Първият от Запорожец, известен като "гърбушко" ЗАЗ-965, постепенно започва да се продава и в чужбина, включително в страните от Западна Европа. Леко подобрена, експортната версия на ZAZ-965 AE разполага със специална интериорна и екстериорна декорация.
На някои пазари дори има друго име - Yalta (в Белгия), Jalta (във Финландия, Холандия, Дания, Швеция) или Eliette. Така че съвсем очаквано второто поколение на Запорожец - ЗАЗ-966, едва появило се през 1966 г., започва своите атаки на външните пазари.
Сам по себе си ЗАЗ-966 е сравнително актуален автомобил за средата на 60-те години, както конструктивно, така и по отношение на дизайна. По това време в Стария свят са произведени няколко компактни модела в подобен стил. Но новата кола няма нов двигател, а старият агрегат с 30 конски сили от "гърбушкото" изглежда вече слаб по това време.
Тогава доставчикът на силови агрегати за ЗАЗ - заводът MeMZ в Мелитопол - се бави с модернизацията на серийния двигател и съветската търговска организация "Автоекспорт" прави опит да намери чужд двигател за новата ЗАЗ-ка.
Те избрат 1.0-литров редови двигател Renault Sierra с водно охлаждане. Това е мотор, създаден само няколко години преди появата на ЗАЗ-966, но вече доказал се на няколко модела със задно задвижване - Renault 8, 10, Floride и Caravelle. И французите се съгласяват да доставят тези двигатели във версия с работен обем 0.956 литра и мощност 40 к.с. при 5000 об/мин.
Френските двигатели под капака на Запорожец обаче се монтират не в ЗАЗ, а в европейското предприятие - завода на компанията Scaldia-Volga SA в Белгия, където между другото по онова време се сглобяват и Москвич-408 и дизеловата Волга Европа.
Като начало се прави един екземпляр на Запорожеца с двигател Renault, защото пазарът трябва да се "сондира", а технически не е толкова лесно. C-двигателят на Renault е значително различен от MeMZ. Първо, той е редови, докато MeMZ е V-образен, тоест два пъти по-къс.
И второ, "французинът" има водно охлаждане, за разлика от съветския модул. Има обаче достатъчно място под капака отзад, но дизайнерите трябва да преработят схемата за движение на въздуха в пространството под капака и системата от тампони за закрепване на силовия агрегат.
Един-единствен
Запорожецът с френски двигател е показан пред публиката на автомобилно изложение в Белгия през 1968 г. Автомобилът е представен на съветския щанд като Yalta 1000. Съдейки по малкото снимки от онова време, това е ключовият модел на съветската експозиция.
Но на европейците не им е писано да карат ЗАЗ с двигател на Renault и изложбеният екземпляр остава единствен. Тъй като Мелитополският моторен завод най-накрая започва масово производство на нови 1.2-литрови двигатели с мощност 40 к.с. Още през 1969 г. са събрани 10 000 екземпляра от тях, а през 1971 г. е завършено строителството на нова производствена сграда в Мелитопол, където броят на тези единици вече достига над сто хиляди.
Запорожец в Европа
Показателно е, че английското списание Autocar (между другото, най-старото автомобилно издание в света) в рецензията си през 1968 г. нарича Запорожец - интересен от техническа гледна точка. Съдейки от същата статия от 4 юли, списанието не смята, че разположението на двигателя отзад е старомодно по това време.
Интересно е, че двигателят на Renault от семейството C-двигатели, който е интегриран в ЗАЗ-ката, е доставен и на други компании. Например на шведската Volvo и холандската DAF за техните емблематични модели с автоматична трансмисия Variomatic. Като цяло двигателите от тази линия остават на поточната линия почти половин век, до ноември 2004 г.
Къде е ZAZ Yalta 1000 сега?
Има непотвърдена информация, че Запорожецът с двигател на Renault с водно охлаждане е внесен от Франция в Украйна. Колата е била тъмно синя на цвят и се е движела в Запорожка област. По-специално колата е видяна в Мелитопол - градът, където е моторният завод и където са правят двигателите MeMZ.
Вероятно този автомобил е бил експериментален и е използван за пътни изпитания на варианта Запорожец с водно охлаждане. По-нататъшната съдба на тази кола обаче е неизвестна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 С рено мотор
16:10 11.04.2023
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 СЗО
16:17 11.04.2023
4 АВТО КНСТРУКТОР СЮРРЕАЛИСТ☝
Е ДЕТЕТО НА МУСТАНГ ФОРДА.....
Коментиран от #20
16:21 11.04.2023
5 Прокопий
Коментиран от #8
16:48 11.04.2023
6 Да си бяхте нправили
Коментиран от #12
16:57 11.04.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 ТИРбушон
До коментар #5 от "Прокопий":
Има го в музея на Ауди в Инголщадт 😜17:39 11.04.2023
9 Васик АтанасоВа
18:22 11.04.2023
10 ДЪРТИЯ
Коментиран от #45
19:13 11.04.2023
11 Джуган
Коментиран от #13, #14, #15
19:18 11.04.2023
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Детски психолог
До коментар #11 от "Джуган":
Малко инфантилно изказване,не мислиш ли?Бозаеш ли още?Коментиран от #34
19:34 11.04.2023
15 Момче,лъжеш
До коментар #11 от "Джуган":
Заз ката е супер автомобил за онова време!Добра возия,стабилен на пътя,без проблем на сняг!Слабото му място беше ,прегряването на мотора през лятото,от което губеше мощност! Но след кратка почивка, всичко беше наред! Добър автомобил за времето си!Коментиран от #17
20:08 11.04.2023
16 Леонид Илич
20:38 11.04.2023
17 Джуган
До коментар #15 от "Момче,лъжеш":
Ти имал ли си ЗАЗ, та коментираш? Ако твърдиш че си имал, кажи какво правим като се загрее и се разтегне платното на бензиновата помпа (знаеш ли къде е) и спира да подкачва гориво към карбуратора?Коментиран от #33, #37, #38
21:05 11.04.2023
18 Ами...
