Има няколко фактора, които определят безопасността и комфорта по време на шофиране. И ако, на първо място, това е опитът и стилът на шофиране на конкретен шофьор, то второто е за качеството на предните светлини, което е определящо при шофиране по слабо осветени пътни участъци през нощта.
Много собственици на автомобили са недоволни от стандартното състояние на нещата в оптиката на техните автомобили. Най-често този проблем се решава чрез замяна на фабричните халогенни лампи с ксенонови или LED крушки. Колко оправдан е такъв избор и може ли подобна промяна в дизайна на фара да поправи ситуацията?
1. Предимства на LED фаровете
Споровете за плюсовете и минусите на LED и халогенните фарове не стихват, но въпреки всичко LED-овете имат няколко значителни предимства, които си струва да се подчертаят:
Светодиодите са забележимо по-ярки от стандартните халогени. Фаровете с една и съща мощност на крушката могат да бъдат два или дори три пъти по-интензивни, което на пръв поглед не е лошо за водача;
Крушките са достатъчно здрави и защитени от пряк удар. Корпусите на такива крушки обикновено са изработени от твърди алуминиеви сплави, което ги прави по-издръжливи;
Охлаждащата система не позволява на лампата да се прегрява прекомерно, което допълнително удължава времето на работа на крушките;
LED крушките облекчават електрониката на автомобила, което от своя страна влияе на разхода на гориво (незначително), но най-вече увеличава експлоатационния живот на цялата електрическата мрежа на колата;
Монтажът не изисква специални умения, тъй като дизайнът на LED крушките не се различава от този на халогенните;
С течение на времето яркостта не намалява;
Срокът на експлоатация на LED крушките от известни производители започва от пет години и, ако се използва правилно, може да бъде дори по-висок.
Въпреки всички предимства, такива крушки имат един значителен недостатък - те са предназначени за т.нар. оптични фарове с предварително инсталирани лещи за правилна корекция на светлинния лъч. Но както показва практиката, шофьорите рядко се вслушват в препоръките на производителите и по този начин правят основни грешки.
2. Основните недостатъци на крушките с LED елементи
Рефлекторите на стандартните автомобилни фарове не са в състояние правилно да насочват потока светлина от LED крушки по такъв начин, че да запълнят с фотони точно площта на пътното платно, от която се нуждаем. Светлината ще бъде разсеяна, ненасочена, а на мокър път ще ще заслепява много насрещнодвижещите се автомобили, а при мъгла и самия водач;
Заслепяването на шофьорите на насрещните автомобили е основният проблем на двупосочните пътища. Според статистиката днес във всеки четвърти автомобил LED оптиката е инсталирана неправилно, така че през нощта по крайградските пътища все по-често се сблъскваме с ефекта на заслепяване;
LED лампите, монтирани във фарове с рефлектори, не винаги са съвместими с параметрите на бордовата мрежа на автомобила, което може да доведе до неизправности в електрическото оборудване.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 МаКаТа
Коментиран от #16
15:36 29.11.2021
2 PE6OGOLF4E
15:37 29.11.2021
3 Someone
Всяка доработка по автомобила в БГ обикновено е с ужасно изпълнение. Някакви хора чули, недочули си накупиха мощни китайски халогени с китайски рефлектори и сега нямат къси, нямат дълги. Заслепяват всички участници в движението. С лед ще е още по - зле. Ще ти изгорят роговицата направо...
Ако някой иска лед фарове отива и си избира автомобил с лед фарове. Ако няма пари за такъв... ами и аз искам да имам частен самолет, но нямам. Не си правя с подръчни материали и да се метна от покрива, че да се претрепя заедно с някой невинен минувач...
15:38 29.11.2021
4 Сарая
Имам Дачия с рефлекторни фарове .
Philips Ultinon H7 и става ден боща !
Верно скъпички са ама …..
15:55 29.11.2021
5 а дали
16:11 29.11.2021
6 Гражданин
Коментиран от #8
16:36 29.11.2021
7 К.К.
