Още преди 5 години експертите на Geotab откриха, че батериите на електрическите автомобили се износват средно с 2.3% на година. Този факт още тогава бе "изненадващо добра новина" за феновете на колите на ток.
Скорошен анализ, включващ извадка от 10 000 електрически превозни средства, установи, че качеството на батерията се е подобрило през годините, при това сериозно. Сега, средно батериите се разграждат само с 1.8% на година.
Geotab прави заключение, че при тази скорост на разграждане батериите за електрически автомобили могат да издържат 20 или повече години. Ако батерията се влошава с 1.8% на година, тя ще бъде повече от 80% годна след 12 години, колкото е средният живот на една кола.
Разграждането на батериите е нормален резултат от употребата: всеки собственик на мобилен телефон може да потвърди, че нивото на заряд, който ви остава в края на деня, намалява значително от момента на покупката и след 2-3 години употреба.
Както Geotab обяснява, 60 kWh батерия, която започва живота си при 100 процента здравословно състояние (SoH) и след това се влошава до 90 процента здравословно състояние, „ще работи ефективно като 54 kWh батерия“.
Въпреки че степента на влошаване от 1.8% е сравнително добра, цялостното влошаване на батерията се очаква да намалява нелинейно, което означава, че след първоначален спад и период на стабилизиране, батерията ще претърпи по-стръмен спад към края на живота си.
В крайна сметка повече данни ще доведат до по-конкретни заключения относно поведението на батерията в края на живота ѝ, но засега от Geotab смятат, че батериите ще издържат по-дълго от самата кола, особено ако шофьорите следват практики за безопасно зареждане и шофиране.
Geotab също установи аще, че електромобилите с висока употреба не са имали значително по-високо износване на батерията в сравнение с други превозни средства и че мениджърите на автопаркове не трябва да се притесняват от подлагането на своите електромобили на тежки цикли на работа.
Въпреки това, когато анализират един и същ модел превозно средство при условия на интензивна употреба в различни климатични условия и с различен капацитет на зареждане, експертите виждат силна връзка между климат с високи температури, честотата на използване на висок капацитет на зареждане и намаляването на заряда на батерията.
По подобен начин те откриват забележима разлика в "здравето" на батерията между автомобили, които обикновено се зареждат на ниво 2, в сравнение с тези, които използват ниво 1, но тази разлика не е статистически значима.
„Бързото зареждане на батерията означава високи токове, което води до високи температури, като и двете натоварват батериите. Всъщност много производители на автомобили предлагат на шофьорите и мениджърите на автопаркове да ограничат използването на бързо зареждане с постоянен ток, за да удължат живота на своите EV батерии “, казват от компанията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Мда
Коментиран от #3
17:22 20.09.2024
2 А какво става
Коментиран от #16
17:30 20.09.2024
3 БГ майстор
До коментар #1 от "Мда":
На 12 г е все още нова.Коментиран от #4
17:31 20.09.2024
4 VW завинаги
До коментар #3 от "БГ майстор":
На 500 000 км пробег в нея има още 1 милион достъпен само у нас.17:32 20.09.2024
5 О, иронио
Чичковците от "Телевизионен пазар Ве Ес Телешоп" обясняват ли обясняват и показват ли показват какви "невероятно-страхотно-велики" продукти са ел. колите, обаче публиката ги не ще. Тя публиката и универсалното ренде Вьорнер не иска да пазарува по същите причини, нищо че и него го хвалят безспирно.
17:38 20.09.2024
6 Сталин
17:42 20.09.2024
7 Верно ли
Коментиран от #10
17:42 20.09.2024
8 Гост
17:45 20.09.2024
9 тъй шъй
Екологичен, бърз, маневрен, с огромен пробег, удобен за 4души с багаж в бокс на покрива. Това трябваше да налагат с политика а не елкарите.
Лошото, че човешката суета е неконтролируема и се карат безмислено огромни, мощни, машини. Казвам го от дълъг и настоящ опит с 3.60м. кола и 5м. С 53кс и 250кс.
