Гърция, Халкидически полуостров. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Неведнъж сме говорили за новия флагман на Renault, с който Режията се стреми да навлeзe в премиум сегмента. Французите демонстрираха статично автомобила още лятото на миналата година, но чак сега стартираха продажбите му. Съвсем наскоро един от първите ползватели на най-луксозното Renault стана френския президент Еманюел Макрон. Сега този автомобил стъпи и на родна земя, а екипът ни имаше възможността да му направи обстоен тест драйв. В този материал ще наблегнем на динамичното представяне на модела, а всичко по-интересно от иновациите и дизайна можете да си припомните от статията ни, свързана със статичната премиера на колата, на която присъства екип на mobile.bg. Ето и впечатленията ни от пътя.
Екстериор и интериор
Автомобилът е изграден на платформата CMF-CD, на която се правят и Austral, и седемместният Espace, но Rafale е доста по-голям от вече продаващия се от година у нас Austral. Топ моделът на Renault обаче е и различен. Той е знаменосецът на новия стилистичен език на марката, обявен с концепцията Scénic Vision, а след това очертан с обновеното Clio. Именно този нов дизайнерски език подчертава премиум излъчването на Renault Rafale. Все пак това е новият флагман на марката - 4,7 метрово SUV, вдъхновено от концепцията купе, с внимание към детайла - така най-кратко може да се опише Rafale.
Въпреки дължината си, Rafale е строго петместен за разлика от подобни по размери алтернативи като седемместния Peugeot 5008 и Skoda Kodiaq, тук французите са наблегнали на луксозното възприятие на нещата. Елегантната линия на покрива на Rafale напомня за бестселъри от германския премиум, като BMW X4 и Mercedes GLC Coupe. И двата немски аналога са с подобна дължина, но струват значително повече.
Още една от алтернативите е новото Peugeot 3008, което обаче определено отстъпва по визия, но е сходно по динамични характеристики и цена. А визията е в основата на излъчването на най-луксозното Renault. Успехът на компактния Arkana показа, че има истински апетит за SUV-та с форма на купе и привлекателни месечни разходи за поддръжка, които според французите са далеч по-атрактивни от тези на германските премиум аналози.
Rafale има и доста привлекателен и просторен интериор. Напоследък Renault е във форма с интериора на колите си и Rafale не прави изключение. В салона ще намерите изобилие от меки на допир пластмаси, елегантни облицовки и превключватели, които работят приятно, като по-твърдите пластмаси са предимно добре скрити. Иначе централна роля в салона играе 12-инчовият портретно ориентиран сензорен екран, който контролира повечето функции, но за наша радост има и физически контроли и бутони на волана.
Екранът на информационно-развлекателната система е леко обърнат към водача и има бързи реакции и ясни графики. Някои от менютата биха могли да бъдат по-лесни за разбиране в движение, въпреки че като цяло това е добра система, която се съчетава добре с 12.3-инчовия дисплей на водача със същата висока разделителна способност. Четирите ръкохватки (светлини, чистачки, скорости и аудиоконтролер) на кормилната колона изглеждат сложни за опериране в началото, но работят добре и са интуитивни.
Сравнително големият размер на Rafale помага в салона да се осигури изобилие от вътрешно пространство, с достатъчно място за тези отпред. Преместете се отзад и пространството както за краката, така и за главата също ще ви впечатли, особено с опционалния панорамен покрив. С други думи четирима възрастни ще се чувстват изключително удобно, а за пети също има място. Въпреки че централната задна седалка е малко плоска, няма странична опора, а на пода има ниска гърбица.
Но ако отзад не са трима, а двама пасажери, то централният заден подлакътник е достоен за отбелязване. Той разполага с два USB-C порта, чифт поставки за чаши и въртящи се стойки за смартфон, които могат да държат хоризонтално телефона на всеки или заедно - по-голямо устройство. Тази функционална особеност има за цел да забавлява и деца, и възрастни при по-дълги пътувания.
Практичността прави впечатление и на хартия. Задната седалка се сгъва в съотношение 40/20/40, а Renault цитира обем на багажника от 647 литра. Тук обаче има малка уловка, тъй като тази цифра включва място за съхранение под пода, което се поглъща от допълнителното резервно колело. И все пак, 535 литра над пода на багажника не е лошо за товарно пространство на автомобил от този клас. Минусът по отношение на товарно пространство е, че когато решите да го увеличите за сметка на сгънати задни седалки се получава т.нар. товарен ръб - тоест подът на багажника и гърбовете на сгънатите седалки не са на едно ниво.
