пречи да се напъва."


    И ти кога ли си успял да разбереш от първия път или поне от 101-вия път какво ти говори някой вече четвърта година?

    Хайде да се обзаложим, че сценария, който предрекох за невъзможността господарите да вдигнат за дълго цената на тока ще се изпълни? Вече е стартирана първата точка:

    1. Токът поскъпва драстично. Причината - повишаване на цените на изкопаемите горива и създаден изкуствен недостиг.

    В ход е и втората точка.

    2. Всички се втурват да се инсталират фотоволтаици и да си произвеждат ток или да го продават с огромна печалба.

    Тази точка се нуждае от две-три години докато дойде време на следващата.

    3. В определени моменти производството от фотоволтаици задминава потреблението и цената на тока става отрицателна.

    4. През лятото тока вече е евтин, но през зимата става още по-скъп от преди, а слънцето през зимата не пече толкова и се изсипват още инвестиции в фотоволтаици но най-вече във вятърни генератори.

    5. Заради инсталираните за през зимата допълнителни мощности, вече през целия ден на лято пролет и есен токът става от евтин до без пари, но за сметка на това през нощта става адски скъп и инвестицията в батерии, които да съхраняват евтиният ток става привлекателна. Все повече автомобилни компании започват да предлагат електромоби

    Коментиран от #28, #30, #35, #41

  • 28 Турбо

    10 1 Отговор

    До коментар #27 от "И ти ли не разбра?":

    Предлагаш да се вложат милиарди за фотоволтаици,за да стане тока с отрицателна цена хахахахаха това може да го направи само пишман бизнесмен хахахахаха да вложи маса пари за да произвежда ток с отрицателна цена т.е. да го подарява.Няма такъв умник.

    Коментиран от #31

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Турбо

    10 0 Отговор

    До коментар #27 от "И ти ли не разбра?":

    Тока поскъпна драстично заради зелените политики.Затвориха си ТЕЦ,АЕЦ предсрочно , наслагаха перки и фотоволтаици и сега зимата ще стоят некъпани и на студено.Слънцето пече през лятото,а на нас отопление ни трябва само през зимата.Колко квтч батерии ще ти трябват за три месеца отопление през зимата и дали ще можеш да ги заредиш безплатно през лятото???
    "Господарите" не са глупави и е въпрос на време да ти обложат и фотоволтаиците с данък слънце.

    Коментиран от #33, #39

  • 31 Това е в твоя ресор

    3 5 Отговор

    До коментар #28 от "Турбо":

    Умните бизнесмени няма да инсталират фотоволтаиците след три-четири години, когато цената на тока стане отрицателна, а ще инвестират сега когато ще си върнат инвестицията само след една година.

    Умните бизнесмени няма да продават тока на борсата, а ще си направят зарядни и ще го продават на електромобилите поне на 50 ст за киловатчас и пак ще си върнат инвестицията за година и половина.

    След пет години умните бизнесмени вече няма да влагат парите си във фотоволтаици, за да продават тока на безценица, а ще инвестират в батерии за да купуват тока на безценица, а вечерно време да го продават на 2 лв на такива умници като тебе.

    Поне успя ли да схванеш, че цената на тока се мени всеки час от денонощието и е стока, която може да се търгува с печалба, без да се налага да купуваш баничарка на лизинг за да я превозваш?
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 Ти сериозен ли си?

    1 5 Отговор

    До коментар #30 от "Турбо":

    "Тока поскъпна драстично заради зелените политики.Затвориха си ТЕЦ,АЕЦ предсрочно , наслагаха перки и фотоволтаици и сега зимата ще стоят некъпани и на студено."

    Я да питам сериозно ли твърдиш, че недостигът на енергия в европа няма нищо общо с ограничените доставки на горива от Русия и липсата на природен газ и няколкократно увеличената му цена?

    Нима твърдиш че заради зелени политики франция затвори над 30 от общо 50 атомни реактора, а не ги затвори заради аварии и ремонти, като преди това се биеше в гърдите, че това била най-сигурната и евтина енергия?

    Ами ако германия не произвеждаше над 50% от енергията си от възобновяеми източници и не беше затворила въгличните си централи, сега как щеше да ги запали отново, за да праща ток на Франция, за да не умрат от студ и да не стоят на свещи?