Коментиран от #18
19:03 29.11.2021
8 Георгиев
До коментар #6 от "Гражданин":
Така е, но 80% от БГ водачите няма да си сложат LED на Philips и Osram, просто защото са по 200 - 300 и повече лева.Вместо това ще набучат китайци за 20 лв.и гледай 10 малки негърчета в тъмното. Няма никакъв контрол, нито от органите нито в пунктовете. Вечер могат да ти избодат очите.Тези крушки трябва да се забранят.Но това е по нашите пътища! Като нямаш възможности за истински LED караш с обикновени.Коментиран от #12, #19, #22
20:44 29.11.2021
9 Още тук не знаеха какво е
сложат такива крушки, НО стъклото на фара трябва да е напълно прозрачно, иначе става една каша и се започва брутално заслепяване.Свтлината от св.диода е некохерентна и с малки вълни.Няма филипс. нама осрам.Най-добрите са Японските Nichia Led и точка. след това Cree и Citizen.За портокола Nichia лед 1w 210 лумена или 30w Led Cob 4817 лумена което се равнява на 4бр.100w крушки с нажежаем волфрам.
Така, че не си давайте парите за нещо което ще свети същото или дори и по-зле.Ако можете си купувате две крушки за донор хвърляте лед чиповете и си слагате качествени и тогава наистина ще има светлени като на автомобил от 2020г.
21:44 29.11.2021
10 Няма значение
Коментиран от #23
21:48 29.11.2021
11 Yavuz
Коментиран от #15
21:49 29.11.2021
12 Коментара
До коментар #8 от "Георгиев":
Преди доста години купувах на Осрам халогени Night Breaker Laser нам си кво ....не е лед но за халоген беше перфектна крушка и цената беше Ок ... около 40лв. Както беше писал някой по-горе - Като искаш лед фарове си взимаш кола със заводски.21:54 29.11.2021
13 светльо
23:11 29.11.2021
14 smeh
Коментиран от #20
23:53 29.11.2021
15 Komapak
До коментар #11 от "Yavuz":
Така или иначе много горят..... 😜00:38 30.11.2021
16 куку руку ку
До коментар #1 от "МаКаТа":
Имат още един недостатък, кратък живот. След 300 часа работа (18000 км) единият ми LED изгоря, а другият си понижи светлинните параметри, мерено с луксметър при едни и същи условия. Сега съм с един LED и един халоген. Единият ми фар ярко бял, другият жълтее. Като гледам има доста коли като моята.09:06 30.11.2021
17 Велев
Аз съм с китайски Н4 мини лед лупи в рефлекторни фарове. В пункта за технически преглед човека бе изненадан от показателите. Прекрасна граница между светла и тъмна зона, без отблясъци и заслепяване. Преди да си вземете каквито и да е, първо прегледайте клиповете в интернет на десетките тестери, които замерват крушките на различни производители.
11:36 01.12.2021
18 vasik atanasova
До коментар #7 от "К.К.":
аз вечер не виждамимам кокоша слепота
иначе през деня си виждам всичко
има хора карат по добре вечер
аз карам по добре през деня
13:23 01.12.2021
19 васик атанасова
До коментар #8 от "Георгиев":
и ти си прав така естрашно заслепяват
аз за това си купих очила за нощно виждане но не от ефтините
13:26 01.12.2021
20 Точно умнико, селския манталитет е супер
До коментар #14 от "smeh":
Особено ако го заслепиш така че да се удари в теб или някъде другаде. Айде малко да помислиш, когато правиш предложения.13:43 01.12.2021
21 Не върви
2. Масово Бай Ганьо слага диоди от Алиекспрес, които са под всякаква критика като спазване на размери и разположение на светешия елемент, А ДОРИ ОСРАМ и ФИЛИПС като отговорни производители признават че ЛЕДтата им не са легални за обществено ползване! Не и китаецо, обаче!
3. Достатъчно е да пообиколите улиците вечер и ще ви стане ясно за какво говоря. Но в тиквенишка държава на никой не му пука, докато ножа не опре до собственото му (на децата му) гърло!
В колата му има доста поставени ЛЕД крушки, да страхотни са, слагам само Осрам и Филипс, но въпросът с предните фарове остава на халоген, отчасти и заради отвращението което предизвикват типовете с китайските диоди. Колеги! Щом видите такъв, светете му с дългите в наглите очички докато не се вразуми!
21:12 03.12.2021
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Наско
До коментар #10 от "Няма значение":
Как го мислиш, кат да спира и да вдига капака на всеки 2ри и да се мъчи да гледа с каква крушка си, а на някои автомобили това може да бъде доста тегаво, по скоро си трябва контрол и просто такъв тип стоки които не са минали определни тестове да не се допускат до търговската мрежа.19:01 06.11.2022
24 Шафиор
10:09 17.04.2024