10 Март, 2024 10:30 2 915 41

Спирт от захарна тръстика вместо бензин

  • спирт-
  • етанол-
  • е85-
  • двг

Stelantis залага на етанол за двигателите с вътрешно горенe

Спирт от захарна тръстика вместо бензин - 1

Stellantis, която притежава автомобилни марки като Jeep, Citroen, Peugeot, Opel, Dodge и др, инвестира огромната сума от шест милиарда долара в развитието на алтернативно гориво за двигатели с вътрешно горене. Значителна част от тази инвестиция е предназначена за производство на двигатели, използващи така наречените „гъвкави” горива.

Гъвкавото гориво, известно още като E85, е смес от бензин и етанол, който е възобновяем източник на енергия, получен от захарна тръстика. Двигателите с гъвкаво гориво могат да работят с бензин, етанол или с комбинация от двете. Инвестициите в гъвкави горива са ново направление, което е в съответствие с екологичните инициативи на Stellantis.

Етанолът има значително по-нисък въглероден отпечатък от бензина и използването му може да помогне за намаляване на емисиите на парникови газове. Освен това производството на етанол подпомага земеделските общности и намалява зависимостта от изкопаеми горива.

Като част от тази инвестиционна програма Stellantis планира да произведе 40 различни модела превозни средства с гъвкаво гориво, като първите такива ще са за пазарите в Южна Америка. Първите автомобили, оборудвани с такива двигатели, ще се появят до края на 2024 година.

Двигатели с гъвкаво гориво ще бъдат инсталирани както на предстоящи, така и на съществуващи модели. В допълнение към двигателите с гъвкаво гориво, Stellantis ще инвестира и в хибридни задвижвания и в роботизирани скоростни кутии.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 10 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 карчи

    7 5 Отговор
    Ром вместо бензин, йо хо хо ☠️
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 …а, да

    7 3 Отговор
    и още, боя отпръдня ще правят.
  • 9 От нефта се получава бензин дизел

    6 1 Отговор
    Керосин и битум за асфалтови пътища и други деривати от захарна тръстика само етанол

    Коментиран от #34

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Пешо Кюстендилецо

    8 3 Отговор
    Лилииии, те тава мине мечтата баце, двигател на ракия! Летото си сбирам джанки, печем ракия и се возим без пари. Това кой го е измислим да дойде у Жабокрът че го черпим три дена яденье и пиенье на корем. И не само яз. Цялото село.
  • 12 Койчо

    5 3 Отговор
    Тия полудяха вече се чудят каква щуротия да измислят.

    Коментиран от #35

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Лост

    13 1 Отговор
    Днес в Бразилия има над осем милиона автомобила работещи на етанол.
    Юни 2009 година
  • 15 Трактор

    3 12 Отговор
    Написаното е фантазьорско и невярно. За спирта като гориво са друг вид двигателите, скъпи и спирта и двигателите, прави много сажди, нагар. Близки до Двг двигателите са тези на масло, но и те имат много нагар, макар че ги смятат за екологични, може би защото използват мазнината от фритюрниците за бързо хранене кухните, т.е. рециклиране.

    Коментиран от #16, #19, #36

  • 16 Къпан пор

    14 1 Отговор

    До коментар #15 от "Трактор":

    В Бразилия етанол се използва от години.
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Механик

    16 1 Отговор
    Етанолът е съвсем подходящо гориво за "беньиновите" двигатели и това се знае не от вчера.
    Но има и едно голямо НО. Да не кажа, че не е само едно.
    Етанолът е близо 2 пъти по-нискокалоричен от бензина. На законите на физиката име през дедови, дали колата е на етанол или бензин. За преместването на определен товар е необходимо едно и също количество енергия. Ако готивото ви е два пъти по ниско енергийно, то трябва да изгорите два пъти повече. По тоя начин "зеления" ви отпечатък си остава същия.

