Лисабон, Португалия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Dacia започва с летящ старт 2023 година с пристигането на първия хибрид в историята на марката. Именно Jogger, семейното комби в гамата на румънците, въвежда вече познатия от Renault двигател E-Tech 140. С по-висока цена от обичайната, но пък технически най-добрата Dacia, това е автомобил, който не отстъпва по нищо на по-именитите си преки конкуренти.
Никой производител - или почти никой- вече не избягва електрифицирането. Дори и Dacia, която все пак изчака възможно най-дълго, преди да се поддаде на повсеместната хибридизация. Но тази промяна е съществена, за да може марката през идните години да спазва драстичното намаляване на емисиите, наложено от европейските стандарти.
Тази технология обаче има цена, която априори, не е много съвместима с философията на Dacia, чиято стратегия обикновено се състои в приемането на иновациите, въведени в автомобилите Renault чак когато те станат надеждни... и печеливши. При хибридната Dacia тези неща се случиха по подобен начин, но не съвсем.
Хибриден силов тракт
Логично е под капака на Jogger да открием двигателя E-Tech 140, представен преди почти три години от Clio, след което го видяхме и в Captur и Arkana. Първата хибридна група, проектирана от производителя с диамант на емблемата, съчетава атмосферен 1.6 четирицилиндров бензинов агрегат, развиващ 90 к.с., електрически мотор с мощ от 50 к.с. и стартер/генератор за максимална кумулативна мощност от 140 к.с. Батерията, която заема мястото на резервното колело в багажника, е с капацитет 1.2 kWh.
Оригиналността на този хибриден двигател се крие в неговата скоростна кутия. Противно на това, което предлага конкуренцията, тук няма CVT, а кутия без съединител, като последният е заменен от електрически мотори, които са отговорни за синхронизирането на шестте предавки (четири за двигателя с вътрешно горене и две за електрическия). Всичко това без намесата на водача, за когото наличните петнадесет комбинации между трите двигателя и скоростната кутия са напълно управлявани от електроника.
Ходови характеристики
Инженерите на Dacia са успели да направят управлението на първия си хибриден автомобил възможно най-лесно. Няма режим на шофиране и няма допълнителни бутони за принудително движение само на ток. Jogger винаги стартира на ток от батерията. По този начин двигателят е в състояние да задвижи колата, без помощта на бензиновия агрегат, на разстояние от няколко километра със скорост до около 70-80 км/ч. Всъщност в града румънското комби се движи през повечето време в електрически режим, с истинско удоволствие както за шофирането, така и за ушите... стига двигателят с вътрешно горене да не влезе в действие, за да презареди батерията при нисък капацитет.
Той прави това най-често, когато колата е неподвижна - следователно на червен светофар - като пуска този изключително шумен 1.6-литров мотор с постоянни обороти. За щастие операцията като цяло е бърза! След като излязохме от задръстванията на Лисабон, сцената на нашите тестове, пуснахме Jogger на "по-отворени" пътища. Този път двигателят с вътрешно горене вече не се намесва само за презареждане на батерията, но и служи за задвижване на автомобила, в комбинация или алтернативно с електрическия мотор и тогава не е толкова шумен. Електромоторът обаче не бездейства и на извънградско. Той успява да поеме определени кратки фази на шофиране при стабилизирана скорост или по нанадолнище, като по този начин прекъсва работата на бензиновия двигател, който обаче стартира отново при най-малкото докосване на газта.
На магистралата също всичко е по- убедително. Единственият проблем е, че скоростната кутия е настроена така, че да сваля повече предавки от необходимото, за да поддържа динамиката, което кара 1.6-литровият мотор отново да стане по-шумен, но това само при скорости от над 130 км/ч. Оборотите на ДВГ стават високи, когато той трябва да задвижва колата със своите 90 к.с., като същевременно трябва и да осигури презареждането на батерията веднага щом тя падне под 50% от капацитета си. Приносът на електродвигателя обаче е реален, но леко ограничен, тъй като наличният въртящ момент варира между 148 и 205 Нм, малко повече от този на TCe 110, но с по-голяма маса на колата от приблизително 200 кг.
Що се отнася до динамиката, то тя е почти сходна, но по-добра, с тази на Jogger само с ДВГ или с АГУ. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 10 секунди (1 секунда по-бързо от TCe 110 и 2 секунди по-бързо от Eco -G 100). Като цяло обаче хибридната Dacia впечатлява с цялостно приятно и жизнено поведение. Автоматичната скоростна кутия също осигурява допълнителен комфорт при шофиране и дори може да бъде самостоятелен аргумент за избор на хибридната модификация... с изключение на отчетливият "шут" при рязко натискане на педала на газта.
