11 Април, 2023 15:47 38 364 49

Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault

  • заз-
  • запорожец-
  • водно охлаждане-
  • renault
Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault - 1

Първият от Запорожец, известен като "гърбушко" ЗАЗ-965, постепенно започва да се продава и в чужбина, включително в страните от Западна Европа. Леко подобрена, експортната версия на ZAZ-965 AE разполага със специална интериорна и екстериорна декорация.

На някои пазари дори има друго име - Yalta (в Белгия), Jalta (във Финландия, Холандия, Дания, Швеция) или Eliette. Така че съвсем очаквано второто поколение на Запорожец - ЗАЗ-966, едва появило се през 1966 г., започва своите атаки на външните пазари.

Сам по себе си ЗАЗ-966 е сравнително актуален автомобил за средата на 60-те години, както конструктивно, така и по отношение на дизайна. По това време в Стария свят са произведени няколко компактни модела в подобен стил. Но новата кола няма нов двигател, а старият агрегат с 30 конски сили от "гърбушкото" изглежда вече слаб по това време.

Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault

Тогава доставчикът на силови агрегати за ЗАЗ - заводът MeMZ в Мелитопол - се бави с модернизацията на серийния двигател и съветската търговска организация "Автоекспорт" прави опит да намери чужд двигател за новата ЗАЗ-ка.

Те избрат 1.0-литров редови двигател Renault Sierra с водно охлаждане. Това е мотор, създаден само няколко години преди появата на ЗАЗ-966, но вече доказал се на няколко модела със задно задвижване - Renault 8, 10, Floride и Caravelle. И французите се съгласяват да доставят тези двигатели във версия с работен обем 0.956 литра и мощност 40 к.с. при 5000 об/мин.

Френските двигатели под капака на Запорожец обаче се монтират не в ЗАЗ, а в европейското предприятие - завода на компанията Scaldia-Volga SA в Белгия, където между другото по онова време се сглобяват и Москвич-408 и дизеловата Волга Европа.

Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault

Като начало се прави един екземпляр на Запорожеца с двигател Renault, защото пазарът трябва да се "сондира", а технически не е толкова лесно. C-двигателят на Renault е значително различен от MeMZ. Първо, той е редови, докато MeMZ е V-образен, тоест два пъти по-къс.

И второ, "французинът" има водно охлаждане, за разлика от съветския модул. Има обаче достатъчно място под капака отзад, но дизайнерите трябва да преработят схемата за движение на въздуха в пространството под капака и системата от тампони за закрепване на силовия агрегат.

Един-единствен

Запорожецът с френски двигател е показан пред публиката на автомобилно изложение в Белгия през 1968 г. Автомобилът е представен на съветския щанд като Yalta 1000. Съдейки по малкото снимки от онова време, това е ключовият модел на съветската експозиция.

Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault

Но на европейците не им е писано да карат ЗАЗ с двигател на Renault и изложбеният екземпляр остава единствен. Тъй като Мелитополският моторен завод най-накрая започва масово производство на нови 1.2-литрови двигатели с мощност 40 к.с. Още през 1969 г. са събрани 10 000 екземпляра от тях, а през 1971 г. е завършено строителството на нова производствена сграда в Мелитопол, където броят на тези единици вече достига над сто хиляди.

Запорожец в Европа

Показателно е, че английското списание Autocar (между другото, най-старото автомобилно издание в света) в рецензията си през 1968 г. нарича Запорожец - интересен от техническа гледна точка. Съдейки от същата статия от 4 юли, списанието не смята, че разположението на двигателя отзад е старомодно по това време.

Интересно е, че двигателят на Renault от семейството C-двигатели, който е интегриран в ЗАЗ-ката, е доставен и на други компании. Например на шведската Volvo и холандската DAF за техните емблематични модели с автоматична трансмисия Variomatic. Като цяло двигателите от тази линия остават на поточната линия почти половин век, до ноември 2004 г.

Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault

Къде е ZAZ Yalta 1000 сега?

Има непотвърдена информация, че Запорожецът с двигател на Renault с водно охлаждане е внесен от Франция в Украйна. Колата е била тъмно синя на цвят и се е движела в Запорожка област. По-специално колата е видяна в Мелитопол - градът, където е моторният завод и където са правят двигателите MeMZ.

Вероятно този автомобил е бил експериментален и е използван за пътни изпитания на варианта Запорожец с водно охлаждане. По-нататъшната съдба на тази кола обаче е неизвестна.

Странната история на колите Запорожец с двигател на Renault


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 50 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 С рено мотор

    60 10 Отговор
    зазката щеше да да има друга съдба.
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 СЗО

    49 32 Отговор
    "....английското списание Autocar .......нарича Запорожец - интересен от техническа гледна точка". Англичанин да каже че нещо "е интересно" означава че е пълна глупост.
  • 4 АВТО КНСТРУКТОР СЮРРЕАЛИСТ☝

    25 7 Отговор
    ТОВА МАЛКОТО ЧЕРНОТО ОТ ФОТОСИТЕ
    Е ДЕТЕТО НА МУСТАНГ ФОРДА.....

    Коментиран от #20

  • 5 Прокопий

    48 7 Отговор
    А всъщност е опит за копиране на NSU Prinz 4...

    Коментиран от #8

  • 6 Да си бяхте нправили

    31 3 Отговор
    труда да обясните какво означава това С - мотор,а то идва от името Клеон и този мотор се вгражда без изменения и в Рено 4,5,6,12,15,16,17,дори в Рено Клио от първата генерация поизвеждан до към 2000+ година.

    Коментиран от #12

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 ТИРбушон

    24 0 Отговор

    До коментар #5 от "Прокопий":

    Има го в музея на Ауди в Инголщадт 😜
  • 9 Васик АтанасоВа

    22 5 Отговор
    Съветско порше
  • 10 ДЪРТИЯ

    21 5 Отговор
    жожо виелицата или запорожежа е аналог на някоганата немска марка NSU кола като WV 1200 e с агрегат с въздушно охлаждане и се караха единици и в България по късно в края на 70 пуснаха в ЦУМ рено дофин ,а това сега какъв таралясник са сътворили ум не ми го побира

    Коментиран от #45

  • 11 Джуган

    54 18 Отговор
    ЗАЗ беше първият ми автомобил. Оттогава смених какви ли не марки и модели. Смело мога да кажа че няма толкова бездарен автомобил, толкова е зле че нищо не може дори да се доближи до него. Единственото положително качество беше големият пътен просвет и оттам сравнително добрата проходимост

    Коментиран от #13, #14, #15

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Детски психолог

    18 22 Отговор

    До коментар #11 от "Джуган":

    Малко инфантилно изказване,не мислиш ли?Бозаеш ли още?

    Коментиран от #34

  • 15 Момче,лъжеш

    40 24 Отговор

    До коментар #11 от "Джуган":

    Заз ката е супер автомобил за онова време!Добра возия,стабилен на пътя,без проблем на сняг!Слабото му място беше ,прегряването на мотора през лятото,от което губеше мощност! Но след кратка почивка, всичко беше наред! Добър автомобил за времето си!

    Коментиран от #17

  • 16 Леонид Илич

    17 15 Отговор
    боя се, че времето за което се пише, Зе не е съществувал, а думата Окрайна е само рускоезична територия в Се Се Се Ре -то
  • 17 Джуган

    26 7 Отговор

    До коментар #15 от "Момче,лъжеш":

    Ти имал ли си ЗАЗ, та коментираш? Ако твърдиш че си имал, кажи какво правим като се загрее и се разтегне платното на бензиновата помпа (знаеш ли къде е) и спира да подкачва гориво към карбуратора?

    Коментиран от #33, #37, #38

  • 18 Ами...

