26 Януари, 2025 06:12 3 705 35

26 януари 1891 г. Умира Николаус Ото

  • николаус ото-
  • автомобили-
  • двигател

В съдебно дело немският патент на Ото за четиритактовия двигател му е отнет в 1886 г.

26 януари 1891 г. Умира Николаус Ото - 1
Снимка: Архив

На 26 януари 1891 г. в Кьолн умира Николаус Ото.

Той е самоук автомобилен изобретател на четиритактовия двигател, наречен от него Отомотор.

Ото израства в бедно семейство, баща му е управител на пощата на градчето. Ото преминава обучение за търговец и се препитава, като работи като търговски служител в градовете Франкфурт на Майн и Кьолн. Оженва се за Анна Госи и им се раждат седем деца. Синът му Густав Ото става самолетен конструктор.

Още през 1862 г. той започва първите си експерименти с четиритактови мотори. Едва през 1876 г. той успява да създаде модел, който да се наложи на пазара. Междувременно през 1863г. построява първата си машина, задвижвана с газова сила.

През 1864 г. заедно с инженера Ойген Ланген основават първата фабрика за двигатели в света. Първоначално името е „N.A.Otto Cie“, през 1869 става „Gasmotorenfabrik Deutz“, а в днешни дни е позната като „Дойц АГ“ (Deutz AG). През 1876 г. Ото и Ойген Ланген успяват да създадат четиритактов мотор със сгъстен заряд. Този тип мотор е основата за направата на четиритактови двигатели и до днес.

В 1867 г. техният двутактов мотор печели златен медал на Парижкото изложение. Оттук нататък търговията потръгва бързо и печалбите на компанията растат стремглаво. В 1872 г. двамата наемат Готлиб Даймлер, блестящ инженер с опит в ръководенето на фабрика, за да им помогне в производството на двигателя.

Далеч по-добрата ефикасност и работа на четиритактовия двигател са очевидни и той се радва на незабавен успех в продажбите. Само през следващите десет години са купени 30 000 броя и скоро всички разновидности на Леноаровия мотор са вече демоде.

В съдебно дело немският патент на Ото за четиритактовия двигател му е отнет в 1886 г. Оказва се, че някакъв французин на име Алфонс дьо Роша е измислил в 1862 г. подобен на Отовия модел и го е патентовал. Дьо Роша обаче не произвежда нито един двигател.

Фирмата на Ото продължава да печели. Когато умира в 1891 г., той е много състоятелен човек.

Междувременно в 1882 г. Готлиб Даймлер напуска фирмата. Той твърдо е решил да приспособи Отовия двигател за превозно средство. А как това става ще ви разкажем по-нататък.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 26 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    24 5 Отговор
    ПОКЛОН ТАЛАНТ

    Коментиран от #4, #13

  • 2 Смех 😆🤡🤣

    7 34 Отговор
    Е как ще е изобретател като открадва патента на Рохас.Нищо не е измислил тоя набеден изобретател

    Коментиран от #11

  • 3 Даймлер и Бенц

    10 40 Отговор
    От този Ото тръгна световното замърсяване,германците само бели правят.Хитлер капут!
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Истината

    40 6 Отговор
    Първият двигател е изобретен от македонец , първият космонавт е македонец господ е македонец и каквото друго се сетите

    Коментиран от #8, #10

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Освен това

    21 7 Отговор

    До коментар #7 от "Истината":

    първите хора създадени от Господ са македонец и окраинка, ха ха ха...
  • 11 Тесльо

    9 2 Отговор

    До коментар #2 от "Смех 😆🤡🤣":

    нещо смислено имаш ли да кажеш или пак ще пускаш смешни клипчета с тесли???
  • 12 Ххх

    18 1 Отговор
    Браво за статията. Направете такава историческа рубрика. Ще е много интересна и полезна.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 даймлер бенц и рудолф дизел = успех

    12 9 Отговор
    всичко беше хубаво докато колите на даймлер-бенц се правиха от немци, като дойдоха турските инженери и рабоници , от даймлер и от бенц не остана нищо ами и взеха двигатели от рено, а там дето френския инженер е пипнал всичко е супер сбъркано, то затова и колите станаха объркани че и сега само електрички ни бутат в ръцете ай молим с тия електрички
  • 15 Последния Софиянец

    4 11 Отговор
    И бункерното с ботокса ще висне от башнята тая година!
  • 16 РЕАЛИСТ

    7 3 Отговор
    От статията разбрах, че въпросът в повечето кръстословици " Изобретателят на четиритактовия двигател с три букви е грешен. Трябва да е с четири букви. Не знам , що авторът омаловажава изобретението на французина " Някой си французин" Човекът го е измислил и патентовал, а Ото се оказва, че му откраднал идеята.

