5 Януари, 2021 12:50 63 075 45

Какво се случва, ако редовно карате на прекалено ниски или високи обороти?

  • двигател-
  • автомобил-
  • обороти

Какво се случва, ако редовно карате на прекалено ниски или високи обороти? - 1

Както знаете, в мразовития сезон компонентите и възлите на автомобила са подложени на особен стрес. За да улесните живота на системите на автомобила и да удължите експлоатационния му живот, е необходимо да се подлагате навременна поддръжка, редовно да проверявате нивата на работещите течности, внимателно да наблюдавате поведението на колата и също така да следите стила си на шофиране - по-специално, да поддържате правилните обороти на двигателя.

Като начало нека си припомним, че оптималните обороти в един бензинов двигател - тези, с които се постига максималната еластичност на силовия агрегат - се считат оборотите в диапазона от 50-70 % от пика. И ако на автомобили с два педала (с автоматик, робот или вариатор) процесът на смяна на оборотите е обвързан само с интензивността на натискане на педала на газта, то при механичните трансмисии е възможно и дори е необходимо да поддържате въпросните оптимални обороти в норма.

Ако вземем за пример 1.6-литров бензинов двигател със мощност от 123 к.с., то измерванията на стенд показват, че стойностите от 2500 до 4000 об/мин са оптимални за представянето на този двигател. Тоест оборотите, най-близки до пика на максималния въртящ момент. В процентно изражение това е гореспоменатия диапазон от 50 до 70%.

Какво се случва, ако редовно карате на прекалено ниски или високи обороти?

Техническите експерти са на мнение, че по време на продължителна и редовна работа на автомобила с ниски обороти, близки до тези на празния ход, електронният блок за управление трябва да регулира образуването на сместа твърде често, което води до повишено натоварване на устройствата за неутрализация на отработените газове (катализатор или филтър за твърди частици).

На свой ред, поддържането на високи обороти за дълго време (повече от половин час) е изпълнено с повишено температурно натоварване на елементите на горивната система и силовия агрегат, което важи особено през лятото. В допълнение, при високи обороти също се увеличава разхода на гориво и се увеличава нивото на замърсяване на околната среда от изгорелите газове и емисиите на двигателя. И това е само малка част от възможните неприятни последици.

Съветът за най-добро представяне на един двигател (за да е икономичен и да удължите ресурса му) е, да държите нивото на оборотите малко под и близо до 50 процента от максимума им.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 70 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    25 75 Отговор
    Най-убитите бензинови коптори постоянно са карани "икономично" на 1500-2000 оборота. Издушават мотора и натоварват коляновия вал и лагерите много повече. Колата се движи най-леко когато е близо до пика на въртящия момент, особено когато има повече товар и в следващия момент се дава повече газ.

    Коментиран от #2

  • 2 Читател

    59 6 Отговор

    До коментар #1 от "Гост":

    Ако пикът на въртящия момент е 4000 оборота (бензинов двигател, 2.0, 150 к.с.), означава ли че е добре да караме с около 3500 оборота предимно?

    Коментиран от #44

  • 3 До госта

    107 3 Отговор
    И ти викаш запалим ли и само газ, 4-5 хил оборота.До работа, до магазина, да закарам децата до градината...Да махна и аспуфа и да гледам лошуу
  • 4 Голям Слон

    112 4 Отговор
    Тогава да се върнем на тристепенните автоматици и ръчни скорости и готово: ще си щадим двигателите :-) Крайно време е да спра да чета подобни статии, в които можеш да прочетеш колкото истини, толкова и откровени глупости.
  • 5 Ман Го

    42 30 Отговор
    Я си карам тънко на 5-а с 45 км/ч. И нищо му ней на маторя. Тенька лайстна всеки път.
  • 6 Голям Слон

    94 7 Отговор
    Сещам се за един почитател явно на тази теория, който си купил А класа чисто нова и всяка сутрин зиме и лете я "подгряваше" по следния начин: сяда, пали и почти газ до ламарината. Отпусне за 2-3 секунди и после газ до дупка за 10-15 секунди. На въпроса ми защо буди съседите с това безмислостно отношение към автомобила си, обикновено отговаряше: защото така по-правилно било да загрява колата..... Нерядко съм го засичал да кара с 50-60 км/ч на втора предавка - ясно се чуваше ревът на клетия двигател от подобно неразумно отношение.
  • 7 Глупости

