Японски специалисти, които работят по автомобил, задвижван само от вода от вече 15 години, обявиха сериозен напредък върху първия в историята „зелен двигател“. И това не е познатата ни схема с водород под налягане.
Може да звучи прекалено хубаво, за да е истина, но японска компания твърди, че е разработила система за водно задвижвани автомобили. Компанията, която се нарича Genepax, е нарекла своята H2O енергийна система Water Energy System (WES).
И технологията вече функционира в мини-флота от модели Reva, произведени от Takeoka Mini Cars. Едно от основните предимства на новата водородна технология е премахването на проблема със съхранението за презареждане, което е от съществено значение.
Добре известен факт е, че едно от усложненията при използването на водорода като гориво е съхранението му, но Genepax са намерили начин да заобиколят това със система, която преобразува водата директно във водород.
Така резервоарът на колата трябва да се напълни само с вода, като тя може да бъде всякаква. WES работи върху мембранен електроден възел (MEA), който включва вещество, което е способно да разгражда водата на своите водородни и кислородни компоненти чрез химическа реакция.
Наскоро бяха показани две устройства: 120 W и система с горивни клетки от 300 W, които бяха използвани за захранване на микроавтомобил Reva. Genepax съобщи, че превозното средство е достигнало скорост от 80 километра в час и е пътувало приблизително 60 минути само с литър вода.
Компанията проведе тестове с дъждовна вода, морска вода и с речна вода и представянето на автомобила е едно и също и е постоянно. Ако тази система се окаже успешна, то тя има потенциала да реши три основни проблема.
Първият е съхранението на водород, което е сложно, защото за да се поддържа течно състояние, той трябва да се охлади доста, което изисква специализирани резервоари за съхранение, които могат да се справят както с ниската температура, така и с налягането, създадено, ако температурата започне да се повишава, нещо, което ги прави тежки.
Вторият недостатък, който трябва да се преодолее при водородните системи, е цената. Съображенията за съхранение по-горе също правят резервоарите скъпи, но ако всичко, което е необходимо, е стандартен резервоар за вода, цената на системата пада драстично. Също по темата за разходите, алтернативите, задвижвани с водород включват извличане на газ от други горива като метанол, процес, който изисква реформатор, а тези части са скъпи.
Третият проблем, който WES може да реши, се отнася до емисиите. Някои видове водородни системи все още произвеждат вредни емисии, но технологията на Genepax отделя само кислород като страничен продукт. Съществува риск от увреждане на озона, но това може да бъде смекчено с използването на катализатори. Морската вода, по-специално, е налична в такова изобилие, че ако WES наистина може да функционира с резервоар, пълен с нея, това ще бъде огромен скок напред в света на възобновяемите горива.
Прекалено добра ли е водната енергийна система, за да е истина?
WES има редица критици, които смятат, че системата не би могла да работи, защото противоречи на Първия закон на термодинамиката, който гласи:
„Увеличаването на вътрешната енергия на една система е равно на количеството енергия, добавено от нагряването на системата, минус количеството, загубено в резултат на работата, извършена от системата върху нейната среда.“
По-опростено казано, това означава, че енергията, необходима за разграждането на водните молекули, е по-голяма от тази, която системата може да генерира, за да задвижва превозното средство чрез електрически двигател, така че ще трябва да бъде получена от другаде, например от батерия.
Изглежда доста вероятно от Genepax да са направили грешка, да са изчислили погрешно или да са надценили възможностите на своята технология. Но ако това не е така, то тогава японските разработчици са постигнали един вид свръхреволюционен двигател.
Има и нещо друго. Ако превозното средство се задвижва с вода, а водата също е страничен продукт от извличането на водород, тогава този двигател може да работи безкрайно със същото количество вода. Но е малко вероятно Genepax да направи такъв пробив.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 БОЗА
Коментиран от #23
15:05 05.12.2024
2 Деян Чавдаров
15:07 05.12.2024
3 а дано ама на дали
15:10 05.12.2024
4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
15:10 05.12.2024
5 Пурко
15:11 05.12.2024
6 Опорка
15:13 05.12.2024
7 НЦнцднпцднр
А по-вероятно е новината, минавайки през една камара "онлайн вестници", така да се е изменила, че сега да е за компютри, но всъщност в началото да е ставало дума за компоти.