Иначе всичко останало в салона е без забележки. Качествени материали и много прецизна сглобка. Електрически регулируемите седалки се оказаха доста удобни, особено при по-дълги пътувания и имат приличен диапазон на регулиране. Само водачът обаче разполага с регулируема лумбална опора. Както вече отбелязахме материалите изглеждат изключително качествени и луксозни, макар Renault да се заиграва сериозно с рециклирането и повторното използване на алкантара и други по-устойчиви материали, които са навсякъде в салона.
Двигател и ходови характеристики
Едно от най-важните неща в един автомобил, претендиращ да е премиум е безопасността. Euro NCAP все още не са се сдобили с Rafale, въпреки че резултатите на пряко свързания с него Austral ни дават някои указания какво да очакваме. Austral получи максималните пет звезди, а за Rafale, като флагман на Режията се очаква дори повече или с други думи най-високите резултати в класа, което го прави доста сигурен залог.
В тази връзка всички версии на Rafale разполагат с изобилие от комплекти за безопасност, включително адаптивен круиз с асистент за лентата, адаптивни LED фарове, наблюдение на мъртвата зона, предупреждение за напречен трафик отзад и разпознаване на пътни знаци. Но освен безопасност, водачът и пътниците на такъв вид автомобили очакват и удоволствие от шофирането.
Renault вдигна голям шум за това как това е по-динамична алтернатива на другите големи SUV-то и отчасти французите се оказват прави. Всички модели с изключение на началното ниво получават кормилно управление с четири колела 4Control, което повишава пъргавината и маневреността при ниски скорости и стабилността при високи скорости. Системата работи добре особено в ниски скорости, като прави Rafale да се чувства значително по-малък, отколкото е - факт, който прави колата перфектна за градски условия, макар да не е никак малка.
Що се отнася до по-динамично извънградско шофиране, то Rafale не е на нивото на спортните автомобили, но в същото време дава страхотно усещане за връзка с колелата, има достатъчно сцепление, а кренът в завоите не е голям. Хибридното задвижване също помага и когато натискате газта осигурява адекватно представяне, но отговорно можем да кажем, че то не спортно. Plug-in хибридът с мощност 300 к.с. ще е "друга бира", но той ще се появи на пазара на по-късен етап.
Автомобилът, който е наличен за продажба у нас и който ние управлявахме е с мощност 200 конски сили. Трябва обаче да сте подготвени, че хибридният силов тракт не винаги се държи както очаквате. Понякога леко натискане на газта ще задейства силно двигателя с вътрешно горене, докато друг път дори няма да го чуете. Най-добре е да управлявате този хибрид плавно и ефективно, като по този начин ще постигнете режим, при който впечатляват ниските нива на шум и като цяло плавната работа на целия силов тракт.
По-конкретно Rafale, който се произвежда в Паленсия, Испания стъпва у нас изключително с електрифицирани двигатели. Първоначално на пазара в България са налични версии със силов трак 1.2 E-Tech Full Hybrid, който е съставен от трицилиндров турбо бензинов агрегат и електромотор, предлагащ се вече за Austral и Espace. Мощността на този хибрид, както вече споменахме е 200 конски сили, които са напълно достатъчни за немалкото купе.
Возията е още едно от предимствата на Rafale, макар версията която тествахме да е със стандартно окачване (предстоящата 4х4 plug-in версия ще разполага с адаптивни амортисьори). Но и тези хибриди разполагат с перфектна возия, която не може да се определи нито, като мека, нито като твърда. Нашето определение е "стегната" или с други думи оптимална. Дори и по родните поразбити пътища Rafale e добър спътник за дълги разстояния.
А колко харчи? Градското ни каране бе по-малко от извънградското, но в градски режим колата се движи доста повече на ток и там борд компютърът отчете разход от 5.5 литра на 100 километра. При извънградско, около 400 километра само по магистрала и още толкова по първокласни пътища, разходът не надмина отметката 6.5, което смятаме за отлично постижение предвид габаритите на автомобила.