    19 12 Отговор
    Запорожец е по немски модел. Много е сложен за да го измислят в СесеСЕРЕ...
  • 19 Я съм си

    14 3 Отговор
    Ако сам си го правиш, добър е жожо светкавицата.
    Ама ако пари си давал, луд си
  • 20 Гого

    7 3 Отговор

    До коментар #4 от "АВТО КНСТРУКТОР СЮРРЕАЛИСТ☝":

    И как от красиви родители се пръкна тва нещо?
  • 21 Кочо

    28 1 Отговор
    Българенът е гений! Кочо е свидетел как един механик в ТКЗС - то постави на зазката си двигател от Вартбург, което не бе никак трудно! Регистрация, всичко редовно! На старт отвяваше жигулки и москвичи!

    Коментиран от #23, #24

  • 22 хрушчов

    20 7 Отговор
    често пъти наричан "отмъщението на хрушчов",малко хора знаят,че всъщност ЗАЗ-ът е злополучен американски автомобилен проект замислен като конкурент на фолксвагена бръмбар и впоследствие закупен на безценица от руснаците ипревърнат в масов автомобил на соца,за който не се чакаше ред както за лада и москвич

    Коментиран от #32

  • 23 Хайл

    22 1 Отговор

    До коментар #21 от "Кочо":

    Имах един съученик и баща му също беше сложил двигател от Вартбург на техния ЗаЗ и вървеше като луд
  • 24 Смех 😆🤡🤣

    8 11 Отговор

    До коментар #21 от "Кочо":

    Е то жигулата набира до 100 за 25 секунди не е много трудно да ги отвееш тези недоразумения че тя една Калибра за под 11 селкунди не прави сто

    Коментиран от #36

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 ГанЯ

    16 11 Отговор
    Ужас! Като всичко руZко де!

    Коментиран от #28, #46

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Читател

    20 4 Отговор
    Спрял един нашенец с такъв в западните покрайнини, връща се и един го пита: Сам ли го прави или и децата ти помагаа?
  • 30 Пантуди

    20 4 Отговор
    Автомобилно недоразумение. Копирано от някъде и сглобено набързо. Пародия на автомобил, но в онези времена хората нямаха избор и ги купуваха. Битието определя съзнанието. И питието!
  • 31 Бай Тошо

    18 10 Отговор
    Зазката е танка руди. Товарил съм го като Зил, с ремаркето е дърпал в калните ниви, какво ли не, и няма спирка. Само респект към машината

    Коментиран от #35, #42

  • 32 Кгтннх

    19 1 Отговор

    До коментар #22 от "хрушчов":

    Заз е немско NSU . Нищо американско няма. Ссср го взимат от германия. Далече ти е музея на Ауди за да го видиш там. Оригинала на заз
  • 33 прокопи

    27 1 Отговор

    До коментар #17 от "Джуган":

    И моят първи "автомобил" беше ЗАЗка. Интересно се сваляше двигателя. Не излизаше от коша и затова го пускаш на две трупчета и прехвърляш колата над него. За отоплението да не говорим. Имаше една стъклена свещ, която се трошеше постоянно. Бензиново печка- разход 1л./ч. Единственото предимство бяха тесните гуми- режеше снега и голям просвет. Естествено и тежестта на задницата. Общо взето- големи проблеми. Магазина за резервни части беше на "Опълченска".
  • 34 Хохохо

    7 2 Отговор

    До коментар #14 от "Детски психолог":

    Един приятел си купи ЗАЗ, 1988година производство,мисля че беше от последните модели, 1994 година плати 50лв на едни цигани да я махнат. Стоеше отпред пред блока и беше от Пловдив.
  • 35 Мара

    3 4 Отговор

    До коментар #31 от "Бай Тошо":

    Тошко събуди се съвземи се стига ръси простотии, ЗАЗ и ремарке, къде хвана теглича пред фаровете ли ?!