Коментиран от #16
15:16 05.12.2024
8 Мдаааа
Нарича откритието си браунов газ – едноатомна форма на водорода и кислорода, изписва се 2H:O и е напълно различен от двуатомните смеси 2H2:O2. Състои се от 2 части водород и 1 част кислород в атомни форми (според някои източници 66,67% водород към кислород). Страничният продукт е вода.
Коментиран от #11
15:18 05.12.2024
9 Механик
В същност има една и това е "първият закон на термодинамиката". От там нататък е пълна фантасмагория.
Все една да затънеш в кал и да се хванеш с ръка за ухото и се измъкнеш.
15:22 05.12.2024
10 Електрошок
15:43 05.12.2024
11 Анджо
До коментар #8 от "Мдаааа":
Да, точно така и даже е карал тази кола.Но Австралийците са го продали на Японците, само една част, а другата е в България. Гледах дукоменталният филм за Браун, но сега забравих как му беше истинското име. Бяга от Българи през Турция и там ми помага Германец и успява да замине за Австралия. Кръщава се Браун, защо така се е казвал Германеца. А, лежал е в Беляне и после бяга. След 89 год.се завръща в България и е искал да разработи В БАН.това изобретение, но не се получава и се прибира пак Австралия и умира от инфаркт.
Коментиран от #14
16:03 05.12.2024
12 Анджо
Мисълта ми изпреварва писането.,,😜
16:06 05.12.2024
13 Стенли Майер в САЩ
Тия японци гледат от къде изгрява слънцето и не разбират че изгрява от океана а не от петролните рафинерии
16:09 05.12.2024
14 Юли Браун
До коментар #11 от "Анджо":
Илия ВълчевИма фирма във Варна правеща тези водородни клетки
Виж нно-българия.ком
16:12 05.12.2024
15 Едни ловят маймуни
Едно ГОЛЯМО НИЩО.
17:44 05.12.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 12345
Напълно е възможно и процеса, химическата реакция с което се прави се нарича ЕЛЕКТРОЛИЗА!
Водородът отива на отрицателният електрод, а на положителният отива кислород.
Има и други методи, но се ползват по-рядко!
Само като чуя някой да ми твърди, че нещо е невъзможно и да абсолютно сигурен и вече знам, че насреща си имам твърдоглав специалист по всичкология.
Коментиран от #18
18:03 05.12.2024
18 Хгнййб
До коментар #17 от "12345":
Не бързай с пенявенето. Електролизата не е чист химически процес. Води се физикохимичен.20:14 05.12.2024
19 Реалност
21:06 05.12.2024
20 Жоро
22:49 05.12.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Мисията е изпълнена
10:45 06.12.2024
23 Така е
До коментар #1 от "БОЗА":
И на мен не михаресва това изобретение. Ако навлезе масово ще има акциз на водата и до там. Даже дъжд няма да ни пускат :D :D :D :D :D :D :D :D :D15:49 06.12.2024
24 Я па я !
09:17 07.12.2024
25 Не че нещо... АМА...
- Пълни догоре...с вода!
Слагат едно хапче в резервоара, палят и тръгват.
На другия ден пак същото.
На третия към тях се приближил господин с костюм и се представя:
- Здравейте, аз съм зам. изпълнителен директор на Ауди, упълномощен съм да ви предложа 1 000 000 евро за хапчетата!
Пешо:
- 3 милиона и са Ваши!
Плаща господина и щастлив си заминава с кутийката с хапчета.
Гошо:
- А бе Пешо, как ще караме сега?
- Ами на газ, както досега...
15:49 09.12.2024