21:13 11.04.2023
19 Я съм си
Ама ако пари си давал, луд си
21:40 11.04.2023
20 Гого
До коментар #4 от "АВТО КНСТРУКТОР СЮРРЕАЛИСТ☝":
И как от красиви родители се пръкна тва нещо?22:13 11.04.2023
21 Кочо
Коментиран от #23, #24
23:03 11.04.2023
22 хрушчов
Коментиран от #32
23:29 11.04.2023
23 Хайл
До коментар #21 от "Кочо":
Имах един съученик и баща му също беше сложил двигател от Вартбург на техния ЗаЗ и вървеше като луд23:34 11.04.2023
24 Смех 😆🤡🤣
До коментар #21 от "Кочо":
Е то жигулата набира до 100 за 25 секунди не е много трудно да ги отвееш тези недоразумения че тя една Калибра за под 11 селкунди не прави стоКоментиран от #36
00:29 12.04.2023
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 ГанЯ
Коментиран от #28, #46
07:49 12.04.2023
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Читател
08:56 12.04.2023
30 Пантуди
09:21 12.04.2023
31 Бай Тошо
Коментиран от #35, #42
09:24 12.04.2023
32 Кгтннх
До коментар #22 от "хрушчов":
Заз е немско NSU . Нищо американско няма. Ссср го взимат от германия. Далече ти е музея на Ауди за да го видиш там. Оригинала на заз09:32 12.04.2023
33 прокопи
До коментар #17 от "Джуган":
И моят първи "автомобил" беше ЗАЗка. Интересно се сваляше двигателя. Не излизаше от коша и затова го пускаш на две трупчета и прехвърляш колата над него. За отоплението да не говорим. Имаше една стъклена свещ, която се трошеше постоянно. Бензиново печка- разход 1л./ч. Единственото предимство бяха тесните гуми- режеше снега и голям просвет. Естествено и тежестта на задницата. Общо взето- големи проблеми. Магазина за резервни части беше на "Опълченска".09:38 12.04.2023
34 Хохохо
До коментар #14 от "Детски психолог":
Един приятел си купи ЗАЗ, 1988година производство,мисля че беше от последните модели, 1994 година плати 50лв на едни цигани да я махнат. Стоеше отпред пред блока и беше от Пловдив.12:26 12.04.2023
35 Мара
До коментар #31 от "Бай Тошо":
Тошко събуди се съвземи се стига ръси простотии, ЗАЗ и ремарке, къде хвана теглича пред фаровете ли ?!Коментиран от #49
15:49 12.04.2023
36 Хайл
До коментар #24 от "Смех 😆🤡🤣":
По твоята логика един Вейрон ще отнесе калибрата...кажи теслата ти колко дига17:31 12.04.2023
37 Соца
До коментар #17 от "Джуган":
Слагаме мокър парцалКоментиран от #39
22:38 12.04.2023
38 патето Яки
До коментар #17 от "Джуган":
слагаш парцал на помпата и обливаш с вода,........ като смених комплекта платно и клапа спря проблема,...... това е кола за професионално безплатно самообучение на автамонтьори23:17 12.04.2023
39 Джуган
До коментар #37 от "Соца":
37 и 38 - правилен отговор!:))))))
07:06 13.04.2023
40 Сталинчо
Коментиран от #47
13:26 13.04.2023
41 ганев
22:36 27.05.2023
42 Знайко
До коментар #31 от "Бай Тошо":
Мой приятел имаше такава заз-ка.Бяла, много вдигната и я ползваше да ходи за риба. През какви места сме минавали....без коментар. Слизаме на една река и един овчар идва и вика:
Вие откъде дойдохте?
Спуснахме се по склона.
Момчета, стига сте ме лъгали-джипките не могат да слязат оттам
...а ние почваме да се смеем...
Истината е , че пода и почти абсолютно равен, купето е леко и дори и да закъса е достатъчно един човек да я будне за да изпълзи.
Моя приятел каза , че познавал друг , който си бил направил ЗАЗ-а да може да плува по реката.
За легендарния звук като от бавна картечница да не говорим....ние бяхме с изгнило гърне, тоест спортно:)
Много жалко , че двигателчето е толкова немощно...аз си го представям с един двигател от Хаябуса приемерно.
10:24 07.09.2023
43 ЗАЗ
16:57 07.09.2023
44 Към Мара №35
18:06 07.09.2023
45 Ужассс
До коментар #10 от "ДЪРТИЯ":
По писанията ти личи, че никак не си дърт. Вероятно си под 30 -годишен изтресляк, на когото някой му е разказвал нещо. Ама той криво го е разбрал.23:35 07.09.2023
46 Ужассс
До коментар #27 от "ГанЯ":
Като Ганя!23:39 07.09.2023
47 Бря, бря
До коментар #40 от "Сталинчо":
Сталинчо, личи си и по името и по изявленията, че си още с жълто около устата.23:44 07.09.2023
48 Никси
15:46 04.07.2024
49 Никси
До коментар #35 от "Мара":
що бе , аз съм виждал на гърбавите Зазки имаше тегличи и дърпаха с малки туристически ремаркенца под 500кг , верно не се бъзикам , имаше нищо че двигателя е отзад но планка на бронята се слага и бронята беше много здрава , отделно съм виждал и такива зазки с джобове , режеха ги и ги правеха на пикапи и с вдигнати мостове и ролбари , също имаха тегличи а отпред лебетчица !!!.15:59 04.07.2024