19 Април, 2023 11:47 18 935 75

ЗА или ПРОТИВ използването на дневни светлини

  • дневни светлини-
  • фарове

Дневните светлини намаляват риска от инциденти

ЗА или ПРОТИВ използването на дневни светлини - 1

Експерти от Центъра за изследване на аварии към университета Монаш в Мелбърн потвърдиха, че дневните светлини намаляват риска от пътни инциденти. Според проучването, колите, оборудвани с автоматични дневни светлини, са по-склонни да избегнат инциденти поради по-добрата видимост към тях.

За анализ са взети данни от полицията на Нов Южен Уелс, Виктория, Куинсланд и Западна Австралия. Проучването доказва, че дневните светлини допълнително намаляват риска от пътни инциденти особено при високи скорости. Те са особено забележими на зазоряване и здрач.

При дневни условия и нормална светлина, проучването показва 7.6% намаление на риска от пътни инциденти. При зазоряване или здрач рискът от злополука намалява с 20.3%. Експертите стигат и до извода, че дневните светлини трябва да са задължително оборудване за всички автомобили.

Според статистиката много малко съвременни автомобили нямат това оборудване. В някои страни по света, включително и у нас, дневните светлини са задължителни. В Европа и САЩ са проведени различни изследвания, които също доказват тяхната ефективност. А какво е вашето мнение по темата, можете да споделите в коментарите.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 70 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    131 6 Отговор
    " Дневни сввтлини"
    и каране денем на къси светлини
    са различни неща ,
    МНОГО РАЗЛИЧНИ ❗

    Коментиран от #4, #11, #33

  • 2 Пич

    131 47 Отговор
    Има смисъл , само при лошо време ! Иначе не намаляват риска от инциденти , намаляват редица ресурси на автомобила , което е и целта , за която са загрижени !

    Коментиран от #6, #41, #55

  • 3 БГ сме най-бедни

    122 42 Отговор
    А светиме и през деня.
    Повишен разход, крушки и т.н.

    Коментиран от #8, #56

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Човек с очи

    52 10 Отговор
    На доста таратайки "дневните" светлини светят вместо къси в тъмната част на деня, поради изпушила електроника. Това е доста неприятно за останалите на пътя.

    Коментиран от #17

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Идеята беше,

    111 33 Отговор
    на едно момченце от помощно
    училище.Малкото сиво,дето го
    имаше го наля в делаверата за
    крушки.Еднокнижникът,одобри
    творението,щото щеше да има и
    за него.И лятото ,при 50 градуса на
    сянка си светиме,защото един
    малоумник ни наказа.То да е само
    това,тиквата с мед да я мажеш.
  • 8 Геро

    59 90 Отговор

    До коментар #3 от "БГ сме най-бедни":

    За телефон и интернет имаш .. или компютър от който пишеш .. но за крушки нямаш.
    Хайде стига с тази бедност ..
    Като си беден имаш право да увеличаваш риска на пътя и да убиваш хора ли ?
    Не карай кола !

    Коментиран от #20

  • 9 Президента

    99 52 Отговор
    Естествено че съм против - през деня е светло, колите се виждат от далеч. Фаровете само смучат ток.

    Коментиран от #16

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 ЗДвП

    47 58 Отговор

    До коментар #1 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    В ЗДвП е казано много точно. Денем с DRL. Ако нямаш фабрично DRL караш на къси. Какво има да разсъждаваш? Кога е ден и кога не е ден ли?

    Коментиран от #22

  • 12 гост

    64 24 Отговор
    А при ярко слънце как е? Намаляват стотинките в джоба ....
  • 13 Механик

    101 37 Отговор
    Дневните светлини нищо не помагат за превенция на катастрофи. В горещ, светъл летен ден, дневните светлини дори не се виждат.
    Освен това:
    Дневните светлини ползват ел. ток, който се произвежда от генератора. За та стане това, се изгаря допълнително гориво. Ще кажете, ама то е много малко това гориво. Да, може да е малко, но все пак е допълнително гориво, което замърсява излишно. Ще кажете, да ама то замърсява много малко. Ами не е така, защото в света има мнооооооооого оавтомобили. Една бучка захар е малко, ама ако я умножим по 1000, вече е друга работа.

