Нова горивна смес, базирана на възобновяеми и синтетични материали, може да се превърне в алтернатива на електрическите автомобили. Това съединение може да намали вредните емисии драстично.
След сериозен анализ на иновацията, специалистите от TopSpeed подчертават, че въвеждането на това синтетично гориво може да даде на шофьорите друга форма на екологичен транспорт.
Експертите подчертават, че новото съединение ще намали емисиите с помощта на съществуващите технологии и автомобили, докато електрическите автомобили все още са далеч извън ценовия диапазон за много шофьори.
Въпросното синтетично гориво се прави от вода и въглероден диоксид и може да се произвежда с помощта на напълно възобновяеми енергийни източници. Използвайки съществуващите ресурси на въглероден диоксид, горивото не причинява повече емисии на парникови газове от тези, които вече съществуват.
„Докато електрическите превозни средства предлагат значителни ползи за околната среда, те изискват и значително развитие на инфраструктурата и имат много компромиси “, казват от TopSpeed .
„В този контекст новото гориво е убедителна алтернатива. Това синтетично гориво предлага начин за намаляване на емисиите при използване на съществуващите технологии на двигатели с вътрешно горене “, допълват експертите.
В момента синтетичното гориво може да бъде закупено само от ограничен брой търговски обекти в Обединеното кралство, което затруднява получаването му. Синтетичното гориво обаче вече се въвежда в някои региони на Европа и ако има успех, вероятно ще стане масово.
Някои производители вече осъзнават това и финансират изследвания за разработване на синтетични горива. Porsche е един от лидерите в тази технология и има специализиран завод в Чили, който произвежда подходящите съединения.
Други големи марки като Audi и BMW също инвестират сериозно в разработването на синтетични горива. „За разлика от електрическите автомобили, които изискват широка инфраструктура и нови технологии, електрическото гориво може да работи на съществуващи превозни средства без модификации “, добавят от TopSpeed .
Както подчертават експертите, „това прави иновацията практично решение за спасяване на милиони автомобили, които вече са на пътя, включително любими класики“.
Синтетичните горива могат да бъдат от полза не само за автомобилите, но и за операторите на бензиностанции. Екологично чистото гориво няма да изисква инсталирането на голям брой нови зарядни станции, както е при електрическите автомобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Антиелектрика
Коментиран от #3, #76
12:53 27.01.2025
2 ДрайвингПлежър
Ел няма почти никакви предимства, защото е изключително мръсен за производство - още повече, че основните компоненти в момента се правят в Китай с още по-замърсяваща енергия и е чисто лицемерие, да караш ел и да твърдиш, че е еко!
Само и единствено синтетичните горива НЕ ДОБАВЯТ нови емисии, а въртят старите! Тоест само и единствено синтетиката и ДВГ са екологични!
За начало дори не е нужно да караш 100% синтетика, имаме вече 20% био микс в горивата, ако добавим още 30% синтетика и вече имаме много по-чиста алтернатива от ЕЛ дори останалите 50% да са от изкопаем нефт.
Да не говорим, че това се прилага веднага, навсякъде по света, за всяка кола независимо дали е нова, дали е 20 годишен котур, 50 годишна класика или нещо, което е неясно как още се движи из Африка!!!
Само че еврофашагите не желаят да погледнат истината в лицето - за тях е важно партията какво е казала!
Коментиран от #15, #87, #92
13:04 27.01.2025
3 Руснак
До коментар #1 от "Антиелектрика":
Това е най доброто гориво ,сипваш на колата и на себе си13:12 27.01.2025
4 Анонимен
Коментиран от #24, #35, #45
13:30 27.01.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Гост
Коментиран от #12, #70, #88
13:49 27.01.2025
7 Ъъъъ не!
Коментиран от #27
13:56 27.01.2025
8 Еко
13:57 27.01.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Петър Велики
Коментиран от #19
14:10 27.01.2025
11 Кирил Петков
14:11 27.01.2025
12 Вярно ли
До коментар #6 от "Гост":
Така ли ви учат в училище днес? Че разликата между 0,03 и 0,04 е само 0,01%?По едновремешната математика 0,03+34%=0,04
Тоест парниковият ефект от въглеродния диоксид, който затопля земята се увеличило с 34% за последните 70 години и продължава да се увеличава със застрашителни темпове.
