15 Ноември, 2022 15:07 62 653 52

Коя е най-икономичната скорост за един автомобил?

  • скорост-
  • икономия на гориво-
  • съвети

Всъщност се оказва, че такава няма. Важно е натоварването на двигателя

Коя е най-икономичната скорост за един автомобил? - 1

В среда, в която горивото непрекъснато поскъпва, всеки шофьор е силно заинтересован да спести колкото е възможно повече, включително при зареждане с гориво. Често чуваме, че разходът на гориво зависи от стила на шофиране. Някои смятат, че има някакъв специален метод, при който двигателят консумира по-малко бензин или дизел. Нека се опитаме да разберем каква е скоростта с която колата ни ще харчи най-малко гориво.

Често можете да чуете мнението, че оптималната скорост по отношение на разхода на гориво е 70 км/ч. Някои в същото време я свалят още повече - 50-60 км/ч. В действителност обаче всичко не е толкова просто. Всеки модел кола и двигател е индивидуален. На първо място, цялата работа се заключава в това, че разходът на гориво не зависи от скоростта на движение като такава, а от моментното натоварване на силовия агрегат.

Факт е, че една кола може да се движи с едни и също обороти а на двигателя както със скорост от 20 км/ч, така и със скорост от 125 км/ч. Въпреки това, ако моментното натоварване и в двата случая не надвишава номиналния въртящ момент на двигателя, тогава разходът на гориво при висока скорост ще бъде по-нисък, отколкото при ниска скорост. Следователно, основното е водачът да избягва превишаването на скоростта, при която двигателят произвежда максимална ефективност.

Освен това е важно да запомните, че има много косвени фактори, които влияят върху нивото на разход на гориво на автомобила. Не всички от тях са свързани с работата на самия двигател. По един или друг начин, но многобройни проучвания показват, че за повечето автомобили разликата в разхода на гориво при скорости от 70-80 км/ч, 90-100 км/ч, 110-120 км/ч буквално се изчислява в не повече от няколко процента.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 148 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Така де...

    127 5 Отговор
    Моята изгаря всичкото, което съм и заредил

    Коментиран от #15

  • 2 ОТО БЕНЦ ОТ БЪКСТОУН

    38 2 Отговор
    ИЗМЕРЕРИ РАЗХОДА НА СИЛОВИЯ АГРЕГАТ СУТРИН И ВЕЧЕР В „ЧАС ПИК ”1,2,3,4.....👍
  • 3 Патето Яки

    144 5 Отговор
    Орлето като го настъпя на магистрала със 130-140 гори 10-11 литра, а при скорост 90-100 - 8 литра на 100км.
    Колкото по бързо толкова повече. Най малко харчи на място с изваден ключ.
  • 4 Русофил

    91 12 Отговор
    Добре напомпани гуми, максимална предавка, 2000-2500 оборота за дизел.

    Коментиран от #28, #46

  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    52 7 Отговор
    "Факт е, че една кола може да се движи с едни и също обороти а на двигателя както със скорост от 20 км/ч, така и със скорост от 125 км/ч. Въпреки това, ако моментното натоварване и в двата случая не надвишава номиналния въртящ момент на двигателя, тогава разходът на гориво при висока скорост ще бъде по-нисък, отколкото при ниска скорост."
    🤔🤔🤔🤔🤔
    Факт е и това , че за изминаване на 100 км в единия случай ще са достатъчни 50 минути работа на двигателя , а я другия .... 5 часа
    👏👏👏👏👏👏

    Коментиран от #7

  • 6 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    34 122 Отговор
    само мизерника се вълунува колко му гори колата, купете си каруци нищо не гори само трева пасе добичето

    Коментиран от #52

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Гост

    67 6 Отговор
    Няма универсална скорост. Зависи от оптималния въртящ момент на двигателя, предавателните числа и аеродинамиката. Един голям V8-мак със 130-140 ще се движи с 2300 оборота, а малолитражната шевна машина с тази скорост ще е на 4500.

