Двигателите с вътрешно горене, които работят на бензин, могат да произвеждат много енергия, но изненадващо не са много ефективни. Факт е, че по-голямата част от консумираната енергия (приблизително три четвърти) се губи като топлина от двигателя, която излиза през изпускателната тръба, пише Futurism.
Така че изследователите имат един логичен въпрос: какво ще стане, ако е възможно тази част от загубените топлинни емисии да се използва за подобряване на ефективността на превозните средства.
Сега, група учени твърдят, че са създали устройство, което може да преобразува топлината на изгорелите газове в електричество. Новото устройство има сравнително прост дизайн, така че може да се монтира на изпускателната тръба на всяка кола или дори на изпускателната система на други превозни средства, като хеликоптери, например.
Според изобретателите прототипът на термоелектрическия генератор е успял да произведе максимална изходна мощност от 40 вата, което е достатъчно за захранване на електрическа крушка. Учените подчертават, че подобни резултати са получени в ограничени експерименти.
Термоелектрическите генератори работят поради температурни разлики. Когато едно от тези устройства се постави до или върху нещо, което произвежда топлина, електроните се изтеглят от горещата към студената страна, създавайки електрически ток.
В този случай, казват изследователите, те са използвали полупроводник от бисмутов телурид, за да улеснят този процес. Проблемът е в поддържането на температурната разлика. Без намеса студена част на генератора също ще започне да се нагрява и токът ще се загуби.
Екипът обаче използва умен, но сравнително прост дизайн на радиатора, който разполага с цилиндър с издатини, подобни на перки, които се увиват около изпускателната тръба. Това осигурява допълнителна повърхност за разсейване на топлината чрез принудителна конвекция.
Докато симулираха високоскоростна среда, изследователите откриват, че тяхната термоелектрическа система може да произведе до 56 вата мощност, докато се движи един автомобил. А при хеликоптерите тази мощност е почти три пъти по-голяма: 146 вата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Повече ток дава
15:22 18.02.2025
2 Афтумунтиор
Коментиран от #3
15:23 18.02.2025
3 Така е
До коментар #2 от "Афтумунтиор":
Но новото устройство ще е много по-скъпо (и калпаво), така че скоро ще замени алтернаторите.15:58 18.02.2025
4 значи имаме увеличаване на КПД
16:01 18.02.2025
5 Може да сложат Стърлинг двигател
В Швеция правят подводници със Стърлингов двигател
16:05 18.02.2025
6 4️⃣4️⃣5️⃣5️⃣
16:38 18.02.2025
7 Тук пишат само шемети
А тия учени са усвоили едни милиони за нищо .
18:27 18.02.2025
8 Истинският
19:30 18.02.2025
9 Хахахаха
19:35 18.02.2025
10 Абе
10:01 19.02.2025
11 Селянина с колелото
10:29 19.02.2025