Потребителите в ЕС трябва да могат да съдят Volkswagen в своите национални съдилища, ако са закупили дизелови автомобили с манипулиращ софтуер за управление на двигателя, който прикрива прекомерните нива на замърсяване с азотни оксиди, постанови Съдът на Европейския съюз. Това предаде Reuters.
Решението на върховния съд може да доведе до множество правни искове срещу немския автоконцерн във всички страни на блока.
Казусът стигна до Съда на ЕС, след като австрийски съд, който разглежда иск на австрийската асоциация на потребителите VKI от името на 574 собственици на манипулирани дизелови превозни средства, се опита да установи дали има юрисдикция по този въпрос.
Европейският съд заяви, че по силата на законодателството на ЕС исковете трябва да се подават в страната, където е регистриран ответникът (Volkswagen). В случаите на деликт обаче съществува и възможност за предприемане на действия в страната, където са нанесени щети. Съдът на ЕС обясни, че в казуса Дизелгейт щетите са настъпили, когато превозните средства са закупени, тъй като те са били придобити на по-висока цена от реалната им стойност.
VKI иска обезщетение именно за разликата между цената, която потребителите са заплатили за дизеловите автомобили, и стойността на манипулираните коли.
Volkswagen коментира, че съдебното решение не променя особено ситуацията за ищците, ответниците и съдилищата в производствата по Дизелгейт.
„Извън Австрия въпросът за юрисдикция почти не е възникнал“, казаха от автоконцерна.
Австрийският министър по въпросите за защита на потребителите Рудолф Аншобер заяви, че решението е окуражаващо за голям брой засегнати австрийци.
„Потребителите не трябва да се третират различно според тяхната националност“, обясни той в изявление.
Припомняме, че през 2015-а VW беше хванат от регулаторите, че използва манипулиращ софтуер за управление на двигателя, за да прикрие прекомерните нива на замърсяване с азотни оксиди, отделяни от дизеловите автомобили на компанията. Скандалът, наречен Дизелгейт, предизвика редица разследвания и съдебни дела, като само в САЩ коства на автоконцерна 30 милиарда долара.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бб кранче
12:05 11.07.2020
2 ужас
12:07 11.07.2020
3 някой
Коментиран от #4, #7, #11, #13
12:18 11.07.2020
4 беден
До коментар #3 от "някой":
Ми що караш Мерцедес? Аз съм с Фиатче от 1998. Вчера дадох 180 лв за два предни лагера на ск.кутия, за нова гарнитура и маншон (всичко с труда). Зимата в снега повечето окапват, но аз си карам. Най-много толкова давам веднъж на 7-8 години и ми се вижда скъпичко :)Коментиран от #6
12:27 11.07.2020
5 Сандо
12:41 11.07.2020
6 Егг
До коментар #4 от "беден":
Е защото е бай ганьо нали особено в България трябва да се покаже ,че е нещо повече от другите .Особено ония селяндури със червените пари един ден нямат трудов стаж но кара бентли.13:03 11.07.2020
7 Хайл
До коментар #3 от "някой":
Я марш от тук натрапник електричарски13:22 11.07.2020
8 Край
ФВ не са имали право да во продадат такава кола - продажбата е нищожна и ви дължат връщане на парите.
15:53 11.07.2020
9 То може ама...
16:03 11.07.2020
10 Разбирача
22:25 11.07.2020
11 Бай Стою касапина
До коментар #3 от "някой":
Само да те питам какъв Мерцедес караш по-точно? И кво толкова се счупи за тия пари дето хвърляш по сервизи?23:12 11.07.2020
12 Димов
16:00 12.07.2020
13 Димов
До коментар #3 от "някой":
Като покараш електричка няколко години, тогава ще споделиш какво си харчил по обслужването й. Засега, само случате надъхващи хвалебствия, които съмнително не кореспондират с реалността. То, така и на една сбирка на бакшиши всеки си хвалеше дръгела, колко бил икономичен и нечуплив, ама после в сервиза реват на майстора, че много горяла, да направел там нещо. Вярвайте само на личният си опит, защото само той ще определя разходите ви за нещо.16:03 12.07.2020
14 Българин
А иначе плакати на спортни италиански коли висят от стените.
17:57 12.07.2020
15 Меркел
11:31 13.07.2020