    Коментиран от #20, #37

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Пияч

    15 3 Отговор

    До коментар #18 от "Механик":

    Абе то и на 40-годишно уиски може да върви, ама какъв е смисъла? Вместо земята да се използва за производство на храна и пиьене, да съсипват както земята така и алкохола да пълнят резервоарите на автомобилите. По този начин ще поскъпнат както храната така и пиенето.

    Коментиран от #23

  • 21 Руснак

    11 2 Отговор
    Оха от кога чакам този момент
  • 22 Асен

    12 2 Отговор
    През 2007 година Рено представя Меган на Биоетанол. Е85 тези се сетили след 20 години

    Коментиран от #30

  • 23 новата кучкарка

    15 3 Отговор

    До коментар #20 от "Пияч":

    По този начин ще поскъпнат както храната така и пиенето... Ти чак сега ли се сети, че точно това е идеята на господарите? Земята на нашата планета може да изхрани 70 млрд. души, НО... Господарите искат глад, замърсени водоизточници, липса на енергия, скъпотия - демек невъзможни цени... Редукция на населението...и по този начин. Изпапквате им ресурсите на "богоизбраните", как си позволявате?

    Коментиран от #24

  • 24 Кучетата си лаят

    14 5 Отговор

    До коментар #23 от "новата кучкарка":

    Кервана си върви. Не случайно е всичкият този лай срещу възобновяемата енергия и електромобилите. Къса се каишката на кучето и става свободно да си произвежда енергията и да си зарежда автомобила.

    Какво ли не се опитват да измислят, за да сложат препятствие между фотоволтаика и батерията на електромобила. То не беше водород произвеждан от излишната енергия. После станаха още по-нагли и освен водород, искат с електрическа енергия да събират и въглероден диоксид, за да правят синтетично гориво. Така няма да има евтин излишен ток. Но за сметка на това и цената на синтетичното гориво ще е каквото те решат.

    Така с един куршум удрят няколко заека - скъп и дефицитен ток, което води до скъпо производство. Скъпи горива, което води до скъп транспорт и високи цени на стоките. А за капак и изкуствен интелект, който да замести голяма част от хората и да ги остави безработни. Най-лошото е, че има хора, които се радват на всичко това и с радост ще гласуват за хората, които искат да го осъществят. После управниците ще са им виновни.

    Коментиран от #25

  • 25 Къпан пор

    6 9 Отговор

    До коментар #24 от "Кучетата си лаят":

    Като насадиш земята с фотоволтаици,яденето и пиенето пак ще поскъпнат.Етанол се произвежда от отпадъците на захарна тръстика, оползотворяват се отпадъци.

    Коментиран от #26

  • 26 Българин от България

    9 5 Отговор

    До коментар #25 от "Къпан пор":

    Колко отпадъци от захарна тръстика се изхвърлят в България? Колко биоетанол може да се произведе от тези отпадъци и за колко автомобила годишно ще стигне? Аз не знам България да произвежда захарна тръстика, но пък знам че има достатъчно отпадъчна фотоволтаична енергия която ще стигне за зареждане на стотици хиляди електромобили. Отпадъчна излишна енергия има и се увеличава от година на година, електромобили няма.

    Коментиран от #27, #38

  • 27 Къпан пор

    5 5 Отговор

    До коментар #26 от "Българин от България":

    Затова ли през юли ще повишат пак цените на електроенергията?При излишък цената пада.В България има недостиг и внасяме.

    Коментиран от #28

  • 28 Българин от България

    9 6 Отговор

    До коментар #27 от "Къпан пор":

    Интересно как ще обясниш, че внасяме ток, а намаляваме мощността на Мариците? Ако имаше недостиг в региона, не трябваше ли да изнасяме както през 2022, въпреки високите цени? Енергията в региона вече е толкова евтина, че е по изгодно да си я внесем, отколкото да си я произведем. И това се случва през зимата. Представи си през лятото колко ще е излишъка. Заради високите цени на тока през 2022, всички в региона ударно инсталираха фотоволтаици, включително и в България. Това лято за първи път ще видим ефекта от постигнатото само за 2 години. Щом през зимата станахме вносители, какво ли ще е през лятото?