    Коментиран от #21

  • 10 1111

    62 3 Отговор
    Не е важно само натоварването на силовия агрегат, но и напречното съпротивление (вятър), което е основно за вдигане на разход.
    Поне 90%-95% от колите по нашите пътища харчат с 15-20% повече ако се движат със 120км/ч от това да се движат с 80км/ч. И има много повече общо с вятъра, отколкото с двигателя и мощност. Същата е и причината един джип G класа с върхов двигател (700-800 к.с., все тая) и същата марка автомобил и двигател, но седан (със същото тегло, ако ще и S класа) да имат разлика в поне 50км/ч максимална скорост и много по-нисък разход. Едното има брутално съпротивление.
  • 11 РусиНОВ

    59 6 Отговор
    Не напразно в официалните документи е посочена скорост 90 км/ч. За разходът на гориво голямо влияние оказва формата и височината - като цяло аеродинамиката. Гумите също имат голямо значение.
    Но ако карате на газ, няма да ви пука особено за разхода.

    Коментиран от #27

  • 12 Перко

    61 2 Отговор
    Мъж и жена бутат аварирал автомобил .Мъжа казва-Тоя ,дето ни продаде колата ,излезе прав. -За кое ? Пита жената. -Ами наистина харчи малко...
  • 13 Жигули

    13 11 Отговор
    Уточнете за кое гориво говорим, масло или бензин ? :)
  • 14 Буха ха

    98 11 Отговор
    Всъщност това което казва статията е че ако се спускаш по голямо нанадолнище със 100 км/ч и 2000 оборота в минута (ненатоварен двигател), разходът ти ще е по малък отколкото по нанагорнище с 2000 оборота и 50 км/ч. (Натоварен двигател). Еми да, така е. Също така слънцето изгрява от изток, водата е мокра и Баце е простак.

    Коментиран от #17

  • 15 Ракета

    7 3 Отговор

    До коментар #1 от "Така де...":

    И моята, най напред заплатата после кредитна карта и ..
  • 16 уaйтнoйз

    3 11 Отговор
    Коя е най-икономичната скорост за един автомобил?

    0-вата

    Коя е най-високата скорост с 0 разход?

    граничната.. па вие си го сметайте за примерно тон ръбест предмет каква височина е нужна.
  • 17 мдаааа

    20 5 Отговор

    До коментар #14 от "Буха ха":

    Също така , че на Жигулито няма как да видиш с какви обороти се движиш

    Коментиран от #40

  • 18 Дедо Чочко

    20 6 Отговор
    Всичко зависи от джоба на шофьора,а не от силовия агрегат.Беден ли си дядо попе...другото го знаете
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Ник

    24 3 Отговор
    Моята има минимална разлика. Дизел е и на 5-та до 100-110 км/ч си поддържа 5-5,5/100. Ако съм на магистрала на 6-та до 130-140 км/ч- не повече от 5,5-6/100. Минава 6 ако е пълна.
  • 21 Минувач

    13 23 Отговор

    До коментар #9 от "Гост":

    Подкрепям те напълно! Тъкмо щях да пиша, че супер много зависи от двигателя и скоростната кутия, както и аеродинамиката, защото ако тя е по-оптимална при даден модел, то увеличението на разхода ще е в по-малки проценти при по-високи скорости. Аз шофирам 5.5 литра, атмосферен V8 и, ако вярвам на компа, то най-малко ми дава разход при около 140-150 км/час. На 60-70 км/час същия колкото и с 200 км/час, колкото и странно да звучи. Просто при големи скорости на магистрала, двигателят си работи на невисоки обороти, направо се разтоварва, няма и помен от форсажи и мъчително бръмчене и зор да набере скорост. Дори на 200 км/час с натаискане на кикдауна, пак се усеща кик в гърба. Ама и теглото сигурно има значение, защото моят кютюк е купе, ама 2 тона, които ако са с добра аеродинамика, са облагодетелствани от инерционните сили и само галиш педала, оборотите ниски, а скоростта 200 .
  • 22 Да ви светна

    36 3 Отговор
    Ако има откъде да крадете, няма да ви пука за разхода. Ей ги на, нашите политици за пример.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 съвет

    16 4 Отговор
    Тази статия е написана от филолог, но не и от инженер. Трябва да се види диаграмата на въртящия момент за да се вземе решение, но тъй като колите са проектирани за шофиране в относително еднакви условия, за дизелите 2000 - 2500 оборота са на-ефективни докато за бензиновите около 3000 - 3200 оборота. Скоростта вече зависи от това на коя предавка сте.

