ADAC: Електромобилите се развалят много по-рядко от колите с двигатели с вътрешно горене

16 Април, 2025 14:08 2 683 30

  • adac-
  • електромобили-
  • коли с двг-
  • повреди

За да измери процента на повреди, ADAC използва индикатор за броя на техническите повреди на 1000 автомобила

ADAC: Електромобилите се развалят много по-рядко от колите с двигатели с вътрешно горене - 1
Снимка: Shutterstock

Германският автомобилен клуб ADAC публикува своя годишен доклад за надеждността на автомобилите, който обхваща широка гама от модели и спецификации. Едно от най-неочакваните и същевременно важни открития на изследването е, че съвременните електрически превозни средства се развалят много по-рядко в сравнение с колите, оборудвани с бензинови или дизелови двигатели с вътрешно горене. Тази тенденция отразява по-дълбоките промени в инженерството, качеството на производството и еволюцията на електромобилите.

За да измери процента на повреди, ADAC използва индикатор за броя на техническите повреди на 1000 автомобила. Според статистиката електрическите превозни средства, произведени между 2020-а и 2022 година, показват среден процент на повреди от 4.2 случая на 1000 превозни средства, докато за колите с двигатели с вътрешно горене тази цифра е 10.4. Това е почти 2.5 пъти повече от резултата за автомобили, работещи с електричество, което доказва постепенното, но уверено укрепване на позициите на електрическите превозни средства не само в контекста на екологичността, но и по отношение на надеждността.

Още по-показателни са тенденциите през годините. През 2020-а електрическите превозни средства са имали 8.5 повреди на 1000 бройки, докато колите с двигатели с вътрешно горене са имали 12.9 повреди на 1000. През 2021-а тази цифра е намаляла до 4.3 за електрически превозни средства и 8.2 за автомобили с двигатели с вътрешно горене. Най-добрият резултат се наблюдава през 2022-а: само 1.7 неизправности на 1000 електрически автомобила срещу 5.4 за колите с двигатели с вътрешно горене. По този начин електрическите превозни средства не само стават по-надеждни – общият процент на повреда намалява в цялата индустрия, но степента на подобрение е по-висока за електрическите превозни средства.

Не всички електрически превозни средства обаче са еднакво надеждни. Тъжно се откроява Hyundai Ioniq 5, тъй като според проучването той се оказа най-проблемният сред електрическите автомобили от 2021-а и 2022 година. Процентът на повреда за моделите от 2021 година е 18.3 на 1000 автомобила, а за 2022 г. се е увеличил още повече до 22.4. Причините за тези резултати не са описани подробно в проучването, но е вероятно те да са свързани със системни проблеми със софтуера или електрониката.

Примерът с Tesla Model Y обаче показва съвсем различна картина. През 2022-а има само 0.9 повреди на 1000 бройки от този модел - почти десет пъти по-малко от корейския ѝ конкурент. Този резултат показва не само високото качество на сглобяване на конкретен модел, но и стабилността на електронните системи, съгласуваността на всички контролни модули и добрата адаптация към реалните условия на работа.

Друг интересен пример е малкият бюджетен електромобил Dacia Spring. Този електрически автомобил, който струва по-малко от половината от цената на Hyundai Ioniq 5, също го надминава по надеждност: 2.9 повреди на 1000 автомобила от моделната година 2022. Това красноречиво демонстрира, че дори достъпните модели могат да бъдат по-надеждни от установените играчи на пазара, ако са структурно по-прости и по-малко податливи на сложни технически повреди.

В същото време ADAC уточнява, че повечето неизправности в електрическите превозни средства не засягат високоволтови компоненти или батерии на тяговата система, а обикновената 12-волтова батерия, подобна на тази, използвана в бензиновите или дизелови автомобили. Този акумулатор е отговорен за захранването на основните електрически системи и в много случаи е основният виновник за търсене на техническа помощ. Това показва, че намаляването на броя на отказите не винаги означава липса на технически рискове - по-скоро тяхното преразпределение към по-малко критични, но все пак важни възли.

Като цяло резултатите от проучването на ADAC потвърждават, че електрическите превозни средства вече не са екзотика, а се превръщат в стабилен и още по-надежден транспортен сегмент. В същото време статистиката разкрива и слабости в новите технологии, на които производителите все пак трябва да обърнат внимание.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 11 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    15 13 Отговор
    Да изгори ЕДИН електромотор на чистачки-
    1 повреда!
    Да ти изгори ЕДИНственият тягов електромотор-
    1 повреда!
    🤔
  • 2 Факт

    15 1 Отговор
    Много по-малко механика има.
  • 3 някой

    18 5 Отговор
    И удоволствието от шофирането е по-голямо - като натиснеш педала и фууууу.... излита

    Коментиран от #5

  • 4 здраво мислещ

    12 16 Отговор
    Батерията която е по целия под на автомобила разваля ли орехчетата от излъчванията ?