    Коментиран от #39

  • 29 Нищо ново не е това

    9 0 Отговор
    За Радослав и другите коментатори тук , това може да е новина, но всъщност не е нищо ново. Двигателите на повечето автомобили от 90-те години фабрично можеха да работят с бензин и етанол. А много от дизелите роботеха и с екодизел (рапично олио) отворете старите книжки и ще видите
  • 30 мето

    4 0 Отговор

    До коментар #22 от "Асен":

    Форд Фокус 1.8 FLEXFUEL Дачия Логан също от преди 15 години.
  • 31 Антиелектрика

    2 0 Отговор
    Stelantis отдавна е заложил на етанола. Още когато предлагаха модела 206, 30% от продажбите им в Южна Америка, основно Аржентина и Бразилия бяха с двигатели на спирт. Миналата година 2/3 от автомобилите на JEEP които се дават под наем в бразилската столица също бяха на спирт. По бензиностанциите една от колонките им е префасонирана за "етанол" и си зареждаш съвсем нормално.

    Коментиран от #32

  • 32 Лошо няма

    1 2 Отговор

    До коментар #31 от "Антиелектрика":

    Но това какво има общо със световните продажби? Те за Индия и рикши могат да произвеждат и в това няма нищо лошо. Но на големите пазари Китай Европа и САЩ няма да продадат почти нищо. Колкото и да си против електричеството плъгин хибридите и електромобилите ще преминат 50% от пазара в Китай през следващите една-две години. Не че много ги харесват а защото са по-евтини от ДВГ. Единственото ограничение е зарядната инфраструктура, но по-бързо ще изградят такава за ток отколкото за спирт. Така или иначе имат проблеми с излишъците на ток че малко поприкалиха с веитата и въглищните централи.
  • 33 Гост

    0 0 Отговор
    Откриваме топлата вода, само 35 години след бразилците.
  • 34 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #9 от "От нефта се получава бензин дизел":

    Докато правиш битум, бензин, дизел и керосин, изпускаш в атмосферата вредни газове и тровиш всичко живо. Докато расте захарната тръстика фотосинтезира и пречиства въздуха.
  • 35 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #12 от "Койчо":

    Не е измислица. Цяла Бразилия кара на етанол от десетилетия. Всички производители на коли правят специално ДВГ на етанол за бразилския пазар.
  • 36 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #15 от "Трактор":

    Не си в час. Спиртът (метанол) е различен от етанол.

    Коментиран от #40

  • 37 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #18 от "Механик":

    В действителност, разходът на гориво е почти два пъти по-голям, но пък и мощността, която се получава, е почти 40% повече. Много автоманиаци си тунинговат колите на етанол, защото така вдигат мощността. При етанолът вдишаният от ДВГ въздух позволява да се изгори почти двойно повече гориво, откъдето идва и мощността. Емисиите не са същите, а са по-малко, защото при горенето на етанол няма онзи богат коктейл от вредни газове, както при дизел и бензин. Много по-щадящо гориво е.
  • 38 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #26 от "Българин от България":

    Аз пък знам, че в България електроенергията поскъпна и ще поскъпва още, докато захарни заводи са оборудвани с техника да произвеждат стотици тонове спирт на ден, при това само за нуждите, които не включват автотранспорт.

    Коментиран от #41

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Колчо слепия

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Гост":

    "Не си в час. Спиртът (метанол) е различен от етанол."

    От метанол се ослепява. Отровен е!
  • 41 Внос износ

    1 1 Отговор

    До коментар #38 от "Гост":

    Нали за това от износители рязко се превърнахме на вносители на ток. Електроенергията в България нито е поскъпнала, нито ще поскъпва, но за съжаление и не поевтинява. Комшиите вече произвеждат много по-евтин ток, който ще става все по-евтин и е по изгодно да си го внасяме вместо да си го произвеждаме сами. Освен селското стопанство ще съсипем и енергетиката скоро.