Коментиран от #17, #19, #27
17:54 20.09.2024
10 Диян
До коментар #7 от "Верно ли":
И от другите няма. Обикновено всички са на 123000 км.18:07 20.09.2024
11 Марко
Компенсира всяка липса, универсално стредство е за халюцинативно саниране на действителността...
Смешно е, но цяла сюрия насекоми утре ще си купят електрокари, защото са прочели този текст, основан на "ще". А после ще се жалаят така, както днес се жалят насекомите, закупили тези недоразумения при предишните няколко вълни на внушения от типа "ще".
Вижте котировките на пазара втора употреба. Ще разберете защо тия инсекти сега плачат.
Вижте опашките пред зарядните станции в посока от/до морето. Два часа гарантиран кибик във всяка посока. Вижте репатраците, извозващи електрокари тръгнали с 80% батерия и прогнозен пробег от около 300 км с него, които са закъсали след 150. Вижте електричките, които се търкалят с 40, защото капацитетът е паднал драматично за минути и собственикът се опитва да се добере до зарядна станция преди да чуе финалните фанфари.
Това е положението.
Лапайте "Ще" и бъдете рахат😉😂
Коментиран от #32
18:12 20.09.2024
12 0ъ6т5р
2,3% на година са 23% за 10 години... Не е съвсем вярно, но не издребняваме...
Значи 100квт батерия след 10г. ще има използваема мощност от 77квт...
И пробега от 500км. в началото ще слезе на 385км. след 10 години...
Само дето за да живее дълго батерията производителя ПРЕПОРЪЧВА да се ползва само диапазона от 20 до 80%- да не зареждаш докрай и да не изтощаваш прекалено...
Тоест "ползвайте 60% от батерията- хубаво, ама 60% от онези 385км. са 231км...
За чий ми е тая "нова ел.кола втора ръка" като ще имам пробег от 231км.? Нещо ми убягва схемата при която след 10г. резервоарът ми се смалява с 23% и за да работи добре (не мотора- РЕЗЕРВОАРА да работи добре) да трябва да му ползвам само 60% от капацитета... Но дори и да беше така от 80л. пак щях да разполагам с 37л. нафта... При разход от 6/100 извънградско това са 600+км. пробег- пак е ПОВЕЧЕ отколкото електрокара е изминавал като нов...
Коментиран от #18
18:15 20.09.2024
13 Малко уточнение
Батерията на електроавтомобил е консуматив с дълъг период на употреба. Замяната на батерията на автомобила е скъпа процедура но не е невъзможна. Електромобилите на са еднодневки да се захвърлят при спадане капацитета на батерията до 80% от първоначалния. При Тесла стойността на подменящата батерия е с около 50% по - евтина от цената на батерията когато автомобила е бил нов поради поевтиняване на батериите.
18:19 20.09.2024
14 Варненец
18:22 20.09.2024
15 ДрайвингПлежър
Доказано от? Едни платени пропагандатори.
В друга публикация посочваха 400 км като базова точка за изследването, горе долу толкова дава 60 кВатова батерия. И от тук нататък вече "изследването тръгва в грешната посока, защото никой никога не постига тези изцяло лабораторни километри - следва, че зареждането е по-често - следователно циклите намаляват, деградацията се увеличава.
Да, 12 години е средния живот на един автомобил в Европа... само, че това означава, че има и такива и на 22 има и такива, които дават фира на 2. Според "изследователите" явно солидна част от потребителите ще трябва да карат с 80% от капацитета и то ако вярваме, че след 12тата година деградацията по някакъв чудотворен начин спира!!!
ПЪЛНИ ДИВОТИИ!!!
Още по-лошото е, деградацията не е константен процес, в даден момент (дори да приемем, че ще е след 80те %) кривата рязко пада надолу. А както казахме не може да приемем 80% за тези 12 години защото циклите на зареждане са много повече от посочваните!
Поредно "проучване" за балъци, които просто искат някой да ги излъже!
18:24 20.09.2024
16 Какво става с наводнените коли знаеш ли?
До коментар #2 от "А какво става":
Тотална щета.18:25 20.09.2024
17 црфтгжбх
До коментар #9 от "тъй шъй":
Бензин, 1000 кубика, атмосферен???? Туй нящу пряко сили ще е 60 коня...Малка кола разбирам Корса, да кажем около 207-2010г... Около 1 тон тежи...