Дали този проблем е създаден от човека е отделен въпрос, но си е проблем, за който трябва да се тревожим и да се подготвяме, без да заравяме главата в пясъка.
Коментиран от #23, #28, #75
14:17 27.01.2025
13 Скорпион
14:46 27.01.2025
14 Иванчо+Марийка
Няма клапани, ремъци, валове, датчици, стартери..............
Коментиран от #16, #20
16:03 27.01.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Марийче
До коментар #14 от "Иванчо+Марийка":
няма да се плашиш от тия страшни бутала и калапани...16:18 27.01.2025
17 Иска
До коментар #15 от "Пази Боже сляпо да прогледа":
ли ти се елетрофилистиче!??Коментиран от #18
16:19 27.01.2025
18 Не ми се иска
До коментар #17 от "Иска":
Литър бензин да струва над 5 лв заради 5-10 % съдържание на синтетично гориво. Ти толкова голям еколог ли си за да ти се иска? Ако го направят зорлен ще ни принудят да караме електро недоразуменията. И това ли ти се иска?Коментиран от #22
16:30 27.01.2025
19 ПЗдзз
До коментар #10 от "Петър Велики":
Ти се майтапиш, ама има експерименти за коли, които се движат със сгъстен въздух. Даже май Пежо или Ситроен имаха някакъв приличен прототип.16:45 27.01.2025
20 ПЗДпзпзд
До коментар #14 от "Иванчо+Марийка":
Е, кво е сложното на една туба с бензин? Няма клетки, няма контактори, няма антифриз, няма електронен блок за управление.16:46 27.01.2025
21 ДрайвингПлежър
До коментар #15 от "Пази Боже сляпо да прогледа":
Ти си някакъв порядъчно смешен електрофил. Казваш, че държавата се била загрижила за мен и джоба ми и за това натискала за ЕЛ?! Това само много объл мозък може да си го представи!Електромобилите са по-скъпи и ако зареждаш на публична зарядна са скъпи и за зареждане. В една София колко народ има гараж със зарядно? Ще си принуден да идеш да изкихаш левче за киловат - евтино казваш :)
А синтетиката ДНЕС е скъпа! Също както бяха скъпи и батериите преди 10 години. При мащабно производство и при иинвестиции в развойната дейност цената на синтетичното гориво няма да надвишава тази на традиционния петрол.
17:33 27.01.2025
22 Не просто
До коментар #18 от "Не ми се иска":
по естествен начин ще отпаднат доста от водачите и колите, които и без това нямат място в трафика….18:07 27.01.2025
23 Гост
До коментар #12 от "Вярно ли":
При съдържание на въздуха 78% азот и 20% кислород увеличението от 0,01% СО2 е пренебрежимо малко за 70 години време,математично елекричко.По тесларската математика 5 години по 20% ръст дава 100%.18:13 27.01.2025
24 Даа
До коментар #4 от "Анонимен":
Това е вярно. Вярно е също и , че още през 1972 испански инжинер подкара ДВГ с вода. Към края на соца е Пловдив баща и син подкараха шкода 120 също с вода. Чел съм статия също , че Форд също имат разработена такава технология. Ама нали разбирате , че това не е изгодно на нито една енергийна фирма. Така че ще почакаме.Коментиран от #37
18:56 27.01.2025
25 Дупничанин
19:50 27.01.2025
26 Гориил
Коментиран от #95
19:52 27.01.2025
27 Ами
До коментар #7 от "Ъъъъ не!":
Някой е внимавал в часовете по химия:)20:00 27.01.2025
28 А12
До коментар #12 от "Вярно ли":
Така ли каза Сорос?20:04 27.01.2025
29 Некакъв български химик
Коментиран от #40
20:15 27.01.2025
30 Хохо Бохо
Коментиран от #31
20:23 27.01.2025
31 Гориил
До коментар #30 от "Хохо Бохо":
Електроцентралите, корабите, самолетите и локомотивите не могат да работят с електричество. Не изпадайте в еуфория.Коментиран от #32
20:30 27.01.2025
32 Хохо Бохо
До коментар #31 от "Гориил":
Лъжеш или бъркаш!Могат да работят с електричество!