    Ами ако Германия вече беше преминала на 100% зелена енергия, дали щеше да има енергийни проблеми тази зима, заради политически решения на спиране на доставките на газ?
  • 34 Така е!

    0 4 Отговор

    До коментар #32 от "ванчо михайлов":

    Мъск си пълни гушата, защото все по-малко разчита на енергия от мрежата, а дори когато разчита, купува енергията в часовете когато е евтина, за да я продаде с най-голяма печалба на зарядните станции.
  • 35 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 36 И за да не питаш през ден

    0 5 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    Трета точка се очаква след три-четири години, докато се изпълнят първа и втора точка.

    Пета точка след 2030 година, когато има достатъчно батерии.

    Чак тогава може да има по-евтина цена на тока, дори отколкото беше преди 2020.

    Ама съм сигурен, че дори по цял ден цената на тока да е отрицателна, ти ще продължиш вечерно време да питаш защо ти е скъп тока вечерта, след като съм ти обещал евтин?

    Ами не тука няма да е евтин през цялото денонощие, но пък електромобилите могат да изберат в кой час от денонощието да си заредят евтин ток, нали. И без това, дотогава ще сме на свободния пазар и ще плащаме по борсови цени.
  • 37 Разбира се че е така

    5 3 Отговор
    "Господарите" не са глупави и е въпрос на време да ти обложат и фотоволтаиците с данък слънце"

    Най-после да кажеш нещо умно! Някога някъде да съм твърдял, че субсидиите няма да отпаднат, че безплатното паркиране няма да отпадне. Че безплатното зареждане няма да отпадне или че няма да налагат данъци на електромобилите или зелената енергия? Напълно логично е държавата да си взема своето.

    Но правиш ли разлика между 10 20 30% данък, който да пълни хазната и да прави държавата по-богата и от друга страна 300-400 600 800% по скъпване на природният газ, който прави чужда държава по богата, а ограбва твоята държава без особено право на избор?

    Кое предпочиташ?

    Коментиран от #38, #48

  • 38 Гецата

    6 0 Отговор

    До коментар #37 от "Разбира се че е така":

    Да те попитам,щом бизнес идеята ти е толкова добра,защо не я реализираш сам?Ще фалираш преди даже да се усетиш.Препоръчвам ти да не се занимаваш с бизнес никога,ще ти излезе по евтино.Може да продължиш с консултантските си услуги,но не вярвам някой да ти се върже

    Коментиран от #40

  • 39 Забравих зимата

    1 4 Отговор

    До коментар #30 от "Турбо":

    "Колко квтч батерии ще ти трябват за три месеца отопление през зимата и дали ще можеш да ги заредиш безплатно през лятото???"

    Ще трябват батерии за максимум седмица, а както виждаш, стара батерия от електромобил осигурява десетина дни енергия за едно домакинство.

    Ако не си запомнил примерът, който постоянно давам за зимата всеки път, като зададеш някой толкова умен въпрос, обикновено говоря за Германия, където зелената енергия има най-голям дял именно през зимата, когато потреблението на ток за отопление е най-голямо. Това е така защото са северна страна и фотоволтаиците имат годишен добив 1000 киловатчаса за разлика от българия където същите тези фотоволтаици ще генерират 1300 1400 киловатачаса годишно и е много по-рентабилно да се инсталират. В германия са наблегнали на вятърните централи, а вятърът духа най-много през зимата и нощно време, като перфектно се балансират с фотоволтаиците.

    При напълно заредена батерия, пасивна или поне нискоенергийна къща и термопомпа е малко вероятно да останеш без енергия защото надали цяла седмица нито ще духа нито ще пече, за да си допълниш батерията и да акумулираш топлинна енергия в сградата.

    Коментиран от #46

  • 40 Коя бизнес стратегия

    0 4 Отговор

    До коментар #38 от "Гецата":

    В този пост говоря за данъци наложени от държавата и ембарго от страна на Русия.

    Кое точно ми предлагаш да не ставам? Премиер на България или президент на Русия?

    И без твоето предложение никога не съм имал такива амбиции, но благодаря за високата оценка от твоя страна! Не я заслужавам!