    41 8 Отговор
    ама пълни!! Значи да поддържам 4000 оборота 70% от мощността на директна??? Около 180-190км/ч??? На магистрала е невъзможно,а в града и на 1ва не влизам в ограничението......
  • 8 Петко

    69 6 Отговор
    Имайте едно-две наум, че ниските обороти при дизела създават вибрации, които се обират от демпферния маховик. Да се поддържа около 2000 оборота е оптимално за мен.
  • 9 Карач

    83 9 Отговор
    За който и да е мотор (не състезателен) 2000 оборота са му пей сърце ;)

    Коментиран от #10

  • 10 Гост

    37 3 Отговор

    До коментар #9 от "Карач":

    имам 1,4 , бензин, 120 к.с. На 6та скорост е на 3000 оборота при 120км.ч. Зависи си от конкретния мотор.
  • 11 оня с коня

    58 5 Отговор
    Има си Диаграма на Разгръщане на Мощността на Двигатела и там Ясно се вижда Диапазона на Оборотите,при който е налице Макс. Ефективност и Мощност.От тук нататък Водачът само следва да се съобразява с посочените Ефективни Обороти т.е. да се стреми да е в Границите им следейки Оборотомера,а като свикне със Звука,изобщо не е необходимо да гледа Стрелката.И все пак РЕШАВАЩО в случая е дали Водачът си е Роден Шофьор,или Шофирането го мъчи..Верно е че Звукът на Двигатела си казва Всичко,но не случайно Народът е казал:"Умният и схватливият Комар да бръмне - ще го чуят,а на Глупавия и Тъпан да му бие - все тая".

    Коментиран от #26

  • 12 Некой си

    25 15 Отговор
    При ниски обороти и висока предавка се разкъсва масленият клин в лагерите и между буталата и цилиндрите.
    Тотално скапване на двигателя.
    При свръхвисоки е нужно единствено качествено масло.

    Коментиран от #23

  • 13 qwerty

    33 4 Отговор
    Моята е 6 цилиндъра дизел, но съм забелязал, че докато стрелката на температурата не стигне милиметър под средата, държи по-високи обороти. Предполага, че това е направено с цел по-бързо загряване на двигателя? Както е писано по-горе ако вкараш колата в 50-70% от "оптималните обороти" или ще претрепеш сума ти и хора по улиците или ще скапеш нещо от каране на 1-2 скорост.
    Позната кара служебен автомобил в градско единствено до 3та скорост и се чуди защо по Цариградско колата ръмжи яко.
  • 14 раТко суперкара

    33 4 Отговор
    По смислено щеше да звучи статия "Какво става ако един месец ядем само фасул" Гений си Радко!
  • 15 8фд89фд809фд0

    27 6 Отговор
    Славчууу, Славчу...
    Рокох ти мале, да си додеш на село, да си гледаш козичките, че мале, тейкото е много ядосан, дека ни срамиш пред ората,. мале.
    Статията ти мале е требвало да вика "оти ми дадоа книжка, кат сам толку просто"
  • 16 Шофьор

    53 2 Отговор
    Добрият автомобилист, усеща кога му е най-добре на ДВГ. "Драйвър-Джендър" може само да върти геврека и да натиска газ до дупка.
    Всичко е въпрос на усет и интелект. Интернета не помага ни за едното, нито за другото.
  • 17 Пора

    13 6 Отговор
    Е добре де - аз как да карам V12-ката тогава - на 1ва стига до 100 км при кикдаун - да я държа само на 1ва в града ли? А на магистралата ако спазвам ограничението повече от 2ра не трябва да види...