Цени, оборудване и присъда
Rafale стартира с пълна хибридна система E-Tech и избор от висок клас Techno Esprit Alpine и две по-ниски нива на оборудване, които са по-евтини и с по-малко спортно оборудване Techno и Techno 4Control, но които също идват с много богато стандартно оборудване, включително проекционен дисплей, 20-инчови алуминиеви джанти, двузонов климатроник и част от седалките тапицирани с алкантара.
От екстрите си заслужава иновативният панорамен покрив с електронно контролирано тониране, стерео уредбата Harman Kardon с 12 високоговорителя, както и 360-градусовата система с камери за самостоятелно паркиране. С други думи, неща, които е хубаво да имате, но в никакъв случай не са от съществено значение. Като цяло Rafale е, и изглежда премиум, доближава се до германските премиум алтернативи, но е доста по-евтин. И ако си падате по френския шик и искате да сте извън матрицата, то определено му обърнете внимание.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Миро
Коментиран от #5
09:09 26.09.2024
2 рено и премиум.....?
09:14 26.09.2024
3 хъхъ
Коментиран от #18
09:23 26.09.2024
4 тъй шъй
Коментиран от #10, #22, #30
09:26 26.09.2024
5 Име
До коментар #1 от "Миро":
Хубаво е да, прилича на пежо малко, но е много добро. Една идея скъпичко идва, но от статията разбирам, че се бутат в премиума. А за там са евтини. Така че нещо средно. Хем по евтино, хем несъвсем племиум. Ще има пазар за такава колаКоментиран от #24
09:31 26.09.2024
6 Мдаа
09:36 26.09.2024
7 АЗзо
Коментиран от #8
09:43 26.09.2024
8 гжбхнймк
До коментар #7 от "АЗзо":
Не съвсем- 100 бона за допотопен 1,6 мотор (около 2000г. разработка, леко модифициран ама поне е 4 цилиндъра), мижава батерийка и честно казано калпаво работеща хибридна системаРено и Премиум в едно изречение е ПЪЛНА ГЛУПОСТ
09:54 26.09.2024
9 Почти
09:55 26.09.2024
10 Джуган
До коментар #4 от "тъй шъй":
хибридният силов тракт не винаги се държи както очаквате."Никой не успява да хармонизира ДВГ и хибриден силов тракт така мазно и недоловимо както Лексус
Коментиран от #19
10:06 26.09.2024
11 Инж.
И с разликата в цената ще отида за 10 дни на Малдивите.
10:07 26.09.2024
12 Леля Гошо
10:14 26.09.2024
13 някойситам
10:17 26.09.2024
14 урсулчо
Коментиран от #15
10:28 26.09.2024
15 Име
До коментар #14 от "урсулчо":
Те правят и такива, но това е съвсем друга бира. На мен ми харесва.Ревюто на Радо също е добро - тоест обективно и с плюсове, и с минуси на колата. Но като цяло този автомобил ще им вдигне малко имиджа, а те пак ще си произвеждат масови кросоувърчета и клио. Рено са смислени автомобили
10:37 26.09.2024
16 Слончо
Коментиран от #20
10:42 26.09.2024
17 зевзек
11:08 26.09.2024
18 Що за мнение
До коментар #3 от "хъхъ":
Ами не давай, дай 150 хилки за двойно повече цилиндри на VAG. Някой кара ли те насила какво да купуваш?11:51 26.09.2024
19 Сухия
До коментар #10 от "Джуган":
Така е, когато подаваш газ много леко, на Lexus RX не се разбира на ток ли е на бензин ли е.Коментиран от #21
12:11 26.09.2024
20 Тук двигателя не се използва
До коментар #16 от "Слончо":
като при нормален автомобил с ДВГ,той е само за зареждане на батерията. БМВ имат модел АЙ 8 който е също с три цилиндров двигател,който ползват за зареждане на батерията и при екстрено изпреварване. В статията това мисля не е съобщено и обяснено .ДВГ тук е свързан с кабели към батерията и няма механична връзка за задвижването на колелата,като при 4х4 модела ще се сложат допълнителни два електромотора на задните колела,вместо сега само два на предните.12:12 26.09.2024
21 Ам кат подадеш повече
До коментар #19 от "Сухия":
дъл няма да ти разтресе чарколите вътре у теб.Коментиран от #33
12:14 26.09.2024
22 Тук мотора се ползва за
До коментар #4 от "тъй шъй":
зареждане на батерията и няма механическа връзка с колелата които са с електромотори. А Трошльотата ти хибрид няма капацитет батерията и да караш на ток 130-140 км. Сравняваш баберка с царевица.,като баберката е Трошльотата,дърво абсолютно.И имам база за сравнение.Коментиран от #27
12:18 26.09.2024
23 Ивайло Цветков Нойзи
12:18 26.09.2024
24 Ххздсхдх
До коментар #5 от "Име":
О, да ще има страшен пазар за такива модели. На Рено много им се получи на този "пазар" още навремето със Сафран, после с Вел Сатис, а най-скоро с Талисман.Пежо/Строен, че и Хюндай/Киа, също пробваха с "премиум за по-малко пари" и те пожънаха страшни успехи. За Инфинити пък да не говорим.