    Коментиран от #49

  • 36 Хайл

    5 0 Отговор

    До коментар #24 от "Смех 😆🤡🤣":

    По твоята логика един Вейрон ще отнесе калибрата...кажи теслата ти колко дига
  • 37 Соца

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Джуган":

    Слагаме мокър парцал

    Коментиран от #39

  • 38 патето Яки

    14 1 Отговор

    До коментар #17 от "Джуган":

    слагаш парцал на помпата и обливаш с вода,........ като смених комплекта платно и клапа спря проблема,...... това е кола за професионално безплатно самообучение на автамонтьори
  • 39 Джуган

    3 0 Отговор

    До коментар #37 от "Соца":

    37 и 38 - правилен отговор!
    :))))))
  • 40 Сталинчо

    3 5 Отговор
    Без Запада даже и овце нямаше да могат да отгледат каскетите даже водкат им е Полска

    Коментиран от #47

  • 41 ганев

    11 0 Отговор
    ХОРА В ГОЛЯМА ЗАБЛУДА СТЕ ....НЕ МОЖЕ ДА ПРЕСМЕТНЕТЕ ВРЕМЕВИЯТ ПРОЗОРЕЦ ИПРАВИТЕ ГРЕШНИ АНАЛИЗИ И ИЗВОДИ.....ЧУИТЕ СЕГА......АКО НЯКОЙ В БЪЛГАРИЯ АВСТРИЯ ГЕРМАНИЯ ИДР ПРЕЗ 1960Г КАЖЕ ЧЕСЛЕД ГОДИНИ МЪЖЕ ЩЕ СЕ ОМЪЖВАТ ......ЩЕШЕ ДА ИМА 10 ДНИ СМЯХ И ЩЕ КАЖАТ ЧЕ НЯМА КАК ДА СТАНЕ ...НООО Е ФАКТ АКО В 1960 В ЦЕЛИЯТ СВЯТ ИМ ДОСТАВИШ СЪВРЕМЕННА КОЛА НАГЪЧКАНА С ЕЛЕКТРОНИКА И ДИСПЛЕЙ НИКОЙ НЯМА ДА Я ИСКА И ЩЕ КАЖАТ КАКЪВ Е ТОЗИ БОКЛУК И ТАЗИ КОЛА НЯМА ДА ИЗМИНЕ И 100КМ ЩЕ ЯХВЪРЛЯТ ДА РЪЖДЯСВА И КРАЙ СЪС СУПЕР ЛУКСОЗНАТА И СКЪПАКОЛА НЕ СТАВА ТАКА ЧЕ МИСЛЕТЕ ПРЕЗ ПРИЗМАТА НА ВРЕМЕТО ЗА ОНЕЗИ ГОДИНИ ЗАЗА СИ Е БИЛ КОЛА Е НЯМАЛ ДЖИПИЕС НЯМАЛ АВТОМАТ НЯМАЛ КЛИМАТИК И ДР ЕКСТРИ .......НО ТЕ НЕ БЯХА ИЗМИСЛЕНИ И ХОРАТА НЯМАХА НУЖДА ОТ ТЯХ.......ХОРАТА В САЩ БЪЛГАРИЯ ГЕРМАНИЯ И ДР НЕ БЯХА СТАНАЛИ ПРЕФЪРЦУНЕНИ И .....КАРАХА ТОВА ЗА КОЕТО ИМАХА ПАРИ ... Я С Н О........А СЕГА ФАКТИ ЗАЗА СЕ Е ПРОДАВАЛ В ГЕРМАНИЯ..АВСТРИЯ..БЕЛГИЯ А ИНТЕРЕСНОТО ЧЕ СЕ Е ПРОДАВАЛ МНОГО В НОРВЕГИЯ И НИКОГА НЕ Е ПРЕГРЯВАЛ СЕГА Е ЛЕСНО ДА СЕ ПРИСМИВАМЕ НА МИНАЛОТО......ЕЕЕ ВИЖ ГО ТОЗ КОЛКО Е ИЗОСТАНАЛ ПРАВИ СЕКС С ЖЕНА А СЛЕД 10 Г МОЖЕ И В ЗАТВОР ДА ИМА ЗА ТОВА ДЕЯНИЕ.....ТАКА ЧЕ ВСЯКО НЕЩО С ВРЕМЕТО СИ
  • 42 Знайко