    Коментиран от #12, #15

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Никой

    8 9 Отговор
    Направо изгарят,не се развалят
  • 7 Поръсен с джоджен

    14 10 Отговор
    Това всичкото са лъжи.
    При най-малката повреда целия автомобил става тотал щета, защото няма методика за ремонт и защото всичко свързазно с батерията е за хвърляне при дефект.

    Коментиран от #17, #20

  • 8 защо пак същата новина

    3 2 Отговор
    нали преди два дни публикувахте същото
  • 9 Георги

    6 3 Отговор
    тея статистики имат значение за пазарите на нови автомобили. За нас трябва нещо на по 10-15 че и 20 години.

    Коментиран от #14

  • 10 Ония с форда

    16 1 Отговор
    А дали ще иткрият че водното колело се разваля по-малко от моторницата ?
  • 11 Про стачка

    8 1 Отговор
    Голямо откритие което може петокласник да ти го каже
  • 12 Слави

    10 2 Отговор

    До коментар #4 от "здраво мислещ":

    Ти ако мислиш ,че кабелите които минават по цялото купе на кола с мотор с вътрешно горено не изъчват концентрирана електромагнитна радиация си много НЕ на ясно. Една батерия не излъчва или излъчва в минимални дози, консуматора е главния проблем.
  • 13 Голем смех

    6 7 Отговор
    Ами да, най-много да им се запали батерията, нищо работа :) хахахахахахааха
  • 14 Пловдивчанин

    9 11 Отговор

    До коментар #9 от "Георги":

    За теб може би да, но за "нас" не, аз карам нов автомобил, дизелов, електричките не ми харесват, все още не са надеждни колкото автомобилите с ДВГ.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Гост

    8 9 Отговор
    Платена реклама.След спада в търсенето на електрокари,търсят нови балсами чрез поръчкови статии.
  • 17 гост

    8 1 Отговор

    До коментар #7 от "Поръсен с джоджен":

    може наистина да си поръсиш главата с джоджен
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 То тва е ясно

    8 5 Отговор
    Добър ден! LDU-то на S-ката е пълна индукция, няма четки, няма нищо. 1 керамичен лагер и жми градо.
    2012 излиза 420 коня, са е 500 само с ъпдейти. И върви повече от ново 🚀
    Задницата лети, ръце потни, гащи пълни хахаха

  • 20 Мхм

    7 6 Отговор

    До коментар #7 от "Поръсен с джоджен":

    Не съм виждал Мексико, значи няма..
    Tesla Service Bulgaria е на Ломско шосе и се прави от-до.
    Ремонт мотор: няма
    Ремонт клетка на батерия: 1 евро при нужда
    Живот батерия: 600 хил.

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    8 11 Отговор

    До коментар #18 от "гост":

    При мен също гаранцията е 200 000км , а на 100 км градско давам 8-10 лв❗
    И не стискам зъби дали ще стигна, а пътувам с КЕФ🚘

    Коментиран от #23

  • 23 гост

    11 7 Отговор

    До коментар #22 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    8-10лв в мечтите ти само, а като дойде време за обслужване ................грамофон свири майка плаче. Всички сме имали двг така че не ми дрънкай глупости, а това със стискането на зъбите може да си го измисли само някой който никога не е управлявал електромобил.
  • 24 Абе яя...

    4 7 Отговор
    Е що да давам 100 хилки като мога да дам и 30-40...за неква кола??? И после, къде пред блока зарядно? Кабела от кой етаж да го пусна? И зимата да си запаля огън вътре на седалката до мен да се топля ли...? А батерията колко струва, щом излиза 3 лв на 100км..след 8г., останалите 15000х де ги забравяте, колкото за половин нова нормална кола...?

    Коментиран от #26, #27

  • 25 нещо

    2 2 Отговор
    което го няма, не се чупи
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Ганьо

    3 0 Отговор

    До коментар #24 от "Абе яя...":

    Има автобуси, за какво да даваш 30 - 40 за неква кола?
  • 28 Ами

    3 0 Отговор
    Ко правим, като упре до батерия? Купуваме още една кола или хвърляме старата.

    Коментиран от #29

  • 29 гост

    1 1 Отговор

    До коментар #28 от "Ами":

    Ако автомобила е произведен след 2019 година изкарва около 400-500 хил км. Много по вероятно е батерията да надживее теб, така че не го мисли. Ако ги стигнеш тези км и се налага да я смениш, ще си я избил минимум 7-8 пъти.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.