    Коментиран от #17

  • 17 РЕАЛИСТ

    7 4 Отговор

    До коментар #16 от "РЕАЛИСТ":

    Алфонс Но дьо Роша е бил френски инженер, за разлика от неукия хитрец Ото. В същата година , в която французина патентова двигателя си, Ото започва да се занимава с четиритактов двигател. Поклон пред французина за изобретението.
  • 18 Град Козлодуй

    3 0 Отговор
    Поклон
  • 19 Механик

    9 0 Отговор
    Хора! Хора от сайта! Спрете да се занимавате с неща от които не разбирате!
    И как така от 23-та, когато сте публикували тая статия за първи път, до сега не хванахте да го научите тоя английски бе! Барем да си коригирате недомислиците?
    Какво означава "газова сила"???
    Какво е "мотор със сгъстен заряд"?
    Научете тоя английски, бе! Лесен е, а иняма да се излагате когато дойде ред да ни "разкажете" как въпросният двигател е бил "приспособен за превозно средство" .
    А и не е лошичко да се допитате до някой грамотен по темата. Знам, че в редакцията нямате такъв човек, но все някой инженер ще ви разкаже срещу скромно заплащане.

    Коментиран от #21, #33

  • 20 Четиритактовия ДВГ

    1 6 Отговор
    Може да работи и с водород и кислород получени от вода и планетата ще се спаси от глобалното затопляне причинено от използването на петролни продукти
    Но засега акъл море глава шамандура с използването на петролни продукти ще съсипем планетата Земя

    Коментиран от #23, #24, #25

  • 21 Сила

    4 1 Отговор

    До коментар #19 от "Механик":

    Е има един енгенерин на щат , енгенерина от ВиК Перник , ама още не е изтрезнел и не се е включил в неделния поток ......изчакай до обед , да се поразмърда , да вкара три бири и ще ни осветли .....той по секви теми е капацитет и дава акъл , та некви си ДВГ ли ще му се опънат .....изчакай докъм 12 саато
  • 22 Хинденбург

    2 0 Отговор
    Обикновеният четиритактов двигател с какво гориво работи, че можел да работи само на водород. Нали за да работи на газ, метан или етанол, са необходими допълнителни инсталации. Водородът е много нестабилен и опасен в свободно състояние.

    Коментиран от #29

  • 23 Двутактовият двигател

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "Четиритактовия ДВГ":

    Също може да работи на водород. Защо трябва да е четиритактов?
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Двигатели V6 V8 V12

    2 3 Отговор

    До коментар #20 от "Четиритактовия ДВГ":

    Когато двигателя работи на водород, отделя само водни пари, така че не са необходими сложни електроники, катализатори, DPF, EGR и други усложняващи и оскъпяващи автомобила системи.


    Тогава кеф ти шестцилиндров, кеф ти 12 цилиндров А ако искаш и 24 цилиндров двигател с нулеви емисии. Истински нулеви емисии без да се чудиш къде да заровиш батериите!

    Коментиран от #30

  • 26 Чиста работа

    2 3 Отговор
    Водородът е най-разпространения химичен елемент във вселената. Най-чистото гориво. Трябва само да изчистим еврофашистите и да го наложим. Но онези с батериите плащат на лобистите за да крият от вас истината за водорода.

    Коментиран от #27, #28

  • 27 Европеец

    1 2 Отговор

    До коментар #26 от "Чиста работа":

    И как по- точно си представяш ,че ще ме изчистиш??
    И ясно ми да знам поне КАК по- точно !!!
  • 28 факт

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "Чиста работа":

    Да ама има точка на запалване от 600 градуса.
    Горивна клетка е друга бира но там Ото не играе никаква роля.
    Между другото първия патент за двг е на белгиеца Левасор но е двутактов. Първия четиритактое пак не е на Ото а на французина Рохас.
  • 29 Обикновения

    1 0 Отговор

    До коментар #22 от "Хинденбург":

    четиритактов двигател 😄😄😄
    А нещо за НЕобикновения може ли информация.

    Коментиран от #35

  • 30 Личи

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "Двигатели V6 V8 V12":

    си и от марс чак, че си нямаш понятие от двг. Електрониката е сложена да управлява горивната и запалителната уредби на двг. На мястото на прекъсвач-разпределителя (дето му викат делко) и карбуратора, които същите неща ги правят, ама по механичен път. Освен това двг има и мазителна, охладителна, и пускова уредби. Една от тях да не работи, и двг-то си остава куп жИлезо.

    Коментиран от #31

  • 31 Личи личи

    1 1 Отговор

    До коментар #30 от "Личи":

    Едно време ламбда сондата, стартер генератора, инверторната водна помпа и другите чудесии по времето на Ото по механичен начин ли са били?

    В момента един ДВГ е толкова усложнен, че само принципа е останал от Ото.

    Коментиран от #32

  • 32 Карбураторния

    3 0 Отговор

    До коментар #31 от "Личи личи":

    двигател няма ламбда сонда. Състава на горивната смес се определя от диаметъра на жигльорите, пък количеството, от положението на дроселовата клапа.

    Коментиран от #34

  • 33 СЗО

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Механик":

    Браво! Голям си!
  • 34 Така е

    1 1 Отговор

    До коментар #32 от "Карбураторния":

    Атмосферен v8 с карбуратор без никаква електроника захранен с водород е много по-чист от който и да е съвременен автомобил на бензин
  • 35 Перпетум дебиле

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Обикновения":

    Не може, тъпаците да страдат.