    Коментиран от #42

  • 41 Пета точка продължение

    2 5 Отговор

    До коментар #27 от "И ти ли не разбра?":

    5. Заради инсталираните за през зимата допълнителни мощности, вече през целия ден на лято пролет и есен токът става от евтин до без пари, но за сметка на това през нощта става адски скъп и инвестицията в батерии, които да съхраняват евтиният ток става привлекателна. Все повече автомобилни компании започват да предлагат електромобили, които могат да връщат ток в мрежата, а електроразпределителните компании да предлагат планове и стимули.

    Монтират се все повече батерии за домашно, промишлено и мрежово съхранение на енергия защото и това става печеливш бизнес. Зареждаш през деня за без пари и продаваш вечерно време на левче или два.

    Дори при сегашните цени на батериите от 150 долара за киловатчас, инвестицията в батерия се възвръща след 150 цикъла, тоест за половин година, и ти остават още 9 000 цикъла на живот на батерията.
  • 42 Гецата

    6 1 Отговор

    До коментар #40 от "Коя бизнес стратегия":

    Вложи пари в фотоволтаични панели и батерии и печели ти, вместо да консултираш хората.

    Коментиран от #44

  • 43 Промоцията свърши!

    2 0 Отговор

    До коментар #12 от "геноцид":

    То беше ясно на всички е на повечето.
  • 44 Закъснял ти е съвета

    3 3 Отговор

    До коментар #42 от "Гецата":

    Преди три години си инсталирах фотоволтаици, а при 14 стотинки за киловатчас на нощна тарифа и 20 стотинки за цикъл от живота на акумулатора, няма особена икономическа логика да не кажа никаква икономическа логика да инсталирам акумулатори.

    Виж, ако ме изритат на свободния пазар и трябва да плащам по левче за киловатчас, даже няма да се замисля и ще инсталирам и акумулатори.

    Коментиран от #45

  • 45 Гецата

    5 1 Отговор

    До коментар #44 от "Закъснял ти е съвета":

    Няма икономическа логика.Но ти развиваш идеята щели едни хора да построят фотоволтаични централи с мощност теравати и тока щял да падне.Как ще се изплащат тези инвестиции с ниски цени на тока?Няма толкова тъ пи инвеститори.Това са идеи на човек с мен тални проблеми.

    Коментиран от #53

  • 46 Съдията Дред

    6 1 Отговор

    До коментар #39 от "Забравих зимата":

    Господин милионер, знаете ли колко струва да си направиш къщата ниско енергийна , термопомпа, батерия и соларни панели , които да могат да пълнят батерията. А и да ти зареждат теслата ? Според мен е достижимо само за по малко от1 %от населението на страната.

    Коментиран от #52

  • 47 Турбо

    4 1 Отговор
    Оооо нашия агитатор пак се развихрил да дава съвети хахахахаха но не ще и не ще да ги приложи при себе си.Не ще да си купи батерии,не ще да си монтира перки, фотоволтаичните му панели са само 3 квт,все отлага покупката на Тесла. Само съвети дава,въпреки липсата на икономическа логика.

    Коментиран от #50

  • 48 Турбо

    3 1 Отговор

    До коментар #37 от "Разбира се че е така":

    Цената на газа и електроенергията е висока заради сбърканата политика на Европа и наложените санкции срещу Русия.Единственият печеливш от ситуацията е САЩ,а санкциите вредят повече на Европа,отколкото на Русия.Да се откажеш от евтиния руски газ,без да си осигуриш алтернатива е безумна политика.

    Коментиран от #51

  • 49 Хайде и този

    2 2 Отговор
    Не ви ли омръзна да ме пращате да бера праскови от дървото което съм засял миналата седмица и съм ви казал, че ще даде плод след три години?

    Не ви ли омръзна, да питате колко километра е шофирал синът на съседа, който се роди преди три седмици?

    Нямате ли поне някакво вродено чувство за хронология и естествени процеси? Или сте на принципа ори, мели, яж?
  • 50 Предишния коментар беше до тебе

    1 4 Отговор

    До коментар #47 от "Турбо":

    Коя от всички точки мислиш, че няма да се случи или пък ще се случи в някакъв различен ред от написаните?

    Смяташ ли, че този процес въобще може да тръгне, ако изкопаемите горива или поне АЕЦ можеха да предложат по-евтина енергия от тази на възобновяемите източници?