    Коментиран от #42

  • 14 Калмук

    63 38 Отговор
    На противниците на дневните светлини само ще им препоръчам маршрута Якоруда- Белово в слънчев летен ден, когато се редуват ослепително слънце и дълбока сянка ... Без светещи фарове отсреща, забелязваш насрещната кола секунда-две преди да се разминете. И, ако някой от вас леко е кривнал от лентата - в най-добрия случай, ще изправяте ламарини.

    Коментиран от #53, #61, #70

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 случаен

    11 12 Отговор

    До коментар #9 от "Президента":

    Ти ли беше президента на ФК "Джибра" - Долна Бешовица?
  • 17 Нищо подобно

    44 7 Отговор

    До коментар #5 от "Човек с очи":

    Всички автоматики в колата имат и ръчни режими. Винаги можеш да си включиш късите светлини без значение ден ли е или нощ. Ако не знаеш как можеш да си прочетеш упътването на колата. Ако и това не можеш значи имаш проблем в средното образование.

    Коментиран от #75

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 АБВ

    39 15 Отговор
    Пълна глупост
  • 20 гост

    19 24 Отговор

    До коментар #8 от "Геро":

    Точно а пък и бедните не си взимат коли все пак нали уж са бедни хахаха бедни а въртят по 200км на ден градско
  • 21 ТРРВ

    35 10 Отговор
    Когато производителите произвеждат автомобилите с тази функция и тя е автоматична, какво значение има въпроса ви. Аз дори не се замислям дали това е задължително - просто автомобила е произведен да свети винаги когато е на включен контакт.
  • 22 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    33 15 Отговор

    До коментар #11 от "ЗДвП":

    Знам какво пише в закона !
    Ама ти дори не проумяваш за какво разсъждавам. Дали защото ти липсва УМ 🤔
  • 23 тотал щета

    42 20 Отговор
    Лятото на силната слънчева светлина мога да ви кажа че се "виждат" адски добре светлините на колите. Виждаш как нещо голямо лъскаво и заслепяващо идва на среща ти и познай какво става после. Ако си късметлия ще живееш ако ли не отиваш на оня свят. И ми разправяйте че дневните светлини спасявали живот.
  • 24 Стамат

    61 17 Отговор
    Карането на фарове през светлата част на денонощието трябва да се забрани. Всички коли трябва да се оборудват с дневни светлини. Който си има понятие от аритметика може да изчисли колко гориво и кислород ни е необходимо за да светят мощните крушки на фаровете. Грета няма да е доволна

    Коментиран от #25

  • 25 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    40 10 Отговор

    До коментар #24 от "Стамат":

    И аз не съм против безопасността.
    Ама как да обясниш на оня
    К@ПОТИ@НЕЦ , че лете нажежаема крушки не са толкова ефективни. Освен това явно не може да си представи дори за какъв разход на гориво, отделена топлина , че и изхабен ресурс на крушки става дума , когато се замисли, че става дума за поне половин милион автомобила 🤔
  • 26 Яни

    19 19 Отговор
    Предпочитам да си карам на къси, създал съм си навика а и сегашната ми кола сама си ги пуска като запаля. А и дневните нямат сигнализация отзад.
  • 27 Фил

    24 14 Отговор
    Въведоха се преди години с цел , намаляване на катастрофите.ссмо че те станаха двойно повече.ефелта е само за глобите ако срещу вас идва кола с загасени фарове, можете да предприемете маневра,защото колата с загасени/забравени/ фарове по закон е спряла....а после!!!!

