Германският автомобилен клуб ADAC публикува своя годишен доклад за надеждността на автомобилите, който обхваща широка гама от модели и спецификации. Едно от най-неочакваните и същевременно важни открития на изследването е, че съвременните електрически превозни средства се развалят много по-рядко в сравнение с колите, оборудвани с бензинови или дизелови двигатели с вътрешно горене. Тази тенденция отразява по-дълбоките промени в инженерството, качеството на производството и еволюцията на електромобилите.
За да измери процента на повреди, ADAC използва индикатор за броя на техническите повреди на 1000 автомобила. Според статистиката електрическите превозни средства, произведени между 2020-а и 2022 година, показват среден процент на повреди от 4.2 случая на 1000 превозни средства, докато за колите с двигатели с вътрешно горене тази цифра е 10.4. Това е почти 2.5 пъти повече от резултата за автомобили, работещи с електричество, което доказва постепенното, но уверено укрепване на позициите на електрическите превозни средства не само в контекста на екологичността, но и по отношение на надеждността.
Още по-показателни са тенденциите през годините. През 2020-а електрическите превозни средства са имали 8.5 повреди на 1000 бройки, докато колите с двигатели с вътрешно горене са имали 12.9 повреди на 1000. През 2021-а тази цифра е намаляла до 4.3 за електрически превозни средства и 8.2 за автомобили с двигатели с вътрешно горене. Най-добрият резултат се наблюдава през 2022-а: само 1.7 неизправности на 1000 електрически автомобила срещу 5.4 за колите с двигатели с вътрешно горене. По този начин електрическите превозни средства не само стават по-надеждни – общият процент на повреда намалява в цялата индустрия, но степента на подобрение е по-висока за електрическите превозни средства.
Не всички електрически превозни средства обаче са еднакво надеждни. Тъжно се откроява Hyundai Ioniq 5, тъй като според проучването той се оказа най-проблемният сред електрическите автомобили от 2021-а и 2022 година. Процентът на повреда за моделите от 2021 година е 18.3 на 1000 автомобила, а за 2022 г. се е увеличил още повече до 22.4. Причините за тези резултати не са описани подробно в проучването, но е вероятно те да са свързани със системни проблеми със софтуера или електрониката.
Примерът с Tesla Model Y обаче показва съвсем различна картина. През 2022-а има само 0.9 повреди на 1000 бройки от този модел - почти десет пъти по-малко от корейския ѝ конкурент. Този резултат показва не само високото качество на сглобяване на конкретен модел, но и стабилността на електронните системи, съгласуваността на всички контролни модули и добрата адаптация към реалните условия на работа.
Друг интересен пример е малкият бюджетен електромобил Dacia Spring. Този електрически автомобил, който струва по-малко от половината от цената на Hyundai Ioniq 5, също го надминава по надеждност: 2.9 повреди на 1000 автомобила от моделната година 2022. Това красноречиво демонстрира, че дори достъпните модели могат да бъдат по-надеждни от установените играчи на пазара, ако са структурно по-прости и по-малко податливи на сложни технически повреди.
В същото време ADAC уточнява, че повечето неизправности в електрическите превозни средства не засягат високоволтови компоненти или батерии на тяговата система, а обикновената 12-волтова батерия, подобна на тази, използвана в бензиновите или дизелови автомобили. Този акумулатор е отговорен за захранването на основните електрически системи и в много случаи е основният виновник за търсене на техническа помощ. Това показва, че намаляването на броя на отказите не винаги означава липса на технически рискове - по-скоро тяхното преразпределение към по-малко критични, но все пак важни възли.
Като цяло резултатите от проучването на ADAC потвърждават, че електрическите превозни средства вече не са екзотика, а се превръщат в стабилен и още по-надежден транспортен сегмент. В същото време статистиката разкрива и слабости в новите технологии, на които производителите все пак трябва да обърнат внимание.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
1 повреда!
Да ти изгори ЕДИНственият тягов електромотор-
1 повреда!
🤔
14:21 16.04.2025
2 Факт
14:36 16.04.2025
3 някой
Коментиран от #5
14:37 16.04.2025
4 здраво мислещ
Коментиран от #12, #15
14:50 16.04.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Никой
15:05 16.04.2025
7 Поръсен с джоджен
При най-малката повреда целия автомобил става тотал щета, защото няма методика за ремонт и защото всичко свързазно с батерията е за хвърляне при дефект.
Коментиран от #17, #20
15:07 16.04.2025
8 защо пак същата новина
15:07 16.04.2025
9 Георги
Коментиран от #14
15:12 16.04.2025
10 Ония с форда
15:26 16.04.2025
11 Про стачка
15:33 16.04.2025
12 Слави
До коментар #4 от "здраво мислещ":
Ти ако мислиш ,че кабелите които минават по цялото купе на кола с мотор с вътрешно горено не изъчват концентрирана електромагнитна радиация си много НЕ на ясно. Една батерия не излъчва или излъчва в минимални дози, консуматора е главния проблем.15:42 16.04.2025
13 Голем смех
15:48 16.04.2025
14 Пловдивчанин
До коментар #9 от "Георги":
За теб може би да, но за "нас" не, аз карам нов автомобил, дизелов, електричките не ми харесват, все още не са надеждни колкото автомобилите с ДВГ.15:49 16.04.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Гост
17:35 16.04.2025
17 гост
До коментар #7 от "Поръсен с джоджен":
може наистина да си поръсиш главата с джоджен18:31 16.04.2025
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 То тва е ясно
2012 излиза 420 коня, са е 500 само с ъпдейти. И върви повече от ново 🚀
Задницата лети, ръце потни, гащи пълни хахаха
19:11 16.04.2025
20 Мхм
До коментар #7 от "Поръсен с джоджен":
Не съм виждал Мексико, значи няма..Tesla Service Bulgaria е на Ломско шосе и се прави от-до.
Ремонт мотор: няма
Ремонт клетка на батерия: 1 евро при нужда
Живот батерия: 600 хил.
19:16 16.04.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #18 от "гост":
При мен също гаранцията е 200 000км , а на 100 км градско давам 8-10 лв❗И не стискам зъби дали ще стигна, а пътувам с КЕФ🚘
Коментиран от #23
22:18 16.04.2025
23 гост
До коментар #22 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
8-10лв в мечтите ти само, а като дойде време за обслужване ................грамофон свири майка плаче. Всички сме имали двг така че не ми дрънкай глупости, а това със стискането на зъбите може да си го измисли само някой който никога не е управлявал електромобил.22:28 16.04.2025
24 Абе яя...
Коментиран от #26, #27
11:24 17.04.2025
25 нещо
13:01 17.04.2025
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Ганьо
До коментар #24 от "Абе яя...":
Има автобуси, за какво да даваш 30 - 40 за неква кола?21:39 17.04.2025
28 Ами
Коментиран от #29
16:28 18.04.2025
29 гост
До коментар #28 от "Ами":
Ако автомобила е произведен след 2019 година изкарва около 400-500 хил км. Много по вероятно е батерията да надживее теб, така че не го мисли. Ако ги стигнеш тези км и се налага да я смениш, ще си я избил минимум 7-8 пъти.17:58 18.04.2025
30 Този коментар е премахнат от модератор.