    Не мислиш ли че високите цени на изкопаемите горива в момента не ускоряват тези процеси?

    Това дали ти харесва написаното няма нищо общо с това дали е истина, а няма логика написаните от мене пет точки да не се случат до 2030 година

    Коментиран от #55

  • 51 Причинно следствена връзка

    2 3 Отговор

    До коментар #48 от "Турбо":

    И последно цената на тока заради възобновяемите източници ли е по-висока или заради по-високите цени на изкопаемите горива?

    Заради зелените политики или заради политиката срещу Русия, защото двете политики нямат нищо общо?

    Възобновяемите източници помагат или пречат в момента и ако ги нямаше, дефицитът на газ по-голям ли щеше да е или по-малък?

    Отново и отново не можеш да направиш връзка кое е причина и кое следствие и кое е правилното решение за излизане от ситуацията!

    Пак питам ако германия разчиташе на 100% възобновяеми източници, щеше ли да има настоящите политически, икономически, и енергийни проблеми?
  • 52 Пак ли твоята махала

    0 2 Отговор

    До коментар #46 от "Съдията Дред":

    Поста е написан за Германия, примерите са дадени за германия, където по закон вече всички сгради трябва да са ниско енергийни, говоря за милиардни инвестиции във вятърни генератори, голяма част от които в морето, а той говори че съседите му не може ли да си построят ниско енергийна къща и нямали един милиард да си сложат перка на покрива.

    Съседите поне за климатик не могат ли да отделят някой лев, защото и той е термопомпа.


    Когато говорим за някакви срокове за неща които ще се случат в световен мащаб или в белите страни, за България можеш да добавиш още 20 години. Тоест когато ти говоря че това ще започне да се случва в Германия през 2050 година сещай се кога ще стане в българия.

    Или и ти си на принципа ориме ли яж и си мислиш че тези неща се случват за няколко месеца и до края на годината ще са факт?

    Сега е ред да зададеш любимия ми въпрос който задавате редовно, догодина къде ще си зареждаме електромобилите, когато всичките 3 милиона автомобила в българия станат електромобили. Или смяташ че ще ги сменим още преди края на годината?
  • 53 Разбира се че има логика

    1 1 Отговор

    До коментар #45 от "Гецата":

    "Няма икономическа логика.Но ти развиваш идеята щели едни хора да построят фотоволтаични централи с мощност теравати и тока щял да падне.Как ще се изплащат тези инвестиции с ниски цени на тока?"


    Май изтърва логическата нишка? Сещаш ли се кой е най-прекия път към инвестициите в зелена енергия и падане на цената на тока заради инвестиции в зелена енергия?

    Прав си, че ако цената на тока е ниска, никой няма да инвестира в производство на електрическа енергия.

    Но какво означава ниска цена и каква е минималната цена за да се изплатят инвестициите?


    Един киловат инсталирана мощност струва 1 000 лв и по време на 25-годишната си гаранция произвежда средно по 1200 киловатчаса годишно.

    За 1000 лв ще произведе 30 000 киловатчаса, което означава че семейство стойността на един киловатчас е 3,3 стотинки - 33 лв за мегаватчас.

    Все пак, става въпрос за бизнес и няма да продава на себестойност, а ще очаква някаква възвръщаемост, например 10% (100 лв) годишно , което означава че може да си позволи да продава тока на 80 лева за мегаватчас с нормална печалба и да си върне инвестицията за 10 години.

    Знаеш ли каква е цената на тока на борсата в момента? Цитирам:
    Енергийната борса затвори при цена за базова енергия от 868.11 лв. за MWh с ден за доставка 14 септември 2022 г.

    Има ли икономическа логика да изградиш фотоволтаична централа в момента?

    На всеки вложени 1000 лв, при тези цени на тока, доходите са по 1120 лева годишно или 112% възвр
  • 54 Разбира се че има логика

    1 1 Отговор
    На всеки вложени 1000 лв, при тези цени на тока, доходите са по 1120 лева годишно или 112% възвръщаемост. Тоест инвестицията се връща за по-малко от година, цените ще паднат най-рано след три-четири години, и колкото и да падат, няма как да паднат под 80 лв за мегават час, което е 8 стотинки за киловатчас -прекалено ниска цена, за да имаш все още прилични 10% възвръщаемост въпреки, че вече си си върнал четири пъти инвестицията.