    3 0 Отговор

    До коментар #31 от "Бай Тошо":

    Мой приятел имаше такава заз-ка.
    Бяла, много вдигната и я ползваше да ходи за риба. През какви места сме минавали....без коментар. Слизаме на една река и един овчар идва и вика:
    Вие откъде дойдохте?
    Спуснахме се по склона.
    Момчета, стига сте ме лъгали-джипките не могат да слязат оттам
    ...а ние почваме да се смеем...
    Истината е , че пода и почти абсолютно равен, купето е леко и дори и да закъса е достатъчно един човек да я будне за да изпълзи.
    Моя приятел каза , че познавал друг , който си бил направил ЗАЗ-а да може да плува по реката.
    За легендарния звук като от бавна картечница да не говорим....ние бяхме с изгнило гърне, тоест спортно:)
    Много жалко , че двигателчето е толкова немощно...аз си го представям с един двигател от Хаябуса приемерно.
  • 43 ЗАЗ

    3 0 Отговор
    Заплашва Автомобилите на Запада
  • 44 Към Мара №35

    4 0 Отговор
    Къто не знаеш нещо НЕ КОМЕНТИРАЙ ! Аз също имах ЗАЗ 968 А,карах го 8/9 години,почти нямах проблеми с него,всеки ден ходех на работа с него и минавах около12 км,веднъж зима беше като се връщах от работа,и такава виелица беше,че вместо да завия към Шумен,завих още по наляво и знака който беше за излизане от града ми остана в дясно и аз влязох в нивите с жито,но не спрях,а продължих през нивата и излязох на оградата на свинекомплекса,там имаше към пет шес метра без мрежа и влязох в свинекомплекса и пазача шашнат ме попита от къде съм влязал,отвори ми портала и излязох на пътя за Шумеп и се прибрах към 22.30 в къщи.Зазката е сериозна машина през зимата.
  • 45 Ужассс

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "ДЪРТИЯ":

    По писанията ти личи, че никак не си дърт. Вероятно си под 30 -годишен изтресляк, на когото някой му е разказвал нещо. Ама той криво го е разбрал.
  • 46 Ужассс

    3 0 Отговор

    До коментар #27 от "ГанЯ":

    Като Ганя!
  • 47 Бря, бря

    3 0 Отговор

    До коментар #40 от "Сталинчо":

    Сталинчо, личи си и по името и по изявленията, че си още с жълто около устата.
  • 48 Никси

    1 0 Отговор
    чакайте сега , да не се бъркате щото зазчо с кръглите стопове на третата снимка ,много прилича на РеноБулгар 8 , знам щото Вуйчо ми Симо имаше такъв и го държеше в Костенец в Гараж , там където беше Зет на къща , по късно си купу Рено Булгар 10-ка с хоризонталните стопове , същия имаше на Венци Стефанов тъста му в село Букоровци , другия ми Вуйчо , за това знам за тези автомобили от дете още !!!.
  • 49 Никси

    1 0 Отговор

    До коментар #35 от "Мара":

    що бе , аз съм виждал на гърбавите Зазки имаше тегличи и дърпаха с малки туристически ремаркенца под 500кг , верно не се бъзикам , имаше нищо че двигателя е отзад но планка на бронята се слага и бронята беше много здрава , отделно съм виждал и такива зазки с джобове , режеха ги и ги правеха на пикапи и с вдигнати мостове и ролбари , също имаха тегличи а отпред лебетчица !!!.