Очевидно очаквахме Hybrid 140 да ни впечатли с икономичност. Успяхме да изминем около 400 км зад волана по маршрут, включващ градско, магистрала и планински пътища с изразен релеф. И получихме среден разход на гориво от под 6 л/100 км, което е доста забележително постижение, особено за голямо седемместно комби. Крайностите варираха от 4.5 л/100 в града до 7 л/100 на магистралата при 120 км/ч на круиз контрол - максималната разрешена скорост в Португалия. И последна точка, която трябва да се вземе под внимание от любителите на караваните. Jogger Hybrid 140 може да тегли само 730 кг (ремарке със спирачки) и само 75 кг за ремарке без спирачки.
Интериор
Арматурното табло остава идентично с това на версиите с ДВГ и предлага добро ниво, както на качеството на материалите, .така и на самата сглобка. Освен това още от пръв поглед е виден явният напредък в сравнение с предишните модели на румънската марка. Предвид предишните ни тестове на този модел, но във версия с ДВГ, сега обръщаме по-малко внимание на интериора. Предишните ни тестове на Jogger подчертаха силните страни на семейството на Dacia, по-специално неговия XXL багажник при петместната версия или просторът на местата за пасажерите, включително и за тези на третия ред. Последният лесно побира двама възрастни при това, при много по-добри условия от много по-скъпи SUV-та. Хибридната версия не променя ситуацията по този въпрос.
Както обикновено, съжаляваме за малко по-силния аеродинамичен шум в купето, към който в тази версия се добавят гореспоменатите неподходящи "вокализации" на двигателя по време на определени фази на шофиране. Иначе поведението не изглежда да страда от наднорменото, заради хибридния силов тракт, тегло. По-твърдото окачване дори подобрява возията, без да влошава комфорта, който остава на добро ниво.
Голямата новост при тази кола е, че традиционното табло отстъпва място на 7-инчов цветен TFT екран, заимстван от Renault E-Tech. Той предоставя важна информация, но предлага само един режим на показване, в който се игнорира оборотомера. Тук отново Dacia ни показва най-важното, без да се поддава на сложната ергономия на приборите при другите електрифицирани превозни средства. Същото важи и за лоста за управление на скоростната кутия, който обаче има позиция „B“, усилваща възстановяването на енергията при намаляване на скоростта или при стръмни наклони. Той е ефективен основно при спускане, където можете да се възползвате от от по-бързото зареждане на батерията.
Цена и конкуренция
Това е мястото, където "обувките започват да стягат". С изпълнение по-високо от базовото за модела, цената на хибридната версия започва от 49 900 лв с ДДС, което е с почти 17 000 лв повече от базовата версия на модела, струваща 33 090 лв. Разлика, която е трудно разбираема, когато едно Clio изисква само допълнителни около 8 000 лв за да премине от TCe 100 към E-Tech 145. Вярно е, че при хибридната Dacia печелим известно оборудване, но нищо, което да обяснява толкова значителния марж.
Това обаче не пречи на Jogger отново да остане без конкуренция в ценово отношение при петместните си конкуренти. Но докато при версията с 5 места, Jogger има все пак някаква конкуренция, то този автомобил е абсолютно сам във версията със 7 места. Няма еквивалентно превозно средство на пазара, освен ако не гледате най-новите големи 7-местни MPV-та, но това са превозните средства, които със сигурност са по-мощни, но поне два пъти по-скъпи!
От друга страна, най-опасният (особено в България) конкурент на Jogger Hybrid 140 съвсем логично ще бъде версията Jogger Eco-G 100. Със сигурност малко по-малко мощен и по-лаком, той все пак работи с наполовина по-евтино гориво и се характеризира преди всичко на цена с над 25% по-ниска. Братоубийствен дуел, който ще затрудни хибридната Dacia на пазара у нас.
Заключение
Оптимален и доста приятен за шофиране въпреки няколко си недостатъка, Jogger Hybrid 140 е в абсолютното изражение на успешното навлизане на Dacia в света на електрификацията. Марката успява да предложи лесен за използване хибриден автомобил, който предлага на Jogger автоматикът, който му липсваше, и всичко това – отново – на ненадмината цена. Въпреки това разликата в цените спрямо бензиновите и особено LPG версиите е трудно оправдана, което не трябва да пречи (според нас) на тази версия да намери своята аудитория, предлагайки още едно уникално предложение на пазара.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Софиянецът
Коментиран от #24, #42
10:35 12.04.2023
2 Име
10:37 12.04.2023
3 ДАЧИЯ ....
ДА ТЕ ЗАБОЛИ ЧРЕВНИЯ
ТРАКТ....СМЕХ
Коментиран от #5
10:39 12.04.2023
4 КолЮ Фичето
Коментиран от #7, #28, #34
10:43 12.04.2023
5 Мартин
До коментар #3 от "ДАЧИЯ ....":
Може да те боли, но именно това е най-смислената кола, предвид финансовите възможности на средностатистическия българин. Говоря за чисто нов АВТОМОБИЛ, пък ти си карай стария премиум. Всеки сам си преценя, както се казва в една съвременна БГ поговорка, измислена от такива като теб.Иначе поздравления за автора - много добра статия - обективна, а не само с хвалебствия, каквито са авто материалите по другите БГ сайтове.