    Коментиран от #37

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 икономовъ

    3 6 Отговор
    има !!! изклю4ената скорост е най- икономи4на!
  • 27 САП

    29 2 Отговор

    До коментар #11 от "РусиНОВ":

    При самолетите и корабите има понятие като "Крайцерска скорост". Това е скоростта при, която се изминава най-много разстояние за с единица енергия(1 литър гориво). При 80-90 от колите произведени след 2000г това е скорост около 90км/ч на най високата предавка.
  • 28 Ироничен

    15 8 Отговор

    До коментар #4 от "Русофил":

    "Добре напомпани гуми, максимална предавка, 2000-2500 оборота за дизел."
    1600 - 2000 оборота дизел.
    Моята на 2000 вече е на 130. За камиони и автобуси ще се въздържа...
  • 29 Прост

    27 0 Отговор
    Това което сте пропуснали е аеродинамичното съпротивление!
    Колкото е по-висока скоростта, толкова е по-голямо съпротивлението на въздуха.
    Има разбира се и много други фактори, примерно кислорода във въздуха. В студено време, колата върви повече или пък ако вали дъжд, съответно пада и разхода.

    Коментиран от #32

  • 30 Али Таксито

    26 1 Отговор
    Пропуснали сте да напишете че карането без дръпната ръчна спирачка също помага и пести много гориво . От опит казвам , вече 3 таксита съм подпалил .....

    Коментиран от #31

  • 31 Прост

    16 0 Отговор

    До коментар #30 от "Али Таксито":

    Най-кофти е, да ти е запушен носа и да не усетиш миризмата :)
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 33 оня с коня

    17 6 Отговор
    За какви Икономии на гориво говорим вследствие на Скоростта,след като ПОЧТИ ВСИЧКО зависи от КАЧЕСТВОТО НА ГОРИВОТО?
  • 34 Икономия

    15 3 Отговор
    Най-важен е стилът на шофиране, плавно ускоряване и ниска скорост, просто спазвайте ограниченията.
    Ако се шофира бързо разхода не се увеличава, малко той се умножава в пъти.
    Пример, ако се шофира с 90км максимална скорост и се спазват ограниченията на междуградски пътища дизелов четирицилиндров автомобил може да свали разхода до 3,5-4л на 100км изпробвал съм го с 2,2 на Хонда Сивик 8.
  • 35 Капиталист

    25 1 Отговор
    Всяко рязко натискане на спирачките или педала на газта ви бърка в джоба!
  • 36 Тук всеки коментира на база

    7 0 Отговор
    личен опит. И разни обороти и км/ч предимно на 4 цилиндрови двигатели. Но не е все едно с колко цилиндъра е двигателя и как е проектиран за подобна уравниловка. Не може да се сравняват 4ц. баварец и V8ц. мерджан по този начин. Същото е и за автомобили с едно и също купе но различни двигатели 4 и 6ц.
    А това дето най-икономичен бил автомобила при 0км си е голям смях. Да нищо не харчи като гориво но нищо и не върши. Само дето му плащате данъка, винетката, поддръжката и старее физически.
    Та на въпроса -строго индивидуално е. Зависи от ред фактори.
  • 37 л,кмйнхбг

    12 1 Отговор

    До коментар #24 от "съвет":

    И с кой акъл да карам на 2500 оборота някой дизел което при стандартните коли със 6 скорости обичайно означава скорост от около 150км./ч. на 6-та скорост?
    Имах отдавна дизел автомат с 6 скорости и 140 мършави коня- при спокойно каране туй нещо сменяше предавките на 1800-1900 оборота, точно там където "случайно" се постига макс. въртящ момент на мотора. 5-та я включваше на 60км/ч, 6-та на 80км/ч, при 90км/ч се движех с 1800 оборота и поне 50 пъти е показвала тая кола разход ПОД 5,5л./100км. по пътя Варна-София или Бургас-София... Та се чудя на очите и опита си ли да вярвам или на твоите глупости...