    Коментиран от #56

  • 55 Турбо

    3 1 Отговор

    До коментар #50 от "Предишния коментар беше до тебе":

    Много ми е интересно,как металургичните, циментовите,стъкларските,торовите и химическите предприятия ще работят на фотоволтаици и батерии.Тези заводи са на денонощен режим на работа,а слънце през нощта няма.Съмнявам се изобщо дали е възможно да стопиш стомана с ток от фотоволтаици и батерии.Да не говорим,че природния газ освен за гориво се използва и за суровина в производството.
    Да не говорим, че през зимата ефективността на фотоволтаика пада 10 пъти,а слънцето грее по малко часове.Фотоволтаика работи ефективно през лятото,а на домакинствата им трябва отопление през зимата.Един от коментиращите предложи да затварял тока в буркани за зимата.Успех тесльо.

    Коментиран от #57

  • 56 Турбо

    3 0 Отговор

    До коментар #54 от "Разбира се че има логика":

    Ако имаше сметка от фотоволтаици и батерии,ти тесльо отдавна щеше да си отказал покупката на ток от доставчика и щеше да си го произвеждаш сам.За лятото ще се справиш.За зимата собственото производство няма да ти стигне,дори да имаш голям двор и да го направиш с навес от фотоволтаични панели.

    Коментиран от #59, #61

  • 57 Защо да не е възможно?

    0 3 Отговор

    До коментар #55 от "Турбо":

    Ако са проектирани да работят на ток, защо смяташ, че има някакво значение как е произведен този ток?

    Защо смяташ че ако токата е от фотоволтаици, вятърни генератори и водни централи няма да може да разтопи стъклото или стоманата, но ако е от въглища или атом ще може?

    И какво общо има денонощното производство? Да не мислиш, че като залезе слънцето ще спират тока и ще го пускат чак сутрин, когато пекне отново? Нали все пак вятърът духа най-много през нощта и зимно време и е много по- целесъобразно да се използва директно, вместо да се съхранява в батерии за използване през деня.
  • 58 Турбо

    2 0 Отговор
    Сам можеш да си изчислиш колко квтч ти е потреблението.След това си изчисли мощността на фотоволтаиците ,необходима за производството на тази енергия само за няколко часа през зимата.Тази енергия ще съхраниш в батерии за да се топлиш и през нощта.Дали си заслужава инвестицията?

    Коментиран от #60

  • 59 Разбира се че няма сметка

    1 1 Отговор

    До коментар #56 от "Турбо":

    При цена 14 стотинки за нощна тарифа и 25 стотинки за дневна, няма абсолютно никаква сметка да се съхранява тока в батерии. Ако ме изкарат на свободния пазар и трябва да плащам тока по пазарни цени, например за днес 86,8 стотинки за киловатчас без ддс, без таксата за търговеца на ток и без таксите за предно си разпределение, което с тях ще стане около 1,10 лева за киловатчас, ще ми е изгодно да съхранявам тока дори в оловен акумулатор с 400 цикъла живот и пак ще съм на сметка.

    Въпрос на елементарна математика която не е лошо вече да научиш!
  • 60 Разбира се че не си заслужава

    1 1 Отговор

    До коментар #58 от "Турбо":

    Затова съм си инсталирал само три киловата, ако не мога да връщам в мрежата. Когато вече мога да връщам в мрежата ще инсталирам още и с приходите от продадената енергия през лятото, ще мога да си купя вятърна енергия през зимата.

    А ти през лятото ще плащаш на мен а през зимата на вятърните генератори. Лошо няма, защото и без тебе схемата няма да работи!
  • 61 С две думи

    1 1 Отговор

    До коментар #56 от "Турбо":

    При евтина енергия инвестиционния интерес в производство и съхранение е от умерен до никакъв.

    При висока цена на енергията, расте и инвеститорския интерес към производство на енергия.

    При голяма разлика в цените на тока през различните часове на денонощието, расте и инвеститорския интерес към съхранение на енергия, независимо каква е цената на енергията.

    Елементарно и логично и не знам защо ви е необходимо толкова пъти да ви бъде обяснено за да го разберете?