Коментиран от #17
10:46 12.04.2023
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
ФИРМЕН
отколкото
СЕМЕЕН
автомобил ‼️
Коментиран от #9
10:47 12.04.2023
7 смех
До коментар #4 от "КолЮ Фичето":
Да баш тези коли ше взема де един калник струва колкото Клио10:48 12.04.2023
8 Прокопий
10:48 12.04.2023
9 МаКаТа
До коментар #6 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Точно тази си е перфектната семейна кола, виж сандеро и компания може да са фирмени, но тази си е типично семейно комби. Хибридната версия е супер - карам каптюр със същия хибрид и смея да твърдя, че е много икономичен. Единствено, както пише и в статията - шума от ДВГ-то е леко дразнещ на моменти, но се преглъща.Коментиран от #10, #12
10:51 12.04.2023
10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #9 от "МаКаТа":
Факт е, че фирмените Дачии са поне ДЕСЕТ пъти човече от семейните ❗Нямам предвид Румъния.
Коментиран от #16
10:56 12.04.2023
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #9 от "МаКаТа":
А и за 50 000 , не искам да преглъщам недостатъци!Коментиран от #25
10:59 12.04.2023
13 И що, бре?
Коментиран от #14, #15
11:03 12.04.2023
14 Прокопий
До коментар #13 от "И що, бре?":
Айде от чистиотата да се изказвате само за гюмове и изхвърляне на отпадъци, че за коли сте уникални експерти!Мамалиги -немамалиги - дачитята си е бюджетно рено, а ти да не караш някое от сглобените в Ловеч маестрота или грейтуоли?!? Или имаш снимка на булгаррено и това те прави експерт?
Дачиата е доста здрав автомобил с евтини части - служебни три логана на по 200к км., + Дъстър, ако имаш повече в твоята фирма - сподели? А, да, поддържат се в Хед и Еспейс ауто, не при чичо ти Коце от Владая, макар и да са достатъчно ремонтопригодни и за него...
Коментиран от #37
11:16 12.04.2023
15 Наско
До коментар #13 от "И що, бре?":
Това са международни тестове, предназначени за всички журналисти от Европа. Най-вероятно за това е избрана Португалия - там е топло и е дестинация с удобни полети от всички държави на Европа. в Румъния освен на нас, на никого друг не е удобно, та именно за това се правят тестове в такива държави. Ако следиш редовно рубриката "тест драйв" ще видиш, че повечето тестове са на подобни дестинации, а пичовете от мобиле винаги са там и правят ревюта, които на мен лично ми харесват най-много от всички други у нас.11:26 12.04.2023
16 Смех 😆🤡🤣
До коментар #10 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Фалт е че е етака само в БъГъКоментиран от #19
11:27 12.04.2023
17 123
До коментар #5 от "Мартин":
50 хиляди не са малко пари. Повечето хора ще я вземат на лизинг, а като си сметнеш и каското, обслужването, амортизацията на година, въобще не стават смислени нещата.Плюс е да е чисто нова колата, но и нещо от 2019, 2020, 2021 с разумен пробег и остатъчна гаранция ще стъпи на същите пари или по-малко. Да не говорим, че ще е от по-реномирана марка от Дачия.
11:37 12.04.2023
18 Все едно Русия е някакво малко детенце,
11:44 12.04.2023
19 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #16 от "Смех 😆🤡🤣":
Ами аз в ОАЕ не видях Дачия😒12:19 12.04.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Това Сандеро комби
15:07 12.04.2023
22 незнайко
16:05 12.04.2023
23 ужассс
Коментиран от #38
17:00 12.04.2023
24 сффгхуй
До коментар #1 от "Софиянецът":
И какъв точно хибрид е туй недоразумение? С мизерна батерия която осигурява 2км. пробег на ток, туй ли е хибрид? Туй нещо (и кой да е друг хибрид) би имало смисъл само при батерия от поне 15квтч за да изминава реално едни 30км. в града чисто на ток и разбира се да е плъг-ин хибрид за да си го заредиш- вече има достатъчно зарядни станции из градовете и малоумието "хибрид дето се зарежда само от двг-то в движение" е време да изчезне...А съвсем отделно- туй нещо неуДачия-та НЕ Е кола, това е НАКАЗАНИЕ...