    Коментиран от #42

  • 18 Разбирача

    44 14 Отговор
    Глупости нищо му нема на моторя на каквито обороти да се кара то е сметнато всичко.Това за разкъсване на масления клин при движение на висока предавка и ниска скорост са пълни глупости.Аз карам на 3та с 30 на 4та с 50 и кякво да не би да ми се е разкъсал масления клин.
  • 19 Йозеф

    18 7 Отговор
    Пълни абсолютни глупости.
  • 20 Коравия

    19 11 Отговор
    Статията е поредната автоглупост.Бензиновия мотор,както и да го караш нищо няма да му стане и да се прецака нещо оправяш и продължаваш.Безпроблемни коли няма.
  • 21 ЯКО БОЙ

    8 13 Отговор
    ЯКО ГАЗ И ДА ГОРИ КОЛКОТО СИ ИСКА, ДА ПУШИ КОЛКОТО СИ ИСКА, КЕФ МИ Е
  • 22 Кольо Джибрата

    28 6 Отговор
    Споко, като минем на електрички тия дертове ще отпаднат.
  • 23 ела

    5 7 Отговор

    До коментар #12 от "Некой си":

    Не разбрах когато това което си казал е правилно защо нашите" многознаещи" по-точно малоумните са те оценили отрицателно.Що за за идиотизъм ? Вместо да се учат те които нямат понятие от това което е казано . Те оценяват ?.

    Коментиран от #30

  • 24 Гост

    20 4 Отговор
    Карам автоматик- с хидротрансформатор и 6 степени на последен модел немски автомобил. В града не давам зор- галя педала, колата върви мазно и плавно и рядко сменя на повече от 2000 оборота. Мисля, че инжинерите в Рюселхайм са по- наясно от журналитите в София. Единствения минус е, че понякога- усещам смяната на предавките с леко придърпване като се случва на по- ниски обороти- примерно към 1500. Като подам газ и ги сменя към 2500- 3000 е много по- плавно и мазно.
  • 25 Джуган

    33 3 Отговор
    Ако се колебаете например между трета и четвърта или между четвърта и пета предавка, изборът на по-високата предавка води до по нисък разход на гориво. Който иска да пести ускорява бавно и стигне ли 2000 оборота превключва. Който иска да се кефи превключва на максимални обороти.
  • 26 Джуган

    43 1 Отговор

    До коментар #11 от "оня с коня":

    100% подкрепям, и двигателят, и цялата кола постоянно ви говорят, казват ви какво им е добре и какво не, едни коли искат да ги пържиш и се радват, други се сърдят и искат спокоен ход, научете се да разбирате какво ви казва колата и никога няма да има нужда да четете статии и да анализирате диаграми.
  • 27 КонТрол

    8 3 Отговор
    Тъпня.
  • 28 Да бе!

    17 1 Отговор
    Постоянните обороти са за тия, които не трябва да шофират!
  • 29 ссссс

    37 6 Отговор
    Ъъъъ... начииии, карам си аз с 3500 оборота, и някъф полицай ми маха... вика що караш със 130 градско?
    Показах му тая статия и ме пусна.
  • 30 Некой си

    8 0 Отговор

    До коментар #23 от "ела":

    Хора, които се образоват от фейса и от аверчетата в кафенето, не са фактор , освен пред аверчетата в кафенето.
    Няма да им се връзваш, я!
  • 31 ттт

    4 1 Отговор
    Понеже моята кола има две скорости, бърза и по бърза мога да говоря само за втората. А именно, повишава се разхода на гориво и то драстично и не виждам логика да се твърди, че катализатора се натоварвал допълнително и се развалял! Колата е VW Голф 3.2 VR6 250 к.с. евро-4 на над 400 000 км. с работещи все още катализатори и безкомпромисна поддръжка.
  • 32 159

    17 1 Отговор
    Нещо авторът бърка максималните с оборотите около мах въртящ момент. Мах въртящ момент при атмосферен бензин обикновено е около 4000, до 4500 об/мин. Т.е. според "изискванията"на статията трябва да се развърта м/у 2000/2250 и 2800/3200 об/мин. Постоянно развъртане до 4000 оборота са си 70 %, но от максималните обороти на двигателя! И мисля, че всеки с бензинов автомобил превключва нормално м/у 2500 и 3000 об/мин. Двигателят "сам те води" при нормално шофиране.

