Анализ на автомобилния пазар в ЕС и в частност в България

22 Януари, 2025 16:53 2 724 15

  • автомобилен пазар-
  • европа-
  • българия-
  • двг-
  • електромобили

Водещи си остават колите с ДВГ, електромобилите започват да отстъпват

Анализ на автомобилния пазар в ЕС и в частност в България - 1

През 2024 година европейският автомобилен пазар показа скромен растеж на фона на значителни промени в структурата на продажбите. Хибридните автомобили (HEV) все повече изпреварват бензиновите автомобили по популярност, докато електрическите автомобили, въпреки че запазват третата позиция в класацията за популярност, отбелязват сериозен спад в продажбите в сравнение с предходната година.

Според данни на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA) пазарът на автомобили в ЕС приключи 2024 година с малък, но положителен резултат. Общият брой на новите регистрации на леки автомобили се е увеличил с 0.8% до 10.6 милиона броя. В същото време ситуацията в различните страни е разнородна: Испания показа значителен ръст от 7,1%, докато други големи пазари претърпяха спад - Франция (-3,2%), Германия (-1%) и Италия (-0,5%). Най-голям ръст бележи Полша (16.1%).

Втората позиция, изненадващо или пък не, е за България, която е с 13.9% ръст и продадени 42 941 коли. През миналата година в България са продадени 32 818 нови бензинови автомобила, което е ръст с 14.5%. При дизеловите увеличението е сходно - 13.9%, като продадените нови дизели са 6 986 броя. не така стоят нещата при електромобилите. Подобно на почти всички страни в Европа и у нас има сериозен спад на интереса към електромобилите. Процентно в България той е 11.6 по-малко отколкото година по-рано. През миналата година у нас са продадени малко над 1 500 електромобила.

Особено интересни промени настъпват в структурата на силовите агрегати. Напълно електрическите превозни средства (BEV) са с пазарен дял в ЕС 13.6% за годината. Това надминава дела на автомобилите с дизелови двигатели, който спада до 11.9%. През декември 2024 година обаче броят на регистрациите на електрически превозни средства е намалял с още 10.2%, главно поради значителни спадове в Германия (-38,6%) и Франция (-20,7%).

Истинският победител за 2024 година са хибридните автомобили (HEV), които през последните четири месеца на годината постоянно изпреварваха бензиновите автомобили по популярност. През декември пазарният им дял нараства до 33.6% спрямо 26.5% през предходната година. Бензиновите автомобили, въпреки че все още са най-голямата част от пазара на ЕС с годишен дял от 33.3%, отбелязват спад на регистрациите с 1.8% през декември.

Вместо това HEV завършиха миналата година на второ място с дял от около 31%. Трябва обаче да уточним, че болшинството HEV хибриди представляват бензинови или дизелови коли с 48-волтов стартер генератор и са почти идентични с стандартните коли с ДВГ и доста се различават от т.нар. plug in хибриди, които се зареждат от ел. мрежата и които също като електромобилите в края на миналата година бележат спад в интереса към тях.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Цицоманов

    13 0 Отговор
    Кора му Янко !
  • 2 анонимен

    30 5 Отговор
    Не риви Тесльо, зелената зелка(сделка) и забраната за ДВГ се отменят.
  • 3 Двете дъта запомнете!

    6 15 Отговор
    Важното е че дизела копае дъното

    Коментиран от #4, #7

  • 4 анонимен

    16 3 Отговор

    До коментар #3 от "Двете дъта запомнете!":

    А електричките копаят под дъното.

    Коментиран от #5

  • 5 факт

    1 8 Отговор

    До коментар #4 от "анонимен":

    Не и в Азия и Сащ

    Коментиран от #6

  • 6 анонимен

    14 1 Отговор

    До коментар #5 от "факт":

    Ти да не си с дръпнати очи? Мен ме интересува какво става в Европа и България.
  • 7 анонимен

    13 1 Отговор

    До коментар #3 от "Двете дъта запомнете!":

    Споко! Ти ТреСльо също си на нафта.
  • 8 Тити

    13 0 Отговор
    У нас пазара е само един таратайки у никаква субсидия от държавата за нов автомобил.
  • 9 тъй шъй

    18 3 Отговор
    Това чудо -мекия хибрид, как всеки момент ще почнат да го усещат втвърден, собствениците. Като мине гаранцията и ако не друго, една нищо и никаква малка литиево-йонна батерийка, ще се наложи да се смени-1200евро. Честито на собствениците на ултраскъпа старт-стоп система. Ефектът от нея е нищожен като снижен разход, а още по -нищожен като увеличена динамика.
    Уместно е да се избягват меките хибриди. Те, освен друго оставят хората на пътя, без предупреждение, за разлика от пълните хибриди, които дават сигнал, далеч преди превръщането на колата в недвижима собственост. Апропо, същия внезапен стоп е и при елкарите.
    Ако купувате ДВГ бягайте от 48В меки системи. По-добре обикновен старт-стоп. То, кой да слуша, ама да го кажем.

    Коментиран от #12

  • 10 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    7 1 Отговор
    🚘 От 43 000 коли
    само 1 500 са електрокари🤔
    Толкова за
    БЛИЗКОТО СВЕТЛО БЪДЕЩЕ НА
    ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ у нас 🚘
  • 11 Анонимен

    5 0 Отговор
    Тръмп спечели и всичко си дойде на мястото.
  • 12 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #9 от "тъй шъй":

    Прав си, с тази разлика че камо модула за управление на 48В батерия е 1200 Евро. Естествено, вграден нетрезво в нея! Удоволствието по скоро ще отиде на 4 Евра.., все пак сме в БГ!!!
  • 13 Гумен Чеп за Обща употреба

    3 1 Отговор
    Ток няма, те електрички ми лансират ! Как да стане ?

    Коментиран от #15

  • 14 Роман Радионович Разколников

    6 1 Отговор
    Аз за 9та поредна година избрах стария си дизелов автомобил произведен през далечната 2003г.
  • 15 Стига лъга

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Гумен Чеп за Обща употреба":

    България е била, в момента е и в бъдеще ще бъде нетен износител на ток.