24 Юни, 2019 12:32, обновена 27 Юни, 2022 13:31 74 579 37

Кога се сменят филтрите в автомобила?

  • съвети-
  • филтри-
  • смяна
Кога се сменят филтрите в автомобила? - 1

Знаете ли колко често трябва да се сменят четирите основни филтъра в една кола? Става дума за горивен, маслен, въздушен и т.нар. салонен филтър. Различните сервизи и дилърски центрове не са на едно мнение по въпроса, но сега ще ви разкажем за препоръките на германските специалисти от ADAC, които съветват кой филтър, кога трябва да бъде заменен.

Горивен филтър

Горивните филтри предпазват навлизането на твърди частици и вода в системата и в случай, че се задръстят, силовият агрегат започва да губи мощност. Специалистите съветват този вид филтри да се сменят на две или максимум на три смени на маслото, което изчислено средно в пробег километри е в диапазона 20 000 - 30 000 километра.

Маслен филтър

Масленият филтър има за цел да предпази агрегата от примеси, които има в много от по-нискокачествените масла, както и от продукти, вредящи на двигателя и получаващи се от разпада на самото масло и на миниатюрни частици от работещите в агрегата части. Този филтър трябва задължително да се сменя с всяка смяна на маслото.

Въздушен филтър

Въздушният филтър защитава мотора от прах, мръсотия, малки отпадъци и други чужди частици, като способства и за снижаването на нивата на шум. За изгарянето на един литър гориво са необходими 15 литра въздух. Поради тази причина въздушният филтър трябва да се сменя на 10 000 - 15 000 километра.

Салонен филтър

Ако си мислите, че става дума само за чистота на въздуха в купето, то грешите. В случаите, когато този филтър не се сменя редовно, той се пълни с всевъзможни бактерии и вредни алергени, причиняващи заболявания на дихателните пътища. Този филтър не се чисти. Сменя се на всеки 10 000 километра.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 69 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    89 3 Отговор
    Сега ще почнат едни коментари, че това е баба го знае, ама уж всички знаем това, което е написано, но много хора пренебрегват периодичната смяна на филтри с изключение на масления. Хубаво е да се пишат подобни статии, защото има и хора (особено от по-младите шофьори), които хал хабер си нямат кога трябва да се сменят филтрите. Те дори не знаят за съществуването им в колата.

    Коментиран от #36, #37

  • 2 кореец

    27 51 Отговор
    за немските коли намалете всяка стойност с около 5000 км
  • 3 USSR

    74 4 Отговор
    Само руските могат и без филтри..
  • 4 Азз

    8 34 Отговор
    На нов Мерцедес Спринтер - 1во обслужване на 60000 км, второ на 120000 км.
    Сега съм пред второто. За третото не знам

    Коментиран от #6

  • 5 Да да

    41 16 Отговор
    На "салонния" филтър как точно му влияе пробега и ако правя 10 000 км.за два месеца трябва ли да го сменям? Ако маслото се сменя на 20 или 30 хил.км. кога се сменя горивния? Тези 10-15 хил.км.за въздушния на какъв автомобил са? Вероятно за Англия или Холандия,където прах почти няма,заради дъждовете през ден! Я си четете книжките и предписанията на производителя.
  • 6 Да да

    19 12 Отговор

    До коментар #4 от "Азз":

    Това е бус! На Актрос маслото може и на 120 000 км.да се сменя! Въздушния е на 300 000,а горивния е на 90-100 хил.км.! За КАБИНАТА само се изтупва до към третата година,а някои са стигали до 6-7 год.без подмяна! Ама тук пише за леки коли :)
  • 7 месара

    20 17 Отговор
    кога имаш пари! въздушния го фъргаш - може и без него 😂
  • 8 Су27

    37 8 Отговор
    1л гориво и 15л въздух? Да не сте полудели нещо? 15 кубика въздух по може да стане....

    Коментиран от #14

  • 9 Blackthorn

    10 24 Отговор
    За първите два съм напълно съгласен, за въздушния обаче в България е редно да се сменя на 3000-5000 км заради запрашената ни среда, а смяната на салонния е излишен лукс.

    Коментиран от #20, #34

  • 10 Ники

    9 5 Отговор
    Ако трябва да сме точни съотношението е 14.7 към 1

    Коментиран от #12

  • 11 123

    30 20 Отговор
    аз на мойта дачия 10 годин нищо не съм сменял и е пушка наказвам всяко bmw по магистралата
  • 12 Пешо от панелката

    19 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ники":

    С едно малко допълнение , съотношението е 14.7 : 1 маса а не обем. Написаното в статията, 15 л. въздух за изгарянето на 1 л. гориво е пълна глупост.
  • 13 Прост и беден

    37 7 Отговор
    Сменяйте двигателното масло на 30000км. и се надявайте новият ви автомобил да изкара повече от 150000 км. Това е начинът да се сменя автомобила на петата година.

    Коментиран от #25

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Къната

    16 16 Отговор
    Въздушния го продухвам с въздух масления го мия с нафта горивения не знам къде е даже,кабинния филтър го пера!