Има ги...
20:46 27.01.2025
33 Хохо Бохо
СМЕШЕН СИ, приятелю...
20:50 27.01.2025
34 Пянка
Коментиран от #79
21:06 27.01.2025
35 Бай той Толстой
До коментар #4 от "Анонимен":
Кашпировски,бате.Пада ти косата и ти никнат гърди.М. а ви т.. а демократична21:08 27.01.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Бай той Толстой
До коментар #24 от "Даа":
Мармота със станиола виждал ли си?21:10 27.01.2025
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Бай той Толстой
До коментар #29 от "Некакъв български химик":
Багтидебилите,бате🥴Некой да гаси лампата."българското племе просто"-цитирам.21:12 27.01.2025
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Хохо Бохо
До коментар #4 от "Анонимен":
По комунизЪма нямаше БНТ. Имаше първа и втора програма и по тях не даваха подобни глупости. Виж по БНТ може и да са давали21:19 27.01.2025
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 1111
21:50 27.01.2025
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 ЦИРК
Изкопаемите горива са въглеводороди - съединия на Водорода и Въглерода (C12H23 типично за дизела). Вероятно това "ново" синтетично гориво ще разлага водата на Водород и Кислород, и чрез някакъв специфичен процес ще се добавя Въглерод (от CO2 въглероден диоксид или по-скоро от въглероден оксид, диоксида е доста стабилно съединие и трудно се разлага). А може и въглеродния диоксид да се разтваря първо във вода, и след това да се разлага при специални условия чрез електролиза.
Всичко е хубаво на теория, но на практика винаги вложеното количество енергия ще бъде много по-голямо от енергията в полученото вторично вещество (закон за запазване на енергията). Като добавим цената на електрическата енергия и факта че при електролиза КПД-то е около 17% при 20 градуса температура на протичане на процеса, както и силно окислителните качества на кислорода (скъпи, бързо износващи се електроди - благородни метали), това синтетично гориво ще е в пъти по-скъпо от изкопаемото.
22:41 27.01.2025
69 Бачо Иван
До коментар #65 от "Син на Слънцето":
Браво на автора. Българите сме велики хора, с най гнусните и продажни управници.23:11 27.01.2025
70 хаха
До коментар #6 от "Гост":
По-интересното е, че в момента сме на минимум на СО2, откакто има живот на планетата. В парниците вкарват СО2 до двойно- 0.08%, за да има добра реколта. НАСА също показва увеличение на зеленината на планетата последните десетилетия.Другото важно- СО2 се отделя от:
- дишане
- вулкани
- океаните
- естесвени горски пожари
...
Само 3% от емисиите на СО2 са от хората. Останалото е естествено.
СО2 се рециклира естествено за 10-15г. Растенията се хранят с него- фотосинтеза.
СО2 не е и топ парников газ. Водната пара, която е повече в атмосферата, е с в пъти по-силен парников ефект.
Цялата схема е просто голяма лъжа за въртене на много пари и стригане на данъкоплатците.
Коментиран от #77
23:14 27.01.2025
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Този коментар е премахнат от модератор.
73 ГанЯ
07:36 28.01.2025
74 Eдин
Коментиран от #80
08:46 28.01.2025
75 Почти ми дреме
До коментар #12 от "Вярно ли":
Ти къде учиш математика бре ...0,03 + 34%=0,03+34/100=0,03+0,34=0,37 ..егати разбирателство дето коментиратКоментиран от #84, #86
09:07 28.01.2025
76 емил
До коментар #1 от "Антиелектрика":
ЕС няма да го приеме защото не са им предложили комисионна тя е една от най-корумпираната и на длъжности се назначават тези които са платили най много . След време на тези длъжности получават милиони подкупи от големите корпорации . Достатъчно само да се приеме един закон който им носи милиони приходи -- Например ; Законът за зимните гуми когато в някои страни е задължително (мисля в Европа има около 60 Милиона автомобила по 4 гуми ?) за огромна за милиони става въпрос .Коментиран от #78
10:06 28.01.2025
77 Хи-хи-хи
До коментар #70 от "хаха":
"По-интересното е, че в момента сме на минимум на СО2, откакто има живот на планетата"Човек като ти прочете само първото изречение от целия ферман, Вече знае какво да очаква - още лъжи и манипулации.