    Просто казано- колата е икономична на най-високата възможна предавка и на оборотите където се постига най-високите нютони. За сегашните коли това е около и под 2000 оборота...
  • 38 Коко

    2 0 Отговор
    Като гледам на коя предавка ми показва колата че трябва да карам 4.2 на 100км.
  • 39 Пенсионер

    8 5 Отговор
    Най-икономично е с изключен двигател по надолнището.
  • 40 Хохохо

    13 2 Отговор

    До коментар #17 от "мдаааа":

    За Жигулито си прав, но добрия водач усеща двигателя без да гледа оборотомера.
  • 41 Ненчо Димчев

    5 1 Отговор
    Градско, извънградско, зимно време, лятно време, качество на пътната настилка,
  • 42 Бате Иво

    7 1 Отговор
    Пълни глупости
    Има много фактори които влияят на това
    Никой нищо не казва за коенфициента на аеродинамично съпротивление
    За горивната икономичност на двигателя
    Грам за конска сила на час
    Типа на скоростната кутия
    И така нататък
  • 43 Кракра

    2 3 Отговор
    На пистата, на най-висока предавка и без газ
    Колата ще се движи сама с 50 км/ч на шеста, но ще харчи 3-4/100 :-)
  • 44 ОУайлд

    9 2 Отговор
    0 км/ч. Стои си в гаража и така. Изкарваш я без да я палиш, само с бутане, за да я лъснеш и да ѝ се порадваш и после пак обратно в гаража.
  • 45 мани мани

    1 3 Отговор
    гледа се оборотомерът! да е м/у 2000-3000 оборота в минута ... тогава колата е икономична ... всичко над 3000 е змей горянин
  • 46 мани мани

    1 2 Отговор

    До коментар #4 от "Русофил":

    то за бензин е същото :)
  • 47 Боже

    1 6 Отговор
    Няма начин автомобил движещ се с 125 км да изгаря по малко или еднакво количество гориво в сравнение с автомобил движещ се с20 км.
    Причината е в съоротивителната сила, която той среща при движение, и тя зависи от квадрат на скоростта. Разликата в тази сила при тези скорости е скромните около 33 пъти, така че.........

    Коментиран от #49

  • 48 Антон Велев

    2 1 Отговор
    Помислете за челно съпротивление,при различните скорости,. 8×8=64 ,9×9=81.....80×80км/ч........
  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Бай Онзи

    12 0 Отговор
    Най икономично е като караш служебната кола за лични цели
  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Знайко

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    За да те поздравя за 112 минус, ще ти напиша коментарче! Само мизерника, не се интересува може ли да кара колата си по-добре, по-икономично и т.н. Само Козлодуйски мозерник ще седне да пише , колко е научно и модерно да не се интересуваш и да СИ ПЛАЩАШ колкото ти кажат, без да знаеш защо точно и колко точно! По темата....в момента карам кола с 208 коня, автомат и експериментирам доста с темпомата на скорости над 110. Забелязвам ,че ако и дам 110 км да поддържа, на повечето изкачвания сваля дори две предавки а ако и дам 95 си кара на овърдрайва и рядко сваля предавка. Тоест за моята кола 95 се явява скоростта с най- нисък разход и износване. Всичко е от предавателните числа на скоростната кутия. Ако имаш двигател 6 литра, вероятно овърдрайва ти има по-голямо предавателно число и вероятно икономията ти е на 105 или 110км. За колите под 120 коня мисля ,че 90 е скоростта.