    Коментиран от #29

  • 28 Логика

    42 4 Отговор
    Трябва да са отделни дневни светлини а не къси.Целта е да се вижда автомобила отдалеч и по скоро са нещо като по силен габарит и да са стандартизирани.Кой знае не помагат много освен да увеличават разхода
  • 29 Нхтдхнвппм

    23 12 Отговор

    До коментар #27 от "Фил":

    Да, бе, увеличили се двойно катастрофите заради фаровете баш. Всяка година загиналите намаляват, въпреки увеличаването на броя автомобили. У Европата дори намаляват по-бързо отколкото тук, което със сигурност не е само заради фаровете, но със сигурност и те допринасят за това.
  • 30 Психo от Курило

    25 9 Отговор
    Помолих в сервиза да ми направят някой от фаровете да работи като дневни светлини. Монтираха ми LED крушки на фаровете за мъгла и те са ми дневни. Сега съм много доволен, а и не вадя очите на хората срещу мен. Крушките са без вентилатори и не ми смущават радиото, мощноста им е 36W на двете, та и не харчат много. Виждат ме от далече.

    Коментиран от #67

  • 31 Матей

    25 9 Отговор
    Против
  • 32 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    47 19 Отговор
    В Германия са препоръчителни.Там е много по сумрачно от тук и не ги ползват.Тези светлини ги въведоха не за да намалят катастрофите,а да увеличат БВП....Акумулатори се хабят по бързо.Крушки на фарове горят и кат ако не видиш ,глобява.......Не дай бог...През лятото при челен удар при тази топлина от фарове и време ,запалването е сигурно.......Въведоха го преди много години в северните части на швеция,където се съмва през зимата около 10,30часа и се стъмва около 14часа.Естественно ,че при сумрак е нормално да си на фарове,но на БЪЛГАРСКОТО ЛЯТНО и по точно на Нашето Слънце не му трябват фарове,според мен!Едно време,който бързаше пускаше фаровете и шофьорите се съобразяваха и го пускаха!
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 бесен

    36 16 Отговор
    И как се подобрява видимостта при слънчево време - точно никак. Защо не пишете за вредите за шофьорите от постоянната употреба на фаровете - повишен разход на гориво, натоварване на алтернатор и акумулатор, по-честа смяна на крушките.. Единствено е разбираема употребата в облачно и дъждовно време, както и в интервалите на зазоравяне и свечеряване. Да се махне като задължително през деня при слънчево време. Незабавно.

    Коментиран от #50

  • 36 Хасковски каунь

    34 5 Отговор
    Аз мисля, че трябва да се опашем с ЛЕД ленти , за да светим като джамии. Иначе ще се избием по пътищата
  • 37 Оз. Ген.Румянцев

    26 26 Отговор
    От далеч се виждат автомобилите и е полезно особено зимата когато се смръчава рано , а лятото при мараня е обсолютно задължително на фарове. Тези, които говорят за консумация на ток и гориво са пълни невежи, явно за тях сигурността не е от значение.

    Коментиран от #54

  • 38 Знайко

    27 5 Отговор
    Привърженик съм на дневните светлини на магистрала и извънградско, но смятам, че на градско в много светлата част на деня може и без тях. На градско скоростите са ниски и инцидентите са по-леки.

    Също смятам, че за моторите трябва да е задължително по всяко време, защото са по-малко и по-незабележими.
  • 39 Дневните не светят отзад

    17 10 Отговор
    И си дайте сметка какво става когато в тъмното застигнеш някой завеян ,който си кара на дневни.Приер:наскоро мой приятел едва не отнесъл такава замаилка на магистралата ,която нощем е карала на дневни и малко след като говорихме с него по този повод аз се натъкнах на такъв индивид (по скоро беше такава индивидка) само ,че в градски условия.Така че по -добре на къси.....
  • 40 Гъзьо

    14 7 Отговор
    Мнението ми е че си драскач и статията ти е абсолютно излишна.
  • 41 Айзомби

    15 24 Отговор

    До коментар #2 от "Пич":