    Коментиран от #34, #41

  • 33 гост

    7 1 Отговор
    Абе не знам как е,ама и така не е.
  • 34 Усет

    21 1 Отговор

    До коментар #32 от "159":

    НАучете се да усещате автомобила си. Ако го усещате, то той ще ви каже как му е най-добре. Със стрелки, часовници и рецепти, не се управлява машина. Всеки един атомобил си има негова си нужда. Дори това да са два автомобили от един и същи модел.
    На мен ми е добре от пастърма, но не ми носи вино. На теб ти носи вино, но от соленото не ти е добре. А инак, като ни гледаш сме набори, еднакво тежим и дори си приличаме.
  • 35 Онзи

    19 1 Отговор
    Между 1600 и 2500 оборота е най-добре за автомобила и за моя джоб. При тези обороти износването на двигателят е най-малко. Скоростта е в разумни параметри. Впредвид, че повечето караме употребявани автомобили, докарани от чужбина на по 300 хил.км. е важно само да не ти бъркат много финансите и да не се пребиеш. Коли бол, колкото искаш. Коя от коя по-голяма кошница и то за много пари. Караш докато издържи. Все пак автомобила е превозно средство а не банка с пари на влог, за да го пазиш и къткаш.
  • 36 И аз да кажа

    21 1 Отговор
    Не може да кажеш например 2000 оборота са оптималния вариянт, защото ако караш по равно е едно, ако караш по надолнище е друго и в баира трето. По принцип по равно от 1800 до 2500 е в норма. По надолнище може да си позволиш на по ниски обороти. При изкачване е добре над 2000 до 3000 оборота. Но който чува звука на цилиндрите и буталата е най добре. Звука от двигателя трябва да е умерен и жив. Хайде безопасно каране!
  • 37 333

    10 0 Отговор
    Как високите обороти натоварват термично елементите на горивната система бих искал да разбера. Не на изпускателната, която категорично се натоварва, не на газоразпределителната, която също се натоварва. Горивната как се натоварва?

    Коментиран от #38, #45

  • 38 дзверо

    10 0 Отговор

    До коментар #37 от "333":

    Натоварва ги парично, но термично...едва ли!
  • 39 От автомобил

    9 5 Отговор
    втора употреба, внесен на над 300 хил. км., какво повече да искаш от това само да не се чупи често и да гори малко. Колкото издържи толкова. Душата отдавна му е взета. Капацитета на всички е около 500 хил.км., че и по-малко. Само Мерцедес издържа повече и то ако е запазен и не го е изяла ръждата. Всичките приказки са ала-бала.
  • 40 Каратист

    4 0 Отговор
    Редовното карате води до болезнени синини по тялото.
  • 41 перничанин

    5 2 Отговор

    До коментар #32 от "159":

    Не точно, предпочитам да сменям на малко над 2000 и да поддържам тези обороти около 2000 . Говорим за градско. Тойотата ми се чувства най-добре около 2000об. Мога и на по-ниски обороти да я карам, защото съм на газ и колата си "поема" и на 1200 - 1300 , но няма смисъл. Пробвал съм и такова каране (на ниски обороти) , икономия няма някаква забележима.
  • 42 В 16 ката

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Пора":

    Спокойно,насън,винаги има рестарт
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 type-R

    3 3 Отговор

    До коментар #2 от "Читател":

    Не, но не е добре и да мъчиш двигателя с обороти под 1500. Само когато искаш сила връщаш две предавки, 5к оборота, газ, и най-димящата печка на коментатор 1 остава отзад.
  • 45 type-R

    4 2 Отговор

    До коментар #37 от "333":

    Получава се т. н. Lugging. Т. е. ако до момента си карал с 1500 об и натиснеш газта додолу рязко повишаваш температурата в горивната камера за сметка на по-студения блок. Затова е хубаво преди да настъпиш (примерно да изпревариш камион зад който си карал дълго време) да свалиш една предавка още докато си зад камиона, и ако се налага още една преди самото изпреварване.