17:28 12.04.2023
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Обективен БИВШ собственик
Коментиран от #29
18:15 12.04.2023
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Гост
До коментар #4 от "КолЮ Фичето":
За 5г. ще са на по 250 - 350 000км,новото си е ново18:19 12.04.2023
29 Продължение
До коментар #26 от "Обективен БИВШ собственик":
....ако не пътуваш много. Тези коли за сериозна езда НЕ СТАВАТ! Просто в тая кола няма ресурс! Реално - малко над 30 000 беше с газ и високия клас обурудване - няма какво да се очаква , човек трябва да е и реалист, все пак . За човек, който не търси комфорт и динамика , и минава десетина хиляди километра годишно - прекрасна работа - десет години ще си я кара без проблеми!Но за сериозна експлоатация - НЕ СТАВА! Ако я бях карал до сега може би до една година трябваше да иде на вторични. Продадох това чудо, и си купих за малко по-малко пари Хюндай их35 (не правя реклама) 6 годишен - вече съм на 80 000 (при мен ) и вече смея да твърдя, че това си е кола в сравнение с Дачията. Та вече моето мнение е, че е по-добре малко по-висок клас автомобил с не голям пробег на прилична възраст, отколкото нов ,евтин автомобил.Коментиран от #32
18:25 12.04.2023
30 10345
19:16 12.04.2023
31 сектант
19:18 12.04.2023
32 .л,кмйхъгтфхуй
До коментар #29 от "Продължение":
"Та вече моето мнение е, че е по-добре малко по-висок клас автомобил с не голям пробег на прилична възраст, отколкото нов ,евтин автомобил."А най-добре да спестиш за 1-2-3г. някой лев повече и да си купиш същият този "малко по-висок клас автомобил" нов от магазина и да не ти пука после...
В момента схемата "по-висок клас, на 4-5г. и до 100 000км." е тотално нерентабилна- на съвременните коли животът е 200 000км. и после не просто почват ремонтите- максимум на 250 000км. тея коли са за боклука щото са изцедени до крайност и не подлежат на ремонт.
Тоест днес или купуваш нова от магазина, караш до 120-130 000км. и продаваш на някой баламурник, или ти си този баламурник дето ще купи кола която след 2г. е непродаваема и след 5г. е на моргата...
Коментиран от #33
21:12 12.04.2023
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Луд
До коментар #4 от "КолЮ Фичето":
Ще вземеш ,ама от наводненията в Германия и Белгия.23:21 12.04.2023
35 За тия пари ще вземеш една Тойота
23:26 12.04.2023
36 Не автомобил а ЧУДО
00:26 13.04.2023
37 Копииии
До коментар #14 от "Прокопий":
Ти колко километра си минал с дачия??01:08 13.04.2023
38 Полските фиати
До коментар #23 от "ужассс":
Бяха хубави но с с калпави двигатели...три основни лагера на коляновия вал... имах случаи прибирам се от морето и около Карнобат мотора се окоти...издърпаха ме отворихме го и коляновия вал сцепен на две през средата като с брадва. После сложих ладовски 1600 мотор.01:19 13.04.2023
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 е с капацитет 1.2 kWh.
01:31 13.04.2023
41 19181918
02:28 13.04.2023
42 19171915
До коментар #1 от "Софиянецът":
Ако ми плащат добре почасово, примерно 100 лева на час, бих я покарал тая консерва, ама за малко и със затъмнени и преди и задни стъкла на 100% , че като тръгне слух, че караш дачия после ходи обяснявай, че си я карал само за малко . .02:29 13.04.2023
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Дачия фен
07:56 13.04.2023
45 Илко
09:34 13.04.2023
46 Ицо
Досега където пишеше,че Дачия е 1 на продажби в Европа е лъжа,защото много-много рядко съм виждал,но този хибрид се явяват често по улиците и магистралите. Харесва ми,но не бих си купил. Причина: Имах Рено Талисман ново през 2018 г. Имах много проблеми с нея. Макар,че беше в гаранция я върнах,защото почти нямах кола. Беше често в сервиза.Дано е по до ра от Рено,но едва ли.
09:40 13.04.2023
47 Фери
09:47 13.04.2023
48 Ники
А колко пъти е посещавала сервиз не е за приказване.
Коментиран от #54
09:54 13.04.2023
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Мони
10:05 13.04.2023
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Смех 😆🤡🤣
До коментар #48 от "Ники":
Е аз ако омам пари за супърб дали ще купя чешкият баклюк я се замисли.Дачията е добра щото е поне два пъти по евтина от сюпърба11:17 13.04.2023
55 Иван
17:18 14.04.2023
56 Дддд
Газта е много по-ефективна алтернатива
16:26 16.04.2023
57 Наблюдател
07:56 17.04.2023
58 Лаик
Ако купуваш хибрид - ТОЙОТА;
Ако купуваш джип - ТОЙОТА
За останалите каквито си избереш.
Изводи от практиката.
09:15 18.04.2023