12:52 26.09.2024
25 Мокой
12:59 26.09.2024
26 Колко да е премиум
12:59 26.09.2024
27 тъй шъй
До коментар #22 от "Тук мотора се ползва за":
Иска се повече знания за хибридите и въобще, че нивото изглежда малкоумно. А Рено имат имитация на хибридите на Тойота с кучешки зъби кутия. Смените стават от електромотор, които сама това прави. Другият елмотор движи. Тази кутия при Тойота е планетарна предавка регулирани от електромотор-гениално и единствено. Ако имаш книжка покрай около магазина, дават безплатно.13:03 26.09.2024
28 Антон
Жалка история. Ама не е луд тоя който яде баницата, луд ще е този който плати тази цена за това недоразумение.
13:28 26.09.2024
29 А ТЯ ДАЛИ ЩЕ СТРУВА ВЕЧЕ 40
14:59 26.09.2024
30 Не съвсем
До коментар #4 от "тъй шъй":
От кога 100000лв (РАВ 4) са по-малко от 90000лв (въпросното Рено)?Коментиран от #31
15:03 26.09.2024
31 тъй шъй
До коментар #30 от "Не съвсем":
Научете ги малко тия хибриди. Фул хибрид на Рав е 75х. Плъгин е 95х. А сега си отговори. Оказва се, че тези с обикновен хибрид, се доближават до цените на плъгин Тойота- 306кс и 5.7 до 100. Затова ще гонят цените на Лексус. Ами има официални ценови листи, пък някои и отстъпки дават. Ама най не можете да оправите кое е пълен, кое е плъгин- напънете се малко, какво остава за други детайли.Коментиран от #35
15:29 26.09.2024
32 Ай стига ве
16:05 26.09.2024
33 Сухия
До коментар #21 от "Ам кат подадеш повече":
Когато и дадеш газ започва да се чува ДВГ обаче не се усеща никакво преключване или придърпване. Много плавно стават нещата.17:07 26.09.2024
34 Трудно се намира
17:33 26.09.2024
35 Не съвсем
До коментар #31 от "тъй шъй":
Отговoрил съм си. А ти? Погледни ценовите листи. RAV4 Hybrid Adventure 100990, RAV4 Plug-in Hybrid Style 104990. Rafale 91990 + всички екстри, пак ще е около 100000. Освен това всички дават отстъпки, не само Тойота. Така че един дол дренки. И да уточня. Не съм фен на нито едната от двете марки. Става въпрос за цени.18:09 26.09.2024
36 Стелантис
Коментиран от #37
18:47 26.09.2024
37 истина ти казвам
До коментар #36 от "Стелантис":
Какви 200 000? Тва моторче ше се изпържи още на 100 000! За 90 бона получаваш абсолютен кочиняк! Тва е положението!Коментиран от #38
08:05 27.09.2024
38 стоян
До коментар #37 от "истина ти казвам":
До 37 ком - другар прочете ли че това моторче върти генератор и колата е хибрит - ток и бензин - 200 коня - моторчето има помощ от ел двигатели при нуждаКоментиран от #39, #40
09:28 27.09.2024
39 така
До коментар #38 от "стоян":
А вие някога ще разберете ли как работи хибриТ. И, че между хибрид и хибрид има голяма разлика. И много са малко тези, които работят като кариерни самосвали, по-различно е. Както един умник ми обясняваше-еми като ти се развали батерията, ще караш само на бензин- всичко му е ясно на човека, светът е простичко устроен.11:47 27.09.2024
40 истина ти казвам
До коментар #38 от "стоян":
Другар,това е моето мнение а ти като искаш си я купи не ти преча!12:22 27.09.2024
41 Порно
23:07 27.09.2024
42 Въх
23:09 27.09.2024