    Нее вярно.И аз мислих като теб , докато не попаднах в ситуация когато по сряд бял ден не можах да видя колата насреща защото нямаше включени светлини.Няма значение през кое време на деня късите светлини са задължителни,а който кара само на "дневни"заслужава глоба.
  • 42 Аз съм

    14 23 Отговор

    До коментар #13 от "Механик":

    Карам целогодишно на фарове , точно в много горещо време , когато има мараня над асфалта , разликата кога забелязаваш автомобил , особенно сив , бял и тн , е в стотици метри в зависимост с или без фарове , освен това се създава навик , който много хора нямат и съответно ги виждам в мъгли и дъждове без фарове ,защото са ги забравили . Добрите навици, правят шофирането безопасно , ние ги нямаме като цяло , съответно масаката по улиците е ежедневна .
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 бай Гъдю

    20 7 Отговор
    Увеличават разхода на гориво и от там задимяването. Умножено по броя автомобили, може дисертация да се направи ... :)
  • 46 Кво

    24 8 Отговор
    Що за въпрос? Дневните светлини не вършат никаква работа най вече създават проблем вечер когато наистина ни трябват фарове и установяваме че е изгоряла крушка. Откакто караме на прожектори катастрофите се удесеториха това не го ли виждат сеяндурските управници. Няма ден без катастрофи. Най лошото е когато слънцето грее и срещу нас някой кара на дълги. Заслепяването е тотално и съм влизал в канаката пукал съм гума и съм чупил носач. Но това е най малкият проблем много хора губят живота си при такова заслепяване.
  • 47 Дневен мигач

    30 2 Отговор
    Задължителните дневни светлини повишиха доходите на КАТериците с десет процента.
  • 48 рой

    20 3 Отговор
    с тия недомислици ви направиха слепи и ако не ви свети нещо не виждате превозното средство през деня а в други ден ще ви накарат вечер да шофирате с уреди за нощно виждане
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 ТИРбушон

    15 2 Отговор

    До коментар #35 от "бесен":

    Запалих еднна баниичарка ситроен заради фаровете. По точно тя се запали след разтекла се клема.
  • 51 Ами

    21 2 Отговор
    Глупава статия! След анализ на риска се прави анализ на фактите, а тука няма нищо! И с прожектори да караме, идиотите ще си останат! Там е проблемът!
  • 52 Водолей

    13 3 Отговор
    ПРОТИВ.
  • 53 Део

    7 3 Отговор

    До коментар #14 от "Калмук":

    Ти пък къде съ си намушкал при Тея помаци,Якоруда - Белово,що не фанеш и къде Бабяк ..
  • 54 ама друг път

    14 0 Отговор

    До коментар #37 от "Оз. Ген.Румянцев":

    ГосИн генераЛ , явно сте забравили , че преди да се промени закона , беше задължително използването на фарове при дъжд , сняг , мъгла , през нощта или в лошо време ! Може да допълните и още ако съм забравил нещо , но това не оправдава използването на фарове през деня в слънчев ден !
  • 55 Бакшио

    5 8 Отговор

    До коментар #2 от "Пич":

    Ти да не си таксиджия - "...намаляват редица ресурси на автомобила..."

    Намаляли са ти мозъчните клетки, драстично!
  • 56 Бакшишо

    7 8 Отговор

    До коментар #3 от "БГ сме най-бедни":

    Ти да не си таксиджия - "...Повишен разход, крушки и т.н...."