4 човека по 80 кила + багаж са едни 350 кила... Бокса на покрива никак не помага в случая, вервай ми...
60 коня (с близък до нулата въртящ момент) да дърпат кола около 1400 коня е всичко друго, но не и "Екологичен, бърз, маневрен, с огромен пробег, удобен за 4души с багаж в бокс на покрива"...
Разумният вариант за здрав, обемен, евтина поддръжка и не особено скъп автомобил е Дачия Джогър с 1,5л. дизел 110 коня- мотора от Дъстър...
СЛУЖЕБЕН Дъстър 4х4 каран от който го хване и както им падне даваше среден разход до 6,5/100 при каране 50/50 градско/извън града. Аз го карах 10 дни строго градско- над 7/100 не отиде разхода... Сега познай що изчезват малките дизели които при Евро 6 нормите са ПО-ЧИСТИ от бензиновите коли...
Коментиран от #22
18:26 20.09.2024
18 Марко
До коментар #12 от "0ъ6т5р":
Друже, проблемът не е толкова в обема на резервоара, проблемът е, че дори с класическо автомобилче с 60 кс и 35 л резервоар ще стигнеш до морето по-бързо от електричка с няколкостотин кс двигател, защото дори да ти се наложи да дозаредиш таратайката си, можеш да го направиш много често и само за няколко минути, докато с електричката си застопорен за поне 30-40 минути / без да броим чакането за освобождаването на порт за зареждане и много по-малкото точки на достъп по маршрута/.Коментиран от #20
18:27 20.09.2024
19 Няма да е тъй
До коментар #9 от "тъй шъй":
И аз започнах с Трабантче, но сега ми се кара и карам кола с висока седалка и мощен мотор, който не ме кара да се притеснявам ще успея ли да изпреваря този отпред. Ако погледнеш газовите емисии в autodata ще разбереш, че атмосферният 1.0 никак не щади околната среда.Коментиран от #21, #24
18:30 20.09.2024
20 45гъухйико
До коментар #18 от "Марко":
Проблемът е там, че математиката на тези "изследвания" много яко куца и даже не съм убеден, че е същата математика дето аз и ти сме учили някога...Изводите са много прости и много отдавна направени:
Електрокара е ИДЕАЛЕН за градски условия (таксита, автобуси, доставки)- не цапа и не шуми... Трябва да отидеш в Китай и ще се изумиш как в град с 15+млн. жители въздуха е по-чист отколкото в София и е странно тихо...
Извън града- леките коли хибриди. Бусове/ванове/джипки- може и дизел, при тях често има нужда от нютони и пълна независимост от контакта
Коментиран от #28
18:35 20.09.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Има какво да се изисква от електричките
Това идва да каже, че батерията на електромобил трябва да се подменя някъде около 90% за да е приемливо използването на електровозилото /каквото и да е то/. Да се надяваме, че с новите технологии ще се подобрят батериите и замяната им след определена употреба е нещо нормално
18:43 20.09.2024
24 чай че ме изтриха
До коментар #19 от "Няма да е тъй":
основен фактор при измерване колиеството на отработили газове е ходовия обем на двигателя, друг фактор е натоварването и разбира се честотата на въртене .... предвит това малолитражката има предимство ...18:44 20.09.2024
25 Трап
Коментиран от #34
18:54 20.09.2024
26 Име
19:08 20.09.2024
27 Име
До коментар #9 от "тъй шъй":
Еднолитров мотор, и бърз са две несъвместими неща!Коментиран от #31
19:09 20.09.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Йонко
Скяпе ли се на 19 -тата година заменят ми я. С нова.
19:24 20.09.2024
30 ДрайвингПлежър
До коментар #28 от "Име":
.... и да добавим, че вече има редица проучвания, че и замърсяването с финни прахови частици в градовете е основно фин прах от гумите - а ел. "аде" много повече гума от традиционните автомобили - както заради високото тегло така и заради "стоварването" на целия въртящ момент изведнъж дори при леко натискане на педала.В общи линии екологичната полза от ЕЛ не просто граничи с 0, а може да поспорим дали не е отрицателна стойност...