Сайта се казва факти, та ето фактите:
Глобална средна годишна концентрацията на CO
2 се е увеличила с повече от 45% от началото на индустриалната революция, от 280 ppm отпреди 10 000 години до средата на XVIII век до 415 ppm към май 2019 г. Към 2010-те години концентрацията е най-високата за последните 14 милиона години.Увеличението се дължи на човешката дейност – по-специално обезлесяването и изгарянето на изкопаемите горива.
Към 2010-те години концентрацията е най-високата за последните 14 милиона години.
Това как корелира с твоето изказване?
Да повторим есенцията
10:14 28.01.2025
78 Капка мозък
До коментар #76 от "емил":
Знаеш ли колко площ трябва да се отдели да производството на гориво само за един автомобил? Хайде умножи това по 3 милиона и ще трябва да засадим площ с размерите на 4-5 Българии.Друга гениална идея за приемане от политиците имаш ли?
10:19 28.01.2025
79 Спиртът е евтин
До коментар #34 от "Пянка":
когато се използват остатъците при производството на захар и затова в Бразилия има такива коли. Отдавна е доказано, че ако се произвежда спирт от захарна тръстика е икономически неизгодно и неморално. Все едно да се произвежда рапично масло за дизеловите двигатели като за един автомобил е необходима нива с площ 6дка. Толкова е обработваемата площ на човек от населението - а какво ще се яде? Затова се използва бракувано масло, но то е малко като количество, както и има спирт от захарното производство в екобензина(мисля, че е 5-7%). Колите на пропан-бутан за това са и сравнително малко - той е отпадъчен(страничен) продукт при преработката на нефт за керосин, бензин, дизел, масла, мазут и битум.Коментиран от #82
10:49 28.01.2025
80 Няма смисъл
До коментар #74 от "Eдин":
СО2 да се извлича от въздуха, прекалено скъпо е. Има го във всеки комин на ТЕЦ в промишлени количества, при ферментация, а също и естествени източници като вулканитеКоментиран от #81
10:54 28.01.2025
81 Има нема
До коментар #80 от "Няма смисъл":
Море как ще има, като нема, както се пееше в една българска народна песен. То ако беше толкова лесно да уловиш въглеродния диоксид от комина на теца, нямаше да затварят тецовете. Нямаше да плащат въглеродни квоти. Нямаше да се налага да внасяме нещо продукти от чужбина, защото щяхме да си ги произвеждаме от уловения от тецовете въглероден диоксид както пише В статията да ги смесим с вода от язовирите и да си караме.Ако беше толкова просто, днес нямаше да си приказваме празни приказки а щяхме да наливаме вода от язовира в резервоара с три капки течен въглероден диоксид и да живеем в утопия. Очевидно статията си е свършила работата да се размечтаете за тази утопия
12:05 28.01.2025
82 Евтин е
До коментар #79 от "Спиртът е евтин":
Но само в Бразилия. Там използват от пръчния продукт от захарната тръстика, от която вече е произведена захарта. Бразилия е от най-големите световни износители на захар.За производството на този спирт се изисква огромно количество топлинна енергия. Който е ходил на казани за ракия, знае колко дърва се изгарят за един казан стотина литра ракия. Дори това им е безплатно на бразилците - горят остатъците от стеблата на захарната тръстика. Сами може да се сетите какъв е въглеродния отпечатък и замърсяването с фини прахови частици и азотни окиси само от производството на това "екологично чисто" гориво, без да броим какво излиза от ауспуха след това.
Кой би искал в квартала, където растат децата му да се произвежда тази екологична благина?
12:11 28.01.2025
83 Кокошката и яйцето
Ако токът за зареждане на електромобили е евтин, то се обезсмисля и синтетичното гориво, заедно с останалите горива.
Накратко, единствения смисъл е да произвеждаш синтетично гориво с евтина възобновяема енергия. Но точно евтината възобновяема енергия прави синтетичните горива и излишни и ненужни.
Няма никаква логика в производството на синтетични горива. Никаква.
13:02 28.01.2025
84 Читател
До коментар #75 от "Почти ми дреме":
Много ти е зле математиката. 0.03 + 34% ???? 34% от какво? Правилният израз е 0.03 + 0.0334% = 0.03 + 0.0334/100 = 0.03 + 0.01 = 0.04; Т.е. имаме повишение с 34% на количеството; Което никак не е малко. Макар и абсолютната му стойност да изглежда ниска - само 0.01;15:24 28.01.2025
85 Електрошок
15:27 28.01.2025
86 Читател
До коментар #75 от "Почти ми дреме":
Уф, знакът за умножение е "филтриран": 0.03 + 0.03 умножено по 34% = 0.03 + 0.03 умножено по 34 разделено на 100 = 0.03 + 0.01 = 0.04;15:27 28.01.2025
87 Пак подвеждащо
До коментар #2 от "ДрайвингПлежър":
Нали става въпрос за ДВГ? Е как ще избегнете процеса горене при който се отделят отровни съединения?Ще се публикува ли повече информация за състава на това чудодейно гориво? Какво показват тестовете на изгорелите газове? Използва СО2 като съставка на горивото. ОК. И после какво става с него? Отива на Марс ли? А какви са отпадните продукти от производството на това синтетично гориво?
Преди да има отговори на тези въпроси на може да се даде екологична оценка. А да се сравнява ДВГ с електромобил не е коректно. Електромобила няма алтернатива.
Коментиран от #89
15:31 28.01.2025
88 Проблема е
До коментар #6 от "Гост":
Че при 0.05 проблемите стават необратими.15:33 28.01.2025
89 Електрошок
До коментар #87 от "Пак подвеждащо":
При 60%загуба на енергия за синтезиране на горивото и 30%кпд на двг,само 18% ще се използват!Че то по-добре само водород и водородна клетка!15:55 28.01.2025
90 Електрошок
16:21 28.01.2025
91 незнайко
16:26 28.01.2025
92 От какви
До коментар #2 от "ДрайвингПлежър":
източници идва енергията за създаване на синтетични горива? (тук не става дума за етанол)Тези синтетични горива могад да бъдат един вид чисти единствено ако за създаването им се използва възобновяема енергия или енергия от ядрен синтез(но такъв работещ реактор още няма)
Коментиран от #96
17:43 28.01.2025
93 бай Даньо
Средна цена на литър бензин -1.72 евро
Средна цена на квч - 0.46 евро
При 7 литра на 100 км разход се иска 12.04 евро
За 100 км се иска 12.5 квч (например модел 3 "електрокар" ) по 0.46 е 5.75 евро
Аз виждам повече от два пъти по евтино на ток . За Ганчо не знам но за Ханс тая сметка е лесна .
Антиелектрокаристите имат и друг проблем че автокомапниите са направили вече огромни инвестиции и няма да спрат с електрификацията дори се очаква да са противници на антиекологичните безумици на Тръмп ....
19:24 28.01.2025
94 Шопендар
19:48 28.01.2025
95 Шопендар
До коментар #26 от "Гориил":
Сега е скъпа и репресивна19:52 28.01.2025
96 Писах по - горе
До коментар #92 от "От какви":
Какво и гориво да произведат за ДВГ, независимо от цената то ще работи с въздух. И тук е проблема. По дефиниция няма как да работи с въздух и да е чисто и екологично. Проблема идва от това, че въздуха е смес от газове които променят качествата си по време на такт горене в ДВГ /висока температура и налягане/. След него се изхвърлят определени токсични съединения от двигателя.22:34 28.01.2025