    Повишена ти е липсата на мозъчни клетки, драстично!
  • 57 БАТ МИТКО

    15 3 Отговор
    НА СЛАБИТЕ ШОФЬОРИ,КАКТО И ДА ИМ СВЕТИШ,ТЕ ПРОСТО НЕ МОГАТ.КАКЪВ СМИСЪЛЪТ ОТ ФАРОВЕ ПРЕЗ ЛЯТОТО НА ДНЕВНА СВЕТЛИНА И 40 ГРАДУСА ТЕМПЕРАТУРА.
  • 58 Иво

    8 2 Отговор
    Мярката беше копирана от Западна Европа.но европейците прибягнаха до нея след като бяха направили възможно най-безопасни пътищата си,настилка,хоризонтална и вертикална маркировка и тн.за Бг това е напълно безсмислена мярка,първо да си оправим качеството на пътищата и маркировките,после да мислим за подобни мерки
  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Пурко

    3 0 Отговор
    По тези въпроси се консултирайте с Грета Тундберг.
  • 61 Бояджия

    1 2 Отговор

    До коментар #14 от "Калмук":

    Вместо дневни светлини да забранят тъмните бои.
  • 62 Ники

    7 4 Отговор
    Егати коментарите ... реално с някакви светлини отпред колата се вижда доста по добре ... почти всички дневни светлини са лед ... до сега бая автомобили съм сменил някой съм задържал .. 6-7 год .. не са били чисто нови ... до сега нито крушка съм сменял нито акумолатор нито нищо ... а се карат всеки ден колите ... в офиса също имам бая коли .. и там няма нищо за сменяне ... Но забелязвам .. че тук в чата .. най голямата драма е че ще ви изгори крушката на фара . ...

    Коментиран от #63, #64, #71

  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 64 Така е !

    0 3 Отговор

    До коментар #62 от "Ники":

    ++++++++++++++++++
  • 65 Васил

    6 1 Отговор
    Няма никакъв от тези дневни светлини особено от март до октомври когато е слънчево. Единственият принос е за кат да си пълнят касичката.
  • 66 Психолог

    7 0 Отговор
    500 човека си отидоха по пътищата от началото на годината. Дали имат ефект дневните светлини?
  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 До Ники

    0 0 Отговор
    Много си прост пич!
  • 69 Грък

    2 0 Отговор
    Затова Гърците изчезнаха , при тях не са задължителни
  • 70 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 71 Ттт

    4 1 Отговор

    До коментар #62 от "Ники":

    И не е само проблема с изгорелите крушки. Има и редица други проблеми свързани с ел.инсталацията, които явно не могат да ти се обяснят. Наясно ли си със статистиката за повишения разход на гориво, а оттам и повече замърсяване на въздуха. Не съм убеден и че намаляват катастрофите. Какво значение имат запалените фарове пред безумните скорости, и дрогираните и пияни водачи?????

    Коментиран от #72, #73

  • 72 умен

    0 3 Отговор

    До коментар #71 от "Ттт":

    Явно караш само по магистралата. Я слез от нея и да те видя като почнеш да изпреварваш и видиш в лява лента кола и почваш се чудиш дали изпреварва и тя или идва към теб. И си купете свестни коли а не таралясници.
  • 73 умен

    1 1 Отговор

    До коментар #71 от "Ттт":

    в допълнение за изгорелите крушки за 9 години съм сменил само веднъж крушки. А относно загрижеността ви за природата и изгорелите газове: и климатиците вдигат разхода ама не ги спирате нали?!
  • 74 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 75 ивелин

    1 0 Отговор

    До коментар #17 от "Нищо подобно":

    Когато коментираш първо мисли после коментирай . На моя Мерцедес фаровете светят автоматично докато в Европа много от водачите не използват фаровете през деня защото. 1). Консумацията е много голяма най- малко 2х50 Вата 2) След време фаровете започват да пожълтяват и ефективността , видимостта се намалява и то много . Два пъти ходих в сервиза за да ми изключат " Автоматичният мод" и така не можаха да го направят. С механичният превключвател пак не - може когато автомобилът работи. Ходих още при няколко майстора не можаха да го изключат. Защо трябваше да ги изключа- тъй като е Кемпер от време на време го паля да зареди акумулаторите въпреки ,че има соларна система старателният акумулатор със соларният панел ако е под критичното напрежение не може да го зарежда..