Коментиран от #42
19:32 20.09.2024
31 Така ли
До коментар #27 от "Име":
Ти ли си с двата Лексуса РХ, че ми стана много смешно лакърдията за еднаквия разход. То бива богата фантазия ама майтап да става.22:02 20.09.2024
32 незнайко
До коментар #11 от "Марко":
Ако са малко по умни тези които карат електрички ше си купат генератор 3 киловата за 500 лева и тежащ 70-80 кг . и няма да закъсват никога ! Е въпрос е кога ще стигнат, но ще стигнат до дестинацията на почивки !!!Коментиран от #33
23:50 20.09.2024
33 незнайко
До коментар #32 от "незнайко":
Теглото им даже е 52 кг. сега проверих и цената 430 лева.23:56 20.09.2024
34 ТУЗАРА
До коментар #25 от "Трап":
Имат и бъдеще, и минало. Вчера чукнах 290999 км след 11 год. юркане по бързи зарядни и аутобани. По диагностика батерията е с 87.4% остатъчен капацитет спрямо нова.Хората в кварталите ще ходят на зарядни хъбове веднъж на 2 седмици за по половин час и ще ходят по 3 пъти на море и 3 пъти на ски с парите от гориво, ремонти и обслужване. а СМОГ-ът, дето спихва мозъците на всички, ще изчезне.
"Горенето на изкопаеми горива е най-тъпия експеримент в историята" - МЪСК
Коментиран от #35, #37, #38, #41
00:46 21.09.2024
35 Трап
До коментар #34 от "ТУЗАРА":
Точно за хъбовете ми е мисълта. Зимата ги видяхме по Англия как се биеха за места на зарядните, а колите там са сигурно под 10%. Тука в гетото ще е пълен цирк, като побоищата за паркомясто няма да могат изобщо да се сравнят с идващото.А електрокарите и сега стават за градско, а и гараж имам, но ще изчакам 10 Тина годинки да пипнат още батериите, че понякога се налага да карам и извън града. Дотогава ще си карам 10 годишното Рено на 20 к и малко, което явно е най-големия замърсител на тая планета.
Коментиран от #39
10:36 21.09.2024
36 Име
Коментиран от #40
12:25 22.09.2024
37 Анонимен
До коментар #34 от "ТУЗАРА":
Тротинетка, ти ли си бре.21:14 22.09.2024
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 ТУЗАРА
До коментар #35 от "Трап":
S-ката е с Free Lifetime Supercharging, колега, за тези 10 години ще е върнала пари колкото 3-стаен в Лозенец. Ти времето го нямаш за нищо.Кога България стана 2000 км, че те е шубе да минеш на ток? Тя държавата се минава без спиране. И гараж имал и се куми. Пускаш Schedule charging, кеф ти през менюто, кеф ти през телефона - зарежда от 23 до 7 и даваш 50 кинта за 3 месеца. Караш 500-1000 коня космически кораб и си свиркаш.
Чакат чакалите. Пичовете действат.
01:46 23.09.2024
40 Дрън Дрън
До коментар #36 от "Име":
Вечните басни. Европейските батерии се рециклират в Northvolt Ett в Шелефтео, Швеция. За момента там само пият кафета, щото клетките автомобилен клас са с 20 години ресурс + още 5 в стационарно съхранение. Няма още какво да рециклират.Ти помисли да събираш и рециклираш филтрите и старите чаркалаци по сметища, храсти и дерета от последните 100г., да събираш петролни разливи в пликче и смог в торбички, и ЧАК тогава да мислиш за 5 електрички от вчера!
01:54 23.09.2024
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Ах тези гуми
До коментар #30 от "ДрайвингПлежър":
Гумите не се износват по-бързо при електрическите коли. Ако се сложат оригинални, а не менте гуми живота е аналогичен.Коментиран от #43
09:02 29.09.2024
43 МЪСК
До коментар #42 от "Ах тези гуми":
Мъск не хАби думи, хАби гуми.18:42 03.10.2024
44 Васил Василев
18:44 11.10.2024