    Коментиран от #16, #17, #18

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Някой

    23 3 Отговор

    До коментар #15 от "Къната":

    Ебахти смрада си
  • 18 Антон 1

    31 1 Отговор

    До коментар #15 от "Къната":

    А бвльото переш ли ? Малко скъпо излиза ,ама сърби по - малко !:):)/):)/)
  • 19 куку руку ку

    12 3 Отговор
    Не знам за бабата ама... Публикувано във факти.бг: "За изгарянето на един литър гориво са необходими 15 литра въздух." Килограми драги, килограми, кило бензин на 14.5 кг. въздух. И се казва стехиометрична смес. т.е. имаме пълно изгаряне на горивото. За яснота, двулитров 4 цилиндров двигател, 15 литра въздух ще ги смукне за 60 оборота на коляновия вал.
  • 20 куку руку ку

    23 3 Отговор

    До коментар #9 от "Blackthorn":

    Въздушният...кога колата започне да работи и върви като астматик в мъгла, поленовият... кога в купето замирише на мръсни чорапи, маслемият... кога се разкудкудякат клапаните.
  • 21 куку руку ку

    5 1 Отговор

    До коментар #14 от "popi":

    В килограми се смята, а колко кубика е кг въздух? Колкото е висока земната атмосфера умножена по един квадратен сантиметър.
  • 22 йгйбй

    0 2 Отговор
    Всеки месец..
  • 23 Сандокан

    15 1 Отговор
    1. Спорът които водите е несериозен защото идеалната горивовъздушна смес е различна за дизел и бензин!
    2. Смяната на маслото се извършва на моточасове за улеснение е преобразувано в километри но това не е много точно.
    3. Горивният филтър на база качеството на горивата в България е по-добре да се сменя на около 10 000 при дизел особено през зимата и пак на толкова при бензин-газ но през лятото заради по-малката консумация и възможноста за осмоляване на бензина.
    4. Няма значение на колко хиляди е въздушен филтър след приключване на зимата пепелякът който остава след опесъчаването може дори за седмица да влоши качеството на пропускане на въздух особено по извънградските пътища!
  • 24 333

    9 0 Отговор
    Филтрите се сменят по указанията на производителя, може и по-често, но не по-рядко. На едната ми машина интервала на смяна на маслото според инженерите, които са я проектирали е на 6000км. Филтрите, въздушен и маслен са с интервал 18000км. Горивните филтри на бензиновите автомобили често са доста по-големи от 20, 30х километра.
  • 25 333

    2 1 Отговор

    До коментар #13 от "Прост и беден":

    Аха! И камионите го сменят на 10х километра. Как не се чупят по милион километра с интервали на смяна от 60х и нагоре? Колкото е безумно да сменяш масло на 30х, независимо как караш и къде, толкова е безумно и при оптимални условия да сменяш масло на 10х. В книжката си пише - 30х, при повишено натоварване, повече работа на място и т. н. 15000.
  • 26 патил

    10 1 Отговор
    С тукашния бензин и нафта, намалете интервалите за горивния на 2 поне. Пък в София поне два пъти годишно въздушен и купе, че един път им е малко - излизат черни като от комин на ТЕЦ.
  • 27 Бъз

    4 1 Отговор
    Хайде да не се правим на по големи разбирачи от производителя на автомобилите и ГСМ . Който има излишък от пари може и да не се съобразява.
  • 28 Georgi

    0 1 Отговор
    Emi az i gorivniq si go smenqm na 10000

    Коментиран от #31

  • 29 111

    15 0 Отговор
    От 10 хиляди до 10 хиляди има балкан разлика. Едно е да ги навъртиш в прашолясалата и задръстена от трафик София с по няколко студени старта на ден за да изминеш общо 10 километра, друго е един път да запалиш колата и да минеш 300-400 км по магистрала с постоянна скорост, без резки ускорения и спирания. Във втория случай моточасовеге и циклите на загряване са много по-малко.
  • 30 Майстора

    5 5 Отговор
    Филтри, всекъв тим, масла, консумативи, тампони, фреони, гуми, сменят се РЕДОВНО и срочно- веднъж в месеца, ако колато стои в гараж и не се кара, ДВА пъти в месеца! Зимните гъми се сменят два пъти по-често от летните! Горивни филтри от по 250лв се сменята на всяка смяна на масло - на макс 8000км!, Смяната му е майката, после се сменята и корите под двигателя - щото са им стари болтовете и сами падат след източване на маслото!

    Коментиран от #35

  • 31 ttТТТТТТ

    4 0 Отговор

    До коментар #28 от "Georgi":

    Гоше, пиши на български.
  • 32 Шаран БГ

    2 1 Отговор
    На всички е ясно - какъвто ще да е филтър - сменя се малко преди да се запуши окончателно. Едно време, и Мерцедес-и, и ЗАЗ-ове имаха вълшебни "маслени" филтри за въздуха. Когато смених въздушния хартиен модерен филтър сутринта, ходих по черни пътища и надвечер не можах да запаля / не пущаше и грам въздух/ намерих една бракувана Запорожка, взимах и филтъра, с малко фантазия и разни гофрирани маркучи го монтирах и.....се родих.През месец-два, демонтирах лесно -три закопчалки му държаха капака,промивах с бензин, просушавах, наливах два пръста масло и .....газ. Времената се менят - сега като ти се запуши филтър, може и лампичка да ти светне на таблото......
  • 33 Пешо

    2 0 Отговор
    Как за 1 литър гориво 15 литра въздух, като мотора прекарва за една минута на свободен ход средно до 1000 ?
  • 34 Майатор

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "Blackthorn":

    Салонния филтър (филтър на климатика) е задължително да се сменя иначе има изпотен прозорци и т. н. Да не говорим, че студения през лятото и топлия през зимата намаляват драстично. Но всеки си решава сам... Все пак трябва да има работа и за сервизите...
  • 35 Леле

    1 0 Отговор

    До коментар #30 от "Майстора":

    Леле много си гладен бе човек! Ако искаш и на 2000 км да ги сменяме... Хахаха
  • 36 Баба

    2 0 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Чедо колата като жената трябва да се гледа! Демек да